Sigarenplatform

Het is momenteel 28 Mrt 2024, 17:01

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 13 Nov 2011, 22:26 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 16 Okt 2011, 12:44
BerichtenCOLON 1756
WoonplaatsCOLON Den Haag
Groucho schreefColon
Wimpo schreefColon
Waar denken jullie dat een wijn (of versterkte wijn) aan moet volden, om te kunnen matchen met een sigaar? Alhoewel, een sigaar. Sigaren zijn er ook in alle vormen en smaken (al blijven ze sigaar).

Kracht, concentratie, alcohol? Elegantie, finesse, subtiliteit?
De sigaar mag mi nooit de wijn domineren. Maar andersom natuurlijk ook liever niet.
Ze moeten eigenlijk percies op elkaar aansluiten.

Moeilijke topic. Interesting though.


In de ideale wereld hebben beide hetzelfde fundament (aarde, gras, hout, etc, etc) maar 'waaieren' vervolgens ieder hun kant op. Dus in de basis complementair maar in de uitwerking weer het contrast. Daar ik nog wel eens een minerale toets in een sigaar waarneem zal het duidelijk zijn dat mijn voorkeur naar wit gaat... In de minder ideale wereld gaat het voor mij meer richting elegantie en finesse...


Krachtig wit. Dus meer richting Elzas dan Moezel bijvoorbeeld. Hoger in het alcohol en meer extract.
Kan ik me iets bij voorstellen.

As always: the proof of the pudding is in the eating...............


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 13 Nov 2011, 22:31 
Offline
MAYOR
MAYOR
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 03 Nov 2007, 22:06
BerichtenCOLON 5014
WoonplaatsCOLON Deventer
Bij die subtielere witte wijnen rookte ik vaak een shortfiller / Olifant Ivory bijvoorbeeld,

Een volgens mij fraaie match, helaas is dat tegenwoordig strafbaar in openbare ruimtes,
die door ons dan ook steeds vaker worden gemeden.

Mijn zo geliefde Montecristo MC2 heb ik eigenlijk alleen gecombineerd een krachtige Chateauneuf du Pape...misschien is dat de reden deze wijn te drinken.

MC


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 13 Nov 2011, 23:00 
Offline
Amante del tabacco & comité du cigarre
Amante del tabacco & comité du cigarre
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 12 Apr 2007, 14:03
BerichtenCOLON 6603
Wat denken de heren van smaken die niet complementair of harmonieus zijn?
Soms kunnen tegengestelden er toch voor zorgen dat het een prettig belevenis wordt (of is dan toch weer complementair).
Het moet geen chaos of oorlog worden natuurlijk maar een beetje strijd is soms wel lekker.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 14 Nov 2011, 11:28 
Offline
Meester
Meester

GeregistreerdCOLON 24 Nov 2010, 12:26
BerichtenCOLON 595
@ Raleigh

Bedoel je dan een cofontatie tussen zout en zoet (bv een blauwe schimmelkaas en een zoete witte wijn) Mijn favoriet is een stukje shorpshire blue en een madeira op leeftijd.

Maar pairing van wijn en sigaar is moeilijk. Ben een enorme liefhebber van goed gemaakte rieslings van in de elzas (nez du petrol) en heel goed gemaakte Gewurztraminer . Niet van die gewurz die van ver al naar rozen ruiken.

In rood verliefd op de pinot noir van de Bourgogne en hun witte vettige chardonay =P~
Alleen is het moeilijk om de juiste wijnhuizen naast de gevestigde namen uit te kiezen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 15 Nov 2011, 19:55 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 29 Apr 2008, 18:22
BerichtenCOLON 2458
WoonplaatsCOLON België
Hey, prachtig, dit gaat snel... Wijn blijkt dan toch gemakkelijk een discussiepunt !

Bon, vanavond open ik (terug) een Spaanse rode wijn :

2006 Castell de les Pinyeres van Celler El Masroig uit Montsant
http://www.cellermasroig.com/index.php?id=en&m

Ik kocht dit een jaartje geleden bij Castillo wijnen voor een kleine 12 €.
D.O. (Denominacion de Origen) Montsant ligt in N.O. Spanje, Catalunia, en als een gordel rondom de Priorat-regio :

Afbeelding

Het is een heel erg ruig, onherbergzaam heuvellandschap, met voornamelijk stenen (kalk, lei en graniet) ondergrond. Hier heerst een mediteraan klimaat, met toch wel continentale invloeden, wat zorgt voor knalhete droge zomers :

Afbeelding

Deze wijn werd hoofdzakelijk gevinifiëerd uit Garnacha, Carignan en een mengeling Cab Sauv, Merlot en Tempranillo. Een hele boterham dus, en ook ik was een beetje huiverig bij het aanhoren van deze mix.
Hij kreeg 12 maand eik-lagering en nog eens 12 maand op fles.
Ondertussen heeft dit flesje nog een paar jaar extra mogen rijpen, en dat proef je in 't glas.

Een donkerrode wijn (zonder sporen van evolutie in de kleur), dikke tranen, mooie viscositeit. Eerste indrukken in de neus geven heel veel rood fruit, een beetje licoureus, wat peper en verdacht weinig hout.
Bij het proeven heb je direct een zacht mondvullend gevoel, wel veel body, maar niets overheerst, mooie samensmelting van zuurtjes en tanines, terugkomend fruit en kruiden, een minerale toets (van de stenen ondergrond), geen alcohol-opstoten, en een toch wel vrij lange afdronk.

Mooi flesje voor deze prijs ! Een aanrader !

Afbeelding

_________________
Happiness? A good cigar, a good meal, a good cigar and a good woman - or a bad woman; it depends on how much happiness you can handle.
(George Burns)


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 16 Nov 2011, 12:15 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010, 10:27
BerichtenCOLON 2748
WoonplaatsCOLON Tielt-Winge
Probeer ook eens een Sauterne bij een zware sigaar.

Geweldig lekker. Dat overdreven zoete met het romige van de sigaar.
Deze combinatie heb ik onlangs zelf nog geprobeerd met een Bolivar Churchil Tubo.
De Sauterne was een Chateau Suduirot (als ik dit maar goed schrijf :oops: ).
Dit kasteeltje ligt geen 500 meter van Chateau D'Ykem. Is een ietsje beterkoop en zeker niet slechter van smaak. De wijnvelden van beide Chateau's lopen zowat door mekaar.

Witte wijn moet niet altijd een zurige ondertoets hebben.

Een goede chateau neuf du Pape met een bolivar Gold Medal vond ik ook lekker samen gaan.

En ook een 15 jaar oude Merlot met een Partagas Lusi was een prachtige afsluiting van één van die zeldzame vrije avonden.

_________________
Happy smoking, Afficionado


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 16 Nov 2011, 13:15 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Sep 2008, 10:46
BerichtenCOLON 9403
WoonplaatsCOLON Kortrijk - België
schitterende stukjes proza Hans, een plezier om te lezen!
de foto's erbij zijn ook prachtig... =D>

_________________
Even new stuff eventually gets vintage,
Then you should call me.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 16 Nov 2011, 15:59 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 16 Okt 2011, 12:44
BerichtenCOLON 1756
WoonplaatsCOLON Den Haag
Afficionado schreefColon
Probeer ook eens een Sauterne bij een zware sigaar.

Geweldig lekker. Dat overdreven zoete met het romige van de sigaar.
Deze combinatie heb ik onlangs zelf nog geprobeerd met een Bolivar Churchil Tubo.
De Sauterne was een Chateau Suduirot (als ik dit maar goed schrijf :oops: ).
Dit kasteeltje ligt geen 500 meter van Chateau D'Ykem. Is een ietsje beterkoop en zeker niet slechter van smaak. De wijnvelden van beide Chateau's lopen zowat door mekaar.

Witte wijn moet niet altijd een zurige ondertoets hebben.

Een goede chateau neuf du Pape met een bolivar Gold Medal vond ik ook lekker samen gaan.

En ook een 15 jaar oude Merlot met een Partagas Lusi was een prachtige afsluiting van één van die zeldzame vrije avonden.



Oehhhhh........... Suduiraut bij een sigaar! Lijkt me moeilijk. Suduiraut is toch een van de topsauternes. Heel krachtig en zoet weliswaar. Maar een kaasje lijkt me toch veiliger.
Maar daarna een sigaartje: ok.

Wim.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 16 Nov 2011, 20:17 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 29 Apr 2008, 18:22
BerichtenCOLON 2458
WoonplaatsCOLON België
WOW, vandaag nog een overschotglaasje uitgeschonken van de Montsant (na een zware cardio-training mag dat wel).... WOW, nog lekkerder dan gisteren. Het licoreuse komt nog meer naar voor. Zelfs wat port-indrukken ! Lekker, ech lekker !

_________________
Happiness? A good cigar, a good meal, a good cigar and a good woman - or a bad woman; it depends on how much happiness you can handle.

(George Burns)


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 16 Nov 2011, 20:22 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 29 Apr 2008, 18:22
BerichtenCOLON 2458
WoonplaatsCOLON België
Sauternes met een sigaar heb ik nog niet geproefd.
Idd, Suduiraut is top, hemels, zalig, en verdient alle aandacht, en mag , voor mijn part, niet versmolten worden met een sigaar.
Maar nog eens, chacun son ... !

_________________
Happiness? A good cigar, a good meal, a good cigar and a good woman - or a bad woman; it depends on how much happiness you can handle.

(George Burns)


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 16 Nov 2011, 20:22 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 29 Apr 2008, 18:22
BerichtenCOLON 2458
WoonplaatsCOLON België
Sauternes met een sigaar heb ik nog niet geproefd.
Idd, Suduiraut is top, hemels, zalig, en verdient alle aandacht, en mag , voor mijn part, niet versmolten worden met een sigaar.
Maar nog eens, chacun son ... !

_________________
Happiness? A good cigar, a good meal, a good cigar and a good woman - or a bad woman; it depends on how much happiness you can handle.

(George Burns)


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 17 Nov 2011, 11:12 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010, 10:27
BerichtenCOLON 2748
WoonplaatsCOLON Tielt-Winge
Probeer het een keertje. Maar neem wel de meest krachtige sigaar die je maag kan verdragen.

Klein glaasje goede Sauterne, stevige rookstok en een uurtje of wat tijd ervoor uittrekken.

Ik had ook nooit gedacht dat zo'n zoete wijn goed zou gaan bij een sigaar.

_________________
Happy smoking, Afficionado


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 17 Nov 2011, 12:06 
Offline
Meester
Meester

GeregistreerdCOLON 21 Dec 2008, 01:27
BerichtenCOLON 528
WoonplaatsCOLON Hoboken, Antwerpen
Deze vraag stellen in Hansa's wijnhoekje staat misschien gelijk als vloeken in de kerk, maar bij deze:

Welke supermarktwijnen (wit, rosé en rood) zijn prijs/kwaliteit echte aanraders. M.a.w. welke kopen jullie zelf wel vaker?


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 17 Nov 2011, 12:47 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 02 Jan 2009, 19:29
BerichtenCOLON 2161
WoonplaatsCOLON Veenendaal
Birri schreefColon
Welke supermarktwijnen (wit, rosé en rood) zijn prijs/kwaliteit echte aanraders. M.a.w. welke kopen jullie zelf wel vaker?

Ik heb zelf niks met wijn (maar wat niet is, kan nog komen, dit topic leest lekker weg ook al snap ik er geen hol van) maar toevallig liep ik vorig weekend hier tegenaan:

http://www.omfietswijn.nl/

_________________
Wordt ook een Cigar Profiler! Kijk snel op http://www.cigarprofiler.org


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 17 Nov 2011, 13:32 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 29 Apr 2008, 18:22
BerichtenCOLON 2458
WoonplaatsCOLON België
Da's absoluut niet vloeken !!! Zeker niet ! Daarvoor heb ik ook dit topic geopend !

In wit koop ik regelmatig de Chileense Concha y Toro Trio-reeks (uit Delhaize). Ze hebben er ene gebaseerd op Chardonnay (opgelet: heeft vanille en houttoetsen van de eik-lagering, wat niet iedereen even graag lust) en ene op Sauvignon. Beide zijn van prima kwaliteit, vind ik !

In rood vind ik de Concha y Toro Casilero Del Diablo Reserva Privada zeer lekker (en wederom Chileens)

Soms staat in de Makro de Faustino I Gran Reserva (Rioja) in reklame : DOEN !

_________________
Happiness? A good cigar, a good meal, a good cigar and a good woman - or a bad woman; it depends on how much happiness you can handle.

(George Burns)


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 3 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.