Sigarenplatform

Het is momenteel 29 Mrt 2024, 10:47

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 18 Sep 2009, 21:04 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 29 Apr 2008, 18:22
BerichtenCOLON 2458
WoonplaatsCOLON België
Uit mijn ervaring van daarnet , Ray, zou ik dat niet doen... Een sigaar zonder dekblad is denk ik niet te roken... (vanwege de "valse" lucht)

_________________
Happiness? A good cigar, a good meal, a good cigar and a good woman - or a bad woman; it depends on how much happiness you can handle.
(George Burns)


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Sep 2009, 21:06 
Offline
MAYOR
MAYOR
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 24 Jun 2008, 20:32
BerichtenCOLON 7333
Ray schreefColon
Wel leuk om deze discussie wederom te voeren, ik blijf nog steeds aanhanger van het feit dat het dekblad weldeglijk invloed heeft.

Duidelijk en ook simpele test van de heer Oliva, ik het toch eens proberen.
Er zit wel één nadeel aan, vind ik, en dat is dat een sigaar zowieso van smaak veranderd als je hem rookt. Zeker in het begin is een sigaar anders dan na ongeveer 10 á 15 minuten roken. Dus de ultieme test is 2 dezelfde sigaren tegelijktijd roken maar dan de één met en de ander zonder dekblad. Kost wel een sigaartje maar dan weet je het echt.


Hmmm...ik moet je helaas teleurstellen Ray.... lees de voorgaande posts er nog maar eens goed op na...:wink:

_________________
"Je n'ai pas besoin de cette hypothèse."
"In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister"
"Was sich liebt das neckt sich"


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Sep 2009, 21:14 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 31 Jul 2008, 21:05
BerichtenCOLON 14776
WoonplaatsCOLON Hoevelaken
Het boek Lof der Tabak meldde dat het dekblad van grote invloed heeft op de geur tijden het branden van de sigaar. (zonder hijsen) Maar de smaak bij het hijsen het dekblad 7% van invloed heeft. (waar ze precies die 7 % dan vandaan halen weet ik ook niet....gokken denk?)
Wat ik bijvoorbeeld van de La Aurora heb gemerkt, is dat het houtachtige en het "droge hooi" sterk blijft, maar dat bij de een een pepertje zit (corojo)...en bij de brasil een klein zoetje. Maar wel veel hooi en hout. (camaroon, connecticut)

_________________
In nomine asbak, aansteker et spiriti puro

Tabakskevers bestellen? Stuur een mailtje!

[i]"Gaat heen en rook Diplomaticos Nr. 2"




http://www.cigarphotogallery.com


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Sep 2009, 21:16 
Offline
Amante del tabacco & comité du cigarre
Amante del tabacco & comité du cigarre
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006, 19:57
BerichtenCOLON 5156
Hansa schreefColon
Uit mijn ervaring van daarnet , Ray, zou ik dat niet doen... Een sigaar zonder dekblad is denk ik niet te roken... (vanwege de "valse" lucht)


Epicure schreefColon
Hmmm...ik moet je helaas teleurstellen Ray.... lees de voorgaande posts er nog maar eens goed op na...:wink:


Goed advies, wist ik ook wel, maar ik ben eigenwijs :mrgreen:

_________________
What Time Is It In The World.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Sep 2009, 21:25 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2009, 00:14
BerichtenCOLON 2965
WoonplaatsCOLON Emmen
En als je nou eens twee totaal verschillende sigaren neemt,maar wel met dezelfde afmetingen (lengte en doorsnede). Bijvoorbeeld eentje die bekend staat als lichte sigaar voor 's ochtends bij de koffie en een goede stevige sigaar (het soort: doe voor de zekerheid maar een luier om). Of in ieder geval twee sigaren met totaal verschillende smaakprofielen.

Van beide verwijder je voorzichtig exact dezelfde hoeveelheid dekblad en het verwijderde stuk dekblad van sigaar A doe je om sigaar B en andersom ook. Dan zou je toch verschil moeten proeven?

_________________
Jan

Confucius zegt: Een wijs man zoekt het in zichzelf, de dwaas zoekt het in anderen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Sep 2009, 21:50 
Offline
MAYOR
MAYOR
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 24 Jun 2008, 20:32
BerichtenCOLON 7333
WildBill schreefColon
En als je nou eens twee totaal verschillende sigaren neemt,maar wel met dezelfde afmetingen (lengte en doorsnede). Bijvoorbeeld eentje die bekend staat als lichte sigaar voor 's ochtends bij de koffie en een goede stevige sigaar (het soort: doe voor de zekerheid maar een luier om). Of in ieder geval twee sigaren met totaal verschillende smaakprofielen.

Van beide verwijder je voorzichtig exact dezelfde hoeveelheid dekblad en het verwijderde stuk dekblad van sigaar A doe je om sigaar B en andersom ook. Dan zou je toch verschil moeten proeven?


Op zich leuk bedacht experiment; maar wel geldt dat iemand anders de sigaren moet preparen buiten het zicht van de proever en de proever moet geblinddoekt proeven. Dan nog zegt dit ene experiment niet zo heel veel. Deze ene steekproef is absoluut ongeschikt om statistisch verantwoorde conclusies te mogen trekken.

eigenlijk leent dit onderwerp zich buitengewoon goed voor een flinke portie mierenneuken...bevalt me in dit kader wel...dus voorlopig ga ik even voort..en het kan nog veeeeeel erger...

_________________
"Je n'ai pas besoin de cette hypothèse."
"In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister"
"Was sich liebt das neckt sich"


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Sep 2009, 22:19 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 06 Nov 2008, 20:43
BerichtenCOLON 2851
WoonplaatsCOLON Brugge
Epicure schreefColon
WildBill schreefColon
En als je nou eens twee totaal verschillende sigaren neemt,maar wel met dezelfde afmetingen (lengte en doorsnede). Bijvoorbeeld eentje die bekend staat als lichte sigaar voor 's ochtends bij de koffie en een goede stevige sigaar (het soort: doe voor de zekerheid maar een luier om). Of in ieder geval twee sigaren met totaal verschillende smaakprofielen.

Van beide verwijder je voorzichtig exact dezelfde hoeveelheid dekblad en het verwijderde stuk dekblad van sigaar A doe je om sigaar B en andersom ook. Dan zou je toch verschil moeten proeven?


Op zich leuk bedacht experiment; maar wel geldt dat iemand anders de sigaren moet preparen buiten het zicht van de proever en de proever moet geblinddoekt proeven. Dan nog zegt dit ene experiment niet zo heel veel. Deze ene steekproef is absoluut ongeschikt om statistisch verantwoorde conclusies te mogen trekken.

eigenlijk leent dit onderwerp zich buitengewoon goed voor een flinke portie mierenneuken...bevalt me in dit kader wel...dus voorlopig ga ik even voort..en het kan nog veeeeeel erger...



ik dacht al dat er brothers in arms aanwezig waren :mrgreen:
Maar alle gekheid op een stokje, uit onze nek is het niet... allemaal pseudo-wetenschappelijk #-o

Wild Bill, heel leuk bedacht! We moeten dringend eens iets doen met blind proeven en knutselen (maar dat knutselen best niet blind :lol: )

_________________
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg...


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Sep 2009, 23:08 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Sep 2008, 10:46
BerichtenCOLON 9403
WoonplaatsCOLON Kortrijk - België
Ray schreefColon
Hansa schreefColon
Uit mijn ervaring van daarnet , Ray, zou ik dat niet doen... Een sigaar zonder dekblad is denk ik niet te roken... (vanwege de "valse" lucht)


Epicure schreefColon
Hmmm...ik moet je helaas teleurstellen Ray.... lees de voorgaande posts er nog maar eens goed op na...:wink:


Goed advies, wist ik ook wel, maar ik ben eigenwijs :mrgreen:


LOL...

ivm dat blind proeven, da's nog zo geen slecht idee, zo ga je onbevooroordeeld wellicht "proeven" wanneer de ontbranding van het dekblad begint... (hopelijk)

mijn excuses mensen, ik heb de illusione niet opgerookt, heb de hele tijd in Kortrijk rondgelopen om een locatie te vinden waar nog gerookt mag worden.
I'm up to something.

_________________
Even new stuff eventually gets vintage,
Then you should call me.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Sep 2009, 23:20 
Offline
Amante del tabacco & comité du cigarre
Amante del tabacco & comité du cigarre
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 12 Apr 2007, 14:03
BerichtenCOLON 6603
okay, wie start een dubbelblind, gerandomiseerd, internationaal onderzoek? Alleen dan weten we het zeker. :)


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Sep 2009, 23:22 
Offline
Sigarenplatform's journalistieke team
Sigarenplatform's journalistieke team
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 23 Apr 2008, 21:40
BerichtenCOLON 3367
WoonplaatsCOLON Aan de goede kant van de Maas
Maarten Chat

_________________
Ook een Cubaan verdwijnt uiteindelijk in de asbak!


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 19 Sep 2009, 13:09 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008, 20:01
BerichtenCOLON 7169
Hansa schreefColon
Uit mijn ervaring van daarnet , Ray, zou ik dat niet doen... Een sigaar zonder dekblad is denk ik niet te roken... (vanwege de "valse" lucht)

wat bedoel je eigenlijk met valse lucht? :-k


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 20 Sep 2009, 12:33 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Sep 2008, 10:46
BerichtenCOLON 9403
WoonplaatsCOLON Kortrijk - België
gisteren heb ik de Illusione -cg4- gerookt...

ik ging de laatste hand leggen aan de afwerking van m'n net geplaatst tuinhuis toen ik zag dat de vijver voor een groot deel was leeggelopen !
RAMP...

vlug koperen stukken gaan halen, stukje socarex en de schakeling in de kelder omgebouwd zodat ik in de tuin 'stadswater' heb, normaal is dit regenwater maar door de droge zomer... :(

met het stijgen van het water nam ook de romantiek toe... :mrgreen:

rustig de grill erbij gehaald, wat vlees gaan halen, groentjes én wat speciaal bier, voor de gelegenheid nam ik een "stout" gebrouwd in Elezelle, erna een bruine leffe en als dessert een Petrus triple... mmm

de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De verlichting van dienst!
een oude lamp die 35jaar aan het tuinhuis heeft gehangen vooraleer ik die ging afbreken om bij mij terug te plaatsen... daar ik van originaliteit hou heb ik het lampje gerestaureerd en voila...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de sigaar smaakte eerst naar chocolade, erna ging die smaak over naar wat cacao en in het laatste deel werd die smaak vervangen door wat leder, al bij al toch nog complex... dit in tegenstelling tot de sigaar die Fiele woensdag gerookt heeft, daar mocht ik bij het begin en eind eens van proeven en ik had de indruk dat die chocolade de hele sigaar bleef.
desalniettemin een heerlijke sigaar!

THANKS RENE! =D>

*************************************************************

tenslotte nog enkele foto's genomen van de locatie... (wind u niet op bolletje, ik weet dat ze niet van goeie kwaliteit zijn.... 8) )

m'n dakgebinte, er liggen oude boomse pannen op en ik wilde instorting voorkomen :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

THE END....

Afbeelding

_________________
Even new stuff eventually gets vintage,
Then you should call me.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 20 Sep 2009, 12:38 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Sep 2008, 10:46
BerichtenCOLON 9403
WoonplaatsCOLON Kortrijk - België
compleet de essentie van de zaak vergeten in de vorige post #-o

bevindingen ivm het dekblad:

de smaak van het eerste stuk vond ik al goed, je proefde duidelijk de chocolade, hetzij een beetje flets;

toen het dekblad begon mee te branden was vooral de trek véél beter en de smaak kwam wat voller, je merkte wel het verschil ...

maar om te zeggen 70% verschil [-(

ik weet nu ook niet hoe gedetailleerd m' smaak is, maar ik zou toch niet boven de 20% invloed gaan.
een 2e test dringt zich op dus...

_________________
Even new stuff eventually gets vintage,
Then you should call me.


Laatst gewijzigd door 1 op cliff, in totaal 20 keer gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 20 Sep 2009, 12:39 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008, 20:01
BerichtenCOLON 7169
Die laatste foto's zijn zeker gemaakt na het derde biertje? :partyman:

En om de eindeloze discussie voort te zetten? Invloed dekblad?

EDIT: Ah, je bent er zelf ook al achter geraakt :-).

Niet zoveel invloed. Was wel een dikke maduro wrapper toch? Of wellicht wat lichter.


Laatst gewijzigd door 1 op Cohiba, in totaal 20 keer gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 20 Sep 2009, 12:40 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Sep 2008, 10:46
BerichtenCOLON 9403
WoonplaatsCOLON Kortrijk - België
Cohiba schreefColon
Die laatste foto's zijn zeker gemaakt na het derde biertje? :partyman:

En om de eindeloze discussie voort te zetten? Invloed dekblad?


zie m'n laatste post... ik was inderdaad compleet vergeten daarover iets te zeggen... #-o
let wel, de sigaar rookte ik op nog voor ik wat van bier had gedronken!

_________________
Even new stuff eventually gets vintage,
Then you should call me.


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 4 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.