Sigarenplatform

Het is momenteel 29 Mrt 2024, 08:10

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 TitelCOLON Sake
BerichtGeplaatstCOLON 21 Sep 2009, 09:16 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Sep 2009, 18:59
BerichtenCOLON 1536
WoonplaatsCOLON Haarlem
Hoi allemaal,

Een aantal hier zouden wat meer over Sake willen weten. Nu, het is zo eenvoudig als het moeilijk is en voordat ik hier met wel zeer lang verhaal aan ga komen link ik door naar een artikel 'For the sake of Sake' dat ik over dat onderwerp heb geschreven.

http://www.maltmaniacs.org/malt-112.html


In het engels, mochten er vragen zijn, ik zal ze uiteraard beantwoorden.

Omdat er zo'n 3000 brouwerijen zijn, met dan nog vaak een ondermerke of 6 per brouwerij is het onmogelijk ze allen te kennen. De export naar Nederland is nogal versnipperd, elk oosters importhuis heeft zo z;n eigen merken en soorten, het is dus moeilijk om een echt advies te geven. Voor een ieder die wel eens naar Amsterdam gaat. Bezoek de kelder van het Okura hotel en vraag in het supermarktje om een Kubota. Drie soorten aanwezig en allemaal aanraders omdat ze in een mooi en licht neutraal middengebied zitten. Vind je deze lekker ga dan vooral door met experimenteren!

Qua match met sigaren... pfoee, heb me daar nog niet aan gewaagd, Sake is nu eenmaal meer subtiel van smaak. Op gevoel zou ik zeker voor verwarmd gaan, iets meer alcohol kick en body en dat tegenover een Flor de Selva zetten.

Veel leesplezier!

Michel

_________________
Michel

'This is one of those cases in which the imagination is baffled by the facts'
Adam Smith

Mort á la Lasioderma Serricorne!!!


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: Sake
BerichtGeplaatstCOLON 21 Sep 2009, 09:28 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Sep 2008, 10:46
BerichtenCOLON 9403
WoonplaatsCOLON Kortrijk - België
aha, wat meer nieuws over saké =D>
deze avond zal ik de link eens rustig doornemen.

als ik aziatisch ga eten bestel ik altijd een kannetje sake erbij.

thuis heb ik een soort van "warenhuis" sake, een heerlijk drankje van 62%
reeds meerdere genodigden hebben de man met de hamer tegengekomen na het drinken van een glaasje... :mrgreen:

Afbeelding

_________________
Even new stuff eventually gets vintage,
Then you should call me.


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: Sake
BerichtGeplaatstCOLON 21 Sep 2009, 09:40 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Sep 2009, 18:59
BerichtenCOLON 1536
WoonplaatsCOLON Haarlem
... dat lijkt me meer een chinees rijst distilaat... lekker??

Als we het over hoger alcoholisch hebben, er bestaan Japanse varianten van, toch wel, jenever (ook op basis van gerst en vaak met vruchten en vaak op 19 tot 25% gezt) , maar ikzelf vind ze bepaald niet succesvol.

Lees ze!

Michel

_________________
Michel

'This is one of those cases in which the imagination is baffled by the facts'
Adam Smith

Mort á la Lasioderma Serricorne!!!


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: Sake
BerichtGeplaatstCOLON 21 Sep 2009, 10:00 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 21 Feb 2007, 11:23
BerichtenCOLON 2922
WoonplaatsCOLON Sweikhuizen (Sjweikese)
échte sake vind ik best lekker, uiteraard warm. Ik heb ook wel eens van die oosterse "jenever" gehad, vaak een soort doorgestookte rijstwijn, maar dat smaakt eigenlijk naar niks en kan het beste gebruikt worden om de ramen te wassen.


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: Sake
BerichtGeplaatstCOLON 21 Sep 2009, 10:35 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Sep 2008, 10:46
BerichtenCOLON 9403
WoonplaatsCOLON Kortrijk - België
Robert schreefColon
échte sake vind ik best lekker, uiteraard warm. Ik heb ook wel eens van die oosterse "jenever" gehad, vaak een soort doorgestookte rijstwijn, maar dat smaakt eigenlijk naar niks en kan het beste gebruikt worden om de ramen te wassen.


of verf van deuren af te eten... :mrgreen:

_________________
Even new stuff eventually gets vintage,
Then you should call me.


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: Sake
BerichtGeplaatstCOLON 21 Sep 2009, 16:22 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008, 20:01
BerichtenCOLON 7169
Als ik sushi ga eten, dan bestel ik er vaak een kannetje warme sake bij. Smaakt een beetje naar glühwein ;-). Wel lekker.


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: Sake
BerichtGeplaatstCOLON 21 Sep 2009, 20:50 
Offline
Robusto
Robusto
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 18 Aug 2009, 23:42
BerichtenCOLON 126
WoonplaatsCOLON Haarlem
Robert schreefColon
échte sake vind ik best lekker, uiteraard warm.


Over het algemeen wordt in Japan de mindere kwaliteit sake warm gedronken (proef je sowieso minder verschil), en de betere koud. De meeste slijters in Nederland hebben in mijn ervaring er maar 2, een echt slechte (meestal gekkeikan), en een wat betere, maar zelfs die is vaak niet 'top of the line', maar iig wel enigzins normaal koud te drinken.

De japanse genever (of doorgestookte rijstwijn) waar jij het over hebt heet shochu, en ook daar heb je zeer veel variatie in. Zou ze niet op basis van ervaring met een of twee merken allemaal afschrijven.

Diegene met een smaakje, vaak pruim (ume), vind ik persoonlijk smerig, maar tussen de 'naturel' zitten een hoop lekkere, maar ook een hoop mindere.

En nu we het toch over Japanse dranken hebben, Japanse whiskies, echt aan te raden, doen niet onder voor de schotse.

_________________
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
...
It is sometimes an appropriate response to reality to go insane.
-- Philip K. Dick


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: Sake
BerichtGeplaatstCOLON 22 Sep 2009, 00:21 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008, 20:01
BerichtenCOLON 7169
Dat moet je niet te hard zeggen. Krijg je mensen op je dak ;-).

Ik hoorde van mijn slijter dat sake idd ook wel eens koud gedronken werd en dat ze dan het keramiek :?: vantevoren in de vriezer leggen.

Nou ja goed, het is mij allemaal te veel moeite hoor. Of je moet het allemaal verwarmen. Of je moet van die bakjes in je vriezer leggen. Nog los van de vraag of je überhaupt fatsoenlijke sake in hebt gekocht.

Ik drink het wel gewoon lekker bij de sushi (en dan maar hopen dat het een beetje fatsoenlijke kwaliteit is), maar in huis halen is een beetje too much.


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: Sake
BerichtGeplaatstCOLON 22 Sep 2009, 06:26 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 21 Feb 2007, 11:23
BerichtenCOLON 2922
WoonplaatsCOLON Sweikhuizen (Sjweikese)
Toch is het vreemd dat de slechtere kwaliteit juist warmer gedronken wordt. Hoe kouder een drank namelijk is, hoe minder je van de smaak proeft. Een drankje ijskoud serveren is een prima manier een een slechte smaak te maskeren.


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: Sake
BerichtGeplaatstCOLON 22 Sep 2009, 06:39 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Sep 2009, 18:59
BerichtenCOLON 1536
WoonplaatsCOLON Haarlem
Bij Sake is het dus precies andersom... Verwarmd haal je in dit geval de tonen weg die wijzen op het gebruim van rijstmeel ipv de rijstkorrel, een overdaad aan rijstalcohol (extra toevoeging van alcohol van 90-94%), goedkope gist en nog wel wat meer rommel die je eigenlijk niet zou willen proeven. Wel worden met verwarmen bepaalde eiwitten weer beter waarneembaar waardoor het 'umami' effect weer onstaat en umami (in Japan een zaak van combinatie van smaken, hier in het westen een zaak van een flinke schep E 261 en laat de buikinsuline maar stromen) - ummami dus is een zeer wenselijke eigenschap.

Ik ben er gek op en vaak zit ik te genieten van een warme Sake. Moet het goed, dan toch een hoogste klassering, gekoeld en uit een tulpglas.

Vergelijk het met short- of longfillers. Shorts kunnen erg lekker zijn, maar het nirvana zal bijna zeker met een longfiller bereikt worden

Michel

_________________
Michel

'This is one of those cases in which the imagination is baffled by the facts'
Adam Smith

Mort á la Lasioderma Serricorne!!!


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: Sake
BerichtGeplaatstCOLON 22 Sep 2009, 07:59 
Offline
Robusto
Robusto
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 18 Aug 2009, 23:42
BerichtenCOLON 126
WoonplaatsCOLON Haarlem
Robert schreefColon
Toch is het vreemd dat de slechtere kwaliteit juist warmer gedronken wordt. Hoe kouder een drank namelijk is, hoe minder je van de smaak proeft. Een drankje ijskoud serveren is een prima manier een een slechte smaak te maskeren.


Dat koud valt wel mee. Ondanks meerdere verblijven in Japan heb ik nog nooit een sake-cupje gehad dat uit de vriezer kwam zoals hierboven vermeld. Meestal is het gewoon 'koel bewaard' (denk kelder/bijkeuken), heel soms koelkast.

Nu ben ik ook geen bioloog, maar dat smaakverlies gaat toch ook pas beneden de 7 graden Celcius spelen?

_________________
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
...
It is sometimes an appropriate response to reality to go insane.
-- Philip K. Dick


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: Sake
BerichtGeplaatstCOLON 22 Sep 2009, 08:05 
Offline
Robusto
Robusto
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 18 Aug 2009, 23:42
BerichtenCOLON 126
WoonplaatsCOLON Haarlem
Cohiba schreefColon
Dat moet je niet te hard zeggen. Krijg je mensen op je dak ;-).


Je doelt zeker op de uitspraak over de whiskies? ;)

Ach, Jim Murray is het met me eens, en sinds het overlijden van Michael Jackson (niet de zanger), kunnen we toch wel stellen dat hij de onbetwiste autoriteit is op dit gebied.

Overigens zijn mijn eigen favorieten wel schots, maar in algemene zin gesproken vind ik ze niet onder doen. Wat natuurlijk wel meespeelt is dat het merendeel van de ingredienten gewoon uit schotland geimporteerd wordt. Voornamelijk het water en de vaten zijn niet schots, maar die laatsten zijn ook bij schotse whiskies zelden schots.

_________________
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
...
It is sometimes an appropriate response to reality to go insane.
-- Philip K. Dick


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: Sake
BerichtGeplaatstCOLON 22 Sep 2009, 08:29 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Sep 2009, 18:59
BerichtenCOLON 1536
WoonplaatsCOLON Haarlem
lot schreefColon
en sinds het overlijden van Michael Jackson (niet de zanger), kunnen we toch wel stellen dat hij de onbetwiste autoriteit is op dit gebied.


Oh dear, dat is dan jouw onbetwiste stelling, wij van MaltManiacs zijn het daar ontzettend niet mee eens! Waar we het wel over eens zijn is dat het ego van de schromelijk overgewaardeerde broodschrijver Murray niet in dit deel van het universum past.

Binnen het serieuze deel van de industrie is er een zeer sterke beweging die zo langzamerhand genoeg heeft van de bebaarde farce, zelfs Parker wordt bijna geloofwaardig.

Maar... ik zal de laatste zijn je een soft spot voor 'Supernova' te verbieden :D

Michel v M
Certified MaltManiac
lists as MV on the MM Monitor/MM Matrix

ik had me nog zo voorgenomen het op het platform niet over whisky te hebben... en dat ga ik vanaf nu dan ook doen!!

_________________
Michel

'This is one of those cases in which the imagination is baffled by the facts'
Adam Smith

Mort á la Lasioderma Serricorne!!!


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: Sake
BerichtGeplaatstCOLON 22 Sep 2009, 09:22 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008, 20:01
BerichtenCOLON 7169
Daar begint het al... :twisted:

haha


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: Sake
BerichtGeplaatstCOLON 22 Sep 2009, 10:00 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Sep 2009, 18:59
BerichtenCOLON 1536
WoonplaatsCOLON Haarlem
Nee, nee, nee... het is minder erg dan je denkt.

Waar we ons jaren voor ingezet hebben is een stukje realiteit in de whiskyomgeving te krijgen. Als je de PR-verhalen hoort, je schrikt ervan, vaak complete leugens en de grootst mogelijke onzin. 'Deze whisky heeft z'n zilte smaak omdat de distillery vlak bij zee ligt' - de vaten rijpen echter in midden-Schotland, plus het feit dat als een zoutkristal (relatief erg groot) een vat zou kunnendringen er na een week geen vloeistof in het vat aanwezig zou kunnen zijn. 'De turfsmaak komt van het geturfde water dat wij gebruiken' - Hoogste gemeten natuurlijke ppm in water is 2... daar blijft na distillatie 30% van over en valt daarme buiten het spectrum van waarneembaarheid - het zijn maar twee van de zeer vele hardnekkige voorbeelden.
Heb ooit het ongenoegen gehad een PR training 'Brand Ambassador' van een bepaalde distillery te kunnen inbladeren, laat ik het netjes zeggen, de gemiddelde consument wordt gedegradeerd tot amoebe. Ik maak me daar druk om, nog steeds, mijn reacties op dit vlak kunnen wat allergisch overkomen. Waarvan akte!

Whisky, net als alle andere zaken die het leven een stuk dragelijker maken, kan prima overleven zonder alle wollige romantiek en lauwe sentimenten. Beter, een gefundeerde kritische houding kan de kwaliteit op lange duur alleen ten goede komen, je geeft een producent eenvoudigweg geen kans b-kwaliteit op premiumniveau te kunnen slijten.

Lot, het is dus niet persoonlijk naat jou bedoeld! En dan toch één in het voordeel van Murray, het is een entertainer eerste klas.

Dat is eruit, heb helemaal trek in een roker!

Michel

_________________
Michel

'This is one of those cases in which the imagination is baffled by the facts'
Adam Smith

Mort á la Lasioderma Serricorne!!!


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 4 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.