Allen,
Na mijn eerdere review wilde ik deze sigaar nog eens een tweede kans geven. Toen mijn oom weer zo aardig was mij van een exemplaar te voorzien, moest die tweede kans er maar eens van komen!
Vooraf: De La Casona is een puro uit Ecuador, een land dat wel bekend staat om de dekbladen maar niet om zijn eigen sigarenindustrie met merken/fabrikanten. De sigaar is ook niet verkrijgbaar in NL, maar mijn oom heeft een kistje gekocht in Spanje tijdens een vakantie. De lonsdale meet 6 1/2 x 44 en heeft behalve een glimmende sleve geen verpakking. Voor het roken eet ik een bord bami en tijdens het roken drink ik een glas Fanta Pomelo. Nee, geen ideale combinatie voor een review, maar ik wilde eens iets anders...
Voorkomen en presentatie: Het dekblad is goed verborgen onder de sleve, deze sleve is trouwens te enthousiast vast geplakt. Lijm is op het dekblad gesijpeld en bij het moeizaam verwijderen van de sleve scheurt het dekblad op verschillende plaatsen. Grrrrrrrr!!! Het dekblad is verder een Havanna seed sun grown Colorado met een doffe, droge uitstraling. De cap is gelukkig wel netjes geconstrueerd, maar ja die knip je juist weg... De constructie voelt vrij goed, maar er zijn 2 zachte plekjes waar ik me zorgen over maak (toch geen gaatjes in de vulling he?!?). Daarnaast voel ik na het knippen harde stukjes tabak (middennerf van een tabaksblad!) tegen mijn lippen. Zucht, dit beloofd weinig goeds! Score: 5/20
Aansteken en verbranding: De sigaar wordt aangestoken met 2 houten lucifers van standaard lengte. Meteen krijgt de sigaar last van scheefbrand, 1 kant lijkt niet te willen branden. De scheefbrand corrigeer ik tot 4 keer toe(!!!) maar het blijft rommelig. De as is grijs van kleur en zeer fragiel. De eerste keer krijg ik as op mijn schoot, daarna tik ik regelmatig de as af... Door het regelmatig aftikken brand de sigaar sneller (lange as koelt de sigaar, waardoor die langzamer brand), 45 minuten is niet lang voor dit formaat. Verschillende keren zie ik een gaatje in de as, mijn vermoeden van de vulling lijkt te worden bevestigd... Niets positiefs te melden? Jawel, de trek is goed van begin tot eind en de rustrook is niet storend voor de omgeving. Scores: verbrandingseigenschappen: 7/15 as: 1/5 verbrandingssnelheid: 3/5 constructie: 2/5
Smaken: De sigaar is medium van kracht en bitter met een hartige ondertoon. De smaak beperkt zich tot die van natuurlijke tabak, wat wel erg saai is. Door de gaten in de vulling rookt de sigaar soms erg heet, wat zeer onaangenaam is. Daarnaast verpest het ook de afronding, die heet en bitter is. Het aroma is neutraal. Scores: smaak: 10/35 aroma: 5/10 afronding: 2/5
Commentaar: De vorige keer dat ik een La Casona rookte, viel het niet zo zwaar tegen als nu. Met beide ervaringen in gedachte zou ik dit merk niet zelf kopen en/of nog eens willen roken...
Totale score: 35/100
Frank
_________________ Ik weet zeker dat er vele dingen zijn die een goede sigaar overtreffen, maar tot op dit moment kan ik niet bedenken wat dat zou kunnen zijn
|