Sigarenplatform

Het is momenteel 28 Mrt 2024, 09:48

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 18 Aug 2014, 15:23 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 23 Jun 2013, 09:06
BerichtenCOLON 1162
Beste platformers,

Bijgaand vinden jullie de link naar de avonturen van Kwik, Kwek en Kwak in Germania.

https://www.facebook.com/vita.wulandari ... 405&type=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Het was er best aardig..en de link moet nu wel werken :)


Laatst gewijzigd door 2 op Rijk de Gooier, in totaal 18 keer gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Aug 2014, 19:49 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 14 Mei 2010, 13:19
BerichtenCOLON 4006
Michel heeft al de aanzet gegeven door een link naar het fotoalbum van het voorbije weekend te posten.

Al sinds een paar jaren gaan Frank (Afficionado) en ik op pad. Onze eerste trip samen was naar Duitsland en aldaar werden we gelijk tot Quick & Flupke gedoopt. Zoek maar eens naar “Quick en Flupke in het Land der Germanen”. Het verhaal heeft ondertussen vele vervolgen gekend (dat gebeurt wel vaker met blockbusters…), maar… dit jaar vergezelde Michel ons voor het eerst op onze ondertussen jaarlijkse pelgrimstocht in Duitsland. Het duo werd een trio en omgedoopt tot “Kwik, Kwek en Kwak”.

Afbeelding

Dit jaar ging immers opnieuw een “grote” ANS-meeting door, gevolgd door een feestje georganiseerd door de lokale sigarenclub CCC (Cigar Cult Club).

De meesten onder jullie kennen wel het concept van de ANS-meeting zodat we dit kunnen overslaan. Wie er nog niet mee bekend is, kan het elders erop nalezen.

Nu, dit jaar was het opnieuw zover. Omdat de periode zo goed als altijd samenvalt met de verjaardag van mijn vrouw moest ik punten scoren en besloot ik van dit jaar haar mee op trip te nemen. Op die manier kon ze zien dat het allemaal een leuke bende is en er zeer amicaal aan toegaat. Dat maakte het allemaal makkelijk nu ik altijd de kamer met Frank deelde. Eventjes twijfelde Michel er aan om de kamer met Marianna te delen, maar Frank bracht hem op andere gedachten zodat ik op mijn beurt Frank moest duidelijk maken dat ik zonder al te veel moeilijkheden aan het nummer van Carinne kan geraken... Allemaal om te zeggen dat de kamerverdeling zeer snel zeer duidelijk was.

We hadden met onze gastheer Nino Munoz de vrijdag afgesproken in Schloss Vollrads. Het kasteel hebben Frank en ik twee jaar geleden al bezocht en – in principe – levert dit een prachtige setting op. “In principe” betekent "als het niet regent" en daar hadden we nu wel wat pech mee. Het hele weekend was het wisselvallig weer en bijwijlen was het echt door de buien laveren. Vermits wij wat later arriveerden hadden we geluk van toch buiten te kunnen dineren, maar al heel snel was het weer zover dat we onder een afdakje de pousse-café moesten nemen.

Afbeelding

Zoals ik al zei had ik besloten om vrouwlief mee te nemen en dat betekent gelijk dat haar "grote" schat Casper ook mee op pad moest. Voor wie het zich afvraagt: zijn naam komt dus van “Casper het vriendelijke spookje”. Nu, hij komt overeen met pappie en verdraagt relatief gemakkelijk sigarenrook.

Afbeelding

Omdat het weer echt tegenviel reden we gelijk door naar Wörrstadt, dropten we onze spulletjes en doken we meteen de kroeg in. Alhoewel Wörrstadt een typisch Duits stadje is, hoef je je bij “kroeg” niet meteen een klassieke “Stübe” met allerhande “heiBe Heidi’s “ (laat staan dat die uit Tirol zouden komen) verwachten. We gingen naar de lokale Irish pub.

Daar werden we door Nino getrakteerd op een toch wel aparte sigaar. Nino bracht voor ons de H. Upmann Monarcas mee. Deze worden ook wel eens de Monarchs genoemd. De oorzaak hiervan is dat op de kisten met tubo’s “Monarchs” staat vermeld (en ook op de tubo). Nochtans gaat het in dit geval om dezelfde sigaar: de Monarcas.

Afbeelding

Wij hadden de sigaar die niet uit de tubo kwam wat deze hoe dan ook van vóór 2006 maakt nu deze dan gediscontinueerd werden. De “getubeerde” Monarchs werden dan weer in 2009 gediscontinueerd. Deze sigaren zijn vandaag de dag zeer moeilijk te vinden. Ikzelf heb een kistje met de tubo’s, maar een “gewone” monarcas had ik nog nooit gezien.

Kwestie van het wat interactief te houden. De vitola van de Monarcas is/was niet de enige in de H. Upmann portfolio. Wat is de andere? En… ook in een ander merk zat er een Monarcas. In welk merk?

Daarnaast passeerden nog enkel gepersonaliseerde custom rolled sigaren wat het allemaal wel zeer leuk maakt:

• Reynaldo Diadema
• Cueto Sublimes

Afbeelding

Ik hoor het al. “Reynaldo en Cueto”? Wa’s da? Da’s gelijk de foute vraag. De juiste vraag zou zijn: "Wie zijn dat?".

Van tijd tot tijd passeren hier al eens custom rolled sigaren en worden die bij naam en toenaam genoemd. Dat is goed, zeer goed. Tot op een bepaald ogenblik waren die namen mij ook onbekend en het is maar pas door er over te communiceren dat je ze ook leert kennen. Dit alles om maar te zeggen dat ik mij dus weer in de nesten heb gewerkt en mezelf verplicht om hier ietwat over uit te weiden. Ik ga het evenwel kort houden nu ik van Reynaldo al een tekstje heb klaarliggen die in principe in mijn boek gepubliceerd zal worden.

Inderdaad, met ietwat geluk komt eind dit jaar mijn eerste boek uit. In plaats van mijn proefnotities van meer dan 10 jaar Havanna-roken bij mekaar te rapen wordt het een bundel van mijn over de jaren heen gepubliceerde (en niet gepubliceerde) columns (al dan niet in de onverkorte versie) samen met nog wat ander materiaal dan wel reflecties. Maar van pech gesproken, Reynaldo en Cueto dus.

Reynaldo is vandaag de manager van La Casa del Habano Conde Villanueva. De man is zelf een roller en heeft naam en faam gemaakt met zijn diadema’s die hij met geagede tabak maakt. Daarnaast heeft hij ook eigen formaten ontwikkeld. De meest bekende is de Elefantes. Als je weet dat de cepo van de desbetreffende sigaar 72 is moet ik niet meer uitleggen waar de naam vandaan komt. Afijn, de man is een van de zeer weinige rollers die gelooft in aging van tabak en sigaren en is op zich een levende legende.

Afbeelding

Hetzelfde dient gezegd te worden van Cueto. De man is op zijn beurt houder van het Guiness wereldrecord van de langst gemaakte sigaar. Goed 81.80 meter! Kun je je inbeelden? Eigenlijk wel, want de sigaar valt nog altijd in de winkel te bewonderen waar hij als demonstratieroller is tewerk gesteld. Het is wel een beetje een shit-hole dat plat wordt gelopen door toeristen die zich tevreden stellen met een doosje Guantanamera en de vent bekijken alsof hij in een zoo zit. Ik loop daar ambetant van, maar zo zij het. De man zijn signatuur-sigaar is de salomon maar vooral zijn creatie de Cuevo is legendarisch. Zoek gewoon op wat cuevo betekent en dan weet je waar Drew Estate de mosterd vandaan haalde. En maar zagen dat de Cubanen niet kunnen vernieuwen… Dat kunnen ze wel, maar mogen ze niet altijd. Het een is niet het ander.

Afbeelding

Enfin, weer wat bijgeleerd dus. Het geheel werd doorspoeld met wat Guiness (kan ook moeilijk anders he in een Irish pub? ) om dan naar de apotheek te trekken. Het werd zoals altijd een blij weerzien met Andreas, Heiko, Angela, Vicky, Hans, Gabriel, Peter… Anderzijds mochten we weer enkele nieuwe gezichten ontmoeten zoals die van Michel en Jeremy. De basis voor nieuwe vriendschappen werd gelegd.

Afbeelding

Vermits het de gewoonte is dat iedereen wat meebrengt had ik op mijn beurt de nieuwe editie van de Jean Nicot Triple Gold meegenomen en … deze viel zeer, zeer in de smaak. Persoonlijk ben ik er ook wel echt enthousiast over. De eerste Jean Nicot was op zich zeer goed, maar deze is van een totaal andere klasse. Ik had die een paar weken geleden gebruikt op een bier en sigarenpairing en was meteen verkocht. Dit moet gedeeld worden want echt wel de moeite waard!

Afbeelding

De sfeer zat er gelijk in en de avond eindigde zelfs in een heuse "te dansant". De volgende dag verscheen iedereen evenwel monter op het ontbijt waarvan het onderhand een traditie geworden is om daaraan een vintage tasting te koppelen. Daarvoor had ik een kist La Predilecta Coronas de Luxe meegenomen.

Afbeelding

Het betreft een zeer interessante kist. Vooreerst gaat het om een gediscontinueerd merk. Vervolgens gaat het om een oud baasje (’40 – ’60). Maar het meest interessante is het bandje onder de merkband. Daar zit immers nog een taksband. Normaal gezien zit gewoon lager op de sigaar, maar hier gaat het om een speciaal bandje.

Afbeelding

In 1939 had Cuba, die weeral in geldnood zat, centjes van Nonkel Sam geleend en de manier om dat terug te betalen was door middel van taksen op sigaren die in niet-staatswinkels werden verkocht. De winkels dienden eerst die taksbandjes aan te kopen en op die manier ging de lening terug betaald worden. Daarvoor moet je wel voldoende van die winkeltjes hebben en in een land met een sterk overheidsapparaat is dat niet altijd gemakkelijk... De Amerikaantjes konden dan ook achter hun centjes fluiten.

Between 1939 and 1976, tax stamps were applied to cigars sold within Cuba by Non-State businesses.

Private enterprises who bought cigars from the State Monopoly to sell within Cuba were required to pay tax in advance by buying these tax stamps from the Cuban Government. To prevent tax evasion, each cigar being sold had to display a tax band underneath the cigar band.

The reason for this tax was attributed to a loan of 35,000,000 Cuban Pesos which Cuba borrowed from the US in 1939 to help Cuba out its financial difficulty.

The text on the band "Impuesto del Emprestitito $35,000,000 1939" refers to that 1939 US loan. At the time, the Cuban Peso was pegged to the US$, so it was equal to the same amount in US Dollars. The company name and address is overprinted on the stamp.

The use of these tax stamps ceased in 1976 when Cuba officially declared default on this loan.

Not many Cuban people had the privilege of selling cigars within Cuba outside the State business, so these stamps are extremely rare.


(Bron: Cuban Cigar Website)

Kortom, een stuk geschiedenis waarvan het altijd een plezier is om die met gelijkgestemden te kunnen en te mogen delen.

Na het ontbijt trokken Marianna en ik op erop uit voor een bezoekje aan Frankfurt. Als ik de stad moet samenvatten is het voor mij een stad die enorm trots is op haar verleden, maar tegelijkertijd ook naar de toekomst kijkt. De historische binnenstad die zo goed als volledig vernield werd, werd immers opnieuw opgebouwd. Anderzijds staan naast de “historische” bouwwerken dan weer staaltjes van moderne architectuur en zelfs wolkenkrabbers.

Afbeelding

Een museum waarvan de Städel toch hoog op mijn lijstje stond kon ik niet aandoen omdat ’s avonds er een sigarenfeestje van de Cigar Cult Club doorging. Ik doe die wel de volgende keer aan. Het thema van de avond was: Texas.

Michel had zich met partner in crime (en dat mag je bijna letterlijk nemen) Andreas voorgenomen om als "hitmen" voor de dag te komen: “je sigaren of je leven!”.

Afbeelding

Ik hield het dan weer (zoals iedereen me ook kent :mrgreen: ) eerder bescheiden en beperkte mij tot een safari-hoed. Ik heb het al niet met hoedjes en dit was echt wel het enige dat ik had. Anderzijds ging ik dan wel weer de uitdaging met Andreas aan om qua kledij de grens te verleggen. Het leverde me de bijnaam “Pipi” op…

Afbeelding

Het werd alweer een memorabele avond die passend (opnieuw) in de Irish Pub werd afgesloten. Wanneer Michel en Frank thuis kwamen was Michel zodanig onder de indruk dat hij tot ’s morgensvroeg nog met Frank heeft zitten napraten. Frank bekloeg zich ongetwijfeld of het wel zo’n goed idee was om met een Nederlander (en dat mag ondertussen al een halve Vlaming zijn, het is en blijft een Nederlander) de kamer te delen. Misschien ligt het aan het feit dat Michel geen alcohol drinkt anders gingen ze beiden ongetwijfeld al ronkend in slaap gevallen zijn.

Afbeelding

Het weekend werd afgesloten met een brunch bij RW waarvan bleek dat de chef een Fransman was. Ik ben er nochtans al enkele malen geweest en toen dit ter sprake kwam begon de man spontaan met mij in het Frans te praten. Na de brunch werd het evenwel tijd om afscheid te nemen.

Afbeelding

Ondertussen circuleren in de groep de foto’s en zal er binnenkort ongetwijfeld een verslag op Nino’s blog verschijnen. Dit jaar waren we weliswaar met minder aanwezigen maar het intermenselijk contact was des te intenser.

Dit is weeral zo’n verhaal dat nog lang zal blijven nasmeulen totdat het vuur volgend jaar opnieuw weer wordt aangewakkerd. Ik weet wel bijna zeker dat Michel opnieuw van de partij zal zijn. De treffens zijn dan ook zeer aanstekelijk en dat is misschien de essentie van deze hobby: passie werkt aanstekelijk zeker met sigaren en vurige mensen.

http://www.schlossvollrads.com/"
http://jeannicot.be/index.php/nl/index
http://www.chez-rw.de/"
http://flyingcigar.de/"
http://www.cigar-cult-club.de

_________________
Fumando las penas van pasando y . . . si fumas habanos nunca las tendras.


Laatst gewijzigd door 42 op AdC, in totaal 24 keer gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Aug 2014, 19:54 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 31 Jul 2008, 21:05
BerichtenCOLON 14776
WoonplaatsCOLON Hoevelaken
Beide reisverslag, voordat Frank ook nog een apart verslag gaat schrijven. Straks hebben we 3 kwik,kwek en kwak verhalen. :wink:

_________________
In nomine asbak, aansteker et spiriti puro

Tabakskevers bestellen? Stuur een mailtje!

[i]"Gaat heen en rook Diplomaticos Nr. 2"




http://www.cigarphotogallery.com


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Aug 2014, 20:21 
Offline
MAYOR
MAYOR
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 24 Jun 2008, 20:32
BerichtenCOLON 7333
Oom Donald was zo te zien ook van de partij.... :mrgreen:

_________________
"Je n'ai pas besoin de cette hypothèse."
"In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister"
"Was sich liebt das neckt sich"


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Aug 2014, 20:25 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 30 Aug 2012, 19:50
BerichtenCOLON 1047
WoonplaatsCOLON Almere-Buiten
Leuk verslag en fraaie sfeerplaatjes =D>

Grtz Thomas.

_________________
"Ask Not What Your Country Can Do For You. Ask What You Can Do For Your Country" JFK


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Aug 2014, 20:30 
Offline
Grootmeester
Grootmeester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Mei 2013, 06:19
BerichtenCOLON 456
WoonplaatsCOLON Antwerpen
AdC schreefColon
En… ook in een ander merk zat er een Monarcas. In welk merk?

Punch Monarcas


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Aug 2014, 21:02 
Offline
Corona
Corona
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 08 Jul 2014, 18:17
BerichtenCOLON 69
WoonplaatsCOLON Nijmegen
Aan de foto's alleen al is te zien dat jullie hebben genoten.
Leuk verslag!
:)


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Aug 2014, 21:03 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 28 Aug 2008, 20:44
BerichtenCOLON 2920
WoonplaatsCOLON Amersfoort
=D> =D> =D> Mooi verslag weer Koen. Ziet er uit als een paar geslaagde dagen! Bedankt voor het delen! Leuke foto's Michel!


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Aug 2014, 21:10 
Offline
Meester
Meester

GeregistreerdCOLON 22 Mei 2010, 07:44
BerichtenCOLON 703
Mooi verslag van een geslaagde meeting


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Aug 2014, 23:09 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 14 Mei 2010, 13:19
BerichtenCOLON 4006
Opulentia schreefColon
AdC schreefColon
En… ook in een ander merk zat er een Monarcas. In welk merk?

Punch Monarcas


Idd!

_________________
Fumando las penas van pasando y . . . si fumas habanos nunca las tendras.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 19 Aug 2014, 08:59 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010, 10:27
BerichtenCOLON 2748
WoonplaatsCOLON Tielt-Winge
Kijk, wat kan je eigenlijk nog toevoegen aan beide reis verslagen.
Michel, te gekke foto's en Koen top of the notch verslag weer maar eens.

Het enige wat nog niet verteld werd is de zaterdag tussen het Fruhstuck en de Feier Scheier (Feest schuur)

Koen vertrok na het ontbijt samen met zijn lieftallige, mooie bevallige vrouw (wat slaap jij vast jongen als je wat gedronken hebt :mrgreen: ) naar Frankfurt zum einkaufen terwijl wij nog een half uurtje intens verder genoten van een meer dan 50 jaar oude sigaar. Ik vind die oude meuk geweldig.
De rest van de ontbijt groep is achteraf de wijngaarden in gedoken voor een beetje frisse lucht en een eerste stop bij tevens de eerste golfplaats. Tijd voor een lekker sigaartje en een koffie om daarna tussen twee regenbuien door terug naar de Apotheek te rijden. Christian (ook een goede Belgische vriend) zou rond 13 Hr toekomen en hij moest nog een kamer krijgen. Nu moet je weten dat ze ons daar ondertussen zo vertrouwen dat de eigenaars van zowel onze kamers als die van het Hotel Fritz, waar Christian zou slapen, op vakantie waren vertrokken en de sleutel maar bij de Apotheek hadden achter gelaten. Steek de sleutels bij vertrek maar in de brievenbus hadden ze ons gezegd. Van gastfreundschaft gesproken.
Toen bleek dat Christian vertraging had en pas rond 15.30 zou toekomen zijn we maar door gereden naar golfplaats twee. Daar hebben we dan een lichte lunch genomen en heb ik een kistje Bolivar Libertadores ER France de ronde laten doen.
Een perfecte sigaar terwijl we de wereld aan ons lieten voorbij gaan.
Christian is dan maar rechtstreeks naar de golfplaats gereden en tegen 16.30 Hr waren we weer terug in Wörrstadt om ons om te kleden en klaar te staan voor het vertrek naar de Feier Scheier. Het Taxi Busje was daar stipt om 17.00 Hr. De wapens werden ingeladen, de sigaren gecheckt en off we went. de rest van de avond heeft Koen al zeer goed verteld.
Na een geweldig ontbijt bij Herve was het de dag nadien helaas weer tijd om huiswaarts te keren. Iedereen heeft weer volop genoten van 48 intensieve uren Germania en we kijken allemaal al weer uit naar volgend jaar.
Nogmaals dank aan alle vrienden die ervoor gezorgd hebben dat we een onvergetelijk weekend hebben mogen beleven. Nie wieder Deutschland. Bis nächstes Jahr in Wörrstadt. Of om met de woorden van Michel af te sluiten. Es war richtig Scheisse 8)

_________________
Happy smoking, Afficionado


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 19 Aug 2014, 10:42 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 31 Jul 2008, 21:05
BerichtenCOLON 14776
WoonplaatsCOLON Hoevelaken
Koen, leuke steunkousen! :mrgreen:

Zo te lezen hebben jullie een zeer leuk weekend gehad! =D> =D>

_________________
In nomine asbak, aansteker et spiriti puro



Tabakskevers bestellen? Stuur een mailtje!



[i]"Gaat heen en rook Diplomaticos Nr. 2"








http://www.cigarphotogallery.com


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 26 Aug 2014, 17:07 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010, 10:27
BerichtenCOLON 2748
WoonplaatsCOLON Tielt-Winge
En hier nog de link naar Nino's Blog.

Enjoy

http://flyingcigar.de/startseite/ans-20 ... end-again/

_________________
Happy smoking, Afficionado


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 26 Aug 2014, 17:48 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 10 Sep 2011, 23:01
BerichtenCOLON 1256
WoonplaatsCOLON antwerpen
Very nice pica's and cigars =P~

Afficionado schreefColon
En hier nog de link naar Nino's Blog.

Enjoy

http://flyingcigar.de/startseite/ans-20 ... end-again/" onclick="window.open(this.href);return false;


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 26 Aug 2014, 18:59 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 23 Jun 2013, 09:06
BerichtenCOLON 1162
Ik zou mij niet willen verstouten om voor Kwak en Kwek te spreken maar ik was in ieder geval uitermate in mijn nopjes met wat er zoals langskwam.


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 3 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.