Sigarenplatform

Het is momenteel 28 Mrt 2024, 12:22

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 21 Mrt 2012, 16:27 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Sep 2009, 18:59
BerichtenCOLON 1536
WoonplaatsCOLON Haarlem
Hoyo de Monterrey ‘Le Hoyo’ Series

En zo wordt ‘De Sigaar van de Maand’ zomaar ‘De Lijn van de maand’. Een naar mijn menig wat ondergesneeuwde en toch ook wel ondergewaardeerde lijn die wel wat aandacht kan gebruiken. Dus in plaats van een enkele review krijgen jullie er zeven, in handige familievoordeelverpakking...

Afbeelding

Eerst een beknopte geschiedenis van Hoyo de Monterrey, letterlijk vertaald als ‘Het Gat van Monterrey’ maar wat meer poëtisch kom ik uit op ‘Hoyo de Montes del Rey’, ‘Het Dal in de Bergen van de Koning’. (Let wel, deze benadering kan ik op geen manier staven, dus een flinke korrel zout is gewenst.) Het begint allemaal wanneer Don José Gener y Batet emigreert van Spanje naar Cuba om daar op 13-jarige leeftijd op de tabaksplantage van zijn oom te gaan werken. In 1851 opent Gener in Havana een tabaksfabriek onder de naam ‘La Escepción’ en van de winsten die de fabriek oplevert is Gener in 1865 in staat één van de beste vegas in de Vuelta Abajo over te nemen. De sigaren gemaakt van de tabak van deze vegas verschijnen onder de naam ‘Hoyo de Monterrey’ met veel succes op de markt.
In 1931 worden de twee merken verkocht aan Fernández, Palicio y Cía die op hun beurt in de jaren ’40 op verzoek van de Zwitserse distributeur A. Dürr Co. twee lijnen ontwikkelen; De Chateaux- en de Le Hoyo-lijn. De oplettende lezer voelt hem misschien al aankomen, deze Chateaux-lijn is de basis geweest van een veel meer beroemde Chateaux-lijn; die van Davidoff... Maar zoals de titel al doet vermoeden is het nu de beurt van ‘Les Hoyo’s’

Afbeelding
van links naar rechts: Du Gourmet, Du Maire, Du Deputé, Du Prince, Du Dauphin, Du Roi, Des Dieux

De lijn omvat van origine 7 vitola’s en dragen de naam van verschillende, tja, laat ik het sociale rangen en standen noemen. Zo hebben we de ‘Gourmet’(de fijnproever - al vind ik dit misschien meer een beleefde ombuiging voor ‘Bourgeois’ - de gegoede burger, maar ja, die toch iets negatieve connotatie...), de ‘Maire’ (de burgemeester), de ‘Deputé’ (de gedeputeerde), de ‘Prince’ (de prins), de ‘Dauphin’ (de kroonprins), de ‘Roi’ (de koning) en als laatste de ‘Dieux’ (de goden). Wie denkt dat de formaten deze lijn van ambitie volgen komt bedrogen uit, de ringmaten lopen van 30 tot 42 en de lengtes van 100 tot 170mm waarmee de Le Hoyo-lijn zich qua formaten bescheiden en redelijk klassiek nestelt. In de 70 jaar dat deze lijn bestaat zijn er twee vitola’s gediscontinueerd, in 2003 de Hoyo du Dauphin en in 2009 de Hoyo du Roi. Gezien het feit dat de laatste jaren veel dunne ringmaten door Habanos geschrapt worden ben ik persoonlijk bang dat het voor deze lijn niet bij de twee genoemde discontinuaties blijft... De toekomst zal het ons leren.
Nu het woord ‘toekomst’ is gevallen... De Hoyo-lijn houdt van rijpen, gemiddeld wordt drie tot vijf jaar aangeraden. Dat gaat mij voor deze review in een aantal gevallen niet lukken zodat we een situatie ‘tasted as is and being conservative about its future’ hebben. Het zal de pret niet drukken.


Vanaf het laagste punt van de sociale ladder en ‘without further ado’:


Le Hoyo du Gourmet LUS OCT 09 33 x 170mm Palmas/Slim Panetela
Afbeelding

Uiterlijk: Een zeer elegante verschijning met zacht glimmend Colorado dekblad. Het dekblad is wel aan de grove kant qua nerven en is hier en daar ‘toothy’. In deze kleine ringmaat lijkt dit nog eens extra vergroot te worden. Van de andere kant, het rustieke uiterlijk geeft ook wel weer een wat boers karakter waardoor er bij beschouwing een interessante spanningsboog ontstaat...
Constructie: De sigaar voelt goed aan, geen zachte of harde plekken en dat is ook terug te vinden in de trek, die is perfect. De brand is recht en bij dit model moet je goed opassen dat je niet te snel of juist weer te langzaam rookt, hij gaat makkelijk uit. De as is mooi wit zij het wat vlokkig en we hebben heel veel romige rook.
Smaak: A cru zachte tonen van krenten, hout (grenen) en ‘cleane’ tabak. Bij het aansteken is de smaak onmiddelijk daar.... Zuivere tabak, zachte houttonen, zoethout en een beetje honing. De balans is prachtig. In het tweede deel wordt de mooie balans en zuiverheid echt opvallend. Meer zoethout, wat fruit, brioche/lichte toast, amande en wat leer. De body neemt ook wat toe, van licht tot de onderkant van medium. Verder een opvallende toon van Carïbische peperkorrels (minder heet, iets minty) en subtiele kruidnagel. In het derde deel weer wat caramel, hooi/gras, toast en weer die zuivere tabak. Alles heel gebalanceerd en beschaafd. Op het laatst wat espresso en grapefuit. Mooi!

Een prachtige sigaar die echt opvalt door de balans en tonen van zuivere tabak. En een sigaar die naar méér smaakt. Al tijdens het roken weet je dat het niet bij deze sigaar blijft en dat is toch een heerlijk gevoel? Kortom, een aanrader!
Score: 8.3


Le Hoyo du Maire BOA MAY 10 30 x 100mm Entreactos/Small Panetela
Afbeelding

Uiterlijk: Klein, dat is het eerste wat er bij me opkomt. Zoals een vriend zei, bij het zien een Maire: “Zo gaaf dat dit Barbie-sigaartje gewoon echt is, serieus gerold enzo... met de hand”. Het Colorado dekblad glanst zacht en net als bij de Gourmet komt het allemaal wat grof en zelfs gevouwen over. Misschien dat dit gewoonweg het resultaat van een dunne ringmaat is, de Medaille d’Or 3 en 4 van La Gloria Cubana hebben dezelfde rustieke, boerse uitstraling. Het tripple capje is in deze een extra vermelding waard, met recht een Barbie-sigaartje!
Constructie: Het sigaartje voelt prima aan en lijkt goed en gelijkmatig gevuld. De trek is prima, een kleine weerstand, net genoeg om de boel niet te overhaasten en licht genoeg om de sigaar niet te laten imploderen. Genereerd iets schilferige grijze as en in perspectief van het formaat erg veel rook. Zoals ik al eerder schreef: “serieus gerold enzo...” Enige minpuntjes zijn de vlotte en vooral hete brand.
Smaak: A cru wat ceder, zoethout en gedroogd fruit (krenten). In tweede instantie komt er ook wat hardhout bij (jotoba). De start ziet vrij veel prikkelende peper en houttonen. Wat opvalt is dat na een minuutje in m’n mond een filmende laag ontstaat waarin zich wat tonen van geroosterd vlees en gedroogde abrikozen nestelen. Zo klein als de Maire is, is er toch wel sprake van evolutie. Het geheel wordt allemaal wat intenser en gaat zich meer op het hout concentreren, dat overigens redelijk goed in balans blijft. Naar het einde toe komen er tonen bij van gebakken paddenstoel, caramel, humus en gedroogde varens. Al met al een complex rakkertje! Meer gerijpte exemplaren laten veel meer hout en specerijen zien, het loont de moeite ze wat jaartjes te laten rijpen.

Het formaat is misleidend maar de Maire is qua kracht, intensiteit en smaak een heel volwassen sigaar. Je moet er qua het roken zelf behoorlijk op letten, als je te snel gaat wordt dit onherroepelijk ongenadig bitter. Met zo’n beetje 25 minuten rooktijd vind ik dit mooi sigaartje voor als je er echt heel eventjes tussenuit wilt, zeker niet gedachteloos maar wel compleet los van de ‘rest’.
Score: 7.6 (geaged richting 8.0)



Le Hoyo du Deputé OPM OCT 09 38 x 110mm Trabucos/Short Panetela
Afbeelding

Uiterlijk: In principe is dit sterk verkorte Laguito No. 1 (of een minder sterk verkorte No. 2 als je wilt...) Dit exemplaar heeft een zacht glanzend en vet aanvoelend Colorado Maduro dekblad met hier en daar een nerf en wat donkerder vlekje. Nu ben ik geen echte liefhebber van (sub)Maduro dekbladen en al helemaal niet bij dunne ringmaten, de invloed is voor mij persoonlijk te groot en ergens maak ik mij al op voor een wat bittere smaakervaring... wat op zich jammer is, het formaat van de Deputé geeft mij een soort van ultiem ‘snack-gevoel’.
Constructie: Dit exemplaar voelt wat hard aan maar de draw is prima met een mooie weerstand. Heeft wel wat scheefbrand maar nooit zo erg dat gecorrigeerd moet worden. Produceert eigenlijk iets te weinig rook en laat daarbij een hele donker grijze as zien die dan wel weer stevig is. Smoelen doet het in ieder geval niet.
Smaak: A cru mooie tonen van zuivere tabak, hout maar het komt allemaal wel wat verlegen over. De start is echter een stuk beter; tonen van room, corn flakes, gekookte melk (maak daar maar een echt verkeerde koffie van). Al vrij snel komen er tonen van ceder en toast bij alsmede een mooi licht fruitg zuurtje. Het geheel evolueert naar romige amandelen, sesamolie en water crackers maar het zuurtje pakt wat minder prettig uit, het geheel wordt nu gedragen door tonen van ammonia; de jeugd doet ernstig van zich spreken. Een kleine purge doet wonderen en vanaf halverwege zien we een vast palet van noten, toast en gedroogde varens. Pas op het allerlaatst kom er weer een zuurtje op dat me nog het meest aan grapefruit doet denken.

Deze Deputé was duidelijk te jong. Zelfs een paar uur later zit ik nog met tonen van ammonia in m’n neus... Ik heb dit cabinetje zomer 2010 aangebroken en toen kwam het allemaal wat meer toegankelijk over. Wel zo’n beetje dezelfde tonen maar zonder de ammonia. Ik ben heel benieuwd hoe zich dit verder gaat ontwikkelen, ik heb geen ervaring met meer gerijpte Deputés maar ik wel weet wel dat dit cabinetje weer voor een jaar gesloten blijft.
Score: 6.5 (met meer rijping richting 7.5?)


Le Hoyo du Prince LAG FEB 11 40 x 130mm Almuerzos/Corona
Afbeelding

Uiterlijk: Tja... Dit is dus één van die gevallen waar de verhouding ringmaat/lengte wat manco gaat; de Prince lijkt veel kleiner is hij in werkelijkheid is... Het hoge gehalte vlees noch vis doet de Prince voor mij een visueel nogal saaie ervaring opleveren. Maar goed, wat hebben we dan wel? Ten eerste een unieke vitola, de enige Cubaan die als Almuerzos de wereld in gaat. (Als een Almuerzo een lunch is en ik haal ‘vlees nog vis’ even terug besef ik mij plots dat ik nooit liefhebber ben geweest van maaltijdsalades...) Goed, verder een licht geolied Colorado dekblad wat er iets rommelig en jawel, boers, uitziet. Wat bij dit exemplaar pleit is het gewicht (ben ik de enige die vind dat Cubanen de laatste tijd zo licht qua gewicht aanvoelen?) en een voelbaar mooie constructie, een mooie egale veerkracht over de hele sigaar.
Constructie: Zoals geschreven, de sigaar voelt mooi en gelijkmatig aan. De trek is goed, geeft voldoende rook en middelmatig grijze, zeer stevige as. De eerste helft is de brand echter behoorlijk scheef, zelfs drie kleine tunneltjes maar herstelt zich kaarsrecht in de tweede helft. Over het algemeen is de brand mooi traag bij deze Prince.
Smaak: A cru mooie tonen van tabak en honing/bijenwas en het bekende hout. De Prince begint redelijk aards. Tonen van hout, iets zurig leer en prikkelende kruidnagel volgens snel. Het geheel evolueert naar tonen van donkere toast en vanwege de jonge leeftijd helaas ook wat ammonia. In het tweede deel blijven de smaken gelijk maar worden wat ruwer, let wel, dat ruwe blijft bescheiden. Meer een ‘Ols Skool-gevoel’. Naar het derde deel nemen de aarde tonen behoorlijk toe, wordt het iets romiger en ontwikkeld tonen van pure (70%) chocolade. De chocolade krijgt een duidelijk fruitige toets en gaat richting kersen. Het hout doet nu ook meer van zich spreken en ik combinatie met het fruit doet het me aan een stevige espresso denken. De leeftijd is nu echt in het nadeel, de ammonia gaat ernstig overheersen waardoor ik de Prince relatief snel laat voor wat het is. Jammer, ik vond dit op zich een zeer behoorlijke sigaar.

Net als de Deputé is de Prince in deze opzet slachtoffer van z’n jonge leeftijd. Maar, ik ga hier zeker meer van aanschaffen en voldoende laten rijpen. Qua body en smaak zit het een niveau lager dan de bekende en gewaardeerde Petit Corona’s van bv. Bolivar of Por Larrañaga maar heb je zin in een iets subtieler rookmoment maar wel met voldoende houvast, de Prince kan uitkomst bieden...
Score: 6.8 (met meer rijping richting 8.0?)



Le Hoyo du Dauphin +/- 2003 38 x 152mm Laguito No. 2/Panetela-T gediscontinueerd 2003
Afbeelding

Uiterlijk: Met de Dauphin komen we weer in het gamma van de meer dagelijkse vitola’s, een pig tailed Laguito No. 2. En nu ook eens een ‘Le Hoyo’ die er echt weergaloos uitziet. Een prachtig glanzend Colorado dekblad met een paar minieme nerfjes. Eye-candy! Overigens is deze Dauphin beschikbaar gesteld door een BOTL uit de States. Mooi te ervaren hoe de community elkaar een beetje de helpende hand kan bieden, nu maar hopen dat mijn ruilmateriaal de douane aldaar gaat passeren...
Constructie: Zoals geschreven, deze Dauphin ziet er prachtig uit maar... heeft wel wat harde plekken. De trek is dan ook zonder meer zwaar. De brand is, behalve snel, behoorlijk scheef, ik moet drie maal corrigeren en pas op het derde deel wordt het recht. Gedurende het roken is er een flinke nicotine-opbouw waardoor de ‘knip’ volloopt, een extra knip biedt maar tijdelijk soelaas. Strikt genomen zijn dit toch wel serieuze issues...
Smaak: A cru subtiele tonen van krenten, wat caramel, gedroogd fruit (abrikoos) en wat hout. In het eerste deel tonen van zoethout, leer en subtiele aarde. Tonen van Brioche, potloodslijpsel, romige koffie en peper volgen. De balans is dik in orde en ik krijg een mooi filmend gevoel in m’n mond. In het tweede deel houdt het potloodslijpsel aan, wat zoetige hooi en op de achtergrond leer en aarde. De smaken uit het eerste deel verdwijnen en maken plaats voor gedroogde varens, anijs/venkel, wat hout en iets van een wat vettige dropsmaak. Het derde deel is een duidelijke evolutie van het tweede. De body, die licht begon, neemt aan kracht toe, het potlood wordt sterker en anijs/venkeltonen gaan nu naar een scala aan gedroogde bladkruiden. Tintelende peper, humus en donkere toast zijn op het laatst dominant. Tot aan een uur na het roken een heerlijke toon van eucalyptus in m’n mond gehad, die was ik tijden het roken niet tegen gekomen...

De Dauphin mag er zeer zeker zijn! Mooie complexe opbouw van smaken, duidelijke ‘smaak’-zones en dan die mooie nasmaak. In dit formaat een mooie concurrent van de Cohiba Coronas Especiales voor waarschijnlijk een fractie van de prijs. Jammer dat de constructie van dit exemplaar tegenviel en dubbel jammer dat de Dauphin niet meer geproduceerd wordt, ik had er graag een met een betere constructie geprobeerd.
Score: op smaak 7.9 – op smaak en constructie 7.1


Le Hoyo du Roi +/- 2003 (5-pack) 42x142mm Coronas/Corona gediscontinueerd 2009
Afbeelding

Uiterlijk: Weer eens een echte Corona met in dit geval een redelijk glanzend Colorado Maduro dekblad met hier en daar wat schoonheidsfoutjes (donkere vlekjes) en voelt lekker fluwelig in de hand. Verder een correcte opbouw die je van een Cubaan zou mogen verwachten. Het oude bandje vind ik toch wel een heel stuk mooier dan het nieuwe...
Constructie: De trek is iets aan de zware kant maar ik heb meer dan genoeg rook. De as is donker en wat rommelig, er ontstaan flinke schilfers die de boel wat ontsieren. Ook de brand is wat teleurstellend, drie maal moet ik corrigeren. Iets over de helft wat gepurged en dat gaf een onverwacht grote steekvlam. Iets wat je niet verwacht bij een sigaar van bijna 10 jaar oud...
Smaak:A cru een mooie zachte smaak van krenten, tabak, subtiele aarde en leer. Het begin is erg mooi. Tonen van leer, jotoba hout, krenten, geroosterd vlees, leer en subtiel lijnzaad olie. Wat verderop komen er tonen van geroosterde amandel bij. Alles mooi in balans en gedragen door een lichte tot medium body. Het tweede deel laat weer andere smaken zien en wordt het geheel wat romiger. Cappuccino, melkchocolade, subtielere maar toch intense aarde maar de evolutie van de smaak lijkt plots wat stil te gaan staan... Wel is er een mooi filmend gevoel in de mond met hout en aarde. Het derde deel laat gelukkig weer ontwikkeling zien. De houttonen nemen weer wat toe, peper, groentebitters (witlof) en walnoten. Op het einde zijn er nogal dominante tonen van toast en leer.
Ondanks de problemen met de brand en het bijna verlies van m’n wenkbrauwen ben ik toch wel enthousiast over deze specifieke Roi, ik heb slechtere gehad die nogal vlak van smaak en ontwikkeling waren (om het woord ‘saai’ en ‘correct’ maar niet te gebruiken). Een lastige sigaar dus. Als ze in meerderheid de lijn van dit exemplaar zouden volgen zou ik ze zonder meer aanraden, maar ik heb nu toch wat reserveringen vanwege, laat ik het nu maar gewoon schrijven; correcte karakter, het blijft te veel in de plooi zitten. Laten we het houden op ‘in the eye of the beholder’...
Score: Dit exemplaar 7.7 (normaal rond de 7.0)


Le Hoyo des Dieux NPO MAY 03 (50 cab) 42 x 155mm Coronas Grandes/Long Corona
Afbeelding

Uiterlijk: De verhouding lengte/ringmaat is bijna ultiem (deze eer gaat voor mij naar een Cervantes, centimetertje langer). Een zacht glanzend Colorado Maduro dekblad met een enkele grove nerf en hier en daar wat tandjes, kortom, weer een wat rustieke uitstraling al is dit bepaald niet de mooiste die uit de bundel kwam (maar het is wel die ene recht uit het midden van de bundel...)
Constructie: Dit exemplaar voelt qua gewicht iets licht en laat tijdens het roken een bescheiden tunnel zien, die overigens geen negatieve invloed op de brand heeft. De trek is voor mij persoonlijk iets aan de lichte kant. De brand is mooi recht, geeft heel veel rook en een lichtgrijze maar slappe as. De kegel was me drie maal te snel af...
Smaak: A cru een lichte tabakssmaak, wat zoethout, gedroogd fruit en jotoba hout. Start met vrij heftige tonen van peper en een lading hout, daarachter lijkt een hoop complexiteit te zitten die nogal overvleugeld wordt. Tonen van potloodslijpsel, macademia noten en cacaopoeder. De peper verdwijnt later naar de achtergrond waardoor er een mooie medium body ontstaat met fraaie tonen van hout en koffiebonen. Het gedroogde fruit uit de pre-draw komt nu ook weer terug. Vanaf de helft neemt de intensiteit behoorlijk toe. Erbij komen tonen van bijenwas, leer, herfstbos, butterscotch en gedroogde shi-take. In het laatste deel wat donkere honingtonen, meer herfstbos (gedroogd eikenblad) en het hout wordt heel complex (palissander, jotoba, ceder).

Het is me duidelijk waarom dit de mooiste onder de Hoyo’s wordt genoemd. De smaken zijn allemaal mooi gedoseerd, er is veel balans en intensiteit en de Dieux is net zo bruut als hij bescheiden is. Misschien door de focus op hout niet een allemansvriend maar het proberen meer dan waard. Wel een eventueel groot nadeel... het rijpen. Onlangs een Dieux uit een cabinetje van 2008 gerookt en dat was geen pretje. Veel en veel te jong. Een Dieux heeft echt tijd nodig om de kwaliteiten te kunnen tonen. Wees dus bereid een paar losse singles, of beter: een cabinetje, in de humidor ‘te vergeten’...
Score: 8.8


Tijd voor de overdenking... Een interessante serie sigaren die allemaal een duidelijke signatuur hebben: hout. Tegelijkertijd is de variatie onderling weer groot genoeg om het over daadwerkelijk verschillende sigaren te kunnen hebben en dat vind ik best een hele prestatie. Ook het feit dat Hoyo afwijkende modellen in het gamma van de dunnere ringmaten plaatst kan ik zeer waarderen (maar mijn voorliefde voor het wat charmantere model is geloof ik geen geheim op SPF...) Je zou denken dat er voldoende ingredienten aanwezig zijn deze serie succesvol te laten zijn. Nu zal dat in het verleden ook zeker zo geweest zijn, anders besta je eenvoudigweg geen 70 jaar. Het tijdsgewricht lijkt ernstig in het nadeel te zijn. Groter, dikker, zwaarder of juist weer smaaklozer, niet bepaald de kwaliteiten die je in deze serie aantreft. Gelukkig zijn er genoeg geluiden te horen die af willen van de ‘one-trick ponies’ en weer ongecompliceerd willen genieten zonder het gevaar dat de kaken ontwricht raken of een kunstmatig beademingsapparaat in de buurt moeten houden. Overdreven? Ja natuurlijk! Maar toch. Een hoopvolle ontwikkeling is de H. Upmann Half Corona en zowaar een Perla van Rafael Gonzales. Zou Habanos dan toch oog en oor hebben gehad voor het kritische geluid? Dat een korter rookmoment zich misschien in een kleinere ringmaat beter thuisvoelt en dat, zoals ik op een engelstalig forum gefantaseerd zag, een ijshockey-puck misschien niet het juiste antwoord is? Laten we het hopen, het zal het voorlopig voortbestaan van de Hoyo-lijn kunnen betekenen... Time will tell...

Voordat ik het vergeet, de Sigaar van de Maand, daar ging het toch allemaal om. Met het voorjaarszonnetje in gedachten, terrasjes, fris-fruitige jurkjes, ontluikende bloem- en bladknopjes etc, etc... De Hoyo de Monterrey Le Hoyo du Gourmet. Een bijna vergeten vitola die vooral naar méér smaakt. Als dat geen lente is...

Afbeelding

_________________
Michel

'This is one of those cases in which the imagination is baffled by the facts'
Adam Smith

Mort á la Lasioderma Serricorne!!!


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 21 Mrt 2012, 16:38 
Offline
MAYOR
MAYOR
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 24 Jun 2008, 20:32
BerichtenCOLON 7333
Goedemiddag... :shock:
Dit proza heeft je wel de nodige tijd gekost... 8)
Het roken daarentegen zal ongetijfeld a priori veel vergoed hebben.. :)

Buitengewoon.... =D>

_________________
"Je n'ai pas besoin de cette hypothèse."
"In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister"
"Was sich liebt das neckt sich"


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 21 Mrt 2012, 16:41 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 31 Jul 2008, 21:05
BerichtenCOLON 14776
WoonplaatsCOLON Hoevelaken
HOLY!!!

=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>

_________________
In nomine asbak, aansteker et spiriti puro

Tabakskevers bestellen? Stuur een mailtje!

[i]"Gaat heen en rook Diplomaticos Nr. 2"




http://www.cigarphotogallery.com


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 21 Mrt 2012, 16:47 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 06 Sep 2010, 18:44
BerichtenCOLON 882
WoonplaatsCOLON (G)Limburg
Mooi , duidelijk en leerrijk overzicht. =D>

_________________
Een sigaar staat voor :
-genieten maar je favorietjes vinden tussen de massa !
-om daarna aan je favorietjes te geraken sta je nergens zonder echte vrienden en goede vakhandelaar(s) die je door dik en dun ondersteunen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 21 Mrt 2012, 16:56 
Offline
Meester
Meester

GeregistreerdCOLON 24 Nov 2010, 12:26
BerichtenCOLON 595
Respect man =D> =D>


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 21 Mrt 2012, 17:35 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Sep 2008, 10:46
BerichtenCOLON 9403
WoonplaatsCOLON Kortrijk - België
:shock:

dit...is....klasse!

ik ga het nog eens lezen


=D> =D> =D> =D>

_________________
Even new stuff eventually gets vintage,
Then you should call me.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 21 Mrt 2012, 17:36 
Offline
Double-Corona
Double-Corona
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 30 Jan 2012, 15:51
BerichtenCOLON 188
WoonplaatsCOLON Achterhoek
Bij zulk een schoonheid past slechts stilte...

_________________
I'm not allowed to argue with you unless you've paid (Monty python)


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 21 Mrt 2012, 17:53 
Offline
MAYOR
MAYOR
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 24 Jun 2008, 20:32
BerichtenCOLON 7333
Na deze multi review eerst snel en diagnonaal te hebben doorgelezen heb ik het net op mijn gemak nog eens rustig de revue laten passeren.

Dit stuk proza verdient een prijs voor de mooiste review ooit op Platform geschreven. Period.

Je kunt schrijven zoals je kunt degusteren Michel. Dat multitalent verdient het gekoesterd te worden als een kostbare schat.

Fenomenaal....

_________________
"Je n'ai pas besoin de cette hypothèse."
"In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister"
"Was sich liebt das neckt sich"


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 21 Mrt 2012, 18:01 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Jan 2009, 21:02
BerichtenCOLON 1454
Michel, wat een review man. Geweldig!

En inderdaad een beetje ondergesneeuwde serie geworden. Iedereen met die dikke sticken ook altijd :-)

Tijd om maar eens een serieus op te pikken uit de casa en hetzelfde te doen wat jij hier deed. In serie degusteren.

Overigens is de Gourmet in Amsterdam een veelvuldig gerookte sigaar. Door ondergetekende maar ook door menig klant. Ik zeg laat die slim panatelas maar weer terugkomen.

Goed gedaan man. Alle lof en eer aan Groucho!!!

_________________
Gentlemen, you may smoke.” (ending the long ban on smoking held by Queen Victoria in the early 20th Century) – King Edward VII


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 21 Mrt 2012, 19:11 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Jun 2010, 15:44
BerichtenCOLON 2519
WoonplaatsCOLON Leusden
Michel wat een heerlijk verhaal om te lezen! Ik heb er werkelijk van genoten!

Krijg spontaan trek in een sigaar! Zo nog maar is even een whisky review van je lezen.. Dit vraagt om meer!

Hulde =D>

_________________
Je hebt maar 2 soorten importeurs 1 van cubaanse sigaren en 1 van opgerolde bladeren


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 21 Mrt 2012, 22:49 
Offline
Amante del tabacco & comité du cigarre
Amante del tabacco & comité du cigarre
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 12 Apr 2007, 14:03
BerichtenCOLON 6603
Wat een zalige review. =D>
Je hebt een gave met woorden dat is nu wel duidelijk.
Een dieux met leeftijd is inderdaad een genot.

Deze review gaat vast en zeker nog heel veel gelezen worden...........en terecht!


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 22 Mrt 2012, 09:04 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie

GeregistreerdCOLON 10 Jun 2009, 09:49
BerichtenCOLON 3123
Even deze mooie post weer bovenaan zetten:)
Veel van ons (ik zeker) komen nooit verder dan een du roi en een deputé

een mooie eye-opener:)

_________________
afgehaakt


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 22 Mrt 2012, 11:23 
Offline
Aanstormend talent in de sigarologie
Aanstormend talent in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2012, 08:17
BerichtenCOLON 349
WoonplaatsCOLON Gelderland
Wat een geweldige review!

Deze sigaren krijgen net als de Epicure No. 2 veel te weinig aandacht, zeker zo'n sigaar als de "le Hoyo des Dieux". Zaterdag was ik bij Tabakado in Eindhoven toen we het ook over deze sigaar (de Epi 2) kregen. Ik zou zeggen: "Geniet zolang de smaak de prijs nog overstijgt".

Probleem is dat je ze niet zo vaak meer ziet, tenminste niet waar ik kom. Die des Dieux heb ik wel eens bij Otten meegenomen maar dat was een drie-pack. Dat zet geen zoden aan de dijk. De "du Gourmet" heb ik pas sinds kort ergens meegenomen (in Venray bij ...?) maar die zijn nog jong en vielen me zwaarder dan verwacht. Ik ben wel een enorme liefhebber van die lange dunne sigaren net als de "La Gloria Cubana Medaille d'Or No. 3" dus ik ben wel heel blij met zo'n "Gourmet". Deze die ik nu heb laat ik echter nog wat liggen maar goed om te weten dat ze zo goed gaan worden...

_________________
Be happy!


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 22 Mrt 2012, 20:50 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 16 Okt 2011, 12:44
BerichtenCOLON 1756
WoonplaatsCOLON Den Haag
Wauw, wat een prachtige review!!!!

Wim.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 23 Mrt 2012, 12:49 
Offline
Meester
Meester

GeregistreerdCOLON 24 Nov 2010, 12:26
BerichtenCOLON 595
Schaamteloze bump . Te mooi om niet boven aan te staan. =D>


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 3 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.