Sigarenplatform

Het is momenteel 28 Mrt 2024, 21:02

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 12 Dec 2011, 11:09 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 14 Mei 2010, 13:19
BerichtenCOLON 4006
Onlangs las ik een toch wel zeer opmerkelijk artikel over de tabakskever en vooral de behandeling ervan:

Bestrijding door de sigarenkenner

Fysische bestrijding met een magnetronoven is een efectieve manier om bijvoorbeeld kistjes met sigaren te behandelen. Allereerst moeten aangetaste sigaren worden verwijderd waarna het kistje 3 minuten aan de magentronstraling kan worden blootgesteld. Daarna kan het kisjte 24 uur de vriezer in waarna ontdooiing bij kamertrempertatuur volgt. Dan is het tijd om de sigaren in een humidor tot rust te laten komen bij 70% lucthvochtigheid en 21° C. Na een laatste inspectie kunnen de aldus behandelde sigaren probleemloos gerookt worden.


Ogenschijnlijk is dit een toch wel zéér controversiële aanpak, maar het artikel stond in een toch wel niet onbekend sigarenmagazine en het was ondertekend door een dokter. Het standpunt zomaar meteen naar de prullenbak met het predikaat "onzin" verwijzen zou dus maar al te voorbarig zijn.

Empirisch onderzoek diende te bevestigen of de methode al dan niet effectief is en mijn bekommernissen onterecht zijn/waren. Want ik had toch wel een aantal bekommernissen.

Mijn grootste bekommernis was de microgolf-oven. In sigaren zit vocht en olieën dus de sigaren gaan sowieso opwarmen. Ik was daar niet helemaal gerust in.
Bovendien vind ik de overgang van een microgolfoven meteen naar een vriezer toch wel... abrupt
Vervolgens zomaar op kamertemperatuur laten ontdooien vond ik ook wel een plotse overgang, maaar om de sigaren op vocht te brengen wordt de temperatuur plots toch wel heel belangrijk... ???

Met de laatste stappen ben ik het sowieso niet eens. Het invriezen van sigaren mag dan al een beproefde en effectieve methode zijn, het verdient aanbeveling van een en ander meer gefaseerd te doen. Plotse temperatuurverschillen houden immers als gevaar in dat de sigaar zal scheuren (inkrimpen bij koude, uitzetten bij warmte). Het is beter van de sigaren eerst in de frigo te bewaren vooraleer in de diepvriezer te stoppen en wanneer deze uit de vriezer komen deze ook eventjes in de ijskast te houden. Verder is 24 uur in de diepvriezer toch wel weinig en is het toch verstandiger om de kist in kwestie in een vacuum plastic zak te bewaren (je wil niet dat je sigaren plots naar scampi of wat er ook in je ijskast, diepvries zit ruiken/smaken).
Ik doe het alleszins zo:
* kist in plastic zak
* 24 uur ijskast
* 1 week diepvries
* 24 uur ijstkast
* weekje humidor
Deze methode heb ik al een paar keer toegepast en is effectief, maar we kunnen uiteraard iets bijleren...

Dit weekend heb ik dan maar de proef op de som genomen.
Geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om de test met een kist sigaren uit te voeren, maar een goedkoper sigaar was ik wel bereid voor de wetenschap (mocht het mislukken) op te offeren.
Nu goed, na welgeteld 1 minuut komt er toch wel een vreemde geur uit de microgolfoven.
Oh neen, als die maar niet ontploft.
Net zoals een koe die voor het eerst in haar leven een trein ziet hield ik mijn blik strak op de microgolfoven
Na welgeteld 3 minuten (die overigens een eeuwigheid leken te duren) kon ik de sigaar uit de microgolfoven halen
Hetgeen ik vermoedde was gebeurd:
* natuurlijk was de sigaar warm geworden
* natuurlijk was het dekblad gescheurd en kwam het los
* natuurlijk verbrijzelde de cap bij de eerste aanraking
Ik heb hem niet meer gerookt (zoveel geëxperimenteer op 1 dag kan ik niet aan), maar ik ben benieuwd of er überhaupt nog iets van smaak in zat

Het kan iedereen overkomen dat hij onzin vertelt; het wordt pas belachelijk als hij dat plechtig doet (Michel Eyquem de Montaigne)

_________________
Fumando las penas van pasando y . . . si fumas habanos nunca las tendras.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 12 Dec 2011, 11:53 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Jan 2009, 21:02
BerichtenCOLON 1454
Misschien als er wel een kevertje inzit krijg je wel het popcorn effect. POP en sigaar in tweeën.

Ik volg de methode die je zelf noemt ook al een tijdje met goed gevolg, maar idd de magnetron erbij aanspreken. OVERKILL en letterlijk kill.

Thanks voor de "evidence based sience" en ik hoop dat niet te veel mensen het met hun kistje Siglo VI doet. :mrgreen:

_________________
Gentlemen, you may smoke.” (ending the long ban on smoking held by Queen Victoria in the early 20th Century) – King Edward VII


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 12 Dec 2011, 12:02 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 14 Mei 2010, 13:19
BerichtenCOLON 4006
Wat ik er nog aan moest toevoegen
Op een haartje na ging de sigaar spontaan ontbranden
Aan de zijkant was er al een zwarte, verkoolde strook merkbaar...

_________________
Fumando las penas van pasando y . . . si fumas habanos nunca las tendras.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 12 Dec 2011, 18:04 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 14 Nov 2009, 23:48
BerichtenCOLON 2331
WoonplaatsCOLON Playa del Almeros
Wat een verhaal. Ik voel een vervolgonderzoek opkomen. Na hoeveel minuten ontbrand de sigaar spontaan. Heeft het te maken met het model of enkel het wattage van de magnetron?
Toch maar eens een sigaartje aan gaan wagen!
Marcel

_________________
De echte sigarenliefhebber zit op: www.sigarenplatform.nl
Volg mij op www.twitter.com/marcelbakker
Volg mij op www.facebook.com/bakkermarcel
Volg mij op instagram: marchello1959


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 12 Dec 2011, 18:06 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 14 Mei 2010, 13:19
BerichtenCOLON 4006
Marchello schreefColon
Wat een verhaal. Ik voel een vervolgonderzoek opkomen. Na hoeveel minuten ontbrand de sigaar spontaan. Heeft het te maken met het model of enkel het wattage van de magnetron?
Toch maar eens een sigaartje aan gaan wagen!
Marcel


het leven is aan de durvers!
laat het weten
ik gok op 5-10 minuten

_________________
Fumando las penas van pasando y . . . si fumas habanos nunca las tendras.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 12 Dec 2011, 18:58 
Offline
Aanstormend talent in de sigarologie
Aanstormend talent in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 25 Okt 2009, 21:19
BerichtenCOLON 342
WoonplaatsCOLON Amsterdam
Moet je niet, als een kist 3 minuten in de magnetron moet, één sigaar slechts een tiental seconden bestralen? Dat komt neer op dezelfde hoeveelheid energie aan microgolven per sigaar.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 12 Dec 2011, 19:01 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 31 Jul 2008, 21:05
BerichtenCOLON 14776
WoonplaatsCOLON Hoevelaken
Misschien iemand eens een Piedra in de magnetron doen, kijken wat er gebeurt. :D

_________________
In nomine asbak, aansteker et spiriti puro

Tabakskevers bestellen? Stuur een mailtje!

[i]"Gaat heen en rook Diplomaticos Nr. 2"




http://www.cigarphotogallery.com


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 12 Dec 2011, 19:03 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 14 Nov 2009, 23:48
BerichtenCOLON 2331
WoonplaatsCOLON Playa del Almeros
Henri3 schreefColon
Moet je niet, als een kist 3 minuten in de magnetron moet, één sigaar slechts een tiental seconden bestralen? Dat komt neer op dezelfde hoeveelheid energie aan microgolven per sigaar.

misschien komende zaterdag in Amersfoort. Zal het filmen met mijn iphone 8)

_________________
De echte sigarenliefhebber zit op: www.sigarenplatform.nl
Volg mij op www.twitter.com/marcelbakker
Volg mij op www.facebook.com/bakkermarcel
Volg mij op instagram: marchello1959


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 12 Dec 2011, 19:21 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 31 Jul 2008, 21:05
BerichtenCOLON 14776
WoonplaatsCOLON Hoevelaken
Marchello schreefColon
Henri3 schreefColon
Moet je niet, als een kist 3 minuten in de magnetron moet, één sigaar slechts een tiental seconden bestralen? Dat komt neer op dezelfde hoeveelheid energie aan microgolven per sigaar.

misschien komende zaterdag in Amersfoort. Zal het filmen met mijn iphone 8)


Neen, dat gaan we niet doen. :mrgreen:

_________________
In nomine asbak, aansteker et spiriti puro



Tabakskevers bestellen? Stuur een mailtje!



[i]"Gaat heen en rook Diplomaticos Nr. 2"








http://www.cigarphotogallery.com


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 12 Dec 2011, 19:23 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 14 Mei 2010, 13:19
BerichtenCOLON 4006
zonet filmpje doorgestuurd gekregen van cubalibre
http://www.youtube.com/watch?v=dkxmbIYiUyI
het lukt al na nauwelijks 40 seconden met een sigaret
dit lijkt me een experiment voor de brainiacs....

_________________
Fumando las penas van pasando y . . . si fumas habanos nunca las tendras.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 13 Dec 2011, 10:08 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009, 09:13
BerichtenCOLON 1811
WoonplaatsCOLON Liedekerke
@Koen … ik ga u daar op antwoorden;

Ik ben even de bib ingedoken om te checken welke wetenschappelijk relevante literatuur er beschikbaar is rond de Lasioderma en de microgolfoven.
Er bestaan degelijk verschillende wetenschappelijke publicaties rond dit topic. Eén ervan is artikel in de "Journal of Biological Sciences", verschenen in 2009, die de impact van micorgolfstralen en koude bewaring op de Lasioderma Serricorne F bestudeert.

Als conclusie stelt men, dat dit een efficiënte bestrijdingsmethode is:
(Dezelfde constataties dus, zoals tevens gebleken uit proeven door Prof. Dr. K. Van Zandweghe in het Knokse departement voor Entomologie)

CitaatColon
In the current study, microwaves radiation was lethal to test insect. The mechanisms involved in the lethal action of microwaves radiation are previously understood. The hazardous impacts could be due to the high frequency oscillation of the water molecules in the body of the insects. Microwave radiation has deleterious effects on insects such as reduction of reproductive rate, losing body weight and malformation as well (Nelson, 1996). However, application of microwaves radiation in insect killing programs could be limited due to insufficient penetration depth. Zhu et al. (1995) reported that microwaves attenuate exponentially in penetration to foodstuffs.

…. echter is de link met tabakskever/sigaar in de vakliteratuur onbestaande!

Voor de mensen die kever + sigaar volledig naar de kloten willen: wel, hier is de oplossing: 12 min op 400W en daarna 72 u den diepvries in. Succes verzekerd!!

De verschafte informatie is dus correct, maar om deze dan te gaan extrapoleren naar sigarenland en dit te gaan verkopen als een effectief bestrijdingmiddel van de tabakskever in sigaren is een brug te ver. Als je sigaar reeds aangetast is door de kever, is het te laat. Punt.

....voor de liefhebbers die graag de verschillende testen en parameters nalezen: ik heb een copy van de verschillenden artikels.

Het onderzoek van micorgolfstralen als bestrijdingsmiddel tegen de tabakskever, kadert in het onderzoek naar ‘groene’ bestrijdingsmiddelen. De huidige bestrijdingstechnieken omvatten vergassing (methyl bromide of phosphine (tabaknatie, Antwerpen)) of de diepvriesmethode (Agio cigars bv).

…. maar om dan de microgolf techniek aan te wenden als “huis-tuin-keuken” oplossing voor de sigarenliefhebber???? Man, man …

Hier een foto van de abstract van het artikel:

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

_________________
"If I had taken my doctor's advice and quit smoking when he advised me to, I wouldn' have lived to go to his funeral" (98 year old) George Burns


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 13 Dec 2011, 10:20 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 14 Mei 2010, 13:19
BerichtenCOLON 4006
simpel gezegd zeg je dus dat de kever inderdaad vernietigd zal zijn, maar de sigaren in kwestie meteen ook

_________________
Fumando las penas van pasando y . . . si fumas habanos nunca las tendras.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 13 Dec 2011, 10:22 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009, 09:13
BerichtenCOLON 1811
WoonplaatsCOLON Liedekerke
@AdC,

Inderdaad! In der Beschränkung zeigt sich der Meister. 8)

Sigaar + kever in microgolf: Kever is dood, sigaar onrookbaar.

_________________
"If I had taken my doctor's advice and quit smoking when he advised me to, I wouldn' have lived to go to his funeral" (98 year old) George Burns


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 13 Dec 2011, 10:47 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 27 Aug 2009, 15:04
BerichtenCOLON 2998
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
iemad zei al, voor een doosje een minuut, voor een enkele sigaar komt dat danneer op een paar seconden. Bovendien zou je de magnetron niet op de hoogste stand moeten zetten (brood gaat dan ook verbranden).
Alhoewel ik deze methode ook overdreven vind, kan ik me niet voorstellen dat de artikelschrijver oppert om een sigaar op het kookpunt te brengen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 13 Dec 2011, 13:26 
Offline
Corona
Corona
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 21 Okt 2010, 10:21
BerichtenCOLON 74
WoonplaatsCOLON Schilde
Een jaar geleden heb ik kever op bezoek gehad. Na de eerste schrik ben ik online in de materie gedoken. De magnetron vind ik overkill, de vries methode is beproefd en wert in praktijk.
Dit jaar heb ik Litto Gomez van LFD ontmoet en hij vertelde mij dat bevriezen de beste methode is zoals zij zelf die ook toepassen.

Mijn methode:
Alle sigaren die binnen komen gaan eerst op wintersport/quarantaine. Geen uitzonderingen, ook al vertrouw ik winkel of vriend nog zo. Alle sigaren in aanmerking gaan in een travel humi of een kist in plastic wrap direct de vriezer in voor een dag of 3. Dan in de travel humi/kist de koelkast in voor zo`n 6 uur op op te warmen. Ik laat ze in de travel humi/plastic wrap in de koelkast anders krijg je condens op je stokken en dat vinden ze niet fijn. Terug in de humi gaan ze direct los of in open kist. Roken kun je ze weer na enkele dagen want veel vocht hebben ze niet verloren.

Ik heb zo al honderden sigaren behandelt, van Behike tot Quintero en nog nooit een gescheurd blad gehad. De kevers hebben zich ook nooit meer laten zien.


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 1 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.