Sigarenplatform

Het is momenteel 28 Mrt 2024, 18:34

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
Auteur Bericht
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 09 Jan 2008, 20:09 
Offline
Panatella
Panatella

GeregistreerdCOLON 26 Dec 2007, 00:20
BerichtenCOLON 49
Robert schreefColon
Oh... Ik kan gerust een aantal espresso's voor het slapen achterover kiepen; daar ben ik immuun voor :wink: Heb er na avondeten drie gehad. En op het werk een kopje of tien automatenbocht (bij gebrek aan beter...).


Zo ken ik er meer, die zetten om 2300 uur nog even een kopje koffie :shock: Ik kan het helaas niet. Heb je wel eens goede decaf espresso gedronken? Ik vraag me af of dat ueberhaupt bestaat :)


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 09 Jan 2008, 20:14 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 21 Feb 2007, 11:23
BerichtenCOLON 2922
WoonplaatsCOLON Sweikhuizen (Sjweikese)
Het decaffeneren van koffie kan alleen op gemaken koffie. Decaf bonen is technisch niet mogelijk. Maar decaf filterkoffie smaakt net zo (smerig ;) ) als gewone filterkoffie.


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 09 Jan 2008, 21:34 
Offline
Amante del tabacco & comité du cigarre
Amante del tabacco & comité du cigarre
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 12 Apr 2007, 14:03
BerichtenCOLON 6603
Senseo vind ik persoonlijk geen koffie.
Ik hou wel van een verse espresso, cappucino of een lekker bakkie gewone filterkoffie.
Lekker hoor!

Kaldi koffie en thee winkel heeft ook lekkere melanges.


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 09 Jan 2008, 22:28 
Offline
Panatella
Panatella

GeregistreerdCOLON 26 Dec 2007, 00:20
BerichtenCOLON 49
Robert schreefColon
Het decaffeneren van koffie kan alleen op gemaken koffie. Decaf bonen is technisch niet mogelijk. Maar decaf filterkoffie smaakt net zo (smerig ;) ) als gewone filterkoffie.


Ik vroeg dit omdat ik ook van Nespresso decaf kuipjes zag. Ik heb nog nooit goede decaf koffie gedronken maar was benieuwd naar de mening van een kenner.

Senseo vond ik een verbetering t.o.v. snelfiltermaling maar naarmate mijn smaak veranderd (verfijnd?) kan ik er niet meer van genieten, van beide niet. Uit de kantoorautomaat neem ik steeds vaker chocolade omdat de koffie niet te zuipen is.

Senseo vergeleken met een goede espresso (in een restaurant) is als macrobrouwerij bier (Heineken, Fosters, Stella, Becks, alle Amerikaanse merken) vergeleken met Belgische abdijbieren, Engelse "craft" ales of Beierse dorpsbrouwerijen of sigaretten met sigaren -- de smakeloze massaproducten dienen ook wel een doel zei het beslist niet genieten van een smaakvol kwaliteitsproduct :x


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 09 Jan 2008, 22:40 
Offline
Amante del tabacco & comité du cigarre
Amante del tabacco & comité du cigarre
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006, 19:57
BerichtenCOLON 5156
Je hebt helemaal gelijk, zo gaat het ongeveer met alles. Noem het maar op: Sigaren, Koffie, Eten, Drank (whisky, cognac e.d), je smaakt verfijnd en dan wil je meer maar ergens kan er toch geen 'meer' meer zijn. Wat komt er over een tijdje na dat mooie verfijnde koffiezetapparaat en na de allerduurste en lekkerste sigaar die je ooit gerookt hebt, of die hele lekkere complexe whisky die echt supertop is...........

Ik denk zelf dat we, wij allemaal als levensgenieters, altijd wel op zoek blijven naar een betere of meer verfijnde smaak van iets, of een combinatie daarvan, wat het dan ook moge zijn.

_________________
What Time Is It In The World.


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 09 Jan 2008, 22:48 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew

GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006, 16:29
BerichtenCOLON 4372
WoonplaatsCOLON London
Ach ja niemands tong is van schapenleer,

Taste does not come by chance: It is a long and laborious task to acquire it.

J. Reynolds

_________________
You know I haven't been spending much time there lately, they've got me down in D.C. I'm shining a seat with my ass.


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 09 Jan 2008, 22:53 
Offline
Panatella
Panatella

GeregistreerdCOLON 26 Dec 2007, 00:20
BerichtenCOLON 49
Ray schreefColon
Je hebt helemaal gelijk, zo gaat het ongeveer met alles. Noem het maar op: Sigaren, Koffie, Eten, Drank (whisky, cognac e.d), je smaakt verfijnd en dan wil je meer maar ergens kan er toch geen 'meer' meer zijn. Wat komt er over een tijdje na dat mooie verfijnde koffiezetapparaat en na de allerduurste en lekkerste sigaar die je ooit gerookt hebt, of die hele lekkere complexe whisky die echt supertop is...........

Ik denk zelf dat we, wij allemaal als levensgenieters, altijd wel op zoek blijven naar een betere of meer verfijnde smaak van iets, of een combinatie daarvan, wat het dan ook moge zijn.


Interessante observatie Ray, ik denk wel dat het ook wel te maken heeft met de frequentie van blootstelling. Ik bedoel, als je een sublieme sigaar regelmatig gaat roken dan wordt het vervelend en gewoon. Afwisseling is de sleutel denk ik, en gelukkig is er in het segment van kwaliteits genieten veel , heel veel af te wisselen en te ontdekken, het gaat dan meer om de nuances dan om de kwaliteit, want die is er toch wel.
Een Griffins met connecticut wrapper smaakt toch net weer even anders dan een AVO en een Partagas SD4 geeft toch net weer een andere beleving dan een Cohiba robusto. Dat houdt het voor mij gelukkig interessant.

Puur marketing technisch gezien, er zal altijd getracht worden om een overtreffende trap neer te zetten. Met bijbehorend prijskaartje. Als ik kijk wat Fuente doet, Ghurka, en zelfs in Cuba. 5-6 jaar geleden kan ik mij niet herinneren dat er zoveel keus en verschillende sigarenlijnen waren als nu. Gelukkig maar.


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 09 Jan 2008, 23:03 
Offline
Amante del tabacco & comité du cigarre
Amante del tabacco & comité du cigarre
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006, 19:57
BerichtenCOLON 5156
Jeronimo schreefColon
Interessante observatie Ray.....


Ja vind ik eigenlijk zelf ook wel :D

Maar je hebt gelijk, als je van alles te veel en te vaak neemt word het gewoon, dus afwisseling is het geheim :wink:

_________________
What Time Is It In The World.


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 14 Jan 2008, 19:02 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew

GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006, 16:29
BerichtenCOLON 4372
WoonplaatsCOLON London
Okee, gister in een maar niet nader te benoemen tent geweest ( not McDonalds ) waar de koffie op een Nescafé kaart geschreven stond, en de espresso dus ook geproduceerd werd door het gelijknamige apparaat.
Ik vond hem niet zo, maar niet onaardig. Beter was de genoemde optie twee pads van senseo, dit smaakte iets beter, maar nog niet naar het lekkere kopje uit het juiste café.
Inmiddels is mijn intresse wel gewekt, en ga ik het eens proberen met zo'n alluminium opkookpotje.
Verder leverde wikipedia mij deze info :

Espresso
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie.
Espresso is een koffiebereiding waarbij heet water onder hoge druk door zeer fijn gemalen en aangedrukte koffie wordt geperst.


Ontstaan
Het procedé voor de bereiding van espresso werd uitgevonden in de 19de eeuw in Frankrijk maar onderging een belangrijke evolutie in Italië vanaf het begin van de 20ste eeuw. Italië wordt dan ook klassiek als het 'thuisland' van de espresso beschouwd. Door de grote vraag naar snellere bereidingen werd door Louis Bernard Rabaut en later Edward Loysel een methode bedacht voor de productie van grote hoeveelheden koffie waarbij heet water door middel van stoomdruk door het koffiemaalsel werd gefilterd. De stoomdruk werd bekomen door het brouwwater in het kookvat op hoge temperatuur te brengen. Rond 1900 werden in Italië variaties op deze zetmethode bedacht waardoor bereidingen per kop mogelijk werden. De naam Espresso (Italiaans voor 'snel') was geboren. In 1902 patenteerde Luigi Bezzera de eerste compacte espressomachine 'Ideale' geschikt voor elke gewone drinkgelegenheid. Water én stoom werden onder 1,5 bar door de gemalen koffie gedrukt. Het nadeel van te werken met stoomdruk was het te hete water dat de koffie een 'verbrande' smaak gaf. In 1947 wist Giovanni Achille Gaggia dit probleem op te lossen door druk en watertemperatuur van elkaar los te koppelen. Het water op een temperatuur onder het kookpunt wordt door middel van mechanische druk door het maalsel gefilterd. Door een hendel handmatig omhoog te draaien werd een sterke veer opgespannen die, eenmaal men de hendel weer losliet, zich ontspande en een piston naar beneden bewoog die op zijn beurt het hete water door het ventiel met het filtermandje en koffiemaalsel perste. Alhoewel het systeem nog altijd bestaat, is tegenwoordig de veer met hendel vervangen door een elektrische pomp.


[bewerk] Bereiding
Espresso zetten is een delicate bezigheid. Dit wordt gedefinieerd met de formule:

7 g * 23-28 sec * 9-10 bar * 92-96°C

Dat wil zeggen: voor één espresso (ook wel een shot genoemd of zo'n 30 ml koffie), wordt water van zo'n 95 °C door 7 gram koffie gestuwd, aan een druk van 9 bar, gedurende ongeveer 25 seconden. De meeste espressoliefhebbers maken dubbele shots, met minimaal 14 gram koffie voor zo'n 40 - 60 ml.

Een goede espresso wordt - behalve door de intense smaak - gekarakteriseerd door een mooie laag diepbruine crema (vetten en suikers die door de druk uit de koffie worden geperst), waarop een klein lepeltje suiker gedurende korte tijd moet blijven rusten. Ondanks de krachtige smaak, bevat een espresso - door de snelheid waarmee die gezet wordt - minder cafeïne dan andere koffiebereidingen. De persoon in een horecabedrijf die zich met de espresso en aanverwante dranken bezighoudt wordt de barista genoemd.

Espresso-gebaseerde koffie's zijn:

de doppio (een dubbele espresso in een kopje);
de caffè macchiato ((gevlekte koffie), een espresso met een toef melkschuim)
de Americano (een espresso gezet op een kopje heet water, lijkt op reguliere nederlandse kop koffie)
de caffè corretto (een espresso met een scheut grappa, sambuca of brandy)
de cappuccino (espresso met gestoomde melk en melkschuim in een kopje van ongeveer 150-170 ml)
de caffè panna (espresso met slagroom voor de liefhebber).
de ristretto (een espresso met een kleiner volume maar met wel de volledige extractietijd, voor een extra sterke smaak)
de caffè lungo (een espresso die wat langer "door blijft lopen" zodat het volume groter is)
de caffè latte (een lungo met een scheut warme melk, ongeveer fifty-fifty)
de latte macchiato (min of meer de 'koffie verkeerd', nl. een glas warme melk met een espresso eraan toegevoegd)

_________________
You know I haven't been spending much time there lately, they've got me down in D.C. I'm shining a seat with my ass.


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 16 Jan 2008, 20:35 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew

GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006, 16:29
BerichtenCOLON 4372
WoonplaatsCOLON London
Okee, inmiddels nog verder gegoogled en blijkt dat er enkele Sigarenmerken zijn met een premium quality koffielijn ernaast.
Om te noemen, Monte Christo.
Afbeelding
Deze bied zijn koffie aan voor 30 Dollar een pak, het ontgaat me even wat de hoeveelheid is, dacht 2x een 12 ounce pack.

Gurkha bied zijn koffie ook aan, en wel in 5 verschillende types te weten:

Americana - Original Blend
Americana Decaf - Original Blend Decaf
XO Maduro Blend - Dark French Roast
English Caramel - Smooth and Creamy
Italian Cream - Venetian Blend

de Espressobonen zijn te verkrijgen in:

Gurkha Italian Espresso:

Espresso Italiano Beans
Espresso Italiano Decaf Beans
Espresso Italiano Ground
Espresso Italiano Decaf Ground
Afbeelding

Toch leuk !!
Verder nog Cafe Cifuentes de la Habana coffee.
Of dit van DE Cifuentes is weet ik niet, maar ook dit ziet er lekker uit.
Afbeelding

_________________
You know I haven't been spending much time there lately, they've got me down in D.C. I'm shining a seat with my ass.


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 17 Jan 2008, 06:57 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 21 Feb 2007, 11:23
BerichtenCOLON 2922
WoonplaatsCOLON Sweikhuizen (Sjweikese)
Poeh, da's dure koffie!


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: (N)Espresso
BerichtGeplaatstCOLON 10 Mei 2010, 09:28 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008, 20:01
BerichtenCOLON 7169
Ik kon het centrale koffietopic nergens meer vinden :-D.

Maar koffie-experts, is dit wat?

Afbeelding

Saeco Espressomachine Odea Giro Grey
Beste Koop Consumentengids 2009
Adviesprijs € 479,90
OneDayOnly:
€ 289,00
Exclusief € 4,95 verzendkosten per order


Niet voor niets is deze espressomachine uitgeroepen tot beste koop door de Consumentengids! Profiteer nu van deze unieke aanbieding!

De Odea Giro Grey wordt gekenmerkt door een nieuwe hint van zuiverheid. Een uitnodigende ergonomische vormgeving en geaccentueerde kleuren bieden een design aan de fijnproever die aan een onovertroffen stijl de voorkeur geeft. De volautomatische koffiemachine is uitgerust met ongeëvenaard schitterende functies en realiseert jouw wensen van zuiver koffiegenot - elke dag weer.

Verbergen
De futuristische en stijlvolle Odea Giro Grey wordt bediend met de Giro Interface en is voorzien van pannarello, het toonbeeld van bruikbaarheid. Binnen enkele seconden is er stoom voor het opschuimen van de melk - dankzij Rapid Steam. Het gebruiksgemak van dit model wordt nog verhoogd door het plateau voor koffiekopjes en het in hoogte verstelbare lekbakje. En met Opti-Dose kunt u de individuele hoeveelheid gemalen koffie instellen die u wilt gebruiken voor de bereiding.

De Odea Giro Grey brengt u elke dag vers genot; van zuiver espressogenot tot de verruking van melkschuimspecialiteiten zoals latte macchiato en cappuccino - dankzij hun totaalpakket van vooruitstrevende functies.

Gebruiksvriendelijke interface
De draaiknop en indicatorlampen verlenen de Giro-interface een superieure bruikbaarheid met een stijlvol uiterlijk. Met deze interface werkt alles gewoon schitterend.

Ergonomische vormgeving
De geaccentueerde kleuren en uitnodigende vormen bieden een visionair design dat voldoet aan de wensen van alle koffiegenieters die aan een onovertroffen stijl de voorkeur geven.

Volledige bonen
Voor elke afzonderlijke kop worden volledige bonen gemalen. Zo geniet u gegarandeerd van verse koffie telkens wanneeer u een slokje neemt.

Pannarello
Als u de melk liever hangmatig opschuimt, vormt de pannarello de ideale manier om het perfecte melkschuim te bereiden.

Lekbakje
De hoogte van het lekbakje kunt u naar eigen wens verstellen. Zo staat het koffiekopje steeds precies onder de koffieuitloop.

Energy Safe
Als uw Saeco een tijde inactief is, wordt Energy Sage automatisch geactiveerd. Het apparaat wordt op stand-by gezet voor een nog zuiniger gebruik.

Productspecificaties:

volautomatische espressomachine, geschikt voor 1 of 2 kopjes tegelijk
geschikt voor koffie,espresso,cappuccino of heet water
gemakkelijk onderhoud door middel van verwijderbare koffiegroep
geruisloze maling als gevolg van een keramische koffiemolen
instelbare hoeveelheid koffie, en instelbare maalgraad voor de koffie
compacte vormgeving
2 jaar garantie op machine, en 5 jaar op de verwijderbare koffiegroep
service aan huis door middel van pick up & return


Technische specificaties

Gelijktijdige bereiding van 2 kopjes Ja
Giro Interface Ja
Afstelbare hoeveelheden Ja
Rapid-Steam Ja
Heet water/stoompijpje Ja
Pannarello-materiaal Plastic
In hoogte verstelbaar lekbakje Handmatig
Maximale hoogte kop 140 mm
Saeco Aroma System "pre-brewing functie Ja
Verwijderbare bereidingsinrichting Ja
Spoel- en schoonmaakcyclus Ja
Plateau voor koffiekopjes Ja
Keramische molen Ja
Afstelbaar maalniveau (met sleutel) 7 niveaus
Saeco Adapting System Ja
Opti-Dose 7-10kg
Energy Safe Ja
Zwenkwielen Ja
Capaciteit koffiebonenreservoir 180 gram
Capacaiteit van reservoir voor gemalen koffie 14 tassen
Capaciteit verwijderbare watertank 1,5 liter
Materiaal behuizing ABS plastic
Materiaal ketel roestvrij staal
Pompdruk 15 bar
Nominale spanning 230 V / 1500W
Gewicht van apparaat (inclusief verpakking) 10,5 kg
Afmetingen (BxDxH) 290x385x370 mm
Kleur zwart/zilver
Garantie op bereidingsinrichting 5 jaar
Garantie op volledige apparaat 2 jaar
Levertijd: 5 tot 7 werkdagen


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: (N)Espresso
BerichtGeplaatstCOLON 10 Mei 2010, 09:46 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Sep 2008, 10:46
BerichtenCOLON 9403
WoonplaatsCOLON Kortrijk - België
:shock: 289 euro

da's betaalbaar voor zo een toestel lijkt me?

ik ben ook zo stilletjes aan iets anders aan het zoeken, momenteel gebruik ik m'n expresso toestel waar ik tijdens m'n kot-periode honderden tasjes koffie mee gezet heb... het beestje begint wat streekjes te vertonen.

_________________
Even new stuff eventually gets vintage,
Then you should call me.


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: (N)Espresso
BerichtGeplaatstCOLON 10 Mei 2010, 10:02 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008, 20:01
BerichtenCOLON 7169
Betaalbaar is het wel, maar 290 betaald voor rotzooi is nog steeds een hoop geld :mrgreen:


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: (N)Espresso
BerichtGeplaatstCOLON 10 Mei 2010, 10:03 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 06 Apr 2010, 07:44
BerichtenCOLON 745
WoonplaatsCOLON Opwijk
Ziet er mij een degelijk apparaat uit.
Een kameraad van mij heeft een espresso-machine van hetzelfde merk (ander model welliswaar) en hij gaat reeds 2 jaar mee zonder problemen en er komen ook lekkere espresso's uit :)

_________________
Greetz - Wouter


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 3 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.