Sigarenplatform

Het is momenteel 19 Mrt 2024, 09:50

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 5 ELLIPSIS 8 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 05 Jul 2011, 13:54 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie

GeregistreerdCOLON 10 Jun 2009, 09:49
BerichtenCOLON 3123
Hoe het begon..

Ik kom al jaren met enige regelmaat in de kulminator in Antwerpen
Deze kroeg is(inmiddels) uitgeroepen tot het beste bier cafe ter wereld, en is eigendom van een echtpaar welke in 1979 begonnen zijn met het opslaan van bieren in de kelders van het cafe. Het resultaat mag er zijn; een ‘bijbel’vol met het meest exclusieve bier in jaargangen van lang lang geleden (denk aan de mogelijkheid tot verticaal proeven van chimay blauw van 1983 tot nu!)

Wat er gebeurde...

Daar een keer een kasteebier gedronken uit 1989 en sinds dien is het mis; de lat lag er.

Afbeelding

Nadat ik bij het laatste bezoek een chimay blauw uit 1997 dronk was ik om; ik wil thuis bieren op gaan slaan ‘om te vergeten en oud te laten worden’

Afbeelding


Linkjes als deze hielpen daar ook al niet bij ;-)
http://bier.blog.nl/biernieuws/2010/02/07/het-verouderingsproces-van-een-14-jaar-oude-kasteelbier-bruin

Bart wakkerde het vlammetje nog verder aan :) en omdat ik ‘Yapi’s drankprobleem’ topic al genoeg vervuild heb met mijn berichten (sorry Bart) is het tijd voor mn eigen ‘bier gerelateerde’ topic :)

Een goed aantal uren googlen en een paar proefbestellingen later ben ik tot onderstaande shortlist gekomen. Waar mogelijk natuurlijk in 0.75 liter flessen omdat er dan verhoudingsgewijs minder product in contact staat met zuurstof

La trappe quadrupel
Kasteel donker
Gouden carolus cuvee van de keizer blauw
Val Dieu grand cru
Abbaye des Rocs
Struise Pannepot
kapittel abt
westvleteren 12
Sint amatus 12
orval
rochefort 10
chimay blauw
n'ice chauffe
hertog Jan grand prestige

nu is zelf opslaan en geduld uitoefenen leuk, maar een beetje op weg geholpen worden is natuurlijk ook wel aardig ;)

en het resultaat tot nu toe..

en dus heb ik een paar weken gelede bij la trappe een doosje quadupel uit 2008 gekocht
(al eerder gepost)

Afbeelding



en en en heb ik geluk gehad en een mogelijkheid gevonden om een partij overjarige flessen kasteelbier te kopen; de meeste zijn gebrouwen in 1999 en ook een aantal in 1998

Afbeelding

Afbeelding



Hier ben ik dus echt Heel gelukkig mee; ik zal in de komende jaren hier op gepaste momenten
Van genieten!!

Edit) zoals je ziet staan er nu 21; 2 zijn er uit 2008 omdat ik eerder dacht er een paar te gaan bewaren en een doosje van 6 zit nog in de post.:)


bij gebrek aan een kelder zal ik eea gaan opslaan in een grote koelkast zonder vriesvak.
Hiervan zal ik de legplanken aanpassen zodat ze het gewicht van de flessen kunnen dragen
En ik zal deze voorzien van een extern thermostaat omdat een reguliere koelkast niet de mogelijkheid heeft om een temperatuur van 12.7 graden (55F)aan te kunnen. Dit thermostaat werkt op tienden van graden nauwkeurig.

Edit) in afwachting van de koelkast heb ik nu even een paar planken in een kast vrijgemaakt

http://shop.conrad.nl/actueel-en-actie/ ... 15910.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

set and forget gaat de hele opzet zijn en dat kan met dit ding prima. Voordeel is ook dat het ding uit gaat wanneer de juiste temperatuur bereikt is :)

meer foto’s volgen morgen of overmorgen en updates zal ik vanaf nu in dit topic posten

nog wat ‘te testen’ bieren

Afbeelding

Afbeelding

_________________
afgehaakt


Laatst gewijzigd door 1 op Markus, in totaal 6 keer gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 05 Jul 2011, 14:10 
Offline
MAYOR
MAYOR
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 24 Jun 2008, 20:32
BerichtenCOLON 7333
Zo zie je maar weer.... ieder zijn passie... :)

_________________
"Je n'ai pas besoin de cette hypothèse."
"In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister"
"Was sich liebt das neckt sich"


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 05 Jul 2011, 14:14 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Sep 2009, 18:59
BerichtenCOLON 1536
WoonplaatsCOLON Haarlem
Ik ben benieuwd!

_________________
Michel

'This is one of those cases in which the imagination is baffled by the facts'
Adam Smith

Mort á la Lasioderma Serricorne!!!


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 05 Jul 2011, 14:40 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Okt 2009, 16:37
BerichtenCOLON 801
WoonplaatsCOLON Gent
die cuvee van de keizer blauw heb ik zelf 10 fleskes van in de wijnkelder van mijn grootvader steken
vorig jaar heb ik ook een fleske van 2000 en 2002 op de kop kunnen tikken
maar naar mijn mening was die van 2000 er toch al net over, de 2002 was echter echt supergoed

maar dit is wel een mooi projectje, dit wil ik ook wel doen, maar ik moet er plaats voor hebben
en alles in de wijnkelder van mijn grootvader is ook niet direct een optie, die steekt al redelijk vol :p
maar wat rodenbach komt daar zeker nog wel bij

_________________
HSC De Dijlebrassers: dé studentenclub voor mensen van Mechelen en Leuven die in Gent studeren


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 05 Jul 2011, 14:42 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 21 Apr 2009, 13:14
BerichtenCOLON 2873
WoonplaatsCOLON Hendrik Ido Ambacht
Klinkt goed! Bij welke internetshops heb je naar eigen tevredenheid kunnen bestellen?

Frank

_________________
Ik weet zeker dat er vele dingen zijn die een goede sigaar overtreffen,
maar tot op dit moment kan ik niet bedenken wat dat zou kunnen zijn


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 05 Jul 2011, 15:08 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie

GeregistreerdCOLON 10 Jun 2009, 09:49
BerichtenCOLON 3123
OpiumX schreefColon
Klinkt goed! Bij welke internetshops heb je naar eigen tevredenheid kunnen bestellen?

Frank


ik ben groot voorstander van zelf halen maar bij speciaalbierpakket.nl heb ik een aantal 'verse' gekocht om te testen en de afhandeling daarvan verliep keurig

die oude flessen kasteel donker (staan ook op bovengenoemde site maar dan enkel als lokkertje; zijn niet leverbaar) was een eenmalige mogelijkheid 'via-via' en is alsof je bij de sigarenzaak een kistje opus x met gulden bandarol tegenkomt :D :D

drP schreefColon
Zo zie je maar weer.... ieder zijn passie... :)


nja.. de passie (en de echte centjes) zit nog steeds in het reizen hoor hahaha


een wijze man vertelde mij ooit dat hij wanner hij de mogelijk had, investeerde in luxe goederen zodat wanneer het wat minder zou gaan hij de mogelijkheid had om naar zijn standaard te blijven leven :)

als dit klaar is zijn de sigaren aan de beurt :D

_________________
afgehaakt


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 05 Jul 2011, 15:35 
Offline
MAYOR
MAYOR
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 24 Jun 2008, 20:32
BerichtenCOLON 7333
"een wijze man vertelde mij ooit dat hij wanner hij de mogelijk had, investeerde in luxe goederen zodat wanneer het wat minder zou gaan hij de mogelijkheid had om naar zijn standaard te blijven leven"

Goh...had deze wijsheid zelf kunnen bedenken... :mrgreen:

_________________
"Je n'ai pas besoin de cette hypothèse."
"In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister"
"Was sich liebt das neckt sich"


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 05 Jul 2011, 16:52 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Sep 2009, 18:59
BerichtenCOLON 1536
WoonplaatsCOLON Haarlem
Markus schreefColon
een wijze man vertelde mij ooit dat hij wanner hij de mogelijk had, investeerde in luxe goederen zodat wanneer het wat minder zou gaan hij de mogelijkheid had om naar zijn standaard te blijven leven


Dat klinkt als een zeer gezonde pragmatische benadering! Dat ga ik ook doen!!! 8)

_________________
Michel

'This is one of those cases in which the imagination is baffled by the facts'
Adam Smith

Mort á la Lasioderma Serricorne!!!


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 05 Jul 2011, 18:47 
Offline
Churchill
Churchill
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Jun 2008, 13:00
BerichtenCOLON 266
WoonplaatsCOLON Tillybourg
Toevallig heb ik gisteren een rondleiding bij de Koningshoeven gehad ( La Trappe) en ik begreep dat alleen bieren met nagisting op fles in aanmerking komen om te laten agen. Quadrupel is zo'n bier jah!

_________________
Afbeelding
EACH SET INCLUDES ONE "La MONICA" CIGAR, ONE "BIG WILLY" CIGAR and the UNOFFICIAL WHITE HOUSE POCKET PROTECTOR with Exclusive WHITE HOUSE LOGO.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 06 Jul 2011, 07:59 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie

GeregistreerdCOLON 10 Jun 2009, 09:49
BerichtenCOLON 3123
edit) foto's :D :D

_________________
afgehaakt


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 06 Jul 2011, 11:26 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Sep 2008, 10:46
BerichtenCOLON 9403
WoonplaatsCOLON Kortrijk - België
werkelijk geweldig =D>

in de ardennen is er een cafeetje die hetzelfde doet met flessen orval... na enkele jaren is dat ook fél verbeterd.
kan me slechts inbeelden hoe een kasteelbier van 12-13 jaar moet proeven =P~

nice hoor Markus!

_________________
Even new stuff eventually gets vintage,
Then you should call me.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 06 Jul 2011, 14:06 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 06 Nov 2008, 20:43
BerichtenCOLON 2851
WoonplaatsCOLON Brugge
Mooi hoor kerel, dat wordt heerlijk genieten! =D> =D> =D> =D>

_________________
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg...


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 06 Jul 2011, 18:25 
Offline
Grootmeester
Grootmeester

GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009, 19:48
BerichtenCOLON 463
Ziet er erg indrukwekkend uit maar is het niet beter om de flessen met een kurk liggend te bewaren om te voorkomen dat de kurk uitdroogt?

Verder wil ik wel helpen met proeven als het zover is :mrgreen:

_________________
***Geniet nooit met mate***


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 06 Jul 2011, 21:07 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie

GeregistreerdCOLON 10 Jun 2009, 09:49
BerichtenCOLON 3123
nja dat is een zelfde discussie als varnished vs unvarnishex en 65% rv vs 70% rv ; liggend en er is kans dat je een kurksmaak krijgt en er staat meer product in contact met lucht.
staand zal de ene kant van de kurk niet uitdrogen; die hangt net boven het vocht. reden voor de folie of de wax aan de buitenkant is om, voor zover het nog mogelijk is bij modernere, niet natuurlijke, kurken uitdroging vanaf de buitenkant te voorkomen.
maakt staand of liggend verschil?
weet ik niet!!!

wie heeft er ooit het verschil kunnen proeven tussen een fles wijn die 10 jaar gelegen heeft en 1 die 10 jaar gestaan heeft? ik denk dat er weinig zijn.

zelfde als die kasteelbieren; hebben ws 12 jaar gelegen.

maar als je een mooi kistje sigaren van 12 jaar oud tegenkomt..proef je dan of het kistje 5 jaar onder minder perfecte omstandigheden heeft gelegen??

dit is denk ik persoonlijke voorkeur maar ik sta open voor argumenten :) iemand?

_________________
afgehaakt


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 06 Jul 2011, 21:28 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2009, 00:14
BerichtenCOLON 2965
WoonplaatsCOLON Emmen
Mark, dat is tenminste een argument wat staat als een huis. Daar leg ik mij bij neer.

:wink: :wink: :mrgreen:

Die flessen met "Bommen en granaten", "Hel en verdoemenis" en "Hemel en aarde", waar komen die vandaan?

_________________
Jan

Confucius zegt: Een wijs man zoekt het in zichzelf, de dwaas zoekt het in anderen.


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 5 ELLIPSIS 8 Volgende

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 1 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.