Sigarenplatform

Het is momenteel 28 Mrt 2024, 16:56

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 TitelCOLON De Habanos-doos
BerichtGeplaatstCOLON 24 Aug 2015, 18:43 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 14 Mei 2010, 13:19
BerichtenCOLON 4006
Ik heb jullie weeral op het verkeerde been gezet. Neen, het gaat in deze bijdrage niet om een of andere sigarenkist, maar om Habanos zelf.

Ontheffing verschillende functies binnen Habanos

Een kleine twee weken geleden verscheen een artikel op Cigar Aficionado dat, hoewel ik het op mijn Facebook-profiel heb gedeeld, bevreemdend weinig navolging vond. Dit verbaasde mij en ook op onze bijeenkomst ll. bij Cliff bleken er maar weinigen zich het belang van het desbetreffende artikel te realiseren.

Maar laat ons eerst bij het artikel zelf beginnen. Het artikel maakt melding van het feit dat Jorge Maique, de voormalige co-president van Habanos, samen met een pak andere mensen waaronder het hoofd van de juridische afdeling en enkelingen van de marketing-afdeling op non-actief zijn gezet.

Het bericht werd via een interne memo bekend gemaakt, maar de beslissing dateerde al van een paar dagen ervoor.

De desbetreffende mensen zijn niet ontslagen. Ze werden slechts van hun functies ontheven.

Op zich is het niet verwonderlijk dat mensen - hoe indrukwekkend hun staat van dienst ook mag zijn - van de ene dag op de andere dag op non-actief worden gezet. Het Cubaans regime heeft niet een zeer open communicatie- en overlegcultuur.

Zo baadt de plotse beslissing van vorig jaar om marketingverantwoordelijke Ana Lopez opzij te zetten nog steeds in een waas van mysterie en gaan er de meest waanzinnige verhalen over rond.
Feit is dat ze dit jaar nog gezien geweest is op het verjaardagsfeestje van Hunters & Frankau waar ze tot datum van dat ontslag ook director marketing was.

Wat wél verwonderlijk is, is het aantal geviseerde mensen en de timing. Om de impact van deze beslissing te beseffen dien je wel eerst goed te begrijpen wàt Habanos precies is en wat er momenteel aan het gebeuren is. Vandaar een kleine toelichting.

Ontstaan Habanos

Habanos werd pas opgericht in 1994. Velen verklaren het ontstaan van Habanos door het uiteenvallen van de USSR c.q. het wegvallen van de steun van de desbetreffende kameraden in 1991.

Eveneens wordt het vormen van een nieuwe, grote tabaksalliantie achter de oprichting gezien.

De waarheid zal wellicht wel wat complexer en genuanceerd zijn.

Hoe dan ook wou Cuba via de in 1964 opgerichte Cubatabaco eind de jaren ’80 de controle op de marketing. Importeurs/distributeurs werd dan ook "aangeboden" om de exclusieve partner voor het desbetreffende territorium te worden. Op die manier kon een eenduidige marketing gevoerd worden. Het enige wat daar tegenover stond was dat ze "maar" de helft van hun bedrijf moesten geven aan Cuba…

In heel wat landen werd daar een aardig woordje over gesproken en het duurde dan ook tot 1989 dat voor de BeNeLux het latere Cubacigar haar exclusiviteit op zak had. Voorheen waren er meerdere spelers die Cubaanse sigaren importeerden en verdeelden.

Meteen verklaart dit waarom in de raad van bestuur van gelijk welke importeur er een aantal Cubanen zetelen. Maique zit trouwens tot op de dag van vandaag nog altijd in de raad van bestuur van Cubacigar.

Toch duurde het tot 1994 om een aparte vennootschap op te richten die zich exclusief met de marketing en distributie zou bezig houden. Vanaf dan hield Cubatabaco zich enkel nog bezig met de productie van ruwe tabak en de eigenlijke sigaren. Dat het wegvallen van de USSR-steun dan ook de reden van het ontstaan van Habanos was, lijkt me minder waarschijnlijk. Vooral omdat het toch drie jaar duurde Het zal hoe dan ook wel een katalysator geweest zijn. Anderzijds zal het aanslepen van de "speciale periode" voor Cuba meer en meer noodzaak naar buitenlands kapitaal gecreëerd hebben.

Feit is dat kort na de oprichting van Habanos er een consolidatiebeweging gebeurde in de tabaksindustie met op het absolute dieptepunt van de habanosproductie de overname van de helft van de aandelen van Habanos door Altadis in 2000 en dat voor een bedrag van goed 500 miljoen $.

Altadis staat voor Alliance Tobacco Distribution. Er bestaat een Europese en een Amerikaanse versie. Just saying…

Na de overname begon Habanos écht werk te maken van marketing en promotie. Van wanneer dateren de Edicion Limitada’s?

De hele consolidatie bereikte zijn (voorlopig) eindpunt in 2007/2008 wanneer Altadis werd overgenomen door Imperial Tobacco voor 16 miljard $.

De doos Habanos

In essentie staat Habanos vandaag in voor de marketing en distributie van habano’s.

De eigenlijke productie is wel nog steeds in handen van de staat. Zowel de productie van ruwe tabak op het veld, het verwerken ervan als productiemateriaal en de eigenlijke sigarenproductie zijn in handen van de staat.

Sinds 2001 (dus na overname door Altadis) weliswaar door Tabacuba. Daarvoor was dat nog Cubatabaco die …. de andere aandeelhouder is in Habanos.

Habanos is dus eigenlijk niets meer en niets minder dan een doos waarin tot op heden eigenlijk wel wat zit, maar eigenlijk ook weet niet. Het eigenlijke kapitaal, zijnde de tabak en productie, is netjes van Habanos afgeschermd.

Het einde van het embargo

Sinds de aankondiging van het heropstarten van de diplomatieke relaties tussen de USA en Cuba eind vorig jaar wordt er druk gespeculeerd over het embargo en over wanneer dit dan wel zou gebeuren. De vraag is immers niet langer meer “of” dit wel zal gebeuren. De vraag is enkel nog “wanneer”.

Dat is op zich nog de gemakkelijkste of lichtste discussie. Moeilijker (veel!) wordt het om voorspellingen te maken over de toekomst en het effect van het opheffen ervan voor de sigarenwereld en zeer specifieke de habano.

Iedereen is het erover eens dat de vergroting van de markt ongetwijfeld zijn effect niet zal missen. Cuba kan nu al niet mee met de productie. Quasi tegelijkertijd met de aankondiging van het opstarten van gesprekken werd de Añejado-lijn dan ook aangekondigd. Plots bleek dat Cuba al een heel end sigaren opzij zette om te agen in plaats van te gebruiken om het productietekort op te vangen.

Na verloop van tijd bleek dat deze stock al sinds 2008 werd aangelegd en jaarlijks werd aangevuld. Wanneer is Obama verkozen? Of deze stock werd aangelegd met oog op het opvangen van de grotere vraag of de productietekorten (Cuba had toen al een paar slechte oogsten achter de rug) is niet duidelijk. Hoe dan ook kan men er niet om heen dat het een “strategische” stock moet zijn.

Op het ogenblik van aankondiging van de "nieuwe" reeks was de omvang van de stock nog geeneens bekend. Er kwamen toen 2 “nieuwe” vitola’s uit voor Romeo y Julieta en Montecristo. Nu zitten er maar liefst drie in de pijplijn (Hoyo de Monterey, Partagas en H. Upmann). Het gaat dus niet om een paar tienduizend sigaren. De hele Añejado-reeks is trouwens een verhaal op zich.

Maar goed: het gespeculeer. Iedereen was het over eens dat de aficionado het zou merken. De kwaliteit die al eens durft te variëren kan onmogelijk verbeteren. Een verhoging van productie heeft meestal geen kwaliteitsverbetering tot gevolg. Doemscencario’s vergelijkbaar met de cigar boom eind de jaren ’90 begin 2000 duiken zeer regelmatig op. En dan is er nog de prijs. Je hoeft heus geen economie gestudeerd te hebben om te weten dat bij een constant aanbod en hogere vraag de prijs onder druk komt te staan.

Voor de verzamelaar-beleggers dus allemaal een goede zaak. Er zullen pre-embargo, embargo en binnen afzienbare tijd post-embargo sigaren zijn.

Lange tijd dacht ik dat er nog iets anders stond te gebeuren. De aandeelhouderpositie van Altadis / Imperial Tobacco zou onhoudbaar worden. De kans achtte ik zeer reëel dat Altadis / Imperial Tobaco haar aandeel in Habanos zou moeten opgeven en dit omwille van markconcentratie-reglementering. Eventuele intellectual property law discussies nog niet te na gesproken (Imperial Tobacco heeft rechten op Cohiba, Montecristo en Romeo y Julieta), maar dat laatste zou nog het minst zijn.

De laatste jaren profileerden zich dan ook behoorlijk wat spelers die niet verhulden dat àls ze de kans kregen ze (opnieuw) naar Cuba zou gaan. Zo liet Davidoff bij monde van haar CEO Hans-Kristian Hoesjgaard in quasi ieder interview die ambitie optekenen. Een Davidoff-delegatie werd al op een Habanos Festival opgemerkt.

Of een en ander bewaarheid zal worden weet ik niet. Alleszins kan ik zeggen dat de jongens van Davidoff (zeer) hard gaan. De Nicaragua-lijn gooide hoge ogen en nu schieten ze met de Churchill-reeks toch wel bullseye. Anderen zeggen dan weer dat dit eigenlijk is omdat Davidoff in de uitverkoop staat en dat de cijfers snel opgekrikt worden. Fattening the chicken zoals dat heet. Die cijfers bedroegen vorig jaar 35 miljard dollar omzet. Voor hoeveel is Altadis in 2008 van eigenaar veranderd? Davidoff is duidelijk aan het diversifiëren. You do the math.

Het nieuwe scenario

Met deze kennis en duiding in huis begrijp je dat het artikel een nieuw scenario inhoudt.

De mensen die op non-actief zijn geplaatst zijn niet onslagen. Ze werden enkel op non-actief gezet. Een nieuwe taak werd hen nog niet toegewezen. Ondertussen worden hun telefoons wel “gemonitored”.

Zou dat eigenlijk geen mooi task force team zijn voor een relocatie van de marketing en distributie? Mogelijks realiseert Cubatabaco zich dat zij op termijn met een partner opgescheept kan zitten die ze misschien niet wil? Dit team kan onderzoeken hoe en in welke mate die operaties overgeheveld kan worden. De head Legal counsel zal dan met zijn team wel een risk assesment maken. Alleszins kan met een of andere National Security Act (tabak neemt heel vaak een nationaal-strategische rol in) een gelegaliseerde diefstal vergoelijkt worden. We hebben dat in het verleden nog gezien.

Timing

Tot slot is de timing van de desbetreffende beslissing toch wel zeer frappant.

Net zoals de aankondiging van de Añejado-lijn samenviel met een belangrijke stap naar het opheffen van het embargo viel het mij op dat deze beslissing werd genomen enkele dagen na het heisen van de Amerikaanse vlag op het Eiland.

Gelijk snapt men de mogelijke impact van deze ogenschijnlijke ver-van-mijn-bed-show.

Ik zit niet in de business en ben ondertussen al een eindje een happy camper. Mijn beste advies voor iedere liefhebber is van nu het nog kan zoveel mogelijk in te slaan. Voor consumptie of als belegging. Dat is jouw keuze. Er staat binnen onafzienbare tijd behoorlijk wat te gebeuren. Wat precies kan niemand vertellen en ik weet het zelf ook niet. Wat wel zeker is dat er veranderingen aankomen die niet iedereen even leuk zal vinden.

_________________
Fumando las penas van pasando y . . . si fumas habanos nunca las tendras.


Laatst gewijzigd door 7 op AdC, in totaal 25 keer gewijzigd.

Omhoog
   
 TitelCOLON Re: De Habanos-doos
BerichtGeplaatstCOLON 24 Aug 2015, 19:02 
Offline
MAYOR
MAYOR
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 24 Jun 2008, 20:32
BerichtenCOLON 7333
De Habanos doos zal wellicht de doos van Pandora blijken te zijn (voor sommigen althans...).... :mrgreen:

_________________
"Je n'ai pas besoin de cette hypothèse."
"In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister"
"Was sich liebt das neckt sich"


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: De Habanos-doos
BerichtGeplaatstCOLON 24 Aug 2015, 19:53 
Offline
Grootmeester
Grootmeester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 20 Apr 2014, 07:05
BerichtenCOLON 355
Mooi informatief stuk, zet je aan het denken :idea:

Eerder dan te gaan stokken, zou het advies moeten zijn alles op te roken. Straks wordt alles zoveel waard in onze humi, dat we het niet meer aandurven om een pre, intra, of post embargo sigaar te roken.

De tijd zal het leren.

_________________
http://www.sigarenplatform.nl/temp/viewtopic.php?f=8&t=9553


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: De Habanos-doos
BerichtGeplaatstCOLON 24 Aug 2015, 20:57 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 16 Okt 2011, 12:44
BerichtenCOLON 1756
WoonplaatsCOLON Den Haag
Interessant stuk, Koen. Thnx.

wM.


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: De Habanos-doos
BerichtGeplaatstCOLON 24 Aug 2015, 21:19 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 05 Aug 2009, 21:01
BerichtenCOLON 2189
WoonplaatsCOLON Rotterdam
Mijn beste

Tja, dat zet je aan het denken!!
Of liever gezegd, ik probeer er iets van te vatten.
Want terwijl ik dit schrijf rijzen er bij mij zoveel vragen op,
dat ik dit artikel eerst meer aandacht wil geven dan een snelle reactie!!

Koen,
bedankt voor het delen en in ieder geval voor straks:
“Buona Notte” en morgen gezond weer op. :wink:

_________________
“Sanis Sigaro Vita Lacune” (zonder Sigaar is het leven ledig).


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: De Habanos-doos
BerichtGeplaatstCOLON 25 Aug 2015, 08:22 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010, 10:27
BerichtenCOLON 2748
WoonplaatsCOLON Tielt-Winge
Prachtig artikel Koen =D> =D>

_________________
Happy smoking, Afficionado


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: De Habanos-doos
BerichtGeplaatstCOLON 25 Aug 2015, 09:30 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 14 Mei 2010, 13:19
BerichtenCOLON 4006
Ik heb het stuk ondertussen wat aangevuld en aangepast

_________________
Fumando las penas van pasando y . . . si fumas habanos nunca las tendras.


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: De Habanos-doos
BerichtGeplaatstCOLON 25 Aug 2015, 10:37 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 02 Jan 2009, 19:29
BerichtenCOLON 2161
WoonplaatsCOLON Veenendaal
Bedankt voor dit uitgebreide artikel, Koen. Ik heb geen Facebook maar zag de mededeling over Maique bij Liefhebber.

Ik kan jouw speculaties goed volgen vanuit een commercieel/kapitalistisch oogpunt maar ik betwijfel of het zo werkt in de communistische bureaucratieen die Habanos c.s. zijn. Wij zijn gewend te denken in resultaten, aandeelhouderswaarde en marktaandeel. In een bureaucratie gaat het om invloed, baantjes en centrale plannen.

Voor de gevolgen van de opheffing van het embargo zou je bijvoorbeeld naar de ontwikkelingen in Rusland sinds de val van de muur te kijken. Maar de Russen hebben tenminste olie en gas, al zijn ze daarmee ook al bijzonder kwetsbaar.

De Cubanen hebben een product van twijfelachtig allooi - de kwaliteit fluctueert, de supply chain is niet transparant en fraude, bedrog en corruptie zijn aan de orde van de dag. Niet bepaald de ideale omstandigheden om zonder kleerscheuren een grote transformatie te doorstaan.

_________________
Wordt ook een Cigar Profiler! Kijk snel op http://www.cigarprofiler.org


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: De Habanos-doos
BerichtGeplaatstCOLON 25 Aug 2015, 12:19 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 14 Mei 2010, 13:19
BerichtenCOLON 4006
Arie schreefColon
Ik kan jouw speculaties goed volgen vanuit een commercieel/kapitalistisch oogpunt maar ik betwijfel of het zo werkt in de communistische bureaucratieen die Habanos c.s. zijn. Wij zijn gewend te denken in resultaten, aandeelhouderswaarde en marktaandeel. In een bureaucratie gaat het om invloed, baantjes en centrale plannen.

(...)

De Cubanen hebben een product van twijfelachtig allooi - de kwaliteit fluctueert, de supply chain is niet transparant en fraude, bedrog en corruptie zijn aan de orde van de dag. Niet bepaald de ideale omstandigheden om zonder kleerscheuren een grote transformatie te doorstaan.


Je hebt zeker punt Arie
Mijn perceptie is uiteraard gevormd door mijn achtergrond
Anderzijds geef je zelf aan dat er mogelijks een centraal plan speelt (wat dat ook mag zijn natuurlijk, geen kat die het weet)

Verder heb je overschot van gelijk dat de omstandigheden voor een grote transitie niet optimaal zijn
Dat is het eeuwige heikel punt van Cuba dat kind is van haar eigen regime

_________________
Fumando las penas van pasando y . . . si fumas habanos nunca las tendras.


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: De Habanos-doos
BerichtGeplaatstCOLON 26 Aug 2015, 23:01 
Offline
Panatella
Panatella

GeregistreerdCOLON 19 Jun 2015, 19:38
BerichtenCOLON 11
Bijzondere knappe uiteenzetting, zoals jij de zaken beziet zouden ze wel eens dicht bij de waarheid kunnen aanleunen.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat, zodra de Amerikaanse markt wordt "vrij" gemaakt, voornamelijk de vraag naar Cohiba zal stijgen. Amerikanen blijven Amerikanen, en die willen vaak het enkel en alleen het "beste". Wat het beste is of zou moeten zijn, moet iedereen uiteraard voor zichzelf uitmaken, maar bij het grote publiek bestaat nu eenmaal vaak de (valselijke) overtuiging dat Cohiba's de beste sigaren ter wereld zijn. Dat is ook de reden waarom ik denk dat Cohiba's nu ook moeilijker te verkrijgen en op veel plaatsen al lang niet meer aangeleverd zijn, ben er bijna zeker van dat ze die dingen stockeren voor "de grote rush", de rush die zal ontstaan als Amerikanen ook aan de Cubanen mogen.

Als bierliefhebber heb ik hetzelfde meegemaakt met de Westvleteren 12 toen die werd uitgeroepen tot beste bier ter wereld, iedereen in de States - bierliefhebber of niet - moest opeens aan de "Westy". De hype is nu al voor een groot stuk gaan liggen, en met Habanos in het algemeen, maar Cohiba in het bijzonder, zal dit niet anders zijn.

Ik gok op een schaarste aan Cohiba's de komende 5jaar, en een mindere maar nog steeds voldoende verkrijgbaarheid van de andere Habanos. De prijzen van Cohiba's zie ik daardoor dan ook volledig ontsporen, maar die van de andere Habanos verwacht ik min of meer gelijk te blijven (kleine correctie naar omhoog dus).

Ik kan er natuurlijk volledig naast zitten, maar 90% van de mensen die nu Cuba bezoekt kent enkel 'Cohiba' als ze over Cubaanse sigaren beginnen, en met Amerikanen is dit volgens mij niet anders.

-------

Amerikanen zijn ook niet 100% overtuigd van gigantische prijsstijgingen:

http://fortune.com/2015/08/23/cuban-cigar-prices/


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: De Habanos-doos
BerichtGeplaatstCOLON 27 Aug 2015, 10:30 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 14 Mei 2010, 13:19
BerichtenCOLON 4006
DavidW schreefColon
Maar eerlijk gezegd denk ik dat, zodra de Amerikaanse markt wordt "vrij" gemaakt, voornamelijk de vraag naar Cohiba zal stijgen. Amerikanen blijven Amerikanen, en die willen vaak het enkel en alleen het "beste". Wat het beste is of zou moeten zijn, moet iedereen uiteraard voor zichzelf uitmaken, maar bij het grote publiek bestaat nu eenmaal vaak de (valselijke) overtuiging dat Cohiba's de beste sigaren ter wereld zijn. Dat is ook de reden waarom ik denk dat Cohiba's nu ook moeilijker te verkrijgen en op veel plaatsen al lang niet meer aangeleverd zijn, ben er bijna zeker van dat ze die dingen stockeren voor "de grote rush", de rush die zal ontstaan als Amerikanen ook aan de Cubanen mogen.

(...)

Ik kan er natuurlijk volledig naast zitten, maar 90% van de mensen die nu Cuba bezoekt kent enkel 'Cohiba' als ze over Cubaanse sigaren beginnen, en met Amerikanen is dit volgens mij niet anders.


Interessant punt
Vandaag is er tekort aan BHK omdat er te weinig prima materia is
Tenminste dàt wordt door iedereen verteld
Het is correct dat laatste oogsten tegenvielen en dat dit nu gevoeld wordt
Anderzijds kan er op wat opgepot worden
Momenteel is El Laguito ook dicht met oog op restauratie
Dat is het fascinerende aan Cuba: we gaan het maar pas weten als het zover is

_________________
Fumando las penas van pasando y . . . si fumas habanos nunca las tendras.


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: De Habanos-doos
BerichtGeplaatstCOLON 27 Aug 2015, 11:43 
Offline
Meester
Meester

GeregistreerdCOLON 10 Jul 2009, 16:14
BerichtenCOLON 713
Het idee dat Habanos wellicht iets aan het voorbereiden is ivm het embargo zou mij niet verbazen Koen. Ik zou echter wel voorzichtig zijn met sommige causale verbanden, het blijft immers Cuba en Habanos... Veel dingen zijn slecht georganiseerd en puur toeval.
Daarnaast gaan er veel wilde verhalen rond over het recente gebrek aan behikes en andere sigaren. Eerst werd mij verteld dat er geen medio tiempo was om de behikes te produceren. Sommigen beweren zelfs dat de meest recente behikes niet te vergelijken zijn met de behikes uit 2010 vanwege het gebrek aan medio tiempo tabak. Een ander verhaal is dat er een gebrek is aan hoge kwaliteit wrappers. En het laatste verhaal, mijn persoonlijke favoriet ook al acht ik het onwaarschijnlijk, is dat een werknemer per ongeluk enorme hoeveelheden top kwaliteits tabak naar de sigaretten fabrieken heeft gestuurd...


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: De Habanos-doos
BerichtGeplaatstCOLON 27 Aug 2015, 13:03 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 14 Mei 2010, 13:19
BerichtenCOLON 4006
thrassos schreefColon
Ik zou echter wel voorzichtig zijn met sommige causale verbanden, het blijft immers Cuba en Habanos... Veel dingen zijn slecht georganiseerd en puur toeval.


Precies het eerder gemaakte punt
Als observator met "onze" achtergrond ben je geneigd om causale verbanden te zien
Aan de andere kant hebben we nog altijd te maken met Cuba waar het schering en inslag is dat er mensen opzij gezet worden
Wat ook de reden van de onzichtbare hand mag wezen we gaan het maar pas weten als het zover is
Alles incl. deze bijdrage is per definitie speculatie

_________________
Fumando las penas van pasando y . . . si fumas habanos nunca las tendras.


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: De Habanos-doos
BerichtGeplaatstCOLON 27 Aug 2015, 13:54 
Offline
Meester
Meester

GeregistreerdCOLON 10 Jul 2009, 16:14
BerichtenCOLON 713
AdC schreefColon
thrassos schreefColon
Ik zou echter wel voorzichtig zijn met sommige causale verbanden, het blijft immers Cuba en Habanos... Veel dingen zijn slecht georganiseerd en puur toeval.


Precies het eerder gemaakte punt
Als observator met "onze" achtergrond ben je geneigd om causale verbanden te zien
Aan de andere kant hebben we nog altijd te maken met Cuba waar het schering en inslag is dat er mensen opzij gezet worden
Wat ook de reden van de onzichtbare hand mag wezen we gaan het maar pas weten als het zover is
Alles incl. deze bijdrage is per definitie speculatie

Dat gezegd zijnde wil ik je hartelijk bedanken voor het artikel. Erg leuk om te lezen en een mooie aanleiding voor een goede discussie! Je hebt veel kennis van de sigarenwereld en wij kunnen allen van je leren.


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: De Habanos-doos
BerichtGeplaatstCOLON 27 Aug 2015, 20:31 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 02 Jan 2009, 19:29
BerichtenCOLON 2161
WoonplaatsCOLON Veenendaal
DavidW schreefColon
Maar eerlijk gezegd denk ik dat, zodra de Amerikaanse markt wordt "vrij" gemaakt, voornamelijk de vraag naar Cohiba zal stijgen. Amerikanen blijven Amerikanen, en die willen vaak het enkel en alleen het "beste".

Ik ben sinds enige tijd actief op een Amerikaans forum en volgens mij kunnen zij alle Cubaanse sigaren krijgen die ze maar willen.

Mijn vermoeden is eerder dat de Amerikanen de Cubaanse sigaar snel de rug zullen toekeren als de aantrekkingskracht van het verbodene weg is en de keizer geen kleren aan blijkt te hebben. Die gasten zijn kwalitatief hoogwaardige sigaren voor een redelijke prijs gewend, die gaan geen premium prijs voor een wisselvallig product betalen.

_________________
Wordt ook een Cigar Profiler! Kijk snel op http://www.cigarprofiler.org


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 3 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.