Sigarenplatform

Het is momenteel 19 Apr 2024, 19:21

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 09 Jan 2008, 22:42 
Offline
Panatella
Panatella

GeregistreerdCOLON 26 Dec 2007, 00:20
BerichtenCOLON 49
Ik zit hier te genieten van een dram van dit magistrale goedje.

Zoet caramel, wat een body ! Nog nooit eerder zo'n vol mondgevoel en smaakexplosie meegemaakt met een single malt. De zoetigheid associeer ik met de Rum cask finish. De volle body met het feit dat dit een cask strenght is. Voor beide (rum cask en cask strenght) mijn eerste ervaring, notabene.

Dat een alcoholpercentage van ruim 58% zeker niet voor een brandende afdronk zorgt is voor de echte whiskykenner (ondergetekende exclus) wellicht geen geheim, voor mijzelf een aangename verassing! In tegendeel de whisky is ronder, voller de afdronk krachtiger en afgeronder en vooral langer.

Ik zou de reuk vooraf willen omschrijven als toffee, caramel, lichte hint van floraal.
De smaak van de whisky is in het begin vooral alcoholish en zoet, schenkstroop licht rokerig, rozijnen/"boerejongens".
In de afdronk en na de helft van een glas vind ik hem gebalanceerd zoet, potent en licht peperig.

Een sigaar voor erbij? Ik poogde een Olifant VOC . Deze houdt helaas niet overeind bij deze krachtige whisky. Ik vraag mij ueberhaupt af of er een sigaar zou matchen bij een powerhouse als deze Arran cask strenght single malt.

Absolute aanrader, nu nog een goede sigaar erbij vinden!


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 09 Jan 2008, 22:47 
Offline
Amante del tabacco & comité du cigarre
Amante del tabacco & comité du cigarre
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 12 Apr 2007, 14:03
BerichtenCOLON 6603
Monte 2, af shark?

Weet helemaal niets van whisky daar hebben we Ray voor.
Die zal dan ook zo wel binnen komen lopen. :D


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 09 Jan 2008, 22:58 
Offline
Amante del tabacco & comité du cigarre
Amante del tabacco & comité du cigarre
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006, 19:57
BerichtenCOLON 5156
Dat ziet er lekker uit. Ik ken deze whisky niet, wel van naam maar nog nooit een druppel van gedronken.

En cask strenght is inderdaad wat anders dan de 'normale' bottelingen op 43 - 46%. De smaak is hierbij ook veel meer aanwezig omdat dit echt het pure spul is zonder opmenging.
Meestal is een cask strenght ook wat dikker in de mond, ook wel olieachtig genoemd. Dit kan je heel goed zien aan de Leg's in het glas.
Gewoon de whisky in het glas ronddraaien (hierbij komen ook meer aroma's vrij, dus nog een voordeel) en dan kijken hoe de whisky langs het glas naar beneden glijd. Als de whisky wat dikker is verschijnen de Leg's op het glas, dus eigenlijk gewoon druipstreepjes zeg maar. Bij een dunne whisky zakt vrijwel alles tegelijkertijd naar beneden en zie je dus geen of heel veel dunne Leg's.

En om nog meer aroma's te krijgen kan je de whisky wat opwarmen met je handen. Gewoon je ene hand op het glas houden en met de andere hand de bodem vasthouden zodat de whisky wat lichaamstemperatuur krijgt. Als je dan je hand van het glas afhaalt ruikt je veel meer (wel je goede hand nauurlijk anders ligt het glas op de grond :lol: )
Er zijn ook whiskyglazen met een dekseltje in de handel, makkelijk om de aroma's vast te houden.

Ik weet niet uit wat voor glas je drinkt maar dit gaat moeilijk als je uit een Tumbler drinkt (zo'n ouderwets breed glas met ijs erin), dat drinkt trouwens helemaal niet lekker, maar dat is weer een persoonlijke keus.

_________________
What Time Is It In The World.


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 09 Jan 2008, 23:04 
Offline
Panatella
Panatella

GeregistreerdCOLON 26 Dec 2007, 00:20
BerichtenCOLON 49
Ik ken de theorie achter whiskey wel, echter mis de ruime ervaring! Ik koop eigenlijk altijd wel de standaard bottelingen van mijn vaste merken.

Ik drink inderdaad uit een tumbler. Vreemd genoeg heeft dat mijn voorkeur. Ik heb wel een "echt" nosing glas maar kon daar eerlijk gezegd niet echt een verschil mee bemekerken mar nogmaals, ik ben op whisky gebied een liefhebber maar geen kenner.

De legs vallen inderdaad op! Dat was een nieuw fenomeen voor mij.

Ik zal bij de volgende dram eens wat meer aandacht schenken aan de door jou genoemde punten en hem in het nosing glas schenken.


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 09 Jan 2008, 23:21 
Offline
Amante del tabacco & comité du cigarre
Amante del tabacco & comité du cigarre
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006, 19:57
BerichtenCOLON 5156
Het Nosing & Tasting glas

Afbeelding

Een Glencairn glas, heerlijk lekker stevig glas (ook wel festivalglas genoemd)

Afbeelding

Het whiskyglas bij uitstek van Classic Malt's, echt een superglas, ligt heerlijk in de hand en de aroma's komen prima tot hun recht. En het staat best chic.

Afbeelding

_________________
What Time Is It In The World.


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 09 Jan 2008, 23:39 
Offline
Panatella
Panatella

GeregistreerdCOLON 26 Dec 2007, 00:20
BerichtenCOLON 49
Ik heb er zo een met dekseltje als in het bovenste plaatje.
Het viel me op dat het dekseltje besloeg, wat volgens mij betekent dat er toch wel wat verdampt uit een glas whisky.

Don Fernando, welke Camacho zou je aanraden? Er zijn nogal wat series van dit merk.


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 09 Jan 2008, 23:43 
Offline
Amante del tabacco & comité du cigarre
Amante del tabacco & comité du cigarre
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 12 Apr 2007, 14:03
BerichtenCOLON 6603
Ben geen Fernando maar ik denk dat hij de triple maduro bedoeld.

Klein linkie; http://camachocigars.com/camachotriplemaduro.html

Afbeelding


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 10 Jan 2008, 17:20 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew

GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006, 16:29
BerichtenCOLON 4372
WoonplaatsCOLON London
Over glazen gesproken,

Ik heb twee weken terug een pakket glazen van 6 van schott-zwiesel aangeschaft voor mijn bourgognewijn.
De reden was dit:
Dhr Riedel schijnt dus een lang en levendig onderzoek gedaan te hebben naar de manier waarop smaak op de tong komt en waar de smaakpapillen zitten. Bleek dus, dat als je de bourgogne goed wilde proeven een breed glas van onder nodig had, ( wijde kelk ) en een wat smallere bovenkant, zodat, als de wijn geproefd wordt, deze meer op de voorkant van de tong geleid wordt waar de smaakpapillen zitten die optimaal zijn voor die wijn. Zo heeft een bordeauxglas een wat wijdere opening zodat de smaakbeleving tijdens de aanzet iets meer op en aan de zijkant van de tong komt.
Inmiddels dus een geheel glazenkabinet aan het verzamelen.

Leuke bijkomstigheid:
Van een collega kreeg ik een set van zes glazen, die deed hier niets mee. Ze wilde ze gebruiken voor raamdecoratie met bloemetjes.
Dit bleken kristallen glazen van Stölzle-Lauzitz te zijn, ook bourgogne dus ik heb er inmiddels twaalf !!

_________________
You know I haven't been spending much time there lately, they've got me down in D.C. I'm shining a seat with my ass.


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 10 Jan 2008, 17:33 
Offline
Double-Corona
Double-Corona
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007, 20:31
BerichtenCOLON 152
WoonplaatsCOLON Loubès Bernac (Frankrijk)
Bij ons in Friesland wordt sinds een paar jaar een Friese wiskey gebrouwen. "Frysk Hinder" hierbij worden de glaasjes (met een dekseltje) zoals Ray omschreven heeft bijgeleverd in een kistje. Ik ben benieuwd wat Ray als kenner van deze malt vindt.


floor

_________________
Het leven is te kort om slechte wijn te drinken


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 10 Jan 2008, 20:30 
Offline
Amante del tabacco & comité du cigarre
Amante del tabacco & comité du cigarre
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006, 19:57
BerichtenCOLON 5156
floortje schreefColon
Bij ons in Friesland wordt sinds een paar jaar een Friese wiskey gebrouwen. "Frysk Hinder" hierbij worden de glaasjes (met een dekseltje) zoals Ray omschreven heeft bijgeleverd in een kistje. Ik ben benieuwd wat Ray als kenner van deze malt vindt.


floor


Leuk dat je dit aanhaald Floor, ik heb een fles staan;
Frysk Hynder Redwine Barley Malt
Mashman: Bart
Distilled 16-03-2004
Stillman: Aart
Cask Type Red Wine
Cask no. 57
Botled 27-04-2007
Bottle no. 140

Wat moet ik er van zeggen.....leuke fles.....

Ik heb er op een proeverij 2 van mogen proeven maar het is heel erg jonge whisky die vrij waterig dus dun is en waar niet echt veel smaak aan zit. Het mag dan wel whisky heten maar het had net zo goed een brandewijn kunnen zijn. Het is wel leuk dat er in Nederland whisky gemaakt word (nu 3 merken) maar er moet nog veel geleerd worden. Misschien als de vaten wat langer blijven liggen dat het iets word maar voorlopig hou ik mijn fles als decoratie naast de andere flessen.

PS;
Ik ben geen kenner maar groot liefhebber :wink:

_________________
What Time Is It In The World.


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 10 Jan 2008, 20:32 
Offline
Amante del tabacco & comité du cigarre
Amante del tabacco & comité du cigarre
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006, 19:57
BerichtenCOLON 5156
Bas schreefColon
Over glazen gesproken,

Ik heb twee weken terug een pakket glazen van 6 van schott-zwiesel aangeschaft voor mijn bourgognewijn.
De reden was dit:
Dhr Riedel schijnt dus een lang en levendig onderzoek gedaan te hebben naar de manier waarop smaak op de tong komt en waar de smaakpapillen zitten. Bleek dus, dat als je de bourgogne goed wilde proeven een breed glas van onder nodig had, ( wijde kelk ) en een wat smallere bovenkant, zodat, als de wijn geproefd wordt, deze meer op de voorkant van de tong geleid wordt waar de smaakpapillen zitten die optimaal zijn voor die wijn. Zo heeft een bordeauxglas een wat wijdere opening zodat de smaakbeleving tijdens de aanzet iets meer op en aan de zijkant van de tong komt.
Inmiddels dus een geheel glazenkabinet aan het verzamelen.

Leuke bijkomstigheid:
Van een collega kreeg ik een set van zes glazen, die deed hier niets mee. Ze wilde ze gebruiken voor raamdecoratie met bloemetjes.
Dit bleken kristallen glazen van Stölzle-Lauzitz te zijn, ook bourgogne dus ik heb er inmiddels twaalf !!


Zo zie je maar dat een glas niet zomaar een glas is maar wel degelijk deel uitmaakt van het genieten van een lekker drankje, wat het dan ook moge zijn.

_________________
What Time Is It In The World.


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 10 Jan 2008, 20:37 
Offline
Double-Corona
Double-Corona
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007, 20:31
BerichtenCOLON 152
WoonplaatsCOLON Loubès Bernac (Frankrijk)
Voor mij blijf je gewoon een kenner Ray die ook nog liefhebber is.


Groet Floortje

_________________
Het leven is te kort om slechte wijn te drinken


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 10 Jan 2008, 20:37 
Offline
Amante del tabacco & comité du cigarre
Amante del tabacco & comité du cigarre
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006, 19:57
BerichtenCOLON 5156
floortje schreefColon
Voor mij blijf je gewoon een kenner Ray die ook nog liefhebber is.


Groet Floortje


Dank U.

_________________
What Time Is It In The World.


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 10 Jan 2008, 21:53 
Wat ik hier op dit forum af en toe over whisk(e)y lees, zou me bijna van mijn af en toe cognacproeven afbrengen en vaker sterke drank doen drinken, puur dan. Calvados soms nag maar verder kom ik niet. Wat een Whiskyproza, moet zeggen na de proeverij van oktober bij NPU, had ik dit al door moeten zetten, maar ja sterke drank blijft af en toe gevaarlijk voor me.... :oops:


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 10 Jan 2008, 22:41 
Offline
Panatella
Panatella

GeregistreerdCOLON 26 Dec 2007, 00:20
BerichtenCOLON 49
Ik lust geen cognac. Dat gezegd hebbend , probeer gewoon eens een goede single malt op advies van vrienden/kenners na een lekker etentje en/of bij een goede sigaar. Ik weet zeker dat je dan verkocht bent, Harold :wink:

Het probleem met whisk(e)y is dat er in de onder en middenklasse zoveel bocht is en dat stoot mensen af. Zo zal het met de meeste dingen wel zijn, sigaren niet uitgezonderd.


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 3 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.