Sigarenplatform

Het is momenteel 29 Mrt 2024, 00:52

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende
Auteur Bericht
 TitelCOLON (N)Espresso
BerichtGeplaatstCOLON 08 Jan 2008, 15:48 
Offline
Panatella
Panatella

GeregistreerdCOLON 26 Dec 2007, 00:20
BerichtenCOLON 49
Beste sigarenvrienden,

Kan iemand mij adviseren bij de aanschaf van een espresso apparaat?
Ik vind een goede espresso / koffie echt een van de beste niet-alcoholhoudende dranken voor bij een sigaar.

Het budget is max. 200 euro om te beginnen. Ik realiseer me dat een "echt" espresso apparaat wel 10x zo veel kost maar zo ver wil ik (nog) niet gaan in eerste instantie.

Nespresso lijkt me een goed alternatief. Maar wat vindt de echte koffie connaisseur?


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 08 Jan 2008, 16:01 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 06 Mei 2007, 18:51
BerichtenCOLON 2316
WoonplaatsCOLON Santpoort
Kijk hier maar even daar staat genoeg informatie.


En als je het op een gegeven ogenblik echt groot wil aanpakken raad ik je aan hier heen te gaan.

_________________
"A cigar ought not to be smoked solely with the mouth, but with the hand, the eyes, and with the spirit."


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 08 Jan 2008, 16:19 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew

GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006, 16:29
BerichtenCOLON 4372
WoonplaatsCOLON London
Ik denk dat koffiegek.nl enorm veel te bieden heeft op dit gebied, en misterquality.nl ook.
Koffie is een prachtig product, en niets lekkerder dan een vers doosje zandblad met een espresso !

_________________
You know I haven't been spending much time there lately, they've got me down in D.C. I'm shining a seat with my ass.


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 09 Jan 2008, 07:58 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 21 Feb 2007, 11:23
BerichtenCOLON 2922
WoonplaatsCOLON Sweikhuizen (Sjweikese)
Nespresso is zeker niet verkeerd; het is gewoon een lekker bakje espresso, en een behoorlijke verbetering als je alleen Senseo of (nog erger) filterkoffie gewend bent. Nadeel van Nespress vind ik de relatief dure cups. Dan is een espresso volautomaat een stuk voordeliger in het gebruik, zeker als je zo'n koffieleut bent als ik ;)

Zelf hebben we een Krups espresso volautomaat (vrijwel exclusief door mij in gebruik; mijn wederhelft drinkt liever thee met fruitsmaakjes :smt078 ). Zelfreinigend (alleen het afvalbakje en overloopbakje leegmaken/uitspoelen, en 1x per 350 servings een automatisch spoelprogramma doorlopen), dus geen gezeur met schoonpeuteren van de koffiehouder, vieze koffiedrab e.d. En als hij begint te malen ruik je meteen de versgemalen bonen; heerlijk!!
De kosten (voor de bonen) per kopje zijn vrij laag: uit een pak van 250g haal je pakweg 35 kopjes (uitgaande van 7g bonen per kopje). Zelfs dure koffie zoals Illy (250g voor pakweg 6,50 euro) kost dan ongeveer 18 ct per kopje. Maar ik experimenteer zelf met veel soorten. Kruidvat had laatste huismerk-espresso (100% arabica) voor 6 euro per kg. Da's dik 4 ct per kopje, dus net zo goedkoop als DE filterkoffie en veel goedkoper dan alle huismerk Senseo-pads :) En die espresso was erg goed te drinken. Lidl heeft sinds enige tijd ook bonen, zowel voor espresso (combinatie arabica/robusta) en voor koffie (gek genoeg 100% arabica) voor ongeveer 3,50 euro voor een pond. Dus dan zit je op precies 5 ct per bakkie. De lekkerste bonen krijg je bij de kleine koffiebranders (hier in Heerlen, maar ook in Maastricht hebben we een paar van die zaakjes). Maar da's in verhouding erg duur, en gezien mijn consumptie doe ik dat slechts zelden.

Wat Bas zei is trouwens ook een goeie. Bij veel Nederlandse shortfillers met zandblad (o.a. van JvM, of Balmoral) is koffie erg lekker. Ook bij sommige longfillers is espresso erg lekker, vooral bij de wat donkere varianten die van huis uit al lichte koffie/cacao-hints hebben, zoals de Alonzo Menendez (en veel andere soorten met een brasil dekblad).


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 09 Jan 2008, 11:02 
Offline
Panatella
Panatella

GeregistreerdCOLON 26 Dec 2007, 00:20
BerichtenCOLON 49
Bedankt voor het uigebreide antwoord Robert!
Daar kan ik nog eens wat mee. Lijkt me inderdaad dat een espresso machine voor verse koffie een betere investering is, maar ben nu beter geinformeerd over de voors/tegens van Nespresso!


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 09 Jan 2008, 11:47 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 21 Feb 2007, 11:23
BerichtenCOLON 2922
WoonplaatsCOLON Sweikhuizen (Sjweikese)
Een beetje espresso volautomaat begint bij 350 euro. Een goed Nespresso-apparaat heb je al vanaf 150 euro (en ik heb al aanbiedingen van minder gezien). Voor 200 euro prijsverschil heb je ongeveer 650 nespresso cupjes, dus het duurt wel even voor je het prijsverschil eruit hebt :) Ons apparaat produceert maandelijks ongeveer 150 kopjes, dus ik zou binnen een maand of 4-5 het prijsverschil tussen Nespresso en een volautomaat eruit hebben. Voor ons loont het dus duidelijk.
Een ander voordeel is de verkrijgbaarheid: Nespresso cups krijg je lang niet bij elke supermarkt (en al helemaal niet bij de discounters zoals Aldi en Lidl). Je kunt ze wel via het web bestellen. Bonen van Lavazza, Illy, DE en huismerken krijg je daarentegen bij elke supermarkt (Aldi heeft echter geen bonen, en Lidl heeft alleen het huismerk, wat overigens prima smaakt).

De afgelopen jaren heb ik twee Senseo's en wat espresse-apparaten versleten (filtermachines heb ik 10 jaar geleden al afgeschaft). Senseo is bes een aardig bakkie leut, en heel wat beter dan filterkoffie doordat er een (kleine) pomp achter zit die pakweg 2 bar levert. Maar ik vind de koffie te slap (ook die zogenaamde espresso-pads). Zelfs na het terugschroeven van de waterhoeveelheid per kop, en het standaard gebruiken van de dubbele pad-houder vond ik hem nog te slap. Dus parallel daaraan heb ik o.a. een Delonghi espressomachine gehad. Deze werkte echter met gemalen espresso, en al na een paar uur merk je aromaverlies, zelfs bij een goed gesloten Tupperware bus. Ook is het schoonmaken een ramp: die losse koffiegruis gaat onder afsluitringen e.d. zitten, dus na elk kopje ben je een paar minuten bezig met schoonmaken. Het voordeel van een automaat of Nespresso is dat het gesloten systemen zijn, die nauwelijks reiniging benodigen. Nespresso is het mooiste: alleen een cupje weggooien, en eventueel een overloopbakje. In een volautomaat heb je een opvangbakje voor de koffiedrab (in mijn geval elke 8 keer leegmaken), een overloopbakje, en een bakje voor stoom- en reinigingsvocht (in de Krups komen die twee in hetzelfde bakje terecht). Dus ook als je niet knoeit, loopt er altijd wel een vochtbakje vol, maar dat gaat vrij langzaam, duurt zeker 8 kopjes.


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 09 Jan 2008, 11:47 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew

GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006, 16:29
BerichtenCOLON 4372
WoonplaatsCOLON London
Mbt tot koffie zou je als je ooit in Breda bent eens een bezoekje kunnen wagen aan de Compagnie.
De Compagnie zit aan de Torenstraat 15 in Breda, onder de toren van de Grote Kerk.
Koffie wordt daat vers gebrand in de winkel, en het ruikt daar altijd heerlijk als je binnenkomt. Ze hebben koffie uit Guatemala, Kenia, Mexico, Brazilië, Ethiopië, Costa Rica en nog veel meer.
Er is een soort van lounge zitgedeelte in de winkel waar je kunt genieten van een kopje vers gebrande en gemalen koffie. Daarnaast voeren ze een groot assortiment aan sigaren, zowel longfillers als shortfillers.

Website

_________________
You know I haven't been spending much time there lately, they've got me down in D.C. I'm shining a seat with my ass.


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 09 Jan 2008, 13:45 
Offline
Panatella
Panatella

GeregistreerdCOLON 26 Dec 2007, 00:20
BerichtenCOLON 49
Wow, bedankt Robert en Bas!

Robert ik was eigenlijk al op een Nespresso gekomen, enerzijds vanwege mijn budget en ik drink namelijk niet veel koffie (1-3 kopjes per dag) maar als dan wil ik wel wat lekkers!

Ik heb idd ook een Senseo apparaat maar ik ben de smaak daarvan echt moe. Nu kreeg ik van iemand laatst een Espresso kit voor de Senseo, blijkt die alleen met het nieuwere model Senseo te werken en niet met de oude (klemsluiting). Dus dat was voor mij de (koffie)druppel.


Bas, als ik weer eens in Breda ben zal ik zeker eens bij de Compagnie binnen gaan! Koffie en sigaren is een ultieme combo!


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 09 Jan 2008, 13:55 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 21 Feb 2007, 11:23
BerichtenCOLON 2922
WoonplaatsCOLON Sweikhuizen (Sjweikese)
Bij gemiddeld 2 kopjes per dag, heb je een maand of 10 nodig voordat een volautomaat loont. Maar dan zou ik ook twijfelen of ik een Nespresso zou nemen. Het is in elk geval het enige betaalbare "cup/pad"-ssyteem dat échte espresso levert. Nadeel is dus dat je daardoor gebonden bent aan Nescafé. Qua design vind ik veel Nespresso-modellen in elk geval leuker dan espressomachines.


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 09 Jan 2008, 13:57 
Offline
Panatella
Panatella

GeregistreerdCOLON 26 Dec 2007, 00:20
BerichtenCOLON 49
Qua smaak kan Nespresso zich wel meten aan bijv. Illy (want die vind ik bijv. heerlijk) ?


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 09 Jan 2008, 14:03 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 21 Feb 2007, 11:23
BerichtenCOLON 2922
WoonplaatsCOLON Sweikhuizen (Sjweikese)
Persoonlijk vind ik Nespresso lekker. Ik vind bij veel koffie het proeven van verschillen vergelijkbaar met de verschillen tussen biersoorten: als je ze naast elkaar zet, proef je vaak verschil, maar als je ze los drinkt (zeker als je niet weet wat je drinkt) smaakt het bijna altijd wel goed. Mijn ervaring is dat de machine van veel meer invloed is op de uiteindelijke smaak, dan de bonen. Zolang je zorgt dat je goedgebrande arabica-bonen hebt, en je machine goed is, maakt het merk bonen niet zoveel uit. Er zijn overigens ook andere goede boonsoorten, maar arabica is de populairste en de keuze van de italianen voor espresso.

Slechte bonen in een goede machine levert vaak goede espresso op. Maar goede bonen in een slechte machine levert alleen maar vieze koffie op.


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 09 Jan 2008, 16:35 
Offline
Amante del tabacco & comité du cigarre
Amante del tabacco & comité du cigarre
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006, 19:57
BerichtenCOLON 5156
Ik heb zelf een Senseo en drink alleen de sterkste variant ik kan krijgen, dus nu extra dark roast en Café Choco is af en toe wel lekker.
Ook ik zit te denken aan een mooier/beter apparaat en zat zelf te denken aan een Nespresso, maar ik ben er nog niet uit.

Overgens zet ik ook wel eens een hele erge sterke filterkoffie maar dat is dan voor de Irish Koffie, want daarin is Senseo echt niet lekker, en de koffie hiervoor moet sterk zijn.

Zomaar nog een vraagje;
Wat doen jullie als er een kamer vol gasten zit, zeg een mannetje of 20 - 25 en deze willen allemaal minimaal 2 kopjes koffie?? daar ben je met welk apparaat dan ook toch wel even mee bezig denk ik.

_________________
What Time Is It In The World.


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 09 Jan 2008, 18:46 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 21 Feb 2007, 11:23
BerichtenCOLON 2922
WoonplaatsCOLON Sweikhuizen (Sjweikese)
Ray schreefColon
Wat doen jullie als er een kamer vol gasten zit, zeg een mannetje of 20 - 25 en deze willen allemaal minimaal 2 kopjes koffie?? daar ben je met welk apparaat dan ook toch wel even mee bezig denk ik.

Dat is een geheel correcte weergave van de situatie :)
Meestel komen ze niet alle 20 tegelijk binnen, en drinken ze allen in een ander tempo, dus het is best wel bij te benen. Je moet rekenen op 1 minuut voor 1 kopje (gemiddeld, inclusief het af en toe leegmaken van bakjes en watereservoir bijvullen).


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 09 Jan 2008, 19:58 
Offline
Panatella
Panatella

GeregistreerdCOLON 26 Dec 2007, 00:20
BerichtenCOLON 49
Als bij ons de tent vol zit dan is het gewoon kannen filterkoffie :lol:
Daarnaast kan ik na de lunch geen caffeine meer drinken doordeweeks anders lig ik 'snachts tot 2 uur wakker (niet overdreven). Dus voor mij is een espresso apparaat meer iets voor in het weekend en bij het ontbijt.


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 09 Jan 2008, 20:05 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 21 Feb 2007, 11:23
BerichtenCOLON 2922
WoonplaatsCOLON Sweikhuizen (Sjweikese)
Oh... Ik kan gerust een aantal espresso's voor het slapen achterover kiepen; daar ben ik immuun voor :wink: Heb er na avondeten drie gehad. En op het werk een kopje of tien automatenbocht (bij gebrek aan beter...).


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 4 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.