Sigarenplatform

Het is momenteel 28 Mrt 2024, 20:01

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 30 Nov 2011, 20:07 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 29 Apr 2008, 18:22
BerichtenCOLON 2458
WoonplaatsCOLON België
Na een verwenweekend in de Ardennen met veel te veel wijn , en na een zweterige gym-sessie, ga ik me vanavond nog eens rustig neerplanten met een flesje rood.
Mijn oog viel op de 2007 Chakana Cabernet Sauvignon Reserve - Mendoza Argentina.
Terug dus uit het andere werelddeel en van het andere halfrond.

De aanleiding voor aankoop van deze wijn, was eigenlijk een degustatieavond die ik zelf organiseerde voor ons wijnclubje anderhalf jaar geleden, met als thema "monocépages around the world" : dus hoe smaakt een pure Cab. Sauvignon uit Italië tegenover één uit Chili of Zuid-Afrika (natuurlijk allemaal uit hetzelfde wijnjaar)

De wijn kocht ik online bij Vinexus.de (wat overigens eens een aanrader is om rond te snuisteren : 4.000+ wijnen) voor 8.50€.

Cabernet Sauvignon, wie kent em niet ?! De koning onder de blauwe druiven ! Door zijn dikke schil is het mogelijk om zeer geconcentreerde wijnen (veel kleur, veel aroma's, veel tannines) te maken. Nog een karakteristiek is dat in rijpe jaren een redelijke zuurtegraad kan behaald worden, waardoor de wijnen makkelijker houdbaar zijn.
Weetje van de dag : Cabernet Sauvignon is een samenstelling van Sauvignon Blanc en Cabernet Franc.

Afbeelding

Mendoza is gelegen aan de voet van het Andesgebergte, ongeveer 960 km ten Westen van Buenos Aires. Mendoza is het economisch hart van de Argentijnse wijnindustrie. Mendoza telt 5 verschillende wijngebieden met circa 140.000 hectare wijnstokken. Mendoza ligt ongeveer even ver van de evenaar als de beste wijngebieden in Frankrijk, Italië en Californië. De wijngaarden zijn gelegen op een hoogte tussen de 600m en 1.500 meter.

Afbeelding

De bodem is los zanderig met een onderlaag van kiezel, kalk en klei. Het klimaat is continentaal droog met weinig regen : gemiddeld valt er 225 mm regen per jaar. (ter vergelijking: in Argentinië valt gemiddeld tussen de 150 mm en 400 mm regen per jaar - in België is dat 780 mm regen per jaar). Het tekort aan regenwater wordt aangevuld door het smeltwater van het Andesgebergte en irrigatie. De temperatuur in de winter is gemiddeld 10°C en in de zomer kunnen de dagtemperaturen oplopen tot 40°C. Omdat Mendoza gelegen is in het zuidelijk halfrond, vindt de oogst er plaats tussen half februari en einde april.

Afbeelding

Bodegas Chakana (betekent Inca-kruis) – opgericht 1900 - 150 ha – 35j oude wijnranken – manuele vendange – 8.000 kg/ha opbrenst – 12 dagen warme fermentatie (26-28°C) - 12 maand in barrique.

Afbeelding

De wijn is donkerrood. In de neus direct rood fruit, veel kersen. In de mond vallen direct de stevige tannines op, zelfs nog een beetje ruw, ondersteund door zuren, wat maakt dat deze wijn te vroeg is opengegaan. Ik weet nog dat dit tijdens de degustatie ook al was. Ook de houttonen en het fruit komen terug. Vrij lange afdronk, maar nog niet geheel in balans.

Een lekker wijntje, maar nog iets te jong ...

_________________
Happiness? A good cigar, a good meal, a good cigar and a good woman - or a bad woman; it depends on how much happiness you can handle.
(George Burns)


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 30 Nov 2011, 23:00 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Sep 2008, 10:46
BerichtenCOLON 9403
WoonplaatsCOLON Kortrijk - België
:shock: dit typ je toch niet allemaal gewoon uit de losse pols?
ik vind het enorm interessant, hier heeft menig "druif"-liefhebber heel wat aan.

maareu, een "eenvoudige" cabernet sauvignon van 2007 die 8.5 euro kost & bovendien nu nog te jong is?
je zou toch denken dat 'betaalbare' rode wijntjes vrij snel 'drinkbaar' zijn toch?

_________________
Even new stuff eventually gets vintage,
Then you should call me.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 01 Dec 2011, 00:38 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 16 Okt 2011, 12:44
BerichtenCOLON 1756
WoonplaatsCOLON Den Haag
Met Mark zojuist Taylor's Quinta de Vargellas VP 1995 gedronken met een Hoyo 2001 (scheelt maar 6 jaar: waar hebben we het over?)

Wim


BijlagenCOLON
taylors 95.jpg
taylors 95.jpg [ 43.11 KiB | 5443 keer bekeken ]
Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 01 Dec 2011, 09:19 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 29 Apr 2008, 18:22
BerichtenCOLON 2458
WoonplaatsCOLON België
cliff schreefColon
:shock: dit typ je toch niet allemaal gewoon uit de losse pols?
ik vind het enorm interessant, hier heeft menig "druif"-liefhebber heel wat aan.

maareu, een "eenvoudige" cabernet sauvignon van 2007 die 8.5 euro kost & bovendien nu nog te jong is?
je zou toch denken dat 'betaalbare' rode wijntjes vrij snel 'drinkbaar' zijn toch?


Nee... dat Bodegas Chakana 150ha heeft en 8.000 kilo opbrengst per hectare, da wist ik niet... 8)
Tuurlijk heb ik wat opzoekingswerk moeten doen, maar dat had ik al gedaan voor de degustatie anderhalf jaar geleden !

Idd, dat was ook mijn idee, een Argentijnse (niet dure) Cabernet Sauvignon van 2007, zou nu zeker op dronk moeten zijn. Ik heb het gevoel dat de druif niet geheel tot rijping is gekomen, en daardoor wat stroef overkomt. Nochtans tegen het einde van de fles, was de wijn al veel vlotter drinkbaar (kwam dit door het aantal glazen, of toch door het ademen van de wijn ? 8-[ ). Ik geef hem nog het voordeel van de twijfel, ik heb nog één flesje hiervan, en laat dit nog een jaartje of twee liggen.

_________________
Happiness? A good cigar, a good meal, a good cigar and a good woman - or a bad woman; it depends on how much happiness you can handle.

(George Burns)


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 02 Dec 2011, 11:34 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 01 Feb 2008, 16:18
BerichtenCOLON 3042
WoonplaatsCOLON Gentbrugge
@Hans,

...een zweterige gym-sessie...BBB?... :mrgreen:

Mooie post incluis pic's en alweer iets bijgeleerd, misschien eens op prospectie gaan en een stukje grond laten analyseren, kopen, inzaaien en wie weet levert de tabak wel een lekkere Puro op die past bij deze wijn... Tegen dat de wijn op punt is hebben we misschien een nieuwe lijn sigaren:

HET KRUIS VAN DE INCA'S

Fiele

_________________
'SAVE THE WORLD' IT'S THE ONLY PLANET WITH CIGARS!


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 13 Dec 2011, 20:07 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 29 Apr 2008, 18:22
BerichtenCOLON 2458
WoonplaatsCOLON België
Lang geleden, doch niet minder wijn gedronken... Enfin... Mijn allerliefste vrouwtje maakte deze avond een schitterende lasagna, en natuurlijk hoort daar een mooi rood pittig wijntje bij.

Bodegas Olvena 2004 Coupage Tinto Roble uit Somontano Spanje.
Een mix van de Tempranillo druif, met Merlot en CS.

Heerlijk wijntje, voor een zacht prijsje, gekocht bij vinexus.de (ik schat een euro of 8).
Mooie diepdonkerrode kleur. In de neus veel rood fruit, een hint van vanille (houtlagering gedurende 5 maand) en de kruiden. In de mond overheerlijk fruit met kruidige toetsen. Vrij lange afdronk. Redelijk wat body en kan best de lasagna accompagneren.


BijlagenCOLON
90720.jpg
90720.jpg [ 20.96 KiB | 5397 keer bekeken ]

_________________
Happiness? A good cigar, a good meal, a good cigar and a good woman - or a bad woman; it depends on how much happiness you can handle.

(George Burns)
Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 13 Dec 2011, 21:31 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009, 09:13
BerichtenCOLON 1811
WoonplaatsCOLON Liedekerke
.... Een selectie Portugese wijnen! :)
En als begeleiding een H.Upmann petit corona

Cheers!


BijlagenCOLON
mobileimage.jpg
mobileimage.jpg [ 232.3 KiB | 5391 keer bekeken ]

_________________
"If I had taken my doctor's advice and quit smoking when he advised me to, I wouldn' have lived to go to his funeral" (98 year old) George Burns
Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 15 Dec 2011, 19:42 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 29 Apr 2008, 18:22
BerichtenCOLON 2458
WoonplaatsCOLON België
Heute abend wijncommanderij met als thema "Biologisch en Biodynamisch"...
We zijn benieuwd ! 8-[

_________________
Happiness? A good cigar, a good meal, a good cigar and a good woman - or a bad woman; it depends on how much happiness you can handle.

(George Burns)


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 19 Dec 2011, 10:46 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 01 Feb 2008, 16:18
BerichtenCOLON 3042
WoonplaatsCOLON Gentbrugge
Hansa schreefColon
Heute abend wijncommanderij met als thema "Biologisch en Biodynamisch"...
We zijn benieuwd ! 8-[



En al nuchter? :mrgreen:

Nee serieus, ontdekkingen gedaan die de moeite zijn?

Fiele

_________________
'SAVE THE WORLD' IT'S THE ONLY PLANET WITH CIGARS!


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 19 Dec 2011, 19:16 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Sep 2008, 10:46
BerichtenCOLON 9403
WoonplaatsCOLON Kortrijk - België
Filip schreefColon
Hansa schreefColon
Heute abend wijncommanderij met als thema "Biologisch en Biodynamisch"...
We zijn benieuwd ! 8-[



En al nuchter? :mrgreen:

Nee serieus, ontdekkingen gedaan die de moeite zijn?

Fiele


ook wel eens benieuwd naar z'n bevindingen :wink:

_________________
Even new stuff eventually gets vintage,
Then you should call me.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 19 Dec 2011, 22:26 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 16 Okt 2011, 12:44
BerichtenCOLON 1756
WoonplaatsCOLON Den Haag
Vandaag, na een lekker flesje rood met z'n tweetjes, toch nog een flesje dessertwijn (gek op!!!) uit de Jurançon opengetrokken. Chateau Jolys Cuvée Vieilles Vignes 1996: 15 jaar oud en net als mijn dochter in de pubertijd dus. Bijzondere wijn, die naast de vanzelfsprekend oudere, belegen tonen, een verrassende frisheid bevat. Bijzonder glas van de Mansengdruif.

Wim.


BijlagenCOLON
Jolys VV.jpg
Jolys VV.jpg [ 47.7 KiB | 5322 keer bekeken ]
Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 19 Dec 2011, 22:45 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Sep 2008, 10:46
BerichtenCOLON 9403
WoonplaatsCOLON Kortrijk - België
ik heb een flesje "ruban bleu" opengetrokken, een haut medoc van 2001...

hopelijk is ie morgen beter 8-[

:lol:

_________________
Even new stuff eventually gets vintage,
Then you should call me.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 22 Dec 2011, 00:19 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 16 Okt 2011, 12:44
BerichtenCOLON 1756
WoonplaatsCOLON Den Haag
Gisteren (de dag voordat ik 50 werd) met mijn vrouw en 2 vrienden het nodige lekkers aan wijn opengetrokken:

Om te beginnen de fles Krug Grande Cuveé champagne (van mijn vrienden gekregen ter gelegenheid van mijn verjaardag)
Complexe, licht hout gedomineerde, maar toch zeer elegante, hechte en krachtige champagne.
Mooi, nee, prachtig begin van de avond.

Wim.


BijlagenCOLON
Krug.jpg
Krug.jpg [ 49.77 KiB | 5307 keer bekeken ]
Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 22 Dec 2011, 00:40 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 16 Okt 2011, 12:44
BerichtenCOLON 1756
WoonplaatsCOLON Den Haag
De 2-de fles die we dronken was de rode Côte-Rôtie van Etienne Guigal van de speciale wijngaard "La Turque" uit mijn trouwjaar 1994:

17 jaar oud, maar nog prachtig. Vloeibaar fluweel met een schitterende kruidigheid en een enorme lange afdronk. Wat een complete wijn!!! Wauw!

Wim.


BijlagenCOLON
turque 1994.jpg
turque 1994.jpg [ 49.8 KiB | 5305 keer bekeken ]
Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 22 Dec 2011, 01:06 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 16 Okt 2011, 12:44
BerichtenCOLON 1756
WoonplaatsCOLON Den Haag
De derde fles van de avond was een dessertwijn uit de Sauternes uit het topjaar 2001: Lafaurie Peyraguey 2001.

Hele mooie rijpe, geconcentreerde dessertwijn met veel tropisch fruit, mooie zuren en bitters en ook prachtige frisse tonen en met een lange afdronk. Topper.

Wim.


BijlagenCOLON
Lafaurie.jpg
Lafaurie.jpg [ 49.08 KiB | 5303 keer bekeken ]
Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 5 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.