Sigarenplatform

Het is momenteel 29 Mrt 2024, 16:15

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 05 Mrt 2009, 13:28 
Offline
Grootmeester
Grootmeester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Apr 2008, 09:32
BerichtenCOLON 451
WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel
Het is niet zo druk in dit subforum, dus kom, laat ik eens een kopie van mijn nieuwste recensie hier neerzetten. Gisteravond vanwege de Restaurantweek (www.restaurantweek.nl) wezen eten bij restaurant L'Etoile in Gouda. Hier mijn recensie:

CitaatColon
Omdat een voor ons bekend restaurant vol geboekt was, kwamen we min of meer bij toeval terecht bij L'Etoile. We rijden er regelmatig langs en hadden op basis van het uiterlijk een vooroordeel dat het wat formeel en stijfjes zou zijn. Gisteravond werd ons ongelijk ruimschoots bewezen. Een erg sfeervol restaurant met jonge vlot personeel die goed tussen zeer correcte bediening en ontspannen communicatie manoeuvreert. De ervaren gastheer lijkt de touwtjes goed in handen te hebben. Hij vertelde dat het voor hen een hectische avond was, maar daar merkten wij niets van. De verschillende gangen werden met niet te grote tussenpozen geserveerd. Door de indeling van het redelijk grote restaurant heb je toch het idee dat je intiem zit te dineren.
Over het eten, gecreëerd onder leiding van een jonge chef, kan ik kort zijn: puur, eerlijk en smaakvol. Wij maakten gebruik van het Restaurantweek-menu van 25,- p.p. Vooraf ontvingen we zoals alle gasten de pré-amuses: 2 soorten huisgebakken brood met zachte boter, huisgemarineerde olijven (met rozemarijn, niet mijn smaak, maar dat is persoonlijk), koekjes met ansjovis (mild van smaak; helaas ontvingen we er slechts drie, dus over de laatste moest flink gesteggeld worden). Vervolgens werd een heerlijke amuse geserveerd van een stukje huisgerookte zalm. Heerlijk zacht van smaak. Het voorgerecht was een marbré ("laagjescake") van weiderund, ganzenlever en truffel, geserveerd met rode wijnsiroop en gemarineerde pruimen. Prachtig! Wat een smaken! Vervolgens kozen wij een extra voorgerecht (10 euro). Mijn vrouw koos de tonijn en gamba op Japanse wijze. Ik koos de krokant gebakken eendenborst. Erg van genoten. Het hoofdgerecht was Hollands kalf (zéér zacht gegaard) met rozeval aardappeltjes en groenten. Wederom zeer smakelijk. Áls ik een kritische noot moet plaatsen: er werd een saus van eekhoorntjesbrood bij geserveerd. Waarom dan champignons daarin serveren in plaats van eekhoorntjesbrood? Desalniettemin: erg lekker. Het dessert was een trio van kleine zoete gerechtjes: een potje van drie soorten chocolade, een crème brûlée met citrus en een luchtig mokkagerechtje. Mijn vrouw heeft er erg van genoten. Zelf koos ik, met een meerprijs van 2,50, voor een kaasdessert. Absoluut geen spijt van gehad! Wat een prachtige collectie van gerijpte zachte Franse kazen en harde Hollandse. Mooi detail was dat ik nog specifiek verzocht om een stukje kaas die er smakelijk uitzag en dat zowel de gastheer als de chef niet konden achterhalen welke kaas die precies was. Leek mij een gruyère op leeftijd, maar dit zou het niet zijn. Tips zijn welkom. Overigens kreeg ik er op advies van de gastheer een heerlijk Muscat de Rivesaltes uit 1978 bij geserveerd. Wel iets duurder dan de port die ik van plan was, maar ach. Soms moet je eens iets proberen.
We rondden af met een espresso waarbij enkele zoetigheden geserveerd werden. Minpuntje: ondanks dat het kwalitatief goede koffie van Illy was, was het toch espresso op zijn Hollands. Wie ooit Italiaanse espresso heeft gedronken, wil eigenlijk niet anders. Pluspunt: er wordt standaard zoetstof bij geleverd. Iets waar ik als diabeet erg op let en helaas bij veel te weinig restaurants zie gebeuren. Al met al waren we 111,- euro kwijt. We vonden het zeker de prijs waard en dit restaurant heeft er twee fans bij. Iets duurder dan onze andere favoriet in Gouda, maar we komen zeker nog eens terug.
Overigens is het spijtig dat men na afloop van een diner geen sigaartje meer mag opsteken. Er stond een mooie tafelhumidor met een collectie Balmoral sigaren in het restaurant. Helaas slechts een herinnering aan een voorbije traditie.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 05 Mrt 2009, 14:34 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Sep 2008, 10:46
BerichtenCOLON 9403
WoonplaatsCOLON Kortrijk - België
net zoals u genoten hebt van het restaurant heb ik genoten van de review ervan... =D>
een stukje kaas na het eten is typisch frans en ik geniet er ook enorm van, helaas is dit dodelijk voor een weightwatcher. :(

ps, hoe weet je eigenlijk dat het weiderund was?

_________________
Even new stuff eventually gets vintage,
Then you should call me.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 05 Mrt 2009, 14:39 
Offline
Grootmeester
Grootmeester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Apr 2008, 09:32
BerichtenCOLON 451
WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel
cliff schreefColon
ps, hoe weet je eigenlijk dat het weiderund was?

Staat op 't menu... ;) Helaas ben ik niet zo'n kenner dat ik het verschil tussen stal- en weiderund blind kan proeven. Wellicht als je het naast elkaar proeft. Daarnaast was het een combi met ganzenlever en truffel-"gelei". Maar lekker was het wel!


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 05 Mrt 2009, 14:48 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 29 Apr 2008, 18:22
BerichtenCOLON 2458
WoonplaatsCOLON België
Mooie review. Kan ik ook van genieten !
Eén kleine opmerking : er is geen sprake van de wijn (of begeleidende drank), enkel bij het dessertje.
Waren jullie met 2 ? Dan moest het wel een mooie wijn zijn : 111 - (25x2) = 61 euro.

_________________
Happiness? A good cigar, a good meal, a good cigar and a good woman - or a bad woman; it depends on how much happiness you can handle.
(George Burns)


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 05 Mrt 2009, 15:38 
Offline
Grootmeester
Grootmeester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Apr 2008, 09:32
BerichtenCOLON 451
WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel
Ha ha. Nee de restprijs was niet alleen drank. Vooral het extra tussengerecht (2x 10 euro), telt mee. Zit je al op 70 euro. Als je mijn Rivesaltes '78 van 9,50 mee telt en nog wat koffie en huiswijn, dan telt 't snel op.

Overigens zag ik zojuist dat ze 2 koffie te veel berekend hebben. Zeikerd als ik ben even een mailtje over gestuurd. Ben benieuwd.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 05 Mrt 2009, 16:37 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 29 Apr 2008, 18:22
BerichtenCOLON 2458
WoonplaatsCOLON België
Herjan schreefColon
Ha ha. Nee de restprijs was niet alleen drank. Vooral het extra tussengerecht (2x 10 euro), telt mee. Zit je al op 70 euro. Als je mijn Rivesaltes '78 van 9,50 mee telt en nog wat koffie en huiswijn, dan telt 't snel op.

Overigens zag ik zojuist dat ze 2 koffie te veel berekend hebben. Zeikerd als ik ben even een mailtje over gestuurd. Ben benieuwd.


En nu weten we nog niet welke wijn erbij gedronken werd ... :D :D

_________________
Happiness? A good cigar, a good meal, a good cigar and a good woman - or a bad woman; it depends on how much happiness you can handle.

(George Burns)


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 05 Mrt 2009, 16:38 
Offline
Grootmeester
Grootmeester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Apr 2008, 09:32
BerichtenCOLON 451
WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel
Hansa schreefColon
En nu weten we nog niet welke wijn erbij gedronken werd ... :D :D

De huiswijn was volgens mij een cabernet/merlot. Mijn wijn bij het kalfsvlees en eend was een Autralische Shiraz. 8)


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 05 Mrt 2009, 16:47 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 31 Jul 2008, 21:05
BerichtenCOLON 14776
WoonplaatsCOLON Hoevelaken
Ga je altijd in de zomer naar die lekkere ijsboer op de markt?
Ik ben een Goudse Kaaskop. :D In de zomer elke zondag-avond een ijsje eten en op het plein kijken hoe de poppetjes uit de deurtjes kwamen. :mrgreen: Gouda was toen nog leuk. Ben een paar keer terug gekeerd om even te kijken in mijn ouwe hood. Zou er nu niet meer willen wonen.

_________________
In nomine asbak, aansteker et spiriti puro

Tabakskevers bestellen? Stuur een mailtje!

[i]"Gaat heen en rook Diplomaticos Nr. 2"




http://www.cigarphotogallery.com


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 05 Mrt 2009, 17:04 
Offline
Meester
Meester

GeregistreerdCOLON 12 Jan 2008, 11:58
BerichtenCOLON 1792
WoonplaatsCOLON Putten
Ik krijg honger =P~
Straks eens even restaurant Schimahen openen :lol:


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 6 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.