Sigarenplatform

Het is momenteel 29 Mrt 2024, 02:48

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 04 Aug 2006, 13:22 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew

GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006, 16:29
BerichtenCOLON 4372
WoonplaatsCOLON London
Zeg nooit 'sigaar' tegen havanna
Door BAS BIERKENS
Bron:Eindhovens dagblad
Michel Permeke, Havanna’s. 176 blz. ISBN 9020962329. Uitg.Terra Lannoo, 59,95 euro.
CUBA - Roken staat steeds meer in een kwaad daglicht, maar de havanna-sigaar mag zich in een toenemende populariteit verheugen. In zijn chique, grote boek ’Havanna’s’ stelt de Antwerpenaar Michel Permeke dit type sigaren op één lijn met de grootste wijnen. „Zeg nooit zomaar ’sigaar’ tegen een havanna.“
De havanna profiteert van de veranderende instelling van sigarenrokers. Ze grijpen minder vaak naar een rokertje - de consumptie van sigaren in Nederland is de afgelopen jaren gedaald van 500 naar 450 miljoen stuks -, maar als ze het doen, willen ze er ook echt van genieten.

En daar willen ze dan ook best wat meer geld voor op de toonbank leggen. Het is echter een hele stap van een gewone Nederlandse sigaar naar een echte havanna. Niet alleen in prijs en formaat, maar ook in smaak, karakter en rooktechniek.

Het genieten van een havanna vraagt en verdient volgens Michel Permeke tijd en aandacht. Hij heeft het in zijn boek ook niet over het roken van een havanna, maar over het ’degusteren’ ervan. „De geur- en smaakorganen zijn tijdens het degusteren van havanna’s, net als bij grote wijnen, de belangrijkste zintuigen. Zij worden immers intens en voortdurend geprikkeld.“

Het kiezen en opsteken van een sigaar gaat dan ook met het nodige ceremonieel gepaard gaat. Niet uit snobisme, als we Permeke mogen geloven, maar om het optimale genot te bereiken. „Wanneer men zijn humidor (bewaarkist, BB) opent, komen reeds de eerste complexe en heerlijke aroma’s vrij. Alvorens de havanna te knippen en op te steken wordt deze langs de neus geschoven om de fijne aroma’s van het gekozen formaat te herkennen.“

Uitvoerig schildert Permeke alle facetten van het roken, pardon, degusteren van een havanna. Soms in hoogdravende bewoordingen, zoals ook wijnkenners wel doen om hun smaak- en reuksensaties tot uitdrukking te brengen. Maar ook met het enthousiasme van de echte bourgondiër. En een grondige kennis van zaken. Niet alleen van Cuba, de bakermat van de sigaren, het productieproces van de tabak, de havanna’s, de fabrieken en de merken. Maar ook van de gerechten en de wijnen die zich het best laten combineren met ’het edele bruine goed’. Dit alles begeleid door uiterst smaakvolle foto’s.

In zijn streven alle vooroordelen en misvattingen over het roken van sigaren (duidelijk onderscheiden van het roken van sigaretten) weg te nemen laat Permeke ook uitvoerig een longarts aan het woord, wiens betoog uitmondt in de conclusie: ’Bij een beheerst en voorzichtig gebruik van dit aloude genotmiddel zijn de risico’s zeer aanvaardbaar en vergelijkbaar met die van veel andere genoegens’. Permeke: „Als je je maar steeds bedenkt dat wanneer je er een ander mee stoort, je er zelf ook niet van kunt genieten.“

De naam ’havanna’ mag zo maar niet gebruikt worden voor een sigaar. Dat merkte Swedish Match uit Valkenswaard enkele jaren geleden. Het sigarenconcern moest per 1 januari 2003 zijn ’Wilde Havanna’ een andere naam geven na een rechterlijke uitspraak. In de sigaar werd weliswaar Cubaanse tabak gebruikt, maar dat was niet voldoende om van een ’havanna’ te mogen spreken. De tabak moet afkomstig zijn van de allerbeste vegas of tabaksvelden in het westen van het eiland, in de provincie Pinar del Rio. De Vuelta Abajo, volgens Permeke ’de spreekwoordelijke koningin van de tabaksplantages’, wordt alom geprezen vanwege de uitzonderlijke kwaliteit van de bodem, het microklimaat en de buitengewone vaardigheden van de veguerros, de lokale tabaksboeren.

Andere voorwaarden om van ’havanna’ te spreken is dat de sigaar volledig vervaardigd is uit hele tabaksbladeren (longfiller) en dat ze volledig met de hand gemaakt zijn.

Het aandeel van de Havanna op de Nederlandse longfiller-markt is naar schatting zo'n 75 procent.

Michel Permeke, Havanna’s. 176 blz. ISBN 9020962329. Uitg.Terra Lannoo, 59,95 euro.

_________________
You know I haven't been spending much time there lately, they've got me down in D.C. I'm shining a seat with my ass.


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 04 Aug 2006, 13:29 
Offline
Corona
Corona
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 08 Jun 2006, 23:08
BerichtenCOLON 80
WoonplaatsCOLON Linschoten
Ik heb dit boek al reeds in mijn bezit :D

Zeer mooi naslagwerk....


Mvg.Robby

_________________
Gisteren is Geschiedenis.
Vandaag is het Heden.
Morgen is de Toekomst.

Leef om te genieten, Geniet van het Leven...!


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 04 Aug 2006, 15:04 
Kent u ook het boek van dhr. Bierkens zelf over de tabaksindustrie in de Kempen? Van harte aanbevolen... is de moeite waard.


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 04 Aug 2006, 15:08 
Offline
Corona
Corona
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 08 Jun 2006, 23:08
BerichtenCOLON 80
WoonplaatsCOLON Linschoten
Nee nog niet eerder van gehoord, maar ik sta open voor verdere info over dit boek waar u het over had...


Robby.

_________________
Gisteren is Geschiedenis.

Vandaag is het Heden.

Morgen is de Toekomst.



Leef om te genieten, Geniet van het Leven...!


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 04 Aug 2006, 15:11 
De sigaar uit de Kempen, Heden en verleden van een markante bedrijfstak - Bas Bierkens


Op luchtige wijze wordt goed geïllustreerd weergeven waar de Brabantse Kempen voor stonden; ruim 100 jaar tabakshistorie, opkomst en ondergang van merken.

ISBN 90.66570210
Eindhoven 1997
Kempen Group / Eindhovens Dagblad



Afbeelding


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 04 Aug 2006, 15:23 
Offline
Corona
Corona
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 08 Jun 2006, 23:08
BerichtenCOLON 80
WoonplaatsCOLON Linschoten
Merci...!!!

_________________
Gisteren is Geschiedenis.

Vandaag is het Heden.

Morgen is de Toekomst.



Leef om te genieten, Geniet van het Leven...!


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 04 Aug 2006, 15:27 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew

GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006, 16:29
BerichtenCOLON 4372
WoonplaatsCOLON London
Hee dat boek heb ik ook,
mooi he al die geschiedenis,

en wat er al niet over de kop is gegaan,..

_________________
You know I haven't been spending much time there lately, they've got me down in D.C. I'm shining a seat with my ass.


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 04 Aug 2006, 21:11 
Offline
Panatella
Panatella

GeregistreerdCOLON 01 Aug 2006, 21:08
BerichtenCOLON 13
WoonplaatsCOLON west-brabant
Ik heb het boek "Zeg nooit 'sigaar' tegen havanna"
Inmiddels besteld :wink:

Ik heb ook begrepen dat de schrijver Michel Permeke de uitbater is van "Mike's Havanahouse"!! :roll:
De schitterende sigarenspeciaalzaak aan de Schelde uit Antwerpen,
Met de uiterst matige bediening :( :? .

Toch maar even naar de Leien toe voor een Antwerps sigaartje :wink:


Omhoog
   
 TitelCOLON
BerichtGeplaatstCOLON 05 Aug 2006, 09:44 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew

GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006, 16:29
BerichtenCOLON 4372
WoonplaatsCOLON London
Ja, vreemd is dat he.
Ik was er afgelopen april,
echt een juweel van een zaak. Alles erop en eraan. Prachtige humi's en inloophumi zelf. Ik kocht er enkele culebra's van Partagas.
De man had alles, maar dan ook werkelijk alles op dit gebied.

Maar de service zorgt idd dat je je niet gemakkelijk voelt in de zaak.

_________________
You know I haven't been spending much time there lately, they've got me down in D.C. I'm shining a seat with my ass.


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 31 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.