Sigarenplatform

Het is momenteel 19 Mrt 2024, 09:21

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 29 Dec 2008, 16:01 
Offline
Panatella
Panatella
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Sep 2008, 13:23
BerichtenCOLON 33
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
Ik ben nog niet zo bedreven in het knippen van sigaren. Nou las ik ergens dat beginners vaak teveel afknippen, dus begon ik laatst met een een klein stukje af te knippen. Na 3 of 4 trekken, was er geen trek meer in te krijgen. Dus nog maar een stukje afgeknipt. Halverwege de sigaar deed hetzelfde probleem zich nogmaals voor. Geen trek meer. :evil: Voorzichtig nog een klein stukje afgeknipt, ca. een halve mm, schat ik. Toen kon ik hem verder oproken.
Waar zit hem nou de kneep? Had ik hem gelijk verder af moeten knippen?

_________________
Groet,
René

Mijn favorieten staan hier:
http://poppejoppe.stumbleupon.com


Laatst gewijzigd door 1 op poppejoppe, in totaal 30 keer gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Dec 2008, 16:15 
Offline
Aanstormend talent in de sigarologie
Aanstormend talent in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2007, 16:36
BerichtenCOLON 346
WoonplaatsCOLON Randstad
Ik las een keer hier op het forum dat het knippen perfect gaat met een Xikar knipper op tafel en dan
de sigaar er rechtop in... Sinds die tijd doe knip ik eigenlijk niet anders, altijd een perfecte cut en
nooit drawproblemen! Probeer dat eens of boor anders eens een sigaar, dat gaat meestal ook prima!

Afbeelding

Succes,

Erik

_________________
Zen en de kunst van het roken


Laatst gewijzigd door 1 op Enrique, in totaal 29 keer gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Dec 2008, 16:16 
Offline
MAYOR
MAYOR
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 24 Jun 2008, 20:32
BerichtenCOLON 7333
Poppejoppe (wat is je voornaam, praat/schrijft iets makkelijker vind ik persoonlijk),

Eenmaal knippen dient te volstaan. Wellicht in het begin wat experimenteren maar eenmaal gevorderd slechts eenmaal. Bij een parejo (rechte longfiller) dient de kop op de "schouder" geknipt te worden, bij een figurado is het wat moeilijker aan te geven.
Indien de sigaar na het knippen nog steeds niet goed trekt en het rookkanaal is in verhouding te klein geknipt, dan kun je bijknippen. Als de knip in verhouding echter oke is en de sigaar trekt nog steeds te zwaar dan kun je de sigaar "boren",met een "poker" oftewel een dun staafje dat je in de sigaar steekt; de trek of draw is dan over het algemeen beter.

_________________
"Je n'ai pas besoin de cette hypothèse."
"In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister"
"Was sich liebt das neckt sich"


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Dec 2008, 16:23 
Offline
Churchill
Churchill
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008, 20:26
BerichtenCOLON 232
WoonplaatsCOLON Haarlem
Eenmaal knippen zou voldoende moeten zijn. Bij mij in ieder geval wel.
Af en toe heb ik wel een sigaar die niet goed trekt, maar dat heeft dan niet te maken met het feit dat ie niet goed geknipt is.
Eén keer knippen dus.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Dec 2008, 16:25 
Offline
Panatella
Panatella
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Sep 2008, 13:23
BerichtenCOLON 33
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
Enrique schreefColon
Ik las een keer hier op het forum dat het knippen perfect gaat met een Xikar knipper op tafel en dan
de sigaar er rechtop in... Sinds die tijd doe knip ik eigenlijk niet anders, altijd een perfecte cut en
nooit drawproblemen! Probeer dat eens of boor anders eens een sigaar, dat gaat meestal ook prima!


Ik heb een Zino cutter, dus daar zou het niet aan moge liggen. Ik denk dat ik de nodige ervaring mis.

Groet,
René


BijlagenCOLON
084552.jpg
084552.jpg [ 4.97 KiB | 4512 keer bekeken ]

_________________
Groet,
René

Mijn favorieten staan hier:
http://poppejoppe.stumbleupon.com
Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Dec 2008, 16:27 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 26 Aug 2008, 07:29
BerichtenCOLON 3409
WoonplaatsCOLON Zutphen
Ik heb zo'n 5 euro sigarenknipper en ik merk soms dat ik de sigaar samendruk als ik 'm knip. Waarschijnlijk omdat de mesjes al een beetje bot zijn... Vervolgens rol ik de sigaar tussen mijn duim en wijsvinger heen en weer om het samengedrukte een beetje 'los' te krijgen...

Ik heb geen flauw idee of dit goed/kwaad is voor de sigaar en of dit de trek beïnvloed. Over een maand ben ik jarig en dan ga ik me verwennen met wat dingen van Heartfelt Industries en dan zal ik w.s. ook een Palio aanschaffen (tenzij iemand mij XiKar kan aanbevelen, lijkt me alleen een beetje apart knippen??) dus hoop ik ook beter en makkelijker te kunnen knippen.

Poppejoppe: wat ik altijd doe is inderdaad de knipper op tafel leggen, vervolgens de sigaar (die ik al middels een 'predraw' wat natter heb gemaakt, zodat het knippen makkelijker gaat) op de tafel laten rusten en dan in 1 beweging knippen. Zo knip je nooit te veel van je sigaar, tenminste dat is wat ik gelezen/gezien heb op internet en ik ook ondertussen kan beamen.

_________________
- Ruud


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Dec 2008, 16:29 
Offline
Panatella
Panatella
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Sep 2008, 13:23
BerichtenCOLON 33
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
Hoi Peter,

Epicure schreefColon
Poppejoppe (wat is je voornaam, praat/schrijft iets makkelijker vind ik persoonlijk),


Je hebt gelijk..Mijn voornaam is René.
Bedankt voor de tip. Blijven oefenen is mijn motto. :D

Groet,
René

_________________
Groet,
René

Mijn favorieten staan hier:
http://poppejoppe.stumbleupon.com


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Dec 2008, 16:31 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Jan 2008, 19:39
BerichtenCOLON 1181
WoonplaatsCOLON Deventer
Als je een bevestiging voor de Xikar wilt geef ik die wel :P

Het knipt niet anders dan een normale cutter. Ik ben nog steeds erg tevreden over de Xi


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Dec 2008, 16:31 
Offline
Churchill
Churchill
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008, 20:26
BerichtenCOLON 232
WoonplaatsCOLON Haarlem
Dat je hem een beetje samendrukt is niet zo erg. Er moet een soort "vissebek"komen aan de sigaar.
Ik heb een aansteker van Xikar, maar kan je helaas niets vertellen over de knippers...
Zelf heb ik drie knippers, éen goedkope van de handelaar, één uit Cuba meegenomen (Habannos) en een dure, merkloze. Alle drie knippen ze prima. Ik denk dat het niet al te veel uitmaakt welk merk knipper je hebt, als ie maar lekker in de hand ligt.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Dec 2008, 16:42 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 21 Nov 2008, 13:59
BerichtenCOLON 665
WoonplaatsCOLON Boven de Tjonger!
Zelf knip ik gewoon uit de losse pols, meestal zo'n 5mm. Hoedje eraf, klaar..

Meende dat hier ergens op 't forum ook wel iets hierover stond... Hoedje bestaat uit 3 laagjes, knip er zelf de eerste 2 vanaf..

Heb zelf zo'n goedkope knipper en die werkt prima, zoals ruud al zegt drukt ie de sigaar wel iets plat, maar dat maakt bij mij weinig uit. Denk dat de trek dan ook te maken heeft met de fabricage van de sigaar ipv het knippen..

_________________
~~ A cigar is as good as memories that you have when you smoked it. ~~


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Dec 2008, 17:57 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 02 Mei 2008, 15:38
BerichtenCOLON 1649
WoonplaatsCOLON Maastricht
Zaagmans schreefColon
Ik heb zo'n 5 euro sigarenknipper en ik merk soms dat ik de sigaar samendruk als ik 'm knip. Waarschijnlijk omdat de mesjes al een beetje bot zijn... Vervolgens rol ik de sigaar tussen mijn duim en wijsvinger heen en weer om het samengedrukte een beetje 'los' te krijgen...

Ik heb geen flauw idee of dit goed/kwaad is voor de sigaar en of dit de trek beïnvloed. Over een maand ben ik jarig en dan ga ik me verwennen met wat dingen van Heartfelt Industries en dan zal ik w.s. ook een Palio aanschaffen (tenzij iemand mij XiKar kan aanbevelen, lijkt me alleen een beetje apart knippen??) dus hoop ik ook beter en makkelijker te kunnen knippen.

Poppejoppe: wat ik altijd doe is inderdaad de knipper op tafel leggen, vervolgens de sigaar (die ik al middels een 'predraw' wat natter heb gemaakt, zodat het knippen makkelijker gaat) op de tafel laten rusten en dan in 1 beweging knippen. Zo knip je nooit te veel van je sigaar, tenminste dat is wat ik gelezen/gezien heb op internet en ik ook ondertussen kan beamen.


Ik gebruik al een tijdje de Xikar ben er heel erg tevreden over.
Een goede en snelle cut en daarbij je heb levens lang garantie op het ding.
Als er wat aan mankeert opsturen en hij wordt gerepareerd of je krijg een nieuwe.

_________________
“My fellow chiefs and I would like the white man to know that the red man has great heroes, also.” Henry Standing Bear, 1939


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Dec 2008, 18:45 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008, 20:01
BerichtenCOLON 7169
Ik gebruik zelf een XiKar cutter. Prima knipper, maar de Palio heeft een erg goed imago op dit forum :-).

Verder knip ik gewoon uit de pols. Goed aanzetten, even controleren of alles goed haaks staat en dan in een snelle beweging de cap eraf. Gebruik dus niet een tafel oid. Kan wel begrijpen dan mensen het doen, maar het is niet echt nodig. Zoals Epicure al zegt: sigaren (parejo's) dienen op de schouder geknipt te worden. Dat zie je het beste als je er goed zicht op hebt. Dat heb je dus niet als je hem op een tafel neerlegt. Maar die tafelmethode is wel handig voor beginners, want zo knip je in ieder geval nooit te veel weg!

Ik heb denk ik het eerste half jaar ook een hoop slechte cuts gemaakt. Dan krijg je dus problemen dat het dekblad loslaat aan de bovenkant bijvoorbeeld. Maar sinds ik weet waar je hem precies af moet knippen, heb ik daar nooit meer last van gehad. En ik moet zeggen dat het ook wat aangenamer rookt, omdat er dan nog een soort bolling overblijft welke je tegen je lippen kunt zetten.

Verder beïnvloedt een slechte cut niet de trekeigenschappen van een sigaar (of je moet het wel erg bont maken). Een slechte draw heb ik vaak bij sigaren die te vol gevuld zijn. Meestal zit dat gedeelte tussen het bandje en de kop. Dat is dus inderdaad even boren met een dun staafje. Maar ook hier moet je niet te veel van verwachten hoor :-). Een slecht gerolde sigaar blijft een slecht gerolde sigaar.

Verder voor mijn beeldvorming. Een PREDRAW neem je toch nadat de sigaar geknipt is en voordat je hem hebt aangestoken? Dus dan controleer je eventjes de trek van de sigaar?


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Dec 2008, 19:05 
Offline
Robusto
Robusto
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 01 Apr 2008, 20:27
BerichtenCOLON 148
WoonplaatsCOLON Amsterdam
Hoi René,

Ook ik had eerst zo'n Zino knipper, deze werd snel bot. Heb hem omgeruild voor een Xikar en ben daar zeer tevereden over, het knippen gaan gewoon eenvoudiger :)


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Dec 2008, 19:06 
Offline
Churchill
Churchill

GeregistreerdCOLON 16 Okt 2008, 14:53
BerichtenCOLON 276
WoonplaatsCOLON Vught
Dat laatste viel mij ook al op, Cohiba. Anders is er niet echt sprake van een draw (trek), toch..?


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Dec 2008, 19:30 
Offline
Robusto
Robusto
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 01 Apr 2008, 20:27
BerichtenCOLON 148
WoonplaatsCOLON Amsterdam
Naar mij idee lukt een predraw alleen met een geknipte sigaar.


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 1 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.