Sigarenplatform

Het is momenteel 24 Apr 2024, 10:27

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 21 Apr 2010, 12:17 
Offline
Amante del tabacco & comité du cigarre
Amante del tabacco & comité du cigarre
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006, 19:57
BerichtenCOLON 5156
cliff schreefColon
en ps, in de kelder heb ik een vaatje grants liggen, met een handig kraantje... ideaal voor een aperitiefje in de zomer (of winter, herfst lente :mrgreen: )
er zijn momenten die geen klasse whisky vereisen ook nietwaar?


Sorry Cliff, my bad.
Grant's was niet het goede voorbeeld, het is nog seeds één van de grootste whisky merken van de wereld.
Laten we het er dan maar op houden dat het niet mijn smaak is :mrgreen:

En er zijn zeker momenten waarbij geen toppertje nodig is maar gewoon een heerlijke slobber whisk(e)y.

_________________
What Time Is It In The World.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 21 Apr 2010, 14:20 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 26 Jan 2009, 17:08
BerichtenCOLON 658
WoonplaatsCOLON The Underworld
cliff schreefColon
WD1979 schreefColon
Waar ik je wel op will corrigeren is dat het product wat je hebt gekocht whisky is en niet whiskey


fantastisch, je bent aan het corrigeren geslagen!
ik heb ook nog wel een tekstje voor je met enkele foutjes in... go nuts :mrgreen:

WD1979 schreefColon
Als die Jameson uit de zelvde destilerij komt warom draagt hij dan niet de naam single malt heeft en met betreking op de leeftijd vraag ik me af waarom hij niet een 20 y old lable of zo iets draagd....

Is dat omdat er een non barley whisky in zit en misschien iets wat nog geen jaar oud is....?? Ik heb dan al gouw het gevoel dat het zich mooier voor doet dan het eigenlijk is....



Ik wil jou wel beter zien doen met een baby op je arm :lol:

_________________
CitaatColon
When I was a kid I used to pray every night for a new bicycle.
Then I realised God doesn’t work that way, so I stole
one and prayed for forgiveness

- Emo Philips


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 21 Apr 2010, 14:23 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 26 Jan 2009, 17:08
BerichtenCOLON 658
WoonplaatsCOLON The Underworld
Ray schreefColon
WD1979 schreefColon
Waar ik je wel op will corrigeren is dat het product wat je hebt gekocht whisky is en niet whiskey


Sorry maar weer een gemiste kans.
WhiskEy wat uit Ierland komt heet WhiskEy en niet Whisky.
Whisky mag het namelijk alleen heten als het uit Schotland komt en verder mag het nergens Whisky heten.

Het staat ook duidelijk op de fles, Irish Whiskey;

Afbeelding



Ok Ok

I stand corrected.......

Maar wat weten die Ieren nou eigenlijk...... :oops:

_________________
CitaatColon
When I was a kid I used to pray every night for a new bicycle.
Then I realised God doesn’t work that way, so I stole
one and prayed for forgiveness

- Emo Philips


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 21 Apr 2010, 15:58 
Offline
Amante del tabacco & comité du cigarre
Amante del tabacco & comité du cigarre
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006, 19:57
BerichtenCOLON 5156
WD1979 schreefColon
Maar wat weten die Ieren nou eigenlijk...... :oops:


Ja wat die weten weet ik ook niet.
Wel weet ik dat ze de grondlegers waren van het usquebach, oftewel het levenswater. En daarna waren het de schotten die claime dat zij het uit hadden gevonden.......
Maakt nu allemaal niets meer uit, alhoewel........, als we er maar van genieten, daar gaat het om :wink:

_________________
What Time Is It In The World.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 21 Apr 2010, 16:45 
2-0 voor Ray =D> =D>

Sorry ik mag niet stoken maar............... :mrgreen:

Hanomag


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 21 Apr 2010, 17:13 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 26 Jan 2009, 17:08
BerichtenCOLON 658
WoonplaatsCOLON The Underworld
Ray schreefColon
WD1979 schreefColon
Maar wat weten die Ieren nou eigenlijk...... :oops:


Ja wat die weten weet ik ook niet.
Wel weet ik dat ze de grondlegers waren van het usquebach, oftewel het levenswater. En daarna waren het de schotten die claime dat zij het uit hadden gevonden.......
Maakt nu allemaal niets meer uit, alhoewel........, als we er maar van genieten, daar gaat het om :wink:


Persoonlijk vind ik tripple distilled minder lekker. En er is maar een schot die dat doet.

Die heb ik toevallig ook staan.

Niet dat ik nee zou zeggen tegen een Ierse whiskey. Burbon daar in tegen..... die sta ik wel af.....

_________________
CitaatColon
When I was a kid I used to pray every night for a new bicycle.
Then I realised God doesn’t work that way, so I stole
one and prayed for forgiveness

- Emo Philips


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 21 Apr 2010, 17:41 
Offline
Meester
Meester

GeregistreerdCOLON 16 Feb 2009, 23:17
BerichtenCOLON 617
zijn echt wel lekkere bourbons te vinden hoor


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 21 Apr 2010, 22:14 
Offline
Robusto
Robusto
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 18 Aug 2009, 23:42
BerichtenCOLON 126
WoonplaatsCOLON Haarlem
Ray schreefColon
Ja maar vergeet niet dat een single malt whisky bestaat uit whisky's afkomstig van één distilleerderij en dat wil niet zeggen uit één vat of van één jaar, net zoals deze Jameson.
Dus ook een single malt kan een blend zijn alleen staat het niet op de fles.


Misschien is dit een ontuchtige handeling verrichten met mieren, maar dan is het toch meer een vatted of pure malt. Een blend heeft ook graan whisk(e)y in zich, meerdere malts uit een (of meerdere) destilleerderijen zijn bij mijn weten geen blend.

Zoals ik het heb onthouden:
Single malt: alleen malt whisk(e)y uit 1 enkele destilleerderij.
Vatted/Pure malt: alleen malt whisk(e)y, maar uit verschillende destilleerderijen
Blend: malt whisk(e)y gemengd met graanwhisk(e)y

Uiteraard heeft elk land z'n eigen regels, maar volgens mij gaat bovenstaande voor zo'n beetje alle whisk(e)y producerende landen op.

_________________
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
...
It is sometimes an appropriate response to reality to go insane.
-- Philip K. Dick


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 21 Apr 2010, 22:22 
Offline
Robusto
Robusto
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 18 Aug 2009, 23:42
BerichtenCOLON 126
WoonplaatsCOLON Haarlem
Ray schreefColon
Sorry maar weer een gemiste kans.
WhiskEy wat uit Ierland komt heet WhiskEy en niet Whisky.
Whisky mag het namelijk alleen heten als het uit Schotland komt en verder mag het nergens Whisky heten.


Hier moet ik je helaas corrigeren. Er is geen internationale organisatie die heeft (of uberhaupt kan) bepalen hoe het waar mag heten. In schotland word het zonder 'e' gespeld, en misschien zijn andere spellingen daar voor schotse whiskies ook niet toegestaan (lijkt me sterk), maar elders in de wereld kan het prima zonder 'e' gespeld worden. Volgens mij is de spelling per land ook meer consensus dan regel. Net zoals dat in Nederland zowel Jenever als Genever te koop is, en het valt allebei onder dezelfde regelgeving.

Uiteraard is het wel mogelijk dat een land bepaalt (of eventueel een groep landen zoals de EU), dat het binnen hun gebied alleen een bepaalde naam mag hebben. Waarschijnlijker is echter dat ze alleen bepalen dat het alleen X mag heten als het aan bepaalde regels voldoet.

Een mooi voorbeeld hier is de V.S. hoewel de consensus daar is om het met een 'e' te spellen, spelt Makers Mark het (voor zover ik weet als enige) het zonder 'e', whiksy dus. En ja, deze is gewoon in schotland te koop, met groot 'Whisky' op het label.

Ik heb zojuist de Bible 2010 erop nageslagen, en daaruit komt dat de per spelling de landen waarin deze voorkomt[0];
Whisky: de Verenigde Staten, Schotland, Canada, Japan, Oostenrijk, Belgie, Engeland, Finland, Frankrijk, Duitsland, Nederland(!), Zweden, Zwitserland, Australie, Brazilie, India & Nieuw Zeeland
Whiskey: de Verenigde Staten, Canada, Ierland & Nieuw Zeeland

Uit bovenstaande blijkt dus dat ook buiten Schotland, de naam whisky duidelijk meer gebruikt wordt dan whiskey, sterker nog, Ierland is het enige land in bovenstaande lijsten dat geen whisk(e)y heeft die 'whisky' in de naam heeft staan.

[0] Dit is gebaseerd op het voorkomen van het woord whisky/whiskey in de naam van de whisk(e)y, m.a.w. dit is zeer onvolledig, aangezien maar een zeer klein deel van de whiskies het woord in de naam heeft staan.

_________________
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
...
It is sometimes an appropriate response to reality to go insane.
-- Philip K. Dick


Laatst gewijzigd door 1 op lot, in totaal 22 keer gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 21 Apr 2010, 23:30 
Offline
Amante del tabacco & comité du cigarre
Amante del tabacco & comité du cigarre
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006, 19:57
BerichtenCOLON 5156
lot schreefColon
Single malt: alleen malt whisk(e)y uit 1 enkele destilleerderij.


Ja dat zeg ik ook, alleen dan kunnen er wel verschillende jaartallen in zitten, een blend dus van meerdere jaren. En dat is nu juist het punt waar het om ging.

_________________
What Time Is It In The World.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 21 Apr 2010, 23:40 
Offline
Robusto
Robusto
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 18 Aug 2009, 23:42
BerichtenCOLON 126
WoonplaatsCOLON Haarlem
Ray schreefColon
lot schreefColon
Single malt: alleen malt whisk(e)y uit 1 enkele destilleerderij.

Ja dat zeg ik ook, alleen dan kunnen er wel verschillende jaartallen in zitten, een blend dus van meerdere jaren. En dat is nu juist het punt waar het om ging.


Excuus, ik had niet door dat je het over de "echte" (woordenboek) definitie van het woord had, dacht dat je het over de 'whisky' definitie van het woord blend had. Je hebt daar inderdaad gewoon gelijk in.

_________________
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
...
It is sometimes an appropriate response to reality to go insane.
-- Philip K. Dick


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 22 Apr 2010, 00:00 
Offline
Amante del tabacco & comité du cigarre
Amante del tabacco & comité du cigarre
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006, 19:57
BerichtenCOLON 5156
lot schreefColon
Excuus, ik had niet door dat je het over de "echte" (woordenboek) definitie van het woord had, dacht dat je het over de 'whisky' definitie van het woord blend had. Je hebt daar inderdaad gewoon gelijk in.


Ray schreefColon
Ja maar vergeet niet dat een single malt whisky bestaat uit whisky's afkomstig van één distilleerderij en dat wil niet zeggen uit één vat of van één jaar, net zoals deze Jameson.
Dus ook een single malt kan een blend zijn alleen staat het niet op de fles. Het jaartal wat dan wel op de fles komt is van de jongste whisky welke in deze fles terecht is gekomen, dus in een 12 jaar oude ....... kan ook nog een restantje 18, 25 of zelfs 30 Y in zitten. Wel ouder dan op de fles staat maar ook dat is een blend :wink:


En ja op de fles MM staat inderdaad whisky maar daarvoor staat nog een woord, namelijk Bourbon, dus Bourbon Whisky. En zo kunnen we nog wel uren doorgaan............

Maar je hebt gelijk Bart, de schrijfwijze is hier en daar wat anders, touché =D>

_________________
What Time Is It In The World.


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 2 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.