Sigarenplatform

Het is momenteel 28 Mrt 2024, 17:18

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 01 Jul 2013, 12:30 
Offline
Grootmeester
Grootmeester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Mei 2013, 06:19
BerichtenCOLON 456
WoonplaatsCOLON Antwerpen
Allereerst de specificaties:

Merk: Alonso Menendez
Model: Corona
Fabrikant: Menendez Amerino
Afmetingen: 138 mm x 17 mm (RG: 43)
Herkomst: Brazilië
Binnengoed: Brazilië
Omblad: Brazilië
Dekblad: Brazilië
Sterke: Mild
Prijs: € 4,00 (Huis Verloo)


Afbeelding


De lovende woorden voor Braziliaanse tabak hier op het forum hebben me kunnen overhalen om eens wat Alonso Menendez-sigaren aan te schaffen, de No. 20 (Corona), No. 10 (Lonsdale) en de Robusto. Zoals ik in een eerdere review al heb aangehaald, vind ik corona’s fijne sigaren, dus de No. 20 was de eerste die er aan moest geloven. De donkere maduro sigaar is op het eerste zicht niet zo mooi afgewerkt, met hier en daar dikke nerven en zichtbare naden. Zoals je van een Braziliaanse schone kan verwachten, voelt de sigaar stevig aan en heeft ze een mooi achterwerk. De AM-sigaren zijn allemaal uitgerust met een staartje (wat je misschien eerder bij iets Thais dan Braziliaans verwacht), wat de sigaar toch net dat beetje meer flair geeft. Het bandje is niet mijn ding; de combinatie wit en goud komt me net iets te oubollig over. Daarnaast is het bandje scheef geplakt (bij alle drie de sigaren) en zitten er lijmresten op de sigaar (wat me eerlijk gezegd in eerste instantie niet was opgevallen)!


Afbeelding


De sigaar geeft een zoete geur af en het knippen gaat als ‘vaneigens’. Jammer genoeg ben ik de pre draw vergeten, maar ik stond dan ook te popelen om mij gratis gekregen Adorini lighter uit te proberen. Aansteken gaat zeer vlotjes, maar de eerste trekken geven zeer weinig smaak af. Daarnaast is de trek zeer zwaar en hoewel de sigaar zelf rook produceert als een stoomtrein, krijg ik maar weinig in mijn mond. Tien minuutjes later is er nog altijd weinig smaak, weinig rook in de mond, maar massa’s rookontwikkeling aan het vuureinde van de sigaar, dus geef ik deze Braziliaanse dame een gratis massage. Aangezien dat geen enkel effect had, heb ik ze maar gepenetreerd met een dunne, doch vlijmscherpe spijker in de hoop dat ze zo wat losser zou komen. Alas, weer geen effect. Dan maar zo doorroken.

Eens de sigaar iets verder is dan 1/3de komt alles eindelijk los, zowel de smaken als de trek. Er barst een bom van zoete en geroosterde smaken vrij, waarin vooral koffie overheerst. Nu komen er dikke wolken rook vrij en eindelijk is de sigaar zoals ze moet zijn. Naar het einde toe wordt alles wel iets kruidiger, pittiger, maar nog voor we bij het bandje zijn, is het omslagpunt helaas al bereikt. De as bleef over de hele sigaar vrij stevig, net zoals de rookontwikkeling aan het vuureinde van de sigaar. En dat is iets wat me al snel mateloos ging irriteren. Gelukkig was de brand vrij recht, dus daar heb ik niet over te klagen.


Afbeelding


Ter conclusie: Ik heb deze review geschreven meteen na het roken van de sigaar, maar heb een week lang getwijfeld of ik hem wel zou posten. In het eerste deel zat duidelijk iets vast waardoor de trek heel zwaar was en er geen smaken vrij kwamen, de rookontwikkeling aan het vuureinde was overdreven, en het omslagpunt was al zeer snel bereikt. Een slechte start en een slecht einde dus, maar het stuk ertussen was heerlijk! Aangezien het vastzitten het eerste deel van de sigaar verpest heeft, en dat normaal gezien niet het geval is, heb ik de cijfers voor de prijs/kwaliteit opengelaten. Nu was de sigaar zijn 4 euro niet waard (ik heb Nederlands bloed :p), maar als dat eerste deel een beetje meewerkte, zou het zijn geld wel meer dan waard zijn.

Het was een moeilijk geval, maar ik heb de Lonsdale en de Robusto nog liggen, en die zal ik zeker een kans geven. Zelfs de Corona zou ik nog een kans geven, moest ik er nog één hebben :)

de cijfertjes:
Uiterlijk: 7/10
Rook en as: 6/10
Brand: 8/10
1ste deel: 3/10
2de deel: 8/10
3de deel: 7/10
Prijs: -/10

Mijn totaalscore: 6,5/10


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 01 Jul 2013, 14:46 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 14 Mei 2010, 13:19
BerichtenCOLON 4006
lijkt bijwijlen wat weg te hebben van een sm-verhaal ...
heb ook nog zo eentje liggen
geen al te hoge verwachtingen (die ik toch al niet had) koesteren dus

_________________
Fumando las penas van pasando y . . . si fumas habanos nunca las tendras.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 01 Jul 2013, 21:31 
Offline
Churchill
Churchill

GeregistreerdCOLON 25 Jul 2012, 12:35
BerichtenCOLON 245
Ik heb persoonlijk altijd robusto's en corona's van dit merk liggen en heb toch betere ervaringen lijkt mij zo. De ruwe afwerking is wel typisch, maar ik geniet toch vaak van dit zoete budgetsigaartje. Ik proef wel meer cacao bij Alonso Menendez, maar mijn smakenpallet stelt misschien nog niet zo veel voor :D

just my two cents


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 02 Jul 2013, 07:17 
Offline
Grootmeester
Grootmeester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Mei 2013, 06:19
BerichtenCOLON 456
WoonplaatsCOLON Antwerpen
@VDP: Ik ben een beginnend sigarenroker, dus het kan ook dat mijn smakenpallet nog niet voldoende ontwikkeld is :mrgreen: Maar zoals ik al zei, ga ik ze zeker nog eens een keer proberen. Volgende keer beter.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 02 Jul 2013, 08:46 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 27 Aug 2009, 15:04
BerichtenCOLON 2998
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
ik vind ze wel lekker, zal er niet snel een grote bos van kopen, maar heb nog een paar robusto's liggen. Misschien binnenkort maar weer eens proberen. Is een mooie voor als het weer eens iets te hard waait voor een havanna. Leuke recensie, alle lof dat je de moeite hebt genomen!


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 03 Jul 2013, 10:12 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 01 Feb 2008, 16:18
BerichtenCOLON 3042
WoonplaatsCOLON Gentbrugge
=D> =D> =D> ,

mooie review!

Voorzichtig met penetreren, masseren daarentegen...
Ik vind de Robusto lekker en zeker de smaken die je hebt geproefd bij de n°20 komen subtieler tot uiting bij dit model. Ook de trek is beter en de wat oudere exemplaren zijn naar mijn bescheiden mening hun geld zeker waard. Ben dan ook nen Belg hé...

Hopelijk kan je meer genieten van de Robusto!

Fiele

_________________
'SAVE THE WORLD' IT'S THE ONLY PLANET WITH CIGARS!


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 1 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.