Sigarenplatform

Het is momenteel 28 Mrt 2024, 09:50

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 18 Mei 2011, 20:15 
Offline
Grootmeester
Grootmeester

GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009, 19:21
BerichtenCOLON 476
Ditmaal geen kant-en-klare tabakken vanuit Azië of het Caribische gebied, ik heb besloten een negental tabakssoorten te planten in mijn tuin / kas, het idee is om een Nederlandsche Longfiller te maken met daarnaast wat pijptabakken voor de traditionele kleipijp.

In de navolgende serie (verspreid over het komende jaren 8-[) wil ik met geïnteresseerden het wel en wee delen van een Nederlandsche Thuis Tabakker. Deze serie over tabaksverbouw is bedoeld als referentie, voor discussie als wel als experiment.

De uiteindelijk sigaar zal een parejo longfiller worden in de maten 48x 190 en 52x154.

Aangezien er straks negen verschillende tabakken zijn, met daarnaast nog enige andere soorten die ik in opslag heb, kan er in principe een vrij complexe blend worden gemaakt voor zowel de sigaren als de pijptabak.

Anyway, de planken liggen klaar, nu nog de tabak…

Afbeelding

Het substraat
Omdat ik niet in de volle grond maar in potten kweek heb ik via een collega, een expert in substraten, het perfecte tabaksubstraat laten samenstellen. Hiermee wordt de beheersbaarheid van de voeding vele malen groter. Het substraat bestaat uit een turfmengsel met NKP 14-16-18, een pH rond de 6, en met een zo laag mogelijk gehalte aan chloride/zouten.

TIP: standaard substraat A240 van Stender.

De Tabak
De volgende soorten heb ik in principe gekozen om te kweken voor de sigaar, Java Besuki, Havana Corojo en Criollo, Sumatra, Geurdtheimer en Brasil. De pijptabak is een eerste experiment met als basis soorten, Jupiter (Burley), Helena (Virginia) en Xanthi (Orientaal).

Afbeelding

Het zaaien
De zaadjes worden apart in de stek/startblokjes gezet, deze stekblokken hangen in vloeibaar plantenvoedsel. Het zaaien per zaadje is op zich veel werk maar in ieder geval spaarzaam wat de hoeveelheid betreft (echt Nederlandsch :mrgreen:) met verder betere kansen op resultaten.

Het in dit stadium gebruikte vloeibare plantenvoedsel is speciaal ontwikkeld voor de tabaksplant, het bevat een uitgebalanceerde hoeveelheid aan basisstoffen en sporenelementen speciaal voor de opkweek en de latere jonge planten. In de kweekbak zit zo’n 3 liter van deze oplossing, om de 2 weken vervang ik dit volledig en laat het substraat dan ook even opdrogen.

Afbeelding

Afbeelding

De planning
Het blijft een beetje natte vinger werk maar in April heb ik ingezaaid, eind Mei verwacht ik dat de jonge planten verpot kunnen worden voor de kas en naar buiten. Zo eind Juli/begin Augustus zullen dan de eerste bladeren rijp genoeg zijn om geoogst te kunnen worden, en dat kan dan weer duren tot eind September voor de laatste afslag.

In de tussentijd kan ik dan in mijn garages het droog- en fermentatiehok bouwen en iets verzinnen voor het branden van de Burley. Kortom er is nog een hoop te doen :mrgreen:

Wordt vervolgd in Deel 2.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Mei 2011, 20:23 
Offline
MAYOR
MAYOR
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 03 Nov 2007, 22:06
BerichtenCOLON 5014
WoonplaatsCOLON Deventer
Moeten wij t.z.t. nog helpen met de oogst Arjen ! 8)

Dat kunnen we natuurlijk ook zaterdag even doornemen.

MC


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Mei 2011, 20:26 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2009, 00:14
BerichtenCOLON 2965
WoonplaatsCOLON Emmen
Prachtig om dit hele proces semi-live mee te maken. Kan niet wachten op het volgende deel.

_________________
Jan

Confucius zegt: Een wijs man zoekt het in zichzelf, de dwaas zoekt het in anderen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 19 Mei 2011, 07:43 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 25 Dec 2009, 11:05
BerichtenCOLON 923
WoonplaatsCOLON Gent
Haaa, hier gaan we weer. Bedankt Arjen!!

_________________
http://karmann.myphotoalbum.com


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 19 Mei 2011, 07:46 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie

GeregistreerdCOLON 10 Jun 2009, 09:49
BerichtenCOLON 3123
=D> =D>

mooi! vraagje? bepaal je de maat van de sigaar aan de hand van de beschikbare planken of is het meer de wens om een sigaar in die maat te produceren

in het laatste geval wil ik graag weten waarom :D

_________________
afgehaakt


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 19 Mei 2011, 09:34 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 27 Aug 2009, 15:04
BerichtenCOLON 2998
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
prachtig!! Erg boeiend experiment cq onderneming, ben erg benieuwd hoe dit uitpakt!!


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 19 Mei 2011, 09:56 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 01 Feb 2008, 16:18
BerichtenCOLON 3042
WoonplaatsCOLON Gentbrugge
Geweldig!!!

Binnen afzienbare termijn komt er mss. wel een Vlaamse Shortfiller uit, je hoort nog van me Arjen!
Ik zal je raad en advies zeker kunnen gebruiken, in ruil voor de nodige "terroir''...

Ja, ik zit al een tijdje met het idee om eens aan de slag te gaan met wat zaadjes, de mijne hebben hun werk goed gedaan :oops: en passie is passie, dus waarom niet proberen?
Wie niet waagt.... Zo zullen we dan op termijn Platformbier, eigen Platformsigaren en als logisch gevolg Platformmeiden bij de vleet hebben, genieten 'en volonté' !!! BBQ-tje aan en feesten maar!

Aan het dromen? Een beetje wel ja, maar soms doet dat deugd en wacht maar af, Arjen heeft de toon gezet en daarvoor dank! Iemand die een mooie assist geeft zet aan tot scoren! Samba, samba......

SUCCES!!!

Fiele

_________________
'SAVE THE WORLD' IT'S THE ONLY PLANET WITH CIGARS!


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 19 Mei 2011, 10:07 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009, 09:13
BerichtenCOLON 1811
WoonplaatsCOLON Liedekerke
Mooi initiatief!

Ik ben de laatste tijd bezig met de analyse van de chemische componenten in tabak.

Nu ben ik tot de constatie gekomen dat er in tabak citroenzuur zit. Dit zit er deels van nature uit erin. Echter worden tabaksbladeren behandelt met een oplossing van citroenzuur tijdens de verwerking. Tabaksbladeren zijn alkalisch en dit zou een 'vreemde' smaak genereren in de uiteindelijke sigaar, vandaar de behandeling (neutralisatie!).
Citroenzuur is ook een anti oxidant (natuurlijk conserveermiddel) en smaakversterker. Bekend onder het E-nummer E330.

Ik weet niet of u hiermee ervaring hebt?

_________________
"If I had taken my doctor's advice and quit smoking when he advised me to, I wouldn' have lived to go to his funeral" (98 year old) George Burns


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 19 Mei 2011, 10:22 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 31 Jul 2008, 21:05
BerichtenCOLON 14776
WoonplaatsCOLON Hoevelaken
Very goed very goed! =D> Mt volle kracht vooruit! 8)

_________________
In nomine asbak, aansteker et spiriti puro

Tabakskevers bestellen? Stuur een mailtje!

[i]"Gaat heen en rook Diplomaticos Nr. 2"




http://www.cigarphotogallery.com


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 19 Mei 2011, 15:45 
Offline
Amante del tabacco & comité du cigarre
Amante del tabacco & comité du cigarre
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 12 Apr 2007, 14:03
BerichtenCOLON 6603
Beide vitolas staan me zeer aan.

Mooi project en heel benieuwd of anderen ook met het virus worden besmet.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 20 Mei 2011, 18:33 
Offline
Grootmeester
Grootmeester

GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009, 19:21
BerichtenCOLON 476
Markus schreefColon
mooi! vraagje? bepaal je de maat van de sigaar aan de hand van de beschikbare planken of is het meer de wens om een sigaar in die maat te produceren in het laatste geval wil ik graag weten waarom :D


Afbeelding

Er is keuze genoeg aan parejo-planken zoals je kan zien :mrgreen:, maar ik ga voor de iets dikkere sigaar om er zo zeker van te zijn dat ik er genoeg volado aan kan toevoegen voor een goede brand. De lengte is min of meer bepaald door de verpakking die ik ga gebruiken, voor de double corona is dat een cederhouten tubo en voor de robusto een (nog te maken) SLB (de tins zijn voor de pijptabak).

Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 20 Mei 2011, 18:44 
Offline
Grootmeester
Grootmeester

GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009, 19:21
BerichtenCOLON 476
CubaLibre schreefColon
Mooi initiatief!

Ik ben de laatste tijd bezig met de analyse van de chemische componenten in tabak.

Nu ben ik tot de constatie gekomen dat er in tabak citroenzuur zit. Dit zit er deels van nature uit erin. Echter worden tabaksbladeren behandelt met een oplossing van citroenzuur tijdens de verwerking. Tabaksbladeren zijn alkalisch en dit zou een 'vreemde' smaak genereren in de uiteindelijke sigaar, vandaar de behandeling (neutralisatie!).
Citroenzuur is ook een anti oxidant (natuurlijk conserveermiddel) en smaakversterker. Bekend onder het E-nummer E330.

Ik weet niet of u hiermee ervaring hebt?


Nee, ik gebruik geen additieven. Het komt van nature inderdaad, onder andere :mrgreen:, voor in tabak, en wordt bij fermentatie van de bladeren gedeeltelijk ook afgebroken. Citroenzuur, en andere carbonzuren, werden voorheen vooral gebruikt om de (rook)kwaliteit van het blad te “meten” (hoe meer de beter).

Afbeelding

Een van de effecten van citroenzuur zou zijn dat het nicotine-gehalte wordt verlaagd, en daarmee de smaak verbeterd. Zover ik weet wordt het alleen gebruikt voor sigaretten- en in mindere mate snuiftabak (smokeless tobacco).

Tevens zou het toevoegen van citroenzuur aan tabak ook positieve eigenschappen hebben op onder andere het verlagen van de vorming van aluminiumcomplexen tijdens de groei (verbetering van de opbrengst), de pH (van de rook), de brandeigenschappen en het verminderen van de vorming van enkele carcinogenen verbindingen bij de verbranding.

Maar zoals je wel gemerkt zal hebben is tabak een van de meest, zoniet de meest :mrgreen:, onderzochte plant. En er zijn nogal wat onderzoeken gedaan naar de eigenschappen van citroenzuur op tabak, zowel bij de groei als in het proces, door de tabaksindustrie, CORESTA als WHO/FAO, en de uitkomsten zijn zoals te verwachten :mrgreen: nogal zeer tegenstrijdig.

Indien je werkelijk geinteresseerd bent dan kan ik je een boek aanraden wat ik hier ook in de kast heb staan (kost zo rond de 200 euro 8-[, maar dan heb je ook wel iets): Tobacco - Production, Chemistry and Technology (Davis & Nielsen, Blackwell Science 1999, 480 pagina's)... een must have voor de serieus (academisch) geinteresseerde in tabak en tabaksproducten :mrgreen:


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 21 Mei 2011, 18:40 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew

GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006, 16:29
BerichtenCOLON 4372
WoonplaatsCOLON London
Thai, ik vroeg me af......

Als ik naar de moestuin kijk, en met name naar de planten die geen hollandsche herkomst hebben, dat ze veelal kwetsbaar zijn voor luizen en schimmels. hoe zit dat met de tabaksplant ? Spuit je preventief ? En hoe zit het met vocht/regen ? Mijn italiaanse tomaten zijn kapot als er van boven vocht op komt, en moet ze dus altijd afgedekt hebben staan, anders zitten ze in 1 dag vol schimmels en sporen. Hoe zit dat met de tabak ?

_________________
You know I haven't been spending much time there lately, they've got me down in D.C. I'm shining a seat with my ass.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 21 Mei 2011, 21:05 
Offline
Corona
Corona
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 20 Jun 2010, 21:01
BerichtenCOLON 99
Een mooi project Thai Tabakker,

Zoals geloof ik al elders gezegd, ik ga het met interesse volgen en ben naast je sigarenexperimenten ook benieuwd naar je pijptabaksplannen. Heel veel succes, het ziet er prachtig uit. Van die citroenzuur had ik nog nooit gehoord moet ik zeggen, zo zie je maar weer, er valt altijd nog heel veel te leren over de sigaren.


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 1 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.