Sigarenplatform

Het is momenteel 29 Mrt 2024, 00:48

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 07 Dec 2016, 19:03 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 02 Jan 2009, 19:29
BerichtenCOLON 2161
WoonplaatsCOLON Veenendaal
Een paar weken geleden kreeg ik een bericht van een Nederlandse aficionado die op het punt stond zijn eigen sigarenlijn te lanceren. Of ik er een wilde proberen. De volgende dag had ik er twee in de brievenbus. Van de ene heb ik het bandje afgehaald en naar een andere Cigar Profiler gestuurd om blind te proeven. Zelf ging ik met dit exemplaar aan de slag:


Afbeelding


Het betreft hier een Nicaraguaanse sigaar met een Ecuadoriaans Habano dekblad, gemaakt in de Joya fabriek. Inmiddels liggen ze met een blauw bandje in de winkel als Premium Reseller Limitada van december 2016.

De sigaar ziet er degelijk uit en voelt stevig aan. Het dekblad is mooi glad. "Fluweelzacht," volgens mij mede-Profiler. De eerste smaken zijn wat droog en ruw, zeer houtachtig. Daar komen al snel wat kruiden bij, en een licht zoetje op de achtergrond, waardoor een betere balans ontstaat. Een sterk begin. Na een centimeter of drie wordt deze Sagrada Familia wat zachter. De sigaar trekt prima, produceert veel rook en een stevige, witte askegel. De brand is redelijk recht maar moet een keer of twee gecorrigeerd worden.

Het tweede deel dient zich vrij snel aan met een aangename mengeling van aardse en plantaardige tonen. Ook hier weer een fijn zoetje erbij, sterker dan in het eerste deel. De retrohale onthult een sterk prikkelende tabak met een typisch Nicaraguaans temperament (of "zeer prikkelende zwarte peper" volgens collega-Profiler Richy).

De plantaardige smaken zijn dominant in het tweede deel, maar ook gevarieerd. Samen met het zoetje doet het mij denken aan citrus en abrikozen. Richy heeft er ook moeite mee om de vinger er precies achter te kijgen, hij heeft het over "zeer mooie dessert-like flavours" met "een hint van vanille". Mooi als een sigaar je zo kan bespelen!


Afbeelding


Het derde deel zet iets over de helft in met een pittige combinatie van peper en leerachtige smaken, en af en toe een toefje cacao. De trek wordt naar het einde toe wat zwaarder. Achteraan is de sigaar wat strakker gerold dan aan het begin. Aandachtspuntje voor de productie, bij mijn lage rooktempo verhoogt dit de kans op verstopping. Het levert ook een joekel van een steekvlam op bij het purgen. Die purge komt de smaak trouwens zeer ten goede, de cacao komt nu veel beter tot zijn recht en ook de peper doet zich gelden. Een mooie, krachtige finale.

Met een introductieprijs van € 8,00 valt deze robusto in het segment “waar voor je geld” en komt binnen op een strakke 47ste plaats (85ste percentiel) in de Cigar Profiler database. Ik deed er een klein uurtje over en heb me geen minuut verveeld!

_________________
Wordt ook een Cigar Profiler! Kijk snel op http://www.cigarprofiler.org


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 07 Dec 2016, 23:35 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 05 Aug 2009, 21:01
BerichtenCOLON 2189
WoonplaatsCOLON Rotterdam
Mijn beste,

Een plausibele beoordeling van een goed geluimde sigaar!!
En een goed voorbeeld doet goed volgen!!
Immers, ik ben zelf ook benieuwd naar deze Caribische sigaar met een Nederlands randje.
Maar voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op. :P

_________________
“Sanis Sigaro Vita Lacune” (zonder Sigaar is het leven ledig).


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 08 Dec 2016, 19:14 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 27 Aug 2009, 15:04
BerichtenCOLON 2998
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
Ik heb deze afgelopen maandag gerookt met het Utrechtse Genootschap. Inderdaad een prima sigaar, zonder de bijna gebruikelijke Nicaraguaanse scherpte.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 12 Dec 2016, 16:34 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010, 10:27
BerichtenCOLON 2748
WoonplaatsCOLON Tielt-Winge
Een zeer gedegen verslag. Blij weer eens een review te zien passeren hier.

_________________
Happy smoking, Afficionado


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 13 Dec 2016, 22:33 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 14 Nov 2009, 23:48
BerichtenCOLON 2331
WoonplaatsCOLON Playa del Almeros
ziet er goed uit. mooie foto's en naar die sigaar ben ik ook wel nieuwsgierig.

_________________
De echte sigarenliefhebber zit op: www.sigarenplatform.nl
Volg mij op www.twitter.com/marcelbakker
Volg mij op www.facebook.com/bakkermarcel
Volg mij op instagram: marchello1959


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 1 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.