Sigarenplatform

Het is momenteel 19 Mrt 2024, 12:31

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 5 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 17 Sep 2009, 22:39 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Sep 2008, 10:46
BerichtenCOLON 9403
WoonplaatsCOLON Kortrijk - België
zoals beloofd post ik vandaag nog hoe je er zelf kan achterkomen hoe smaakbepalend het dekblad is.

ik ging dit eerder posten omdat ik de sigaar nog ging oproken... maar tijd gaat snel... en ik wil écht wel m'n tijd nemen voor deze topper.
(by the way, BEDANKT Rene!)
ik heb gisteren geproeft van Fiele z'n illusione, en die was écht goed, ik bedoel écht, écht goed!

enfin, een gesprek gehad met Mr Jose Oliva ivm de smaakbepaling en die leerde me volgend trucje;

je neemt een sigaar & een knipper, hij toonde het me voor met een promo NUB knippertje, maar een andere knipper is ook goed.

Afbeelding

de bedoeling is nu dat je het DEKBLAD gaat gaan verwijderen ongeveer 1 a 2 cm voor het vuureinde.

VOORZICHTIG dat je het omblad niet gaat beschadigen!
VOORZICHTIG dat je de rest van het dekblad niet gaat gaan beschadigen!

in beide gevallen is de boel om zeep, dus opletten!
(ik oefende eerst met een piedra... :roll: )

Afbeelding

je zal merken dat op een bepaald moment het dekblad begint los te komen, je bekomt dit resultaat door voorzichtige draaibewegingen te maken met de knipper terwijl je lichte druk uitoefent.

kijk niet raar op als dit niet vlot gaat of als je vaker moet ronddraaien.
neem uw tijd.

Afbeelding

plots komt het dekblad los en kan je het rustig verwijderen, opletten van de nerven! als die niet doorgeknipt zijn beschadig je de rest van het dekblad.

Afbeelding

et voila!
volgens Mr Oliva zou je een geweldige smaakverandering moeten verkrijgen eenmaal de 1 a 2cm opgebrand zijn.

de sigaar rook ik rustig morgen op, ik zit aan 12 longfillers in 3 dagen :roll:
meer foto's volgen morgen dan...

_________________
Even new stuff eventually gets vintage,
Then you should call me.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 17 Sep 2009, 22:42 
Dat is inderdaad een logische manier om erachter te komen. Is weer iets voor het weekend om uit te proberen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 17 Sep 2009, 22:51 
Offline
MAYOR
MAYOR
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 24 Jun 2008, 20:32
BerichtenCOLON 7333
In feite het omgekeerde principe als bij een tuitknak, waarbij het voorste deel (de tuit) enkel uit dekblad bestaat. Daarnaast gaat het bij bovenstaand voorbeeld wel om een andere dimensie als bij een shortfiller tuitknak.
Wil je de test echt objectief uitvoeren dan dient een ander het dekblad al dan niet te verwijderen zonder dat de proever dit weet en de proever deze al of niet gestripte sigaren geblinddoekt te laten proeven (met tussenpozen en spoelen van de mond met water om de smaakzintuigen te neutraliseren).

Mooi idee!

_________________
"Je n'ai pas besoin de cette hypothèse."
"In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister"
"Was sich liebt das neckt sich"


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 17 Sep 2009, 22:53 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Sep 2008, 10:46
BerichtenCOLON 9403
WoonplaatsCOLON Kortrijk - België
Epicure schreefColon
Wil je de test echt objectief uitvoeren dan dient een ander het dekblad al dan niet te verwijderen zonder dat de proever dit weet en de proever deze al of niet gestripte sigaren geblinddoekt te laten proeven (met tussenpozen en spoelen van de mond met water om de smaakzintuigen te neutraliseren).

Mooi idee!


yep, idem voor uw idee!

_________________
Even new stuff eventually gets vintage,
Then you should call me.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 17 Sep 2009, 23:04 
Offline
MAYOR
MAYOR
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 24 Jun 2008, 20:32
BerichtenCOLON 7333
We zouden een experiment uit kunnen voeren tijdens een volgende meeting...dan kunnen we op empirisch onderbouwde en op redelijk verantwoorde wijze een communis opinio vormen omtrent dit discussiepunt... :wink:
Ik ben een aanhanger van de steliing dat het dekblad een betrekkelijk geringe invloed heeft op de totale smaakbeleving maar laat me graag overtuigen van het tegendeel!

_________________
"Je n'ai pas besoin de cette hypothèse."
"In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister"
"Was sich liebt das neckt sich"


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 17 Sep 2009, 23:09 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 31 Jul 2008, 21:05
BerichtenCOLON 14776
WoonplaatsCOLON Hoevelaken
Heb een paar maanden zo'n sigaar opgestoken, daar was dat gedeelte al weg. Dat was wel een mooie gelegenheid geweest om het te testen...maar dara dacht ik toen niet aan. Weet alleen niet hoe deze ook alweer heette. Hij was ontzettend ranzig!

editje:

El Mejor Emerald

_________________
In nomine asbak, aansteker et spiriti puro

Tabakskevers bestellen? Stuur een mailtje!

[i]"Gaat heen en rook Diplomaticos Nr. 2"




http://www.cigarphotogallery.com


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 17 Sep 2009, 23:26 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 13 Aug 2008, 06:59
BerichtenCOLON 886
ben benieuwd cliff ...


ohja bolletje .. die sigaar kwam van mij ;)


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Sep 2009, 06:39 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 02 Jan 2009, 19:29
BerichtenCOLON 2161
WoonplaatsCOLON Veenendaal
Epicure schreefColon
Ik ben een aanhanger van de stelling dat het dekblad een betrekkelijk geringe invloed heeft op de totale smaakbeleving maar laat me graag overtuigen van het tegendeel

Ik ben diezelfde mening toegedaan en ik vraag me af of het experiment van Cliff mij zou kunnen overtuigen.

Vaak merk je ook al in de eerste twee cm diverse smaakontwikkelingen dus als de dekbladgrens bereikt wordt, vraag ik me af hoe objectief je dat kunt vaststellen. Een blinddoek is in elk geval een essentiële voorwaarde.

Het lijkt mij beter om een hele sigaar te strippen en die tegelijk met een normale te roken. Ook weer geblinddoekt, natuurlijk, en liefst met handschoenen, zodat je niet voelt of er al dan niet een dekblad opzit. Bij de normale sigaar ook het mondstuk strippen. Test dubbel-blind uitvoeren, dus een deel van onze blinde rokers rookt twee normale sigaren, een deel rookt twee gestripte sigaren en een deel rookt van elk een.

Ik zou het wel eens willen zien, dat stelletje bij elkaar :D

_________________
Wordt ook een Cigar Profiler! Kijk snel op http://www.cigarprofiler.org


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Sep 2009, 10:23 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Sep 2008, 10:46
BerichtenCOLON 9403
WoonplaatsCOLON Kortrijk - België
Arie schreefColon
Het lijkt mij beter om een hele sigaar te strippen en die tegelijk met een normale te roken.


had ik ook al opgemerkt aan Mr Oliva, maar dan heb je de kans dat de sigaar uiteenvalt... #-o

_________________
Even new stuff eventually gets vintage,
Then you should call me.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Sep 2009, 10:51 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 02 Jan 2009, 19:29
BerichtenCOLON 2161
WoonplaatsCOLON Veenendaal
Lastig, lastig dus.

De La Aurora oplossing dan maar: identieke sigaren maar met verschillend dekblad. Als het dekblad inderdaad zoveel uitmaakt, moeten dit compleet verschillende stokkies zijn, nietwaar?

_________________
Wordt ook een Cigar Profiler! Kijk snel op http://www.cigarprofiler.org


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Sep 2009, 11:03 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Sep 2008, 10:46
BerichtenCOLON 9403
WoonplaatsCOLON Kortrijk - België
Arie schreefColon
Lastig, lastig dus.

De La Aurora oplossing dan maar: identieke sigaren maar met verschillend dekblad. Als het dekblad inderdaad zoveel uitmaakt, moeten dit compleet verschillende stokkies zijn, nietwaar?


zijn ze van hetzelfde jaar ook?

probeer gewoon de truc van Mr Oliva, vanaf dat punt kunnen we dan verder werken/brainstormen.

_________________
Even new stuff eventually gets vintage,
Then you should call me.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Sep 2009, 11:45 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2009, 00:14
BerichtenCOLON 2965
WoonplaatsCOLON Emmen
cliff schreefColon
Arie schreefColon
Lastig, lastig dus.

De La Aurora oplossing dan maar: identieke sigaren maar met verschillend dekblad. Als het dekblad inderdaad zoveel uitmaakt, moeten dit compleet verschillende stokkies zijn, nietwaar?


zijn ze van hetzelfde jaar ook?

probeer gewoon de truc van Mr Oliva, vanaf dat punt kunnen we dan verder werken/brainstormen.


Voor zover ik het weet is de La Aurora 1495 Connoisseur Collection uit hetzelfde jaar. D.w.z.
- ze zijn gelijktijdig gelanceerd/geïntroduceerd.
- het binnengoed en omblad is identiek. Dus met grote zekerheid allemaal even oud.
Ik weet alleen niet of er leeftijdsverschil in de dekbladen zit, maar dat zou in principe niet uit moeten maken, omdat het vier compleet verschillende tabaksoorten zijn. Namelijk de Brazil, Connecticut, Cameroon en Corojo.

Ik deze alle vier gerookt en ik ben er voor mijzelf van overtuigd dat het dekblad wel degelijk 60-70% invloed op de smaak heeft.
Natuurlijk zal ik dit experiment van jullie in de gaten gaan houden, maar ik doe niet mee, omdat ik met mijn twee linkerhanden waarschijnlijk eerder een sigaar vernaggel. Want het lijkt mij wel een secuur werkje om het dekblad zo te verwijderen.

_________________
Jan

Confucius zegt: Een wijs man zoekt het in zichzelf, de dwaas zoekt het in anderen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Sep 2009, 11:53 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Sep 2008, 10:46
BerichtenCOLON 9403
WoonplaatsCOLON Kortrijk - België
WildBill schreefColon
maar ik doe niet mee, omdat ik met mijn twee linkerhanden waarschijnlijk eerder een sigaar vernaggel. Want het lijkt mij wel een secuur werkje om het dekblad zo te verwijderen.


LOL, ja het is niet evident...

_________________
Even new stuff eventually gets vintage,
Then you should call me.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Sep 2009, 12:18 
Ook ik volg dit onderwerp op de voet.

Hanomag


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Sep 2009, 12:56 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 02 Jan 2009, 19:29
BerichtenCOLON 2161
WoonplaatsCOLON Veenendaal
WildBill schreefColon
Ik heb deze alle vier gerookt en ik ben er voor mijzelf van overtuigd dat het dekblad wel degelijk 60-70% invloed op de smaak heeft.

Volgens mij zegt dit meer dan het proefje over 2 cm. Als omblad en inhoud exact hetzelfde zijn en in dezelfde batch geproduceerd zijn, en een verschillend dekblad maakt zo'n groot verschil als Wildbill beschrijft, ben ik overtuigd. Ik ga maar eens een paar Aurora's scoren (dat wordt weer een dure grap).

_________________
Wordt ook een Cigar Profiler! Kijk snel op http://www.cigarprofiler.org


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 5 Volgende

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 1 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.