Sigarenplatform

Het is momenteel 28 Mrt 2024, 18:23

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 02 Aug 2015, 16:43 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Jul 2013, 21:32
BerichtenCOLON 537
WoonplaatsCOLON Ermelo
Voor de maand augustus heb ik voor de 'Sigaar van de Maand' expliciet voor een relatief recente uitgave - en daarmee net als alle andere Habanos eigenlijk een té jonge sigaar - gekozen. Het is een echte ras Habano, die evenzo met de heersende trend onder de Habanos mee is gegaan qua dimensionering; de dikke en toch wel imposante Montecristo Double Edmundo is aan een review onderworpen.

Afbeelding

Waarom toch zo'n jonge Habano? Het hele punt van de 'Sigaar van de Maand' is mijns inziens dat de nadruk moet liggen op de verkrijgbaarheid en de toegankelijkheid van de sigaar. Men loopt een willekeurige sigarenhandel in, en wilt iets meenemen. In de meeste gevallen stuit je dan op een door de importeur vastgesteld scala aan sigaren, waarin doorgaans Cohiba en Montecristo pontificaal op ooghoogte liggen opgesteld in de walk-in. Jawel, nu weet ik dat wij 'aficionado's' wel beter weten, en doorgaans buiten de gebaande paden treden om al snuffelend in de krochten van een walk-in wat gerijpters te zoeken - het liefst zelfs een modelletje wat minstens tien jaar geleden is gediscontinueerd! Maar waarom nou niet eens gewoon vol in de mainstream mee; pakken wat op ooghoogte ligt; pakken wat menig sigarenmaagd met enigszins samengeknepen billen wat betreft de prijs durft uit te proberen. Precies daarom de Double Edmundo: vet genoeg om de korpsballetjes in een willekeurige binnenstad te imponeren, en qua prijs nog net binnen de marge die een eenmalige sigarenroker ervoor wilt geven. De grote vraag: zal zo'n Double Edmundo je overhalen tot een meer verfijnde en bewuste vorm van de sigarenleefstijl? Ik heb mijn antwoord wel!

Ik heb de sigaar enkele dagen geleden, buiten op mijn vakantieadres gerookt; dit alles onder het genot van een verfijnd glaasje port. Het was zo'n 20 graden, en er stond een licht briesje. Ik heb wat additionele achtergrondinformatie bij de review geschreven. Ik licht wat toe over Montecristo, en vervolg dit door kort stil te staan bij de laatste lijn 'Edmundo' sigaren van het merk. Dit wordt vervolgt door een opsomming van vergelijkbare vitola's van merken buiten Montecristo om. Dan volgt de review, waarin ik omschrijf hoe ik de sigaar heb ervaren. Het geheel is ondersteund met wat foto's, zoals hier gebruikelijk is. De conclusie bevat een opsomming van mijn rookervaring, waar ik een - al dan niet ongezouten - becijfering aan gekoppeld heb. Ook kom ik dan even terug op de vraag in de intro; zal deze Double Edmundo een willekeurige sigarenmaagd overhalen tot meer?

De specificaties van de sigaar
- origine: Cuba
- vitola: Dobles (robusto extra)
- afmetingen: 50 x 155
- prijs: €12,50 (Casa del Habano 2015)
- jaar: 2013
- RV van mijn humidor: ca. 65% - 68%

Montecristo: het merk [bron: De Wereld van de Habano, 2013]
Montecristo is hoogstwaarschijnlijk het bekendste, en wellicht ook meest gewaardeerde merk onder de Habano's. De naam is afkomstig van de roman "De Graaf van Montecristo" van Alexandre Dumas. In de tabaksfabriek van H.Upmann in Havana, waar Montecristo in 1935 werd gecreëerd, las een lector de sigarenrollers voor uit deze roman. Het boek werd zo goed onthaald dat in deze fabriek werd besloten het nieuwe merk te vernoemen naar de hoofdpersonage uit de roman. Het historische gamma van Montecristo was oorspronkelijk alleen maar samengesteld uit de vitolas nr.1 t/m nr.5, hoewel de line-up aan sigaren al snel werd uitgebreid om de meest veeleisende roker te kunnen plezieren. De Edmundo serie zag reeds in 2004 het daglicht. Deze naam verwijst wederom naar een hoofdpersonage in een roman, te weten Edmund Dantes uit het boek van Dumas. De Double Edmundo stamt daarbij uit 2013, en vormt daarmee de tot op heden laatste telg uit de Edmundo familie.

Afbeelding

Vergelijkbare sigaren [bron: Cuban Cigar Website]:
De robusto extra is een veelgeziene vitola onder de Cubaanse merken, waarbij Trinidad in 2004 als eerst met het formaat op de markt kwam (wellicht bestaan er nog veel oudere modellen met deze maatvoering, maar hiervan ben ik niet op de hoogte). Wat wel opvalt is dat ze nauwelijks in de reguliere productie voorkomen, maar vrijwel allemaal als Edicion Regionales worden uitgebracht. De volgende Robusto Extra's zijn daarbij op de markt gekomen:
- Trinidad Robusto Extra 2004 (dis. 2012)
- Trinidad Robusto Extra (regulier)
- Bolivar Colosales 2006 (regionales Alemania)
- Bolivar Legendarios 2008 (regionales Suiza)
- El Rey Del Mundo Balthasar 2009 (regionales Baltico)
- Hoyo de Monterrey Double Epicure
- La Gloria Cubana Gloriosos 2008 (regionales Reino Unido)
- Partagas Robusto Extra
- Por Larranaga Robusto Superior 2011 (regionales Andorra)
- Punch Gran Robusto 2009 (regionales Espana)
- Punch Medalla d'Oro 2011 (regionales Gran Bretana)
- Punch Super Robusto 2006 (regionales Asia Pacifico)
- Ramon Allones Gran Robusto 2007 (regionales Benelux)
- Sancho Panza Escuderos 2011 (regionales Alemania)

Review: de Montecristo Double Edmundo
De imposante sigaar ziet er gelikt uit; het nieuwe bandje van Montecristo is afgewerkt met een vergulde Franse Lelie, dit siert hem! Het dekblad is verder redelijk generfd, en voelt lekker zacht aan. De geur is licht grassig, en best wel fris. Ruikt gewoon goed.

Ik knip de sigaar, en de cap vliegt er precies af waar ik 't hebben wil. A crudo proef ik in de Double Edmundo een beetje stal, wat licht grassig overkomt (net als de geur eigenlijk). Het stelt niet heel veel voor, dus gauw aan die joekel. De torch verwarmt het oppervlak gelijkmatig, en wanneer ik wat lucht door de robusto extra trek gaat de sigaar aan. Hiermee trap ik meteen af met het eerste deel van de sigaar.

Afbeelding

De sigaar begint zacht, met tonen van gras, vanille, room en wat zoetigheid. Best wel prettig voor zo'n jonge Habano. Er komen romige, dikke pluimen van de sigaar af en er is geen scherpte te bekennen. Wat opvalt is dat het smaakpallet in dit eerste deel nog niet schuil gaat onder één jasje. Ik kan het moeilijk beschrijven, maar ik kon de smaken afzonderlijk van elkaar waarnemen. Naar mijn mening is dit puur de jongheid van de sigaar, waarbij de oliën nog teveel in de bladeren genesteld zitten en nog niet tot één ensemble zijn gevoegd in een samenhangend aroma. Voor een beginnende roker misschien makkelijk waar te nemen, voor mij persoonlijk nog niet optimaal. Ik ben inmiddels benieuwd hoe de smaken zullen vallen bij een vijf a zeven jaar gerijpt exemplaar.

Het tweede deel van de sigaar is wat sterker, waarbij de zoetige smaken zijn versterkt met een wit pepertje en wat leertonen. De romigheid valt iets weg, en de sigaar krijgt wat power. Zoals ik eigenlijk al verwachtte, blijft een evolutie in de smaak uit. Complex is de Double Edmundo zeker niet. Dit neemt overigens niet weg dat de sigaar erg gemakkelijk rookt. De witte, romige rookpluimen zijn nog altijd aanwezig, en de sigaar laat zich moeilijk 'heet' roken; kleine trekjes of lange halen, ik kreeg hem niet snel van z'n stuk. De constructie is overigens ook prima. De askegel haalt makkelijk een lengte van zo'n 5cm voordat deze door een nogal lompe manouevre van mijn kant stuk valt op mijn kleding.

Afbeelding

Het laatste deel van de sigaar is eigenlijk een voortzetting van deel twee, maar dan in kracht toegenomen. Het witte pepertje en de leersmaken zijn nog in goede balans aanwezig, en de romige ondertoon maakt hem nog subtiel genoeg qua smaak. Met nog enkele centimeters te gaan begint de scherpte toe te nemen, en leg ik de sigaar weg. De hele ervaring duurde een kleine anderhalf uur, bij rustig roken.

Afbeelding

Concluderend
Laat ik vooropstellen dat de Double Edmundo een prima Habano is. De smaken zijn medium qua sterkte, en maken de rookervaring plezierig, maar de jongheid van de sigaar is goed waarneembaar voor een ervaren roker. De afzonderlijke smaken gaan relatief hard in elkaar over, en een echte ontwikkeling blijft uit. Het is een vlakke, en best wel 'saaie' sigaar - ik wil wel nogmaals benadrukken dat saai niet per definitie slecht betekend! Wellicht heeft de Double Edmundo enige potentie om te agen? Ik durf het niet te zeggen. Het lijkt me een leuke proef!
Maar ook; kan de Double Edmundo een nieuwkomer in het sigarenwereldje voldoende overtuigen om meer te proberen? Ik denk van wel. Toegegeven, een nieuweling zal mijns inziens best wel gecharmeerd zijn van de zachte smaak van deze Montecristo. Het waarnemen van een echte ontwikkeling van smaken vereist immers enige ervaring, en deze Montecristo is daarmee best wel een toegankelijke sigaar. Als we dan toch op ooghoogte blijven turen in een walk-in, en eerst naar het prijskaartje kijken, dan is de Double Edmundo gelukkig een stuk goedkoper dan een Cohiba van vergelijkbare grootte, waarmee een nieuwe generatie sigarenliefhebbers toch best een plezierige, eerste ervaring zal ervaren met deze robusto extra!

De cijfers die ik de Double Edmundo heb gegeven:
- uiterlijk: 8/10
- geur: 7/10
- pre-draw: 7/10
- constructie: 8/10
- brand: 8/10
- rookontwikkeling: 9/10
- deel 1: 7/10
- deel 2: 7/10
- deel 3: 7/10
__________________________
Totaal: 68/90 = 75,6%

___________________________

_________________
Een rokerige groet,
Vincent


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 02 Aug 2015, 17:38 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 05 Aug 2009, 21:01
BerichtenCOLON 2189
WoonplaatsCOLON Rotterdam
Mijn beste,

Man man man, wat een genot om deze review te lezen!!
(laat staan als men deze sigaar rookt)
Een wervelende beoordeling.
Alsof men samen met de schrijver op ontdekkingstocht gaat om het geheim van deze Montecristo te ontrafelen.
Chapeau!!
Mooie introductie ook.
Dank voor het delen. :wink:

_________________
“Sanis Sigaro Vita Lacune” (zonder Sigaar is het leven ledig).


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 02 Aug 2015, 17:53 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 15 Feb 2012, 22:47
BerichtenCOLON 674
WoonplaatsCOLON Antwerpen
Prachtige en uitgebreide review!

_________________
groeten,
Vintage


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 02 Aug 2015, 18:14 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 31 Jul 2008, 21:05
BerichtenCOLON 14776
WoonplaatsCOLON Hoevelaken
Vindt review wel beetje kort hoor.....





















:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
In nomine asbak, aansteker et spiriti puro

Tabakskevers bestellen? Stuur een mailtje!

[i]"Gaat heen en rook Diplomaticos Nr. 2"




http://www.cigarphotogallery.com


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 02 Aug 2015, 19:17 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Jul 2013, 21:32
BerichtenCOLON 537
WoonplaatsCOLON Ermelo
Bolletje schreefColon
Vindt review wel beetje kort hoor.....
Als ik 't doe, doe ik 't goed Tim :mrgreen:




















:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Een rokerige groet,
Vincent


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 02 Aug 2015, 20:08 
Offline
MAYOR
MAYOR
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 24 Jun 2008, 20:32
BerichtenCOLON 7333
As good as it gets.... =D> =D> =D>

_________________
"Je n'ai pas besoin de cette hypothèse."
"In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister"
"Was sich liebt das neckt sich"


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 02 Aug 2015, 21:26 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 10 Sep 2011, 23:01
BerichtenCOLON 1256
WoonplaatsCOLON antwerpen
Super!Deze toch maar eens roken bedankt voor review :wink:


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 02 Aug 2015, 22:55 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie

GeregistreerdCOLON 10 Jun 2009, 09:49
BerichtenCOLON 3123
=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>

super!! nog niet gerook maar ga ik na je review zeker doen :D :D

_________________
afgehaakt


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 02 Aug 2015, 23:01 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 12 Aug 2011, 12:16
BerichtenCOLON 929
WoonplaatsCOLON Den haag
............. ( begon ff op z'n Haags maar dacht ineens we doen maar puntjes ) :mrgreen:

Wat een meesterwerk van een review !
Een genot om te lezen =D>

En bovendien super op tijd en compleet met
Foto's
Daar kunnen sommige een puntje aan zuigen ! We noemen geen namen
:mrgreen: :mrgreen:

Bedankt voor het delen!

Onno

_________________
“Life has no limitations, except the ones you make.”


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 03 Aug 2015, 06:30 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 23 Jun 2013, 09:06
BerichtenCOLON 1162
Uitstekende review!


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 03 Aug 2015, 09:55 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 27 Aug 2009, 15:04
BerichtenCOLON 2998
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
Heel mooi! Deze sigaar komt op mijn lijstje.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 03 Aug 2015, 14:40 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 31 Jul 2008, 21:05
BerichtenCOLON 14776
WoonplaatsCOLON Hoevelaken
oalfa schreefColon
En bovendien super op tijd en compleet met
Foto's
Daar kunnen sommige een puntje aan zuigen ! We noemen geen namen
:mrgreen: :mrgreen:

Onno


Dat mag inderdaad best eens gezegt worden! Sommige maken er een potje van!! :mrgreen:

Echt mooie review!! Voorbeeldreview! 8)

_________________
In nomine asbak, aansteker et spiriti puro



Tabakskevers bestellen? Stuur een mailtje!



[i]"Gaat heen en rook Diplomaticos Nr. 2"








http://www.cigarphotogallery.com


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 05 Aug 2015, 10:33 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 16 Okt 2011, 12:44
BerichtenCOLON 1756
WoonplaatsCOLON Den Haag
Mooie, uitgebreide review, Vincent!!! =D> =D> =D>

Wm.


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 2 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.