Sigarenplatform

Het is momenteel 19 Mrt 2024, 09:37

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 29 Dec 2008, 19:52 
Offline
Churchill
Churchill

GeregistreerdCOLON 16 Okt 2008, 14:53
BerichtenCOLON 276
WoonplaatsCOLON Vught
Overigens gebruik ik ook zo'n Zino knipper en ben er erg tevreden over. Houdt 'm gewoon horizontaal (de sigaar) en knip een paar mm van de bocht af. Nooit problemen mee gehad, al zit ik wel 's te denken om te gaan boren. Toch maar 's een topic openen over de voors en tegens of is dat er al?


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Dec 2008, 19:58 
Offline
Robusto
Robusto
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 01 Apr 2008, 20:27
BerichtenCOLON 148
WoonplaatsCOLON Amsterdam
Enrique schreefColon
Afbeelding
Succes,
Erik


Ik kijk nu nog eens naar je foto. Bewaar jij al je "knipsels" :?:


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Dec 2008, 21:01 
Offline
Double-Corona
Double-Corona
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 07 Nov 2007, 16:35
BerichtenCOLON 187
WoonplaatsCOLON Lauw
Bij mij komt er maar 1 vraag op. Nl. hoe nat is het uiteinde als je er niet meer aan kan trekken?
Speeksel laat de tabak wat zwellen wat dan als gevolg heeft dat de aangezogen lucht al wat moeilijker door het uiteinde geraakt.
Ik hoop dat dit tipje je verder helpt. Het was zeer nuttig voor mezelf toen ik zelf begon.

_________________
"I smoke in moderation. Only one cigar at a time."
Mark Twain


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Dec 2008, 21:18 
Offline
MAYOR
MAYOR
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 03 Nov 2007, 22:06
BerichtenCOLON 5014
WoonplaatsCOLON Deventer
Jeroen. schreefColon
Overigens gebruik ik ook zo'n Zino knipper en ben er erg tevreden over. Houdt 'm gewoon horizontaal (de sigaar) en knip een paar mm van de bocht af. Nooit problemen mee gehad, al zit ik wel 's te denken om te gaan boren. Toch maar 's een topic openen over de voors en tegens of is dat er al?


Het boren behoudt de ronde vorm van het mondstuk van de sigaar.
Als je knipt beschadig je soms het gelijmde mondstukje zodat hij kan losgeraken,
en er ontstaat een (scherpe) rand .
Door te boren voorkom je dat , alleen bij de grotere ringmaten heb je een boor
met een diameter van ongeveer 13 mm nodig. De gangbare maat is 8 mm.
IK hoop een dezer dagen aan zo'n royalere boor te komen.
Maar het is denk ik een persoonlijke voorkeur, ik zou zeggen probeer het eens
en bemerk hoe prettig je de geboorde sigaar aan jouw lippen tuit.
Het liefst rook ik een torpedo, daar gaat dit verhaal niet op, vanwege de vorm van deze
sigaar, dus de torpedovorm kun je eigenlijk alleen knippen.
Er kan als variant ook een v model worden geknipt met een speciale knipper.
Deze mondstukvorm zag je vroeger veel; Agio-Elisabeth Bas , maar ik zie ze eigenlijk nooit meer.
Wil de sigaar niet prettig trekken. dan kun je een rookkanaal boren, hiervoor zijn speciale
apparaten, maar ik doe dat met een lange dunne spijker. Soms bij gebrek aan zoiets heb ik
wel eens een rookkanaal geboord met een parkerschroef .Dan ben je echt gescrewed !

Afbeelding

Foto , de dubbelbladige Wolf boor 8 en 13 mm, inmiddels al een paar maanden in gebruik
en deze boor is zéér efficient !

MC


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Dec 2008, 21:22 
Offline
Churchill
Churchill
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008, 20:26
BerichtenCOLON 232
WoonplaatsCOLON Haarlem
Ik heb begrepen dat door je sigaar te boren de smaak toch wel erg veranderd.
Door nicotine-ophoping bij het mondstuk, wordt de smaak zodanig anders dat de sigaar "niet lekker" meer is.
Zelf heb ik er geen ervaring mee, dat komt door wat hierboven staat...

_________________
Met vriendelijke groet,
Het mannetje in je hoofd dat tegen je praat als je dingen leest


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Dec 2008, 21:31 
Offline
Churchill
Churchill

GeregistreerdCOLON 16 Okt 2008, 14:53
BerichtenCOLON 276
WoonplaatsCOLON Vught
Dat is een goede uitleg waar ik iets aan heb, MC. Maar heb een paar vraagjes over (mits het niet teveel off-topic is):
- Wanneer gebruik je welke maar boortje? Doe je dat op gevoel of is er een vaste regel voor?
- Ik rook zelf graag een robusto, kan je deze ook boren of is deze ring te groot?
- Het bovenstaande heb ik al vaker gehoord, klopt het dat je snel een nicotine ophoping hebt, waardoor de sigaar of slecht gaat trekken of bitter en sterk wordt?

Hopelijk heb jij wat antwoorden, iig alvast bedankt.

Jeroen


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Dec 2008, 21:33 
Offline
MAYOR
MAYOR
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 03 Nov 2007, 22:06
BerichtenCOLON 5014
WoonplaatsCOLON Deventer
Wilko schreefColon
Ik heb begrepen dat door je sigaar te boren de smaak toch wel erg veranderd.
Door nicotine-ophoping bij het mondstuk, wordt de smaak zodanig anders dat de sigaar "niet lekker" meer is.
Zelf heb ik er geen ervaring mee, dat komt door wat hierboven staat...


De smaak is niet anders als bij het knippen, maar door een beetje te manipuleren
met de grootte van het geboorde mondstuk kun je de rookervaring vaak veraangenamen.

Bij een Cubaan boor je een royaal mondstuk, tot 13 mm max. bij bv. een robusto.
Dan heb je een prima trek en een super mondstuk, bij kleinere formaten een kleiner
mondstukje boren.
Maar sommige Dominicanen hebben wel een erg soepele trek, door een kleiner als
gebruikelijk mondstuk te boren , bv.6 of 8 mm voor een robusto ontstaat een prettiger
trek en komt de smaak beter tot zijn recht.
Je kunt natuurlijk altijd nog met je knipper in de weer als het helemaal niet wil ! :wink:

MC


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Dec 2008, 22:08 
Offline
MAYOR
MAYOR
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 03 Nov 2007, 22:06
BerichtenCOLON 5014
WoonplaatsCOLON Deventer
Een rookkanaal boren in de sigaar.... 8)

Boor nooit en dan ook nooit verder als 1/3 van de lengte van je sigaar. [-(

Daar bevindt zich meestal ook het sigarenbandje , want als je verder boort
verniel je het binnenwerk van de sigaar en houd je totaal geen trek meer over .

Ik boor zelf soms enkel met een tandenstoker , maar een dun stukje metaal werkt ook
prima. Vaak zit het probleem vlak bij het mondstuk en hoef je maar een kort
rookkanaaltje te boren.
Ik heb ook het mondstuk wel eens tussen mijn vingers door gerold om alles wat
losser te maken, maar dan kan het dekblad kapot gaan en is de sigaar fini.

Het wat langer tot rust komen van een sigaar is in mijn optie de beste manier
om er daarna zonder problemen van te kunnen genieten, want de slechte trek is
vaak het gevolg van overbodig vocht in de sigaar.

Dat er veel vocht zit in sommige vers ingekochte sigaren blijkt wel uit het feit
dat bij mij een humidor zonder bevochtiger een maand lang op 80 % of meer luchtvochtigheid bleef hangen
in plaats van de gebruikelijke 70 %. Door de Deur op een kier te zetten werd het langzamerhand beter.
Maar als een sigaar eenmaal in de juiste conditie is gebracht, laat zij zich goed knippen
of boren. Makkelijk aansteken zonder problemen met een stroeve trek of bitter vocht
bij het mondstuk en brandt mooi recht af dan wordt roken echt genieten ........................ :mrgreen:
MC


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Dec 2008, 22:33 
Offline
MAYOR
MAYOR
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 24 Jun 2008, 20:32
BerichtenCOLON 7333
Heb jarenlang van alles geprobeerd: single guillotineknippers, double guillotines, vissebekken, scharen, punch cutters, piercers, tafelcutters, you name it....daarna toch een aantal jaren trouw gebleven aan de punchcutter oftewel boor. Geeft een uiterst trefzekere opening met een heel aangenaam "mondgevoel" aangezien de kop zelf volledig intact blijft met uizondering van het geboorde rookkanaal. Voelt prettig aan de lippen.
Nadeel is echter dat je vaak slechts kunt kiezen uit maximaal drie formaten. Dus er is sprake van een discontinuiteit in de openings diameter. Centreren lukt mij ook niet altijd perfect dwz dat de "pons" precies in het midden was geplaatst.
Op 'n gegeven moment ben ik toch maar weer overgestapt op de double guillotine cutter.
Deze geeft me de gelegenheid om elke willekeurige opening te kiezen die ik wil (binnen de marges zoals "voorgeschreven" door de regels der kunst,oftewel: lege artis) maar het leukste vind ik toch wel het gevoel van voldoening (soort "microkick" als je wil...) als het wederom is gelukt om precies die opening te knippen die ik perfect vind; voor mij is dat ter plaatse/hoogte van de schouder van de kop dwz de smalle ronding van de kop; aldus wordt er slechts het kleine kapje weggeknipt dat door de torcedor op de longfiller is aangebracht als finishing touch bij het rollen van de sigaar.
Voorwaarde is wel dat de cutter vlijm- en vlijmscherp is opdat de opening niet "rafelig" wordt.
Voorts is de double guillotine ook geschikt voor figurado's itt de punch cutter.

Wat het kniippen betreft: het is me opgevallen dat er "liefhebbers" zijn die hun sigaar ter hoogte van de volle diameter knippen, dus zelfs onder de kop.... :shock: heb dit eenmaal gehad in een restaurant in Ridderkerk waarbij een Esplendido op deze desastreuze wijze voor me geknipt werd door de ober... :shock: had toen niet de tegenwoordigheid van geest om de sigaar die voor f 50,- op de kaart stond af te wijzen....zal me nu niet meer overkomen..bovendien laat ik mijn sigaren never nooit meer voor me knippen natuurlijk...afgezien van het feit dat er in restaurants niet meer gerookt mag worden....

_________________
"Je n'ai pas besoin de cette hypothèse."
"In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister"
"Was sich liebt das neckt sich"


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Dec 2008, 23:02 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 06 Nov 2008, 20:43
BerichtenCOLON 2851
WoonplaatsCOLON Brugge
Epicure schreefColon
bovendien laat ik mijn sigaren never nooit meer voor me knippen natuurlijk...


@ hans en Fiele, haha, ik moest direct denken aan het gezicht van Fiele in de Havana House bij Erik toen de sigaar voor hem werd geprepareerd, was goud waard :D gelukkig dat Erik al 30 jaar ervaring heeft en waarschijnlijk al tienduizenden sigaren heeft besneden :)

Wordt door hem trouwens inderdaad net aan de schouders geknipt, om dat rafelen te voorkomen.
Heb hier al enkele zeer goeie tips gelezen voor de nieuwelingen en de gevorderden!
Mooie topic guys!

_________________
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg...


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Dec 2008, 23:19 
Offline
MAYOR
MAYOR
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 03 Nov 2007, 22:06
BerichtenCOLON 5014
WoonplaatsCOLON Deventer
O ja, bijna vergeten , maar het hoort eigenlijk niet bij ons Platvormers..... :smt018
Bij een totaal gebrek aan enigerlei gereedschap kun je het puntje van je sigaar er
ook afbijten !! #-o
Deze methode wordt hier echter gezien als een doodzonde ! Een tatale minachting van de edele sigaar . :smt087

Maar ik moest het even vermelden hoewel het eigenlijk het daglicht niet kan
verdragen en de vertegenwoordigers van deze methode als volkomen barbaren
worden gezien. :axe:

Niet doen dus ! In ieder geval een cutter/boor meenemen, waar je ook gaat ! :smt002
't Is maar dat je het weet.

MC


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Dec 2008, 23:23 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Jan 2008, 19:39
BerichtenCOLON 1181
WoonplaatsCOLON Deventer
I love it when a plan comes together! Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Dec 2008, 23:24 
Offline
Churchill
Churchill

GeregistreerdCOLON 16 Okt 2008, 14:53
BerichtenCOLON 276
WoonplaatsCOLON Vught
Denk dat ik toch maar 's een boortje ga aanschaffen. Al was het alleen maar om het 's te proberen. Heb die Wolf boortjes gezien bij Cigarworld.de dus maar 's aanschaffen. Houdt jullie op de hoogte..


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Dec 2008, 23:27 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 06 Nov 2008, 20:43
BerichtenCOLON 2851
WoonplaatsCOLON Brugge
MONTECRISTO schreefColon
O ja, bijna vergeten , maar het hoort eigenlijk niet bij ons Platvormers..... :smt018
Bij een totaal gebrek aan enigerlei gereedschap kun je het puntje van je sigaar er
ook afbijten !! #-o
Deze methode wordt hier echter gezien als een doodzonde ! Een tatale minachting van de edele sigaar . :smt087

Maar ik moest het even vermelden hoewel het eigenlijk het daglicht niet kan
verdragen en de vertegenwoordigers van deze methode als volkomen barbaren
worden gezien. :axe:

Niet doen dus ! In ieder geval een cutter/boor meenemen, waar je ook gaat ! :smt002
't Is maar dat je het weet.

MC


ja lap gans die topic BIJNA naar de vaantjes... :D
jullie wezen gewaarschuwd lieve kindertjes, tandjes dienen niet om in een sigaar te bijten, maar in een boterham!
Even serieus nu, ik denk dat Hannibal Smith van The A-Team daar één van dé grootste boosdoener was, beet bijna elke aflevering een stuk van zijn sigaar. Ook in een Bondfilm meen ik dat af en toe gezien te hebben, en soms nog eens dippen van het mondstuk in drank ook door een verfoeilijke slechterik... :evil: :evil: :evil:

edit: lees net je oneliner erazzzer, yep, that's the one!

_________________
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg...


Laatst gewijzigd door 1 op Yapi, in totaal 29 keer gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Dec 2008, 23:29 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Jan 2008, 19:39
BerichtenCOLON 1181
WoonplaatsCOLON Deventer
Mijn Cohiba Behike's liggen in Hennessy te agen. Is dat niet goed dan?


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 1 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.