Sigarenplatform

Het is momenteel 19 Mrt 2024, 11:06

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 13 Dec 2006, 16:43 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew

GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006, 16:29
BerichtenCOLON 4372
WoonplaatsCOLON London
Het knippen van de sigaar.
Er zijn diverse wegen die hier naar Rome leiden, echter knippen c.q. snijden of boren moet want anders is het moeilijk roken…..

De zgn. guillotinemethode.Afbeelding
De meest doeltreffende en eenvoudige manier. Het beste gebruikt u een tweezijdige en knipt u het hoedje eraf zodat u een recht (!) open rond rookeinde verkrijgt.
Het verdient aanbeveling een wat knappere te kopen dan de vele exemplaren die u reeds bij aankoop van 10 euro sigaren krijgt aangeboden. Deze zijn vaak na een paar maal knippen zo bot dat de sigaar al gauw gaat rafelen. Laat u adviseren door de betere sigarenhandel en bespaar hierop niet en koop er een die uw dure rookwaar waard is.

Het Mes
Bij gebrek aan een knipper als hierboven of om wat voor redenen dan ook, kunt u ook een mes gebruiken. Ik beveel dit alleen mensen aan met een vlijmscherp mes(je) EN de handigheid het te hanteren. Zorg dat u een cirkelvormige snede maakt rondom het ‘hoedje’ en voorkom ten alle tijden dat het uiteinde gaat rafelen!! Ach al doende leert men en de ervaring leert dat als men zijn knipper vergeet een mes sneller voorhanden is.

De BoorAfbeeldingDit apparaatje met een scherp rond uiteinde doorboort het uiteinde van de sigaar en laat zo een rond gaatje achter in het midden. Je hebt ze in meerdere uitvoeringen bij de tabaksvakhandel en sommigen kun je zo aan je sleutelbos doen, dan is vergeten er niet meer bij. Let wel even op dit detail: als de sigaar qua formaat te groot is voor de opening kan er teerophoping ontstaan. De sigaar wordt dan al snel bitter van smaak, en dit dan ten onrechte! Mijn advies is deze methode slechts t/m de slankere sigaren toe te passen, max. tot ongeveer 8-10 mm doorsnee. Enfin proeft en ondervindt u zelf.
De V-Snijder
Dit apparaat maakt een katte-ooggroef in het uiteinde als je er op kijkt. Is eigenlijk meer geschikt voor shortfillers dan voor longfillers. Vond toch dat hij hier niet mocht ontbreken.
Zoals gezegd vele wegen leiden naar Rome of liever La Havana. Sommigen passen makkelijk in je broekzak anderen, met hetzelfde doel, zijn formaat museumstuk. Van 1 tot 1000000 euro afhankelijk van het materiaal, alles is te koop. Het enig doel moet uiteraard zijn: hoe kan ik mijn sigaar het beste genieten.

Het Aansteken
De brand erin kan op vele manieren maar weinigen zijn de juiste voor uw prachtige Longfiller. Allereerst mag door de vuurbron nooit de smaak van de sigaar worden aangetast. Dus olieachtige vloeistoffen of zwavelhoudende lucifers zijn uit den boze. Reukloze aanstekervulling is geen probleem evenals zwavelloze lucifers.
In tegenstelling tot de sigaret probeer je de tabak niet IN de vlam te houden maar de sigaar zodanig te verwarmen dat hij ontbrandt. Tijdens dit proces draait u de sigaar rond in de mond zodat een gelijkmatige ontbranding plaatsvindt. Let op dat u rustig en lichtjes aan de sigaar trekt ondertussen zonder de vlam in de sigaar te zuigen. Deze vlam moet uiteraard wel groot genoeg zin om een gelijke verdeling te krijgen over het oppervlak.
Mocht de sigaar onverhoopt eens uitdoven probeer dan door de as af te rollen een zo recht mogelijk uiteinde te creeren en begin gewoon opnieuw met het bovenstaande.
Het verhaal van het cederhout geldt uiteraard nog steeds, maar stamt uit de tijd van de niet reukloze aanstekers, zoals de Zippo’s. Het is wel een kunst om het eens te proberen en mits goed uitgevoerd met het juiste stokje cederhout een tafereel de echte longfiller waardig.
Tot slot, een afstand van 1 cm is wel voldoende om eea tot een goed einde te brengen.
De As
De kwaliteit van de sigaar is vaak af te lezen aan de kleur van de as. Een mooie gelijkmatig grijze kleur die best wel naar wit mag neigen. Donkerder kleuren suggereren een verkeerde verbranding. Over de lengte van de askegel bestaan verschillende theorieen. Sommigen denken dat de as de warmte bewaart, anderen bestrijden dat weer. Ik zelf ben van mening dat de askegel nadat deze 1-1,5 cm lang is geworden gewoon kan worden verwijderd door hem rustig over de rand of bodem van de asbak te rollen. Een langere kegel is leuk voor wedstrijden op dat gebied, maar dient verder nergens toe.

U hoeft het bandje van de sigaar niet te verwijderen. Dit kan de sigaar beschadigen.
U rookt nooit verder dan het omslagpunt. Het is niet de bedoeling onaangename smaaknuances van een sigaar te ervaren ongeacht de prijs.
Rook nooit een vrij nieuwe sigaar. Wilt u een sigaar kopen en meteen roken vraag dan uw winkelier naar een wat rijpere sigaar

Nee, het doet een sigaar geen goed hem in de vriezer te bewaren. Denkt u last te hebben van tabakskevers gooi dan de besmette sigaren weg.
Moet ik het cellofaan van de sigaar verwijderen als ik hem in de humidor leg?
Nee, u kunt dit het best laten zitten. Dit komt het aroma op de lange duur ten goede. Uiteraard zijn er ook mensen die het tegendeel beweren. U kunt dus het beste uitproberen en uw persoonlijke voorkeur laten gelden.
Meerder f.a.q.'s en wetenswaardigheden mbt sigaren leert en leest u het best van ervaren leden op ons forum.


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 02 Jul 2007, 00:17 
Offline
Cigarillo
Cigarillo

GeregistreerdCOLON 01 Jul 2007, 15:51
BerichtenCOLON 5
Bij een doos(je) sigaren zit ook vaak een dunne strip met (ceder)hout.
Ik scheur daar meestal wat af en steek dat aan en gebruik dat om mijn sigaar aan te steken, is dit uit den boze of doen meer mensen dit?
Verder kan ik ook een gasbrander aanraden, dit lijkt op een voorwerp waarmee je de suiker op een creme brulee mee carameliseerd, maar dit heeft bij mij altijd heel goed gewerkt!

_________________
De filosofie van het genieten!


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 02 Jul 2007, 05:21 
Offline
Panatella
Panatella

GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007, 11:13
BerichtenCOLON 22
Ik doe dat ook met een reepje cederehout mijn sigaren aansteken, dat doe ik om in de sfeer te komen.

Groet,

Menno


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 2 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.