Sigarenplatform

Het is momenteel 28 Mrt 2024, 23:50

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 14 Aug 2014, 22:57 
Offline
Corona
Corona
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 08 Jul 2014, 18:17
BerichtenCOLON 69
WoonplaatsCOLON Nijmegen
Beste leden,
Hierbij mijn eerste review ooit, naar aanleiding van een mooi voorbeeld van Piet Hofkens (viewtopic.php?f=28&t=9717).

Balmoral Royal Selection Annejo 18 Mk52 Torpedo

Afbeelding

Herkomst: Nederland
Dekblad (capa): een 18 jaar gerijpt Braziliaans ‘Sungrown’Arapiraca
Omblad (capote): Dominicaanse olor tabak
Binnengoed: selectie door Boris Wintermans van Dominicaanse en Nicaraguaanse ligero en Braziliaanse Bahia tabakken
Ringmaat: 52 (duh…) / 20,5 mm
Lengte: 6 inch / 160 mm
Bandje: een hoofdband dat er klassiek uitziet door de sierlijke gouden letters en de mooie ‘B’ die de aandacht trekt op de zwart/witte achtergrond en redelijk groot van formaat is, een voetbandje met alleen de indicatie van het type ‘Annejo 18 en daaronder Torpedo Mk52 afgewerkt door een gouden randje.

Afbeelding

Afbeelding

Aanschaf: 8,70 euro bij Roos in Nijmegen
Trivia: de benaming van Mk52 is een verwijzing naar de benaming door de Nederlandse en Amerikaanse marine voor een zwaargewichtstorpedo Mark48

Uiterlijk
Kleur: het Maduro dekblad ziet er mooi donker en licht geolied uit. De kleur is niet egaal door wat donkere plekken in het blad.
Structuur: het blad is ruw en voelt wat ‘bobbelig’, maar stevig aan. Er loopt over de volle lengte met een flauwe draai een dikke nerf. Op twee plaatsen zit het dekbad een beetje los, wat opstaand.
Mondstuk: 3 kaplagen die (erg) schuin weg lopen, maar heel stevig en strak aanvoelen
Eindstuk: kaarsrecht, de sigaar blijft moeiteloos rechtop staan

Afbeelding

Knippen
Ik heb de sigaar geknipt met de schaar van mijn nieuwe Victorinox zakmes. Deze heb ik overigens via dit forum aangeschaft. (viewtopic.php?f=195&t=9684) Nogmaals dank, Onno!
De schaar is vlijmscherp en heeft dan ook geen enkele moeite met deze sigaar. Ik had meer moeite met het zoeken van een rechte lijn, omdat de lagen van de cap erg schuin lopen.

Afbeelding

Pre-draw
De sigaar ruikt een beetje zoetig en ik ruik een beetje stal of gras
Makkelijke draw, zachte crèmige smaak en lichte aarde.

Aansteken
Voor het aansteken van de sigaar heb ik mijn Zippo Blu gebruikt. De sigaar komt makkelijk op gang, geen scheefbrand.
Ik heb van te voren beide bandjes verwijderd. De verwijderen van het voetbandje is natuurlijk logisch. Het grote bandje zat best los en vanwege de grip heb ik deze ook alvast van de sigaar gehaald.

1/3
De eerste smaken die binnenkomen zijn pittig peper, samen met een (fruitig) zoet. Ik proef ook wat van hout en aarde. Erg mild en zacht van smaak.
De trek is erg licht en de sigaar produceert een mooie stevige rook. De as is lichtgrijs tot wit van kleur bij het hittepunt en kleurt wat donkerder wat verder van de gloeirand.
Ik ben nu 20 minuten onderweg.

Afbeelding

2/3
De smaak die opeens binnenkomt is die van karamel. Daarnaast blijft de sigaar mild en zacht cremig. Het zoet is van fruit of vijg, lastig om te benoemen. Ik proef nu ook meer koffie en wat chocola. De smaak wordt wat zwaarder en verschuift van mild naar medium. Ik proef nu meer pit/peper.
Ik zit nu op 45 minuten en er ontstaat scheefbrand die ik moet corrigeren.

Afbeelding

3/3
De sigaar blijft constant van smaak. Ik denk verschil te merken door meer hout en noot te proeven. Van ceder naar eik? Ik ben nu 75 minuten bezig en heb nog twee keer moeten corrigeren vanwege scheefbrand.
Ik heb ook een keer moeten purgen, omdat ik het gevoel had dat ik teveel bitter binnen kreeg. Ik heb de tip gebruikt (die ik op dit forum heb gelezen) door de as er af te draaien, flink door te blazen en dan met een vuur onder het eindstuk een trek te nemen. Het resultaat was een flinke steekvlam en meteen een lichtere trek.
Bij de laatste vier centimeter heb ik de sigaar ten ruste gelegd, omdat de sigaar te heet werd.
Rooktijd 80 minuten.

Afbeelding

Eindoordeel:
Ik heb van deze sigaar genoten, ondanks dat ik met scheefbrand zat te knoeien en heb hem met tegenzin weg moeten leggen. Ik vind de sigaar wel wat prijzig, maar dat zal me niet weerhouden om nog een keer aan te schaffen.
Voorlopig ben ik ‘druk’ met het proeven van verschillende sigaren om mijn ‘smaak’ te ontdekken.
PS: de foto's zijn met mijn mobiel gemaakt en close-up blijft dan lastig.


Laatst gewijzigd door 4 op Legioentje, in totaal 16 keer gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 14 Aug 2014, 23:27 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 30 Aug 2012, 19:50
BerichtenCOLON 1047
WoonplaatsCOLON Almere-Buiten
Hele fraaie review, een zeer nette start, hopelijk heb je de smaak te pakken!

Grtz Thomas.

_________________
"Ask Not What Your Country Can Do For You. Ask What You Can Do For Your Country" JFK


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 15 Aug 2014, 05:24 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 15 Feb 2012, 22:47
BerichtenCOLON 674
WoonplaatsCOLON Antwerpen
Nette review hoor! =D>

_________________
groeten,
Vintage


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 15 Aug 2014, 06:45 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 28 Aug 2008, 20:44
BerichtenCOLON 2920
WoonplaatsCOLON Amersfoort
=D> goede review =D>


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 15 Aug 2014, 09:06 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 16 Okt 2011, 12:44
BerichtenCOLON 1756
WoonplaatsCOLON Den Haag
Mooie review, Legioentje. =D> =D>

Wim.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 15 Aug 2014, 17:28 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 12 Aug 2011, 12:16
BerichtenCOLON 929
WoonplaatsCOLON Den haag
Mooi review =D>
Een mooie sigaar !!als ik weer thuis ben ga ik er ook weer is 1 aansteken !


[quote="
Ik heb de sigaar geknipt met de schaar van mijn nieuwe Victorinox zakmes. Deze heb ik overigens via dit forum aangeschaft. (viewtopic.php?f=195&t=9684" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;) Nogmaals dank, Onno!
De schaar is vlijmscherp en heeft dan ook geen enkele moeite met deze sigaar. Ik had meer moeite met het zoeken van een rechte lijn, omdat de lagen van de cap erg schuin lopen.

Mooi dat je tevreden bent met het zakmes !! Ik heb er zelf ook goede ervaring mee inmiddels,

Onno

_________________
“Life has no limitations, except the ones you make.”


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 16 Aug 2014, 11:45 
Offline
Grootmeester
Grootmeester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 30 Apr 2014, 15:01
BerichtenCOLON 470
WoonplaatsCOLON Oosterhout Noord-Brabant
Prima review!

Mooi gedaan, chapeau! =D>

_________________
Piet Hofkens

(AKA Cigar Aficionado)


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 1 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.