Sigarenplatform

Het is momenteel 28 Mrt 2024, 17:30

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 18 Jun 2014, 19:48 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 14 Mei 2010, 13:19
BerichtenCOLON 4006
Zo, een drukke werkdag zit er weer op en ik sla gelijk weer aan het schrijven. Ik merk de laatste tijd dat ik een beetje een veelschrijver wordt. Dat is allemaal jullie fout! Jullie lijken immers mijn sigarenuitspattingen te waarderen en op mijn beurt schep ik er plezier en genoegen in mijn escapades met jullie te delen.

Dit weekend heb ik dus – weeral – een sigarenuitspatting (niet letterlijk te nemen) gehad. Dit weekend ging immers de lang verwachte La Nuit de l’Amateur de Cigare door.

De meesten onder jullie kennen het magazine wel. Het betreft een Franstalig magazine dat door de jaren heen faam heeft gemaakt met haar Havanoscope. Dit is eigenlijk voor iedere habanofiel een must-have. Alle beschikbare sigaren van het jaar ervoor worden immers gereviewed en gequoteerd. Het magazine werkt steeds met dezelfde methodiek en door een jaarlijkse havanoscope kan je dus (tot op zekere hoogte) volgen welke jaargangen sterker, zwakker of “gewoon” constant zijn. Persoonlijk volg ik de quoteringen in belangrijke mate. Dus voor mij is het alleszins een goede benchmark. Het magazine heeft er tevens een belangrijke verjonging op zitten (daarover straks meer) en komt nu ook in een digitale versie uit. De link waarop je deze kan downloaden bezorg ik naar goede gewoonte onderaan mijn bijdrage. Verder heb ik nog goed nieuws: de digitale versie komt uit in het Engels. De Franco-agnosten hebben dus geen excuus meer.

Afbeelding

Nu, ieder jaar organiseert het magazine tevens een groots evenement: de Nacht van L’Amateur de Cigare. Dit gaat traditioneel door in Parijs. Ik weet nog goed dat ik in 2009 voor de allereerste keer naar Parijs trok. Ik was toen goed een jaar samen met Marianna en het was een goed excuus om het aangename aan het nuttige te koppelen. Een weekend-uitstap naar Parijs doet het altijd goed bij de vrouwtjes… Sindsdien ben ik een regelmatige gast. Slechts 1 keer kon ik niet gaan omwille van het verlovingsfeest van mijn schoonbroer en vorig jaar heeft de organisatie omwille van de economische crisis verstek gelaten. Cliff en WDO zijn een paar jaar geleden ook al van de partij geweest en dus ook "ervaringsdeskundige".

Dit jaar was dus mijn vierde Nuit de L’Amateur de Cigare. Deze avonden zijn normaal gezien meer dan behoorlijk “af”. Al van bij het binnenkomen is het direct “fiesta”. Veelal ontvang je een boekje met allerhande bonnetjes waar je bij verschillende "booths" een sigaar kunt ophalen. Verder vloeit de champagne rijkelijk, zijn er vele proeverijen en loopt er van tijd tot tijd bekend volk rond.

Na een sabbatjaar met oog op een lustrumviering (het magazine bestaat dit jaar 20 jaar) beloofde dit dus een klepper van jewelste te worden zodat vrouwlief en ikzelf er maar een verlengd weekend van maakten (wat cultuur, feest en recup inbegrepen dus :)).

Parijs staat immers altijd garant voor vertier en dit jaar was het niet anders. Precies daarom hou ik wel van de stad. Dit is een van de weinige steden waar je naar toe terug kunt blijven komen. Meestal als ik een stad heb bezocht heb ik niet meteen behoefte om terug te keren. Ik heb het al gezien dus why bother. Met Parijs is dat anders.

Zo is er op cultureel gebied altijd wel wat te beleven en valt er altijd wel (nog) een museum te ontdekken/bezoeken. Zo ben ik dit jaar eindelijk naar het Muséé d’Orsay geweest. In tegenstelling het Louvre waarvoor je eigenlijk 5 dagen moet uitrekken is dit museum nog enigszins bevattelijk alhoewel je er toch ook wel een halve dag voor moet vrij maken. Het museum heeft veel werken van Gaugain, Monet, Manet etc, maar ook een interessante beeldenafdeling. Toch was het werk dat mij het meeste raakte een stuk dat in de hele collectie een beetje atypisch was: La Vérité van Jules Joseph Lefebvre. De gebruikte symboliek is zeer krachtig.

Afbeelding

Uiteraard heb ik niet alleen musea aangedaan, maar ben ik op mijn beurt op zoek gegaan naar enkele sigarenzaken. Zo ben ik voor het eerst langs geweest in A La Civette en Le Lotus.

A La Civette is sowieso de meest gereputeerde zaak in Parijs. Wellicht heeft dat eerder te maken met haar locatie in de chique Rue Saint-Honoré achter het Louvre want aan de service of het aanbod zal het niet liggen. De winkel was echt niets meer en niets minder dan een sigarenwinkel waarvan er 13 in een dozijn zijn. Een doodnormaal aanbod van heel makkelijk verkrijgbare sigaren. Bovendien lagen er enkel maar singles die toch wel zeer/al te vochtig waren. Op mijn vraag of ze nog wat anders hadden (oud of gediscontineerd) kreeg ik een blik als een koe die voor het eerst een trein ziet passeren. Niettegenstaande ik toch behoorlijk wat meenam kon er zelfs geen glimlach vanaf en werd op een blaadje de verschillende codes geschreven zodat er correct afgerekend kon worden. Bij het afrekenen kreeg ik dan nog de vraag of ik een kist wens of ik de sigaren in sealed bag wil. Jongens, kijk een keer! Wat ga ik met een kist zitten sleuren? Zijn die zakjes dan zo kostelijk misschien? Ik kan niet zeggen dat ik superslecht ben geholpen. Ik ben gewoon niet geholpen…

Helemaal anders was het bij mijn bezoek aan Le Lotus. Ik moet toegeven dat ik bij het binnenkomen wel wat sceptisch was. De humidor is immers echt wel zeer klein, maar al snel merkte ik toch wel wat speciaal spul op. Oude Fundadores, Super Selection No1, Monarcas en ja… zelfs Molinos! De verkoper sloeg al snel een praatje en gelijk waren we vertrokken voor wat sigarenpraat! Kijk, zo moet het…

Afbeelding

Tevens heb ik ook genoten van mijn bezoekje aan restaurant Steaking. Het restaurant staat gekend om zijn vlees, maar eerlijk gezegd viel dat een klein beetje tegen. Ik heb er goed gegeten, maar niet top. Wat dan wel weer top was, was de fumoir op de eerste verdieping. Die is werkelijk formidabel. Prachtig ingericht en zeer comfortabel. Ik kwam er een aardige Saudi tegen die ik eerder die dag al had ontmoet. Bovendien is het aanbod whiskeys behoorlijk impressionant. Zeker een aanrader! Vooral als je schoon volk meebrengt :)

Afbeelding

De eigenlijke Nuit dan. Opnieuw waren we met een mooie Belgische delegatie. De delegatie van Aroma de Cuba bleef beperkt tot mezelf, Jorg Schelfhout en Steven Vermeire. De jonge garde van het bestuur dus… Anderzijds kwamen we bij het aanschuiven een andere Belg tegen, met name blogger en confrère Thierry Netten. Tijdens de aperitief die we in de leuke tuin namen kwamen we dan weer een delegatie van een Aalsterse sigarenclub tegen met wie we eerstdaags toch eens zouden moeten verbroederen.

Afbeelding

Tijdens het eten zelf werden we zeer hartelijk aangesproken door enkele andere confrères die de Belgische confrèrerie en de respectieve Grootmeesters een warm hart toedragen.

Maar eerst wat over de sigaren. Wederom kregen we een boekje met allerlei bonnetjes, en dat moet gezegd worden het sigarenaanbod was dit jaar zeer uitgebreid: Partagas Salomones, San Cristobal de la Habana Mercaderes, Flor de Selva Robusto, Vegas Finas Nicaragua, Zino Platinum corona, Balmoral Anejo 18 robusto, Plasencia Organica en El Credito Serie R. Acht sigaren dus!

Tegelijkertijd was het dat ook wel ongeveer. Ja, we hebben een mooie Médoc, Saint-Estephe, Rémy Martin XO en Piper Millesime geproefd, maar dat ik helemaal naar Parijs afzak om in een driesterrenzaak bij een buffet aan te schuiven geraakt er bij mij niet in.

We hebben het ons alleszins niet al te veel aangetrokken en het weerzien met Maya Selva maakte veel goed. Ook was het leuk om de kleine (dat mag je letterlijk en figuurlijk nemen) Plasencia in real life te ontmoeten en het over de laatste ontwikkelingen te hebben. Tevens heb ik een goed contact met collega’s Gabriel Valentin en Alban Cordier gehad. Zij zijn de jonge garde die het meest aan de kar van de digatale Amateur de Cigare trekken. Wij zijn van dezelfde generatie en moeten dus meer samenwerken. Alban vond het op zijn beurt zeer spijtig dat hij Amicigar niet heeft kunnen halen. Ook hij is net als ik niet professioneel bezig met sigaren, maar heeft een microbe te pakken waardoor we in deze hobby net dat ietsje verder gaan.

Afbeelding

Tot slot maakte de live band ook veel goed. De Belgen hebben er een meer dan behoorlijk indruk nagelaten want toen wij aan dansen gingen, verplaatste de eigenste Maya Selva voor ons de tafels en kon het feest losbarsten!

Afbeelding

Of ik volgend jaar opnieuw van de partij ben kan ik nu nog niet zeggen. Zo ze met geen beter programma voor de dag komen, vrees ik dat ik zal passen. Voor een minder budget zijn er zeker even goede tot misschien zelfs betere evenementen te vinden.

Een beetje een mislukte aniversaire, maar we hebben ons toch nog goed geamuseerd al is het dat we een beetje zelf de sfeer hebben moeten maken.

http://www.internationalamateurdecigare.com/
http://www.steaking.fr/
http://thierryetsescigares.blogspot.be/?zx=a6a61e4aab71b2ee
http://jeannicot.org/

_________________
Fumando las penas van pasando y . . . si fumas habanos nunca las tendras.


Laatst gewijzigd door 5 op AdC, in totaal 18 keer gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Jun 2014, 20:37 
Offline
MAYOR
MAYOR
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 03 Nov 2007, 22:06
BerichtenCOLON 5014
WoonplaatsCOLON Deventer
Faaie omgeving weer en dito fotomateriaal, maar de laatste zin is toch gewoon ons credo

hier op dit platform, : ' gezelligheid maak je vooral samen met gelijkgestemden '.

En dat lukt zo nu en dan prima , al moet ik bekennen dat de posts van de heer AdC

toch wel enigszins de indruk wekken dat het leven één groot feest is ! :P

Geniet er van , en schrijf er over, dan kunnen wij tussen de rookwolken door meegenieten.

Bedankt Koen voor deze rokerige nacht in Parijs . =D>

MC


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Jun 2014, 21:02 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 05 Aug 2009, 21:01
BerichtenCOLON 2189
WoonplaatsCOLON Rotterdam
Mijn beste,

Waardevol om te lezen,
en vooral ook plezant om te zien!!
Dank voor het delen.
En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op. :wink:

_________________
“Sanis Sigaro Vita Lacune” (zonder Sigaar is het leven ledig).


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Jun 2014, 21:13 
Offline
MAYOR
MAYOR
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 24 Jun 2008, 20:32
BerichtenCOLON 7333
Toujours fêter.... :) =D>

_________________
"Je n'ai pas besoin de cette hypothèse."
"In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister"
"Was sich liebt das neckt sich"


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Jun 2014, 22:05 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 23 Jun 2013, 09:06
BerichtenCOLON 1162
Wie immer AdC, ausgezeichnet!

Mooi verslag en zo te zien weer een aantal contacten aangehaald :)


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 19 Jun 2014, 09:23 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 27 Aug 2009, 15:04
BerichtenCOLON 2998
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
bedankt voor dit fijne verslag!!


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 19 Jun 2014, 09:34 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 28 Aug 2008, 20:44
BerichtenCOLON 2920
WoonplaatsCOLON Amersfoort
Mooi verslag weer Koen! Altijd weer leuk om te lezen!


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 1 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.