Sigarenplatform

Het is momenteel 28 Mrt 2024, 15:42

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 TitelCOLON Size does matter
BerichtGeplaatstCOLON 05 Mei 2014, 21:00 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 14 Mei 2010, 13:19
BerichtenCOLON 4006
Het is eigenlijk al min of meer gemeengoed geworden dat er de laatste jaren meer en meer vitola’s op de markt komen met een cepo (diameter) van meer dan 50.

Het schijnt dat de markt dit wil en hoe meer het herhaald wordt, hoe meer het wordt bewaarheid. Als er per slot van rekening meer sigaren met een grotere cepo op de markt worden gebracht, worden die meer verkocht en wordt daar gelijk het bewijs in gevonden dat de markt vragende partij is. Marketinglogica…

Ook dit jaar was het dus niet anders. Van de drie voorgestelde vitola’s die regulier geproduceerd zullen worden, viel het ditmaal op dat deze àllemaal boven de 50 zaten:

• Hoyo de Monterrey de San Juan (54)
• Partagas Serie D No 6 (50)
• Trinidad Vigía (54)

Maar waar ik van mijn stoel van viel was de voorgestelde Cohiba Robustos Supremos. Daarvan was in de wandelgangen al een en ander geweten en normaal gezien ging die een cepo van 55 hebben.

Dat is al een serieuze kadee en ik was er dan ook best wel benieuwd naar. Wanneer deze dan op de Trinidad-avond voorgesteld werd, was ik één en al aandacht. De meeste gasten waren nochtans afgeleid door klimatologische veranderingen (er zat een ferme bui aan te komen), maar ik bleef bij de les en viel bij wijze van spreken van mijn stoel toen de technische gegevens werden geprojecteerd. Dat meen je niet? Een cepo van 58!

Heb ik dat wel goed gezien of hebben onze vrienden (zoals best wel vaker voorkomt) een kemel geschoten? Wanneer de sigaar vervolgens werd uitgedeeld moest ik dit nader bekijken. Wanneer je de sigaar bij de hand neemt, is het een klepper van jewelste. Effectief, cepo 58. Zonder meer indrukwekkend, maar… is dit nog wel aanvaardbaar? Zijn de grenzen nu al niet bereikt of gaan we effectief richting cepo 60?

Feit is dat de Cubanen er kennelijk zelf niet op voorzien waren nu het bandje dat de sigaar sierde eigenlijk te klein was. De witte rand was al zichtbaar en het bandje moest met nauwelijks 4 millimeter (ja, ik heb het gemeten!) nog bij mekaar gehouden worden.

Alleen al de gedachte dat we richting “tafelpoot-sigaren” gaan, vervult mij met weerzin. Nochtans weet ik nu al dat deze met vinger in de neus de best verkopende limitada sinds jaren zal worden. Een dikke vette Cohiba. Ik zie de parvenu’s er al zo mee uitpakken.

Hoe is het zover kunnen komen en is dit wel een goede zaak?

Kentering in 2010

Ik heb er dan ook de laatste releases een keer op nagekeken en naast elkaar gelegd.

Eigenlijk wou ik een mooie grafiek maken, maar dat leek buiten mijn technische vaardigheden te liggen. Nu, ik ben nog altijd een man van het al dan niet geschreven woord en een grafiek laat niet altijd toe van de juiste interpretaties te maken. Je weet wel, met grafieken kan je tenslotte alles aantonen.

Nu, in 2009 ging het nog ongeveer gelijk op. Het was het jaar van de Open reeks van Montecristo. Daarvan waren er twee onder de 50 (Junior en Regatta) en twee van 50 of meer (Master en Eagle).

De regionale edities hebben altijd al meer sigaren met een cepo van 50 of meer gehad en in de limitada’s zat er altijd wel een vitola met cepo 50 of meer.

Dé kentering is er echter gekomen in 2010. Het was het eerste jaar waar àlle Limitada’s op de 50 of meer grens zaten, maar het was ook het jaar waar de Cohiba Behike uitkwam. De toenmalige BHK 56 zette een nieuwe norm als regulier geproduceerde sigaar.

In 2010 waren er van de regionale edities nog maar 5 sigaren met een cepo van minder dan 50. In 2011 waren er dat nog 3 en sinds 2012 kwam er maar 1 regionale editie meer uit met een cepo van minder dan 50.

We kunnen dus eigenlijk spreken van een min-cepo-50-tijdperk en een plus-cepo-50-tijdperk die er eigenlijk rond 2010 is gekomen en waarbij cepo 50 de benchmark is.

Grens cepo 54

Tot daar de eenvoudige vaststelling, maar is dat wel een goede zaak? De constructie van een plus-cepo-50 sigaar is immers totaal anders dan een min-cepo-50 sigaar. Om het hele zaakje brandende te houden heb je immers een pak volado nodig. Dit blad is immers verantwoordelijk voor de verbranding, maar tegelijkertijd heeft die het minste smaak. Een en ander heeft dan ook (uiteraard) effect op de blend met als permanent gevaar al dan niet letterlijk een eenheidsworst te worden. Daarbij dient dan ook nog rekening gehouden te worden wat het effect van de cepo en de eigenlijke verbranding is.

Ik heb voor mezelf uitgemaakt dat een cepo 54 eigenlijk de grens is. Heb ik daar een theorie voor? Neen, ik rook gewoon behoorlijk wat en spreek puur uit ervaring. Als je er dus een andere mening op nahoudt, is dat wat mij betreft ok. Het is nog altijd “mijn” column en dus ook “mijn” gedacht.

Mijn theorie is dus gewoon “empirisch onderzoek”. Mijn vrouw hoort dat trouwens graag. Wanneer ik weeral al eens moet uitleggen waarom ik zo intens naar sigarenrook ruik, kan ik zonder gêne uitleggen dat ik mij voor de wetenschap heb ingezet. Er is per slot van rekening maar één sluitende methode en dat is de methode van de empirie. Die gaat trouwens terug tot de Griekse filosoof Aristoteles weet je wel. Tja, daar kan je natuurlijk niets meer tegen inbrengen en wordt meteen het pril huwelijksgeluk geconserveerd.

Anderzijds wil ik je wel mijn ervaring uitleggen en daarvoor is de BHK-reeks zeer dankbaar. De BHK-reeks wordt gekenmerkt door medio tempo. In de BHK 52 en 54 zit in een half blad medio tempo, terwijl er in de BHK 56 een volledig blad zit. De BHK 52 is een pak straffer dan de 54. De BHK 56 is anderzijds niet zo sterk als de 54. Nochtans zit er dubbel zoveel medio tempo in en toch, toch is de totale sigaar in volume niet dubbel zo groot. De smaakbeleving heeft dus – naar mijn ervaring - niet alles te maken met absolute verhouding (blend) tot de massa, maar vooral met de verhouding in de diameter. Quod erat demonstrandum.

Bovendien merk ik dat eenmaal je boven 54 gaat, je toch wel behoorlijk aan comfort moet inboeten. Een plus-cepo-54 in de mond houden is toch wel een corvee. Ik krijg er gewoon pijn van in de kaken.

En ja, ik hoor dat graag van die “echte” mannen die graag oversized sigaren roken. Meen je dat nu echt? “Echte” mannen zijn niet gemaakt om dildo-achtige sigaren in de mond te houden, laat staan er voor gek aan te zuigen. Wederom, feel free om het met mij oneens te zijn.

Hoe dan ook merk ik dat naar smaakbeleving toe sigaren met fijnere cepo’s vaak veel complexer zijn. Precies omdat ze trager verbranden. Op dat vlak ben ik het dan ook oneens met Alban Cordier die in de laatste l’Amateur de Cigare schreef dat sigaren met een grotere cepo een tragere verbranding hebben in vergelijking met sigaren met een smallere cepo.

In sigaren met een smallere cepo is de verhouding ligero-seco tegenover volado immers veel groter. Dit verklaart waarom je aan sigaren met een fijnere cepo toch meer werk hebt en meer kunde aan de dag moet leggen. Je moet zorgen dat de seco en ligero gelijkmatige mee verbrandt en dus meer geduld aan de dag leggen. Dit is meteen de reden waarom ik bij sigareninitiaties quasi altijd een corono gorda (cepo 46) suggereer in plaats van een smallere corona (cepo 42). Die roken als vanzelf. Tegelijkertijd verklaart dit ook waarom – tot op de dag van vandaag – lancero’s nog altijd beschouwd worden als connaisseur-sigaren.

Size of the ship / motion of the ocean

Hoe langer hoe meer gaan er dan ook meer en meer stemmen op tegen deze tendens richting sigaren met een grotere cepo.

Meer en meer connaisseurs spreken immers hun voorliefde voor sigaren met een smallere cepo uit. Zo zijn er tal van liefhebbers die zweren bij corona gorda’s, lonsdales tot langere panatela’s zoals lanceros, delicados en ninfas. Met dergelijke sigaren ben je over het algemeen veel langer en intenser mee bezig dan met een eenvoudige robusto. Misschien is dat wel hét criterium.

It is not the size of the ship or the motion of the ocean. It’s whether or not the captain stays in port long enough to get all the passengers off…

_________________
Fumando las penas van pasando y . . . si fumas habanos nunca las tendras.


Laatst gewijzigd door 1 op AdC, in totaal 26 keer gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 05 Mei 2014, 21:11 
Offline
Aanstormend talent in de sigarologie
Aanstormend talent in de sigarologie

GeregistreerdCOLON 19 Okt 2013, 08:54
BerichtenCOLON 331
Wow !!! :shock:

Ik wou eerlijk waar ook z'n topic aanmaken.
Ik had het er zelf zaterdag nog over haha.

Maar mooi stuk :mrgreen:


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 05 Mei 2014, 21:17 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 14 Mei 2010, 13:19
BerichtenCOLON 4006
KAB schreefColon
Wow !!! :shock:

Ik wou eerlijk waar ook z'n topic aanmaken.
Ik had het er zelf zaterdag nog over haha.

Maar mooi stuk :mrgreen:


tja, nomen est omen he
als je een topic hebt, doe maar hoor!
het ziet er immers naar uit dat ik de enige ben die zich in de rubriek proza del tabaco uitleeft...
mijn ego laat gerust nog een auteur toe :mrgreen:
dit forum is van ons allemaal en je kan er alleen maar iets uithalen als je er ook zelf af en toe iets insteekt

_________________
Fumando las penas van pasando y . . . si fumas habanos nunca las tendras.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 05 Mei 2014, 21:45 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 12 Dec 2011, 10:05
BerichtenCOLON 588
Mooi stuk Koen!
Ik als liefhebber van ring 38 kan niet begrijpen dat de Cubanen zich zo laten kennen en achter de VS aanlopen met deze ringmaten, puur gericht op de commercie. Communisten zouden zich toch juist moeten profileren tegen deze trend? Ach ja principes mogen geld kosten, maar als het teveel gaat kosten worden principes snel over boord gezet......


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 05 Mei 2014, 21:47 
Offline
MAYOR
MAYOR
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 24 Jun 2008, 20:32
BerichtenCOLON 7333
Doorwrocht stuk in de bekende Van Zandweghiaanse stijl.
Purologica van de bovenste plank.
Chapeau voor deze analyse... =D>

_________________
"Je n'ai pas besoin de cette hypothèse."
"In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister"
"Was sich liebt das neckt sich"


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 05 Mei 2014, 21:54 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 12 Aug 2011, 12:16
BerichtenCOLON 929
WoonplaatsCOLON Den haag
Weer leuk om te lezen!!
dank daarvoor,

voor de aardigheid heb ik hier een link die een weergave is van de ringmaten,
http://www.sigarenwiki.nl/index.php?title=Ringmaat" onclick="window.open(this.href);return false;

mijn voorkeur gaat uit naar de piramide ,dan kan je min of meer zelf bepalen hoe dik je hem in je mond wil hebben :mrgreen:

Onno,

_________________
“Life has no limitations, except the ones you make.”


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 05 Mei 2014, 22:01 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 05 Aug 2009, 21:01
BerichtenCOLON 2189
WoonplaatsCOLON Rotterdam
Mijn beste,

Wederom een fraai artikel!!
Plezant om te lezen!!
En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op. :wink:

_________________
“Sanis Sigaro Vita Lacune” (zonder Sigaar is het leven ledig).


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 06 Mei 2014, 00:34 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Jul 2013, 21:32
BerichtenCOLON 537
WoonplaatsCOLON Ermelo
Jens schreefColon
Mooi stuk Koen!
Ik als liefhebber van ring 38 kan niet begrijpen dat de Cubanen zich zo laten kennen en achter de VS aanlopen met deze ringmaten, puur gericht op de commercie. Communisten zouden zich toch juist moeten profileren tegen deze trend? Ach ja principes mogen geld kosten, maar als het teveel gaat kosten worden principes snel over boord gezet......

Wat jij zegt Jens. Via Instagram heb ik inmiddels een behoorlijke groep volgers en volg ik zelf ook veel sigarenrokers (veelal Amerikaans) en te lezen aan hun reacties, ook als ik zelf een vraag stel bijvoorbeeld, gaat het maar om een ding: prestige. Als je vraagt waar de sigaar überhaupt naar smaakte is het antwoord steevast ''smoke''. Maar evenals hun auto's; ze compenseren graag. Voor nog veel mensen, zeker aan de andere kant van de plas, is een sigaar een bepaald statussymbool en wordt het gerookt om te laten zien wat je in je hoofd hebt hangen. Hoe groter hoe beter.

_________________
Een rokerige groet,
Vincent


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 06 Mei 2014, 06:24 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 23 Jun 2013, 09:06
BerichtenCOLON 1162
Beste Koen,

Je hebt ons gedachtengoed weer uitstekend verwoord!

Ik ga zelfs nog verder en spreek mijn voorkeur voor de corona-groep uit. In deze cepo's vindt ik een ideale mixture van verbrandingstempo en smaakontwikkeling.

Dikke cepo's zorgen mi alleen maar voor commerciële meuk, waarin 2e kwaliteit tabak als premium wordt verkocht. Bijna analoog aan de geparfumeerde sigaren.

Tot slot nog even op het rooktempo terugkomen:

Bij gelijk gewicht zal de grotere cepo altijd sneller opgerookt worden. Er zijn hiervoor twee redenen:
1. Er is een groter verbrandingsvlak,
2. Er is een makkelijkere trek.

Maar goed het zal wel weer met de mode, snel geld en commerciele extra tabakverkopen te maken hebben.

Driewerf bah!


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 06 Mei 2014, 07:41 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 30 Aug 2012, 19:50
BerichtenCOLON 1047
WoonplaatsCOLON Almere-Buiten
Wat een fraai stukje proza weer! Kan me geheel in het stuk vinden.

Ikzelf rook ook graag nog altijd de corona formaat met ring 42 om deze zo nu en dan af te wisselen met een iets grotere maat! Doch ook de wat slankere sigaren kunnen mijn goedkeuring vinden.
Ikzelf vind het tot ring 52 voor een enkele sigaar ook nog wel kunnen, maar heb deze dan liever als belicosos, zodat ik niet de volle ring 52 in de mond heb tijdens het roken.

Grtz Thomas.

_________________
"Ask Not What Your Country Can Do For You. Ask What You Can Do For Your Country" JFK


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 06 Mei 2014, 08:29 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie

GeregistreerdCOLON 10 Jun 2009, 09:49
BerichtenCOLON 3123
goed stuk; ik heb mijn voorliefde voor 'long and skinny' gekregen door Michel
zonde zonde zonde dat Fantastische sigaren het onderspit moeten delven voor de 'bigger is better' state of mind die er op dit moment heerst

_________________
afgehaakt


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 06 Mei 2014, 08:54 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 02 Jan 2009, 19:29
BerichtenCOLON 2161
WoonplaatsCOLON Veenendaal
Een van je beste columns ooit, Koen!

Wat ik mij wel afvraag: is de hele trend naar groter en dikker niet begonnen met de populariteit van de robusto? Mogelijk dat is af te leiden uit langjarige statistieken - als je data hebt, wil ik daar met alle plezier een grafiek van maken.

_________________
Wordt ook een Cigar Profiler! Kijk snel op http://www.cigarprofiler.org


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 06 Mei 2014, 10:38 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 14 Mei 2010, 13:19
BerichtenCOLON 4006
Arie schreefColon
Een van je beste columns ooit, Koen!

Wat ik mij wel afvraag: is de hele trend naar groter en dikker niet begonnen met de populariteit van de robusto? Mogelijk dat is af te leiden uit langjarige statistieken - als je data hebt, wil ik daar met alle plezier een grafiek van maken.


interessante vraag
simon chase schreef er recent ook iets over
vroeger bestond de naam robusto niet als dusdanig
die is er maar gekomen na de lancering van de cohiba robusto eind de jaren '80

ik denk dat je mag zeggen dat de trend begonnen is in 2000
dan kwam de helft van habanos in britse handen en moest er return on investment zijn
je ziet dat er vanaf dan tal van programma's opgestart worden en er geleidelijk aan nieuwe vitola's aan het segment worden toegevoegd
vanaf +/- 2005 zie je dat het min of meer gelijk opgaat om dan vanaf 2010 door te slaan naar overwegend 50 en plus 50

op cubancigarwebsite is er een handig luik met per jaar de gelanceerde vitola's
als je die in een grafiek zou kunnen steken kunnen we verschillende simulaties doen
evolutie op er's, el's, reguliere productie
we kunnen er twee benchmarks in steken: 50 en 54

_________________
Fumando las penas van pasando y . . . si fumas habanos nunca las tendras.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 06 Mei 2014, 11:04 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 23 Jun 2013, 09:06
BerichtenCOLON 1162
Koen,

Je bevinding klopt aardig. Ik heb even de database gepakt en een selctie gemaakt op Cepo 50 en lengte tussen 100 en 135 mm. Dit geeft een aardig overzicht over de Robusto's, Petit robusto's en Petit Pyramides.

Je ziet dat de meeste Marca's Robusto's vanaf 1999 in het assortiment zitten. Uitzondering daarop zijn Dunhill, Bolivar en Ramon Allones. Bolivar zit met de Black Prince (discontinued) en de Royal Corona de reeds vanaf 1963 aan de Robusto, de RASS is van 1980.

Tevens is de Robusto een veelvoorkomende EL, ER en special, met 52 van de 79 meldingen.



AdC schreefColon
Arie schreefColon
Een van je beste columns ooit, Koen!

Wat ik mij wel afvraag: is de hele trend naar groter en dikker niet begonnen met de populariteit van de robusto? Mogelijk dat is af te leiden uit langjarige statistieken - als je data hebt, wil ik daar met alle plezier een grafiek van maken.


interessante vraag
simon chase schreef er recent ook iets over
vroeger bestond de naam robusto niet als dusdanig
die is er maar gekomen na de lancering van de cohiba robusto eind de jaren '80

ik denk dat je mag zeggen dat de trend begonnen is in 2000
dan kwam de helft van habanos in britse handen en moest er return on investment zijn
je ziet dat er vanaf dan tal van programma's opgestart worden en er geleidelijk aan nieuwe vitola's aan het segment worden toegevoegd
vanaf +/- 2005 zie je dat het min of meer gelijk opgaat om dan vanaf 2010 door te slaan naar overwegend 50 en plus 50

op cubancigarwebsite is er een handig luik met per jaar de gelanceerde vitola's
als je die in een grafiek zou kunnen steken kunnen we verschillende simulaties doen
evolutie op er's, el's, reguliere productie
we kunnen er twee benchmarks in steken: 50 en 54


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 06 Mei 2014, 11:22 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 23 Jun 2013, 09:06
BerichtenCOLON 1162
Ook voor de 54+ even een selectie gemaakt, alle lengtes.

Kwam hier tot 70 hits, waarvan 59 specials. 11 regulares, welke behalve de Cuabas Diademas (2003) en Salamones (2003) na 2008 op de markt zijn gekomen.

De conclusie dat de grotere cepo van de laatste jaren is wordt derhalve gestaafd door de data.


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 1 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.