Sigarenplatform

Het is momenteel 28 Mrt 2024, 21:48

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 5 6 Volgende
Auteur Bericht
 TitelCOLON Hansa's wijnhoekje
BerichtGeplaatstCOLON 13 Nov 2011, 18:57 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 29 Apr 2008, 18:22
BerichtenCOLON 2458
WoonplaatsCOLON België
Aangezien ik hier een aangename wending zie in het aantal posts die te maken hebben met wijn (al dan niet gepaard met een lekkere sigaar), besloot ik hier een topicje te openen waarin ik (als ik er zin in heb) wat van mijn wijnsprokkels neer ga schrijven.

Ik denk aan wijntips, foto's, domeinen, cursussen, pairing, reizen, degustaties, vragen (en hopelijk ook antwoorden), ...
Je ziet : veel losse flodders !

Iedereen is natuurlijk meer dan welkom om hier ook vanalle zin en onzin over wijn te schrijven.

_________________
Happiness? A good cigar, a good meal, a good cigar and a good woman - or a bad woman; it depends on how much happiness you can handle.
(George Burns)


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 13 Nov 2011, 19:58 
Offline
MAYOR
MAYOR
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 24 Jun 2008, 20:32
BerichtenCOLON 7333
Ok, de aftrap dan maar: "als de wijn is in de man, is de wijsheid in de kan"... dat zet gelijk de toon voor de rest van de posts in dit topic...maar allez, neem die...ehhh pardon dat, maar met een flinke korrel zout... :mrgreen:

_________________
"Je n'ai pas besoin de cette hypothèse."
"In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister"
"Was sich liebt das neckt sich"


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 13 Nov 2011, 20:08 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 29 Apr 2008, 18:22
BerichtenCOLON 2458
WoonplaatsCOLON België
Zo werd ik vrijdagavond uitgenodigd door een lokale handelaar in Spaanse wijnen (toevallig één van mijn favoriete wijnlanden, 'en general') : Castillo wijnen.
Zo'n aanbod sla ik zelden af. Een heel klein winkeltje waar ik regelmatig kom en die enkele pareltjes in hun gamma hebben. Toevallig waren er twee bodega's vertegenwoordigd.

1) Bodegas Felix Callejo - Ribera Del Duero : http://www.bodegasfelixcallejo.com/

Een vrij jong bedrijfje, gerund door de padre Felix, zijn zoon (die zijn opleiding bij Pétrus heeft gekregen) en vier dochters. Eén van die dochters, Noelia, was dus aanwezig op de degustatie. Zij is de wijnmaker in het bedrijf. Jong, heel jong, ik schat ze geen 30, maar al vrij ervaren, met verschillende stages in buitenland. Zeer leuke babbel gehad en terug veel opgestoken.
Ze streven naar biologische wijnbouw, geen sproeisels (noch bemesting, noch pesticiden), enkel groenbemesting, die dan nog eens door geiten wordt afgegrazen.

Afbeelding

Heel veel detailwerk : groene oogst, handmatige oogst met selectie in de wijngaard, nadien selectietafels in de bodega, natuurlijke gisten, Franse eik, ...
En dat gaat niet onopgemerkt in het wijnwereldje, de ene na de andere internationale rewards, parker punten, medailles, ... rijven ze binnen !

Ik kocht er, als Tempranillo-adept, de "2009 Callejo Crianza 6 meses en barrica", prachtige wijn voor zijn prijs (8.80€). Veel fruit, body, kracht, maar toch verfijning, met fijne ondersteunende zuren, en nu al een juiste tannine-structuur. Nu perfect drinkbaar, maar zeker nog een jaar of vijf groeipotentieel.

2) Bodega Gran Clos - Priorat : http://www.granclos.com/index.php

Priorat, topstreek van Spanje, en dit wijndomein is dan nog eens de top in de Priorat-regio. Een heel ruw landschap, met een terroir van overwegend leisteen, wat maakt dat de wijnranken heel diep moeten gaan om enig voedsel te vinden, en wat de wijnen een mineralig karakter geven. De ondergrond zorgt ook voor heel geconcentreerde wijnen.

Afbeelding

De man die aanwezig was, nam echt enorm zijn tijd om ons alles in detail uit te leggen van zijn domein.

Ik kocht er de "2005 Celler Fuentes - Finca El Puig" : gevinifieerd uit druiven van 100 jarige wijnstokjes !! Een blend van Garnacha, Cabernet Sauvignon en Syrah, gerijpt gedurende 14 maand op Franse eik. I LOVE IT ! Stevige wijn, moet gedronken worden met stevig eten. Veel fruit, veel tannines, veel alcohol, veel zuren, veel hout, veel concentratie, ... veel... En als dit alles te samen gaat komen [-o< , praise the lord, ik wacht nog wel enkele jaartjes. (19€)

_________________
Happiness? A good cigar, a good meal, a good cigar and a good woman - or a bad woman; it depends on how much happiness you can handle.

(George Burns)


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 13 Nov 2011, 20:32 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 16 Okt 2011, 12:44
BerichtenCOLON 1756
WoonplaatsCOLON Den Haag
Mooi verhaal, Hansa.
Ik ben gek op wijnboeren of sowieso mensen met een passie voor het werk wat ze doen. Dat vertaalt zich uiteindelijk in kwaliteitsprodukten. Passie proef je. Oude wijnstokken kunnen prachtige intense wijnen geven, maar van veel alcohol ben ik niet zo'n voorstander (over het algemeen).
Pairing van wijnen en sigaren lijkt me, als nog relatieve sigarenleek, moeilijk. Maar ik ben nieuwsgierig.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 13 Nov 2011, 20:42 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 14 Dec 2009, 21:33
BerichtenCOLON 934
Wijn is een godendrank. Toch kies ik qua pairing eerder voor een Port. Wijn is (kort door de bocht) altijd wat zurig en dat lijkt me minder lekker met een sigaar. Een Ruby Port is zo lekker zoet altijd.

Hansa, welke combinatie wijn/sigaar vind jij lekker?

_________________
Life is good


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 13 Nov 2011, 20:53 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 29 Apr 2008, 18:22
BerichtenCOLON 2458
WoonplaatsCOLON België
Wijn en sigaren gaan voor mijn part wel samen, al heb je idd wel gelijk als je het hebt over 't zurige. Daarom verkies ik meestal ook geen witte wijnen.
Ik hou enorm van het zwaardere type rode wijnen, en vind die meestal (ook kort door de bocht) heel aangenaam pairen met een sigaar. Zwaardere types wijnen brengt ons onmiddellijk naar warmere regios, die meestal minder zure wijnen voortbrengen (en over het algemeen ook wat meer restsuikers hebben).

Cabernets, Merlots, Carmenère en natuurlijk Tempranillo gebaseerde wijnen doen het voor mij wel samen met een sigaar.

_________________
Happiness? A good cigar, a good meal, a good cigar and a good woman - or a bad woman; it depends on how much happiness you can handle.

(George Burns)


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 13 Nov 2011, 21:11 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 14 Nov 2009, 23:48
BerichtenCOLON 2331
WoonplaatsCOLON Playa del Almeros
Ik vind het wel een verrijking voor het forum. Zeker als je passies kan combineren en waarom niet he =D>
Marcel

_________________
De echte sigarenliefhebber zit op: www.sigarenplatform.nl
Volg mij op www.twitter.com/marcelbakker
Volg mij op www.facebook.com/bakkermarcel
Volg mij op instagram: marchello1959


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 13 Nov 2011, 21:14 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 16 Okt 2011, 12:44
BerichtenCOLON 1756
WoonplaatsCOLON Den Haag
Claro schreefColon
Wijn is een godendrank. Toch kies ik qua pairing eerder voor een Port. Wijn is (kort door de bocht) altijd wat zurig en dat lijkt me minder lekker met een sigaar. Een Ruby Port is zo lekker zoet altijd.

Hansa, welke combinatie wijn/sigaar vind jij lekker?


Port.................oehhhhhh, nog iets wat ontzettend lekker kan zijn: oude vintage port. Taylor's, Fonseca, Graham's zijn favorieten.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 13 Nov 2011, 21:26 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Sep 2009, 18:59
BerichtenCOLON 1536
WoonplaatsCOLON Haarlem
Wimpo schreefColon
Port.................oehhhhhh, nog iets wat ontzettend lekker kan zijn: oude vintage port.


En dat krijg ik dan weer niet door m'n keel... en als het wel lukt gaat m'n slokdarm direct in protest... (en dat terwijl ik met whisky weer geen enkele moeite heb...)

_________________
Michel

'This is one of those cases in which the imagination is baffled by the facts'
Adam Smith

Mort á la Lasioderma Serricorne!!!


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 13 Nov 2011, 21:29 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 14 Dec 2009, 21:33
BerichtenCOLON 934
Groucho schreefColon
Wimpo schreefColon
Port.................oehhhhhh, nog iets wat ontzettend lekker kan zijn: oude vintage port.


En dat krijg ik dan weer niet door m'n keel... en als het wel lukt gaat m'n slokdarm direct in protest... (en dat terwijl ik met whisky weer geen enkele moeite heb...)


Je moet ook niet meteen een hele fles achter elkaar opdrinken :lol:

_________________
Life is good


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 13 Nov 2011, 21:30 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Sep 2009, 18:59
BerichtenCOLON 1536
WoonplaatsCOLON Haarlem
Hansa schreefColon
Daarom verkies ik meestal ook geen witte wijnen.


Een niet te serieuze wit (maar wel goed gemaakt), denk b.v. aan Rieslings of Pinot Blancs uit Nieuw Zeeland, bij een niet te zware sigaar (Quai d'Orsay, Rafael Gonzales, ERdM)... errrug lekker!

_________________
Michel

'This is one of those cases in which the imagination is baffled by the facts'
Adam Smith

Mort á la Lasioderma Serricorne!!!


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 13 Nov 2011, 21:32 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Sep 2009, 18:59
BerichtenCOLON 1536
WoonplaatsCOLON Haarlem
Claro schreefColon
Je moet ook niet meteen een hele fles achter elkaar opdrinken :lol:


Nou lachen... :mrgreen:

Ik denk dat het iets met de brandewijn is dat mij zo dwars zit. Het fikt echt alle kanten op...

_________________
Michel

'This is one of those cases in which the imagination is baffled by the facts'
Adam Smith

Mort á la Lasioderma Serricorne!!!


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 13 Nov 2011, 21:50 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 16 Okt 2011, 12:44
BerichtenCOLON 1756
WoonplaatsCOLON Den Haag
Waar denken jullie dat een wijn (of versterkte wijn) aan moet volden, om te kunnen matchen met een sigaar? Alhoewel, een sigaar. Sigaren zijn er ook in alle vormen en smaken (al blijven ze sigaar).

Kracht, concentratie, alcohol? Elegantie, finesse, subtiliteit?
De sigaar mag mi nooit de wijn domineren. Maar andersom natuurlijk ook liever niet.
Ze moeten eigenlijk percies op elkaar aansluiten.

Moeilijke topic. Interesting though.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 13 Nov 2011, 22:07 
Offline
MAYOR
MAYOR
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 03 Nov 2007, 22:06
BerichtenCOLON 5014
WoonplaatsCOLON Deventer
Ik heb vorig jaar zo'n wijnkoelkast aangeschaft, dat is werkelijk een prima
aanschaf voor 100 Eurootjes.

De temperatuur heb ik ingesteld op 13 graden C.
Meestal drinken we een duitse wijn ; Sonnenberg bereich Wonnegau, een zogenaamde
lieblicher Wein...Johanna is dol op deze wijn.

Zelf heb ik ze liever met wat meer finesses , maar ja je moet soms concessies doen. :wink:
De meeste tijd echter doet hier een Chileense Cabernet Sauvignon / Malbec wijn de ronde.
Deze Claro is onderhand onze huiswijn geworden, heb er gisteren weer een aantal dozen van
ingeslagen voor de rest van November + een doosje Sonnenberg om de Schotse Zalm in te
verzuipen 8)

We zijn eigenlijk onderhand wel grootvebruikers van wijnen en sigaren, maar het beste
bewaren we voor het weekeinde of andere gelegenheden.
Dit weekeinde vier dozen wijn, twee flessen Whisky,een doos Jean Lopez longfillers en
last but not least 200 shortfiller corona's ingeslagen. :-"
MC


Laatst gewijzigd door 1 op MONTECRISTO, in totaal 13 keer gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 13 Nov 2011, 22:08 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Sep 2009, 18:59
BerichtenCOLON 1536
WoonplaatsCOLON Haarlem
Wimpo schreefColon
Waar denken jullie dat een wijn (of versterkte wijn) aan moet volden, om te kunnen matchen met een sigaar? Alhoewel, een sigaar. Sigaren zijn er ook in alle vormen en smaken (al blijven ze sigaar).

Kracht, concentratie, alcohol? Elegantie, finesse, subtiliteit?
De sigaar mag mi nooit de wijn domineren. Maar andersom natuurlijk ook liever niet.
Ze moeten eigenlijk percies op elkaar aansluiten.

Moeilijke topic. Interesting though.


In de ideale wereld hebben beide hetzelfde fundament (aarde, gras, hout, etc, etc) maar 'waaieren' vervolgens ieder hun kant op. Dus in de basis complementair maar in de uitwerking weer het contrast. Daar ik nog wel eens een minerale toets in een sigaar waarneem zal het duidelijk zijn dat mijn voorkeur naar wit gaat... In de minder ideale wereld gaat het voor mij meer richting elegantie en finesse...

_________________
Michel

'This is one of those cases in which the imagination is baffled by the facts'
Adam Smith

Mort á la Lasioderma Serricorne!!!


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 5 6 Volgende

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 1 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.