Sigarenplatform

Het is momenteel 29 Mrt 2024, 11:30

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 17 Jul 2009, 11:19 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2009, 00:14
BerichtenCOLON 2965
WoonplaatsCOLON Emmen
Maduro schreefColon
Mijn verlanglijst wordt wel wat lang, maar ik heb gewoon geen plaats meer in mijn humi :cry: :cry:


Dat klinkt mij heeeeeeeeel erg bekend in de oren. Wees gerust. Jij bent niet de eerste en waarschijnlijk ook niet de laatste. :mrgreen:

_________________
Jan

Confucius zegt: Een wijs man zoekt het in zichzelf, de dwaas zoekt het in anderen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 17 Jul 2009, 11:21 
Offline
Sigarenplatform's journalistieke team
Sigarenplatform's journalistieke team
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 23 Apr 2008, 21:40
BerichtenCOLON 3367
WoonplaatsCOLON Aan de goede kant van de Maas
amateurke schreefColon
Zaagmans schreefColon
amateurke schreefColon
Mooi review en foto's Ruud. Heb hem nog steeds niet gerookt #-o moet er maar is ééntje opsteken. Ze hebben nu lang genoeg gelegen en na het lezen van je review heb ik er wel zin in!! Effe een waarschuwing, Connecticut staat niet altijd synoniem voor mild, maar daar kom je nog wel achter. :lol:

Kiek, geeft wel weer aan dat ik nog een newbie ben... :oops:
Dank voor je opmerking, zal 't noteren. Ik was in de veronderstelling nl. dat Connecticut altijd de mildere sigaren waren... weer wat geleerd! =D>


Dat is een algemene misvating. Kijk naar mijn laatste review (La Riqueza-"De rijke"), hier gebruikt men ook Connecticut tabak voor het dekblad maar dan wel broadleaf (dus in volle zon geteeld) en dit is dus wel degelijk een donkere "pittige" jongen. De lichte Connecticut verkrijg je door de tabak in de schaduw of onder zeil te laten groeien (shade grown), dit geeft hem zijn mildere karakter. Maar nog maals, mild is niet synaniem voor smaakloos, wat nog zo een algemene misvating is. Het smakenpalet wordt gekregen door de kunst van de samensteller, dus het eindeloos mixen van verschillende tabaken, De Oliva Connecticut staat geboekt als "full Flavor" dus "vol van smaak". Nog één ding wil ik de wereld uithelpen; Connecticut wordt geasosieerd met het Zuiden van de USA, maar deze vlieger gaat dus ook niet altijd op. bv. De Connecticut die gebruikt is voor de Oliva groeit in Ecuador, een beetje zoals Habano seed in heel Zuid-Amerika groeit. Hoop je hier een beetje mee verder geholpen te hebben in je zoektocht.


Connecticut shade wordt van origine verbouwd in (verasend) Connecticut en dat ligt niet in het zuiden van de VS maar in het noord-oosten Tegen de Canadese grens.

Broadleaf (sun grown Connecticut) komt volgens mij nooit uit Connecticut maar uit de tropische landen Costa rica, Nic, Hon etc.

Rene

_________________
Ook een Cubaan verdwijnt uiteindelijk in de asbak!


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 13 Okt 2011, 20:10 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 21 Apr 2009, 13:14
BerichtenCOLON 2873
WoonplaatsCOLON Hendrik Ido Ambacht
Allen,

Tussen de chaos en drukte van de familie-omstandigheden door vond ik toch de gelegenheid om een sigaar op te steken en alle narigheid even opzij te zetten. De sigaar in kwestie is een robusto van Oliva, uit de lijn Connecticut Reserve.

Vooraf:
De sigaar meet 5 x 50 en is mij geschonken door mijn broer en zijn vriendin. Zij hebben em weer gekocht bij VOF Boulogne, te Zwijndrecht, tegen de prijs van €6,00. De sigaar is verpakt in een cellofaantje en draagt een kermerkend Oiva-bandje met witte achtergrond. Deze witte achtergrond kleurt goed bij het Connecticut-shade dekblad. Voor het roken eet ik een broodmaaltijd, tijdens het roken drink ik een glas water en een glas bitter lemon.

Voorkomen en presentatie:
Het dekblad is dus een Connecticut-shade uit Ecuador en heeft een mooie geelachtige kleur en glans. Het dekblad vertoont een paar imperfecties in de vorm van zicht- en voelbare nerven, maar niets dat heel storend is. De constructie voelt vooraf stevig en constant en de cap is netjes. Met behulp van de bekende double bladed guillotine cutter knip ik de cap gemakkelijk clean af.
Score: 17/20

Aansteken en verbranding:
Ik steek de sigaar aan met 3 houten lucifers van standaard lengte. De as vormt zich aanvankelijk gelijkmatig, al ging het aansteken dan wat moeizamer dan ik wenselijk acht. Na verloop van tijd treed scheefbrand op en is een corrigerend vlammetje noodzakelijk, dit vind ik toch wel jammer en apart (Connecticut-shade is juist een tabak die makkelijker brand dan bijv. Connecticut Broadleaf). De as is wit van kleur, een bekend kenmerk van Oliva sigaren, en vrij stevig. De rustrook heeft iets mufs, maar is in het geheel niet echt onplezierig voor de omgeving. De rookduur is ongeveer 60 minuten, prima voor een robusto en mijn trekfrequentie (dubieuze woordkeuze...). De rook komt in dikke, witte pluimen mijn mond in bij elke trek :thumbsup: De constructie blijft stevig en constant tijdens het roken en het dekblad blijft prima intact.
Scores:
verbrandingseigenschappen: 12/15
as: 4/5
verbrandingssnelheid: 5/5
constructie: 5/5

Smaken:
De sigaar is stevig van kracht, voor een Connecticut-shade. Zeker een stuk sterker dan een Griffin's of AVO. Over het geheel zou ik de kracht als licht-medium omschrijven. Bij de smaken is het kenmerkende Nicaragua-pepertje herkenbaar op de achtergrond, maar de nadruk ligt op een melange van leder en room. Lekker hor, maar niet zo goed als de Serie G en V... Het aroma is vrij rijk en de afronding is vol en lekker!
Scores:
smaak: 31/35
aroma: 7/10
afronding: 4/5

Commentaar:
Een vrij milde sigaar met pit, precies wat ik wil in een drukke periode waarin een krachtige sigaar te veel concentratie vergt. Makkelijk rookbaar en toegankelijk, deze wil ik zeker vaker roken!

Totale score: 85/100

Frank

_________________
Ik weet zeker dat er vele dingen zijn die een goede sigaar overtreffen,
maar tot op dit moment kan ik niet bedenken wat dat zou kunnen zijn


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 2 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.