Sigarenplatform

Het is momenteel 28 Mrt 2024, 14:43

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 31 Mrt 2015, 21:07 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 14 Mei 2010, 13:19
BerichtenCOLON 4006
Ik denk dat dit zowat mijn eerste review moet zijn. I know… na al die jaren nog geen enkele review. Artikelen en columns wel, maar dus nog geen review.

Op gevaar af van opnieuw in een artikel te belanden moet ik toch eerst wat achtergrondinformatie bij de te reviewen sigaar geven. Deze is immers toch wel bijzonder. Het betreft de Romeo y Julieta Half-a-corona.

Ik hoor je al meteen denken: “Bedoel je niet de H. Upmann Half Corona?”. Neen jongens, ik heb het wel degelijk over de Romeo y Julieta Half-a-Corona die al lang vóór de H. Upmann Half Corona bestond. De nieuwe trend van kleine ukkies (denk maar aan de eerder genoemde Half Corona en de binnenkort te releasen Montecristo Media Corona) is immers helemaal niet nieuw.

Simon Chase heeft er begin 2012 ooit iets over geschreven in Cigar Journal. Hij vermeldde in zijn column dat er al eerder een H. Upmann Half-a-Corona was uitgekomen in navolging van de destijds populaire La Corona Half-a-Corona en de Cabañas Half-a-Corona. Wat hij niet vermeldde is dat er ook nog een Romeo y Julieta Half-a-Corona bestond.

Simon concludeerde met de vraag of geschiedenis zichzelf niet herhaalt. Met de nieuwe release van Montecristo meen ik te mogen zeggen van “ja”.

Lees gerust het artikel er nog een keer op na. Vooral de oorsprong van de eerste Coronita is wel fijn. Of hoe kunst en vrouwen een invloed op sigarenproductie hebben. Sta ook gerust eens stil bij de hoeveelheden die ervan verkocht werden. Als je je inbeeldt dat bepaalde regionale edities een heel eind meegaan kan je je de populariteit van het sigaartje voorstellen. Natuurlijk was er toen minder keus. Dus dat zal zeker meegespeeld hebben, maar toch...

Nu, ik geef je de link mee:

http://www.cigarjournal.co/index.php/us/archive/simonchase/832-ausgabe-12012-wiederholt-sich-die-geschichte

Wanneer we het dan over de Romeo y Julieta Half-a-Corona hebben valt meteen het bandje op. Het bandje vermeldt immers net als de La Corona Half-a-Corona “Half-a-Corona”. Dat is toch wel uniek en precies daarom heb ik het bandje gespaard. Ik doe dat wel vaker met bijzondere sigaren.

Afbeelding

Diezelfde opdruk staat trouwens ook op de kist die ik van Frank afgeschooid heb. Ik had het kistje immers zien staan en na een box-split te hebben gearrangeerd was het nogal evident dat de kist voor mij was. Het ging anders boel zijn en Frank heeft daar begrijpelijkerwijze schrik van.

Voor de volledigheid wil ik meegeven dat Michel ook de kans had om mee te delen, maar zich waarschijnlijk nu voor het hoofd schiet dat hij uiteindelijk die kans aan zich voorbij heeft laten gaan.

Afbeelding

Maar kijk, ik dwaal weeral af. Ik moet daar een keer mee ophouden… Aan de andere kant is het ook maar het wat het is: heel vaak hebben bijzondere acquisities een verhaal en dat is toch een deel van de pret. Vandaar de uitweiding. Per slot van rekening kan je ook via Brugge naar Rome…

Afbeelding

De sigaar dan.

• A cru geeft hij een enorm sterke vegetale smaak af. Het gaat van riet tot sterk smakend ingekuild gras. Ik kan mij niet herinneren dat een sigaar zo uitgesproken vegetaal smaakte.

• Bij het aansteken ontbrak zich meteen een explosie aan smaken. Gaande van de klassieke vintagesmaak die als pastis enorm lang op het palet blijft hangen tot vers zaagsel in een houtzagerij en dat allemaal afgetopt met hazelnoten. Een enorm complexe smaak!

• De sigaar evolueerde naar een heel leuk afwisselend spel tussen de vegetale toetsen en de eerder genoemde houttonen die meer richting eik waren geëvolueerd. De smaken werden minder uitgesproken en veel subtieler.

• Op het einde werd het hout meer potloodceder om uiteindelijk te oververhitten.

Voorwaar een zeer bijzondere sigaar die ondanks zijn leeftijd (+/- ’59) toch nog meer dan behoorlijk wist te presteren. Een mooie ****.

_________________
Fumando las penas van pasando y . . . si fumas habanos nunca las tendras.


Laatst gewijzigd door 2 op AdC, in totaal 1 keer gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 31 Mrt 2015, 21:27 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 28 Jan 2014, 21:46
BerichtenCOLON 537
WoonplaatsCOLON Kollum
Mooi verhaal van een bijzonder sigaartje waarvan ik het bestaan niet kende.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 31 Mrt 2015, 21:37 
Offline
Aanstormend talent in de sigarologie
Aanstormend talent in de sigarologie

GeregistreerdCOLON 19 Okt 2013, 08:54
BerichtenCOLON 331
Kende de sigaar wel van naam,maar ook leuk op een scherpen foto de sigaar band te zien.

Wat betreft modellen.


Verwacht ( eigelijk hoop ) ik dat de Lonsdale ook ooit weer zal terug keren!!!

Groet,

Koe.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 31 Mrt 2015, 21:48 
Offline
MAYOR
MAYOR
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 24 Jun 2008, 20:32
BerichtenCOLON 7333
Man, je zou bjna gaan kettingroken met zo'n kleine opdonder afgaande op de smaakimpressie... :mrgreen:

_________________
"Je n'ai pas besoin de cette hypothèse."
"In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister"
"Was sich liebt das neckt sich"


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 31 Mrt 2015, 21:54 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 05 Aug 2009, 21:01
BerichtenCOLON 2189
WoonplaatsCOLON Rotterdam
Mijn beste,

Een genot om te lezen!!
Het is alsof je op avontuur gaat in die wonderlijke wereld der sigarologie!!
Dank voor het delen.
En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op. :wink:

_________________
“Sanis Sigaro Vita Lacune” (zonder Sigaar is het leven ledig).


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 01 Apr 2015, 15:28 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010, 10:27
BerichtenCOLON 2748
WoonplaatsCOLON Tielt-Winge
Mooie review beste Koen.

En wat Simon ook niet vertelde en jij ook niet is dat ook Partagas een half-a-corona heeft gehad.

Je smaak beleving komt zowaar overeen met wat ik heb waar genomen tijdens het roken van deze kleine rakker. (iedereen hier dacht toch niet dat ik de gehele kist aan Koen heb afgestaan :mrgreen: )

Het kistje is je van ganser harte gegund Amice. Ik heb er nog een van de Partagas half-a-corona en die past net dat beetje beter bij mijn verzamel woede.

Nogmaals, prachtige review van een sigaartje dat we niet zo dadelijk meer zullen vinden. =D> =D> =D>

_________________
Happy smoking, Afficionado


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 01 Apr 2015, 17:24 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Sep 2008, 10:46
BerichtenCOLON 9403
WoonplaatsCOLON Kortrijk - België
Dit is erg leuk leesvoer!

_________________
Even new stuff eventually gets vintage,
Then you should call me.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 01 Apr 2015, 19:39 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 14 Mei 2010, 13:19
BerichtenCOLON 4006
Afficionado schreefColon

Ik heb er nog een van de Partagas half-a-corona en die past net dat beetje beter bij mijn verzamel woede.



die wil ook wel eens voor je reviewen Frank
en dat allemaal free of charge
maten he... 8)

_________________
Fumando las penas van pasando y . . . si fumas habanos nunca las tendras.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 01 Apr 2015, 21:06 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Jun 2010, 15:44
BerichtenCOLON 2519
WoonplaatsCOLON Leusden
Eens moet de eerste keer zijn Koen! Hopelijk was je met andere zaken iets eerder :wink:

Was weer erg aangenaam om te lezen. Had van dit sigaartje nog nooit wat gehoord

_________________
Je hebt maar 2 soorten importeurs 1 van cubaanse sigaren en 1 van opgerolde bladeren


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 02 Apr 2015, 11:50 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 12 Aug 2011, 12:16
BerichtenCOLON 929
WoonplaatsCOLON Den haag
Koen,

echt geweldig om te lezen =D> =D> =D>

bedankt voor het delen en het reviewen =D>
AdC schreefColon
Afficionado schreefColon

Ik heb er nog een van de Partagas half-a-corona en die past net dat beetje beter bij mijn verzamel woede.



die wil ook wel eens voor je reviewen Frank
en dat allemaal free of charge
maten he... 8)


Nou dat klinkt ook goed , we wachten met smart af op het review :mrgreen: :mrgreen:

Onno,

_________________
“Life has no limitations, except the ones you make.”


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 02 Apr 2015, 14:51 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010, 10:27
BerichtenCOLON 2748
WoonplaatsCOLON Tielt-Winge
AdC schreefColon
Afficionado schreefColon

Ik heb er nog een van de Partagas half-a-corona en die past net dat beetje beter bij mijn verzamel woede.



die wil ook wel eens voor je reviewen Frank
en dat allemaal free of charge
maten he... 8)


Sorry Koen maar ik heb enkel het kistje en als je dat gaat degusteren krijg je helse keelpijn :mrgreen:
Ik zoek al jaren naar deze kleine sigaar maar tot nu nog nergens gevonden.

_________________
Happy smoking, Afficionado


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 04 Apr 2015, 10:01 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 23 Jun 2013, 09:06
BerichtenCOLON 1162
Heb de topic met heel veel plezier gelezen.

Het jagen op deze kleine rakker was een leuke aangelegenheid en een van de redenen om twee van de drie neefjes weer eens op pad te laten gaan.


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 2 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.