Sigarenplatform

Het is momenteel 28 Mrt 2024, 16:18

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 14 Aug 2013, 18:13 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 14 Mei 2010, 13:19
BerichtenCOLON 4006
In navolging van het goede voorbeeld van P3rf3ction (we zijn per slot van rekening allemaal liefhebbers van het goede leven) op mijn beurt een review van een van mijn lievelingsrestaurants: “De Savoye” die andermaal gelegen is in “De tuin van de Noordzee”.

Vooraf

Chef Ignace De Savoye is in de contreien gekend als dé visman.

Ik ken maar weinig chefs die zó bezeten zijn van al hetgeen uit de zee komt.

Ignace is op zijn beurt actief op Facebook en waar ik godganse dagen zaken over sigaren post,
post hij op zijn beurt allerlei weetjes over deze of gene vis.

De zaak staat dan ook gekend als een van de beste vis-restuarants in de contreien.

Keuken

Op de kaart staan dan ook in hoofdorde visgerechten, maar bijwijlen komt hij zéér creatief uit de hoek.

Zo herinner ik mij nog dat ik er vorig jaar met vrouwlief heen ging en mijn buren een gerookte wildschotel kregen.

De borden werden met een cloche geserveerd en wanneer die aan tafel werden weggenomen beklaagde ik mij dat ik al had besteld…

Schiterende gerookte aromas!

Tevens heeft hij veelal mooie menu’s.

Prijs

De zaak staat niet gekend als de goedkoopste zaak.

Dat vindt zijn verklaring in het feit dat Ignace weigert van mindere porties te geven. Kleine, petieterige hapjes… Neen, daar houdt Ignace niet van.

Het toeval wil dat ik het met hem over de Sel Gris heb gehad (zie review P3rf3ction) en alhoewel hij op zijn beurt fan is van de keuken kan hij er zich niet in vinden. De gerechten van Frederik zijn een voor een top gedresseerd. Het zijn schilderijtjes, maar… Tja, je kent het wel.

Wat ik er wel graag bij vertel is dat de zaak zéér transparant is in zijn prijzen.

Op de website (zie verder) vind je er àlle prijzen en dat kom je niet zo vaak tegen.

Menu

Ergens begin deze zomer ging ik met de kleinzoon van de overleden verzamelaar (wiens collectie ik nog verder moet opdelen) en zijn vrouw gaan eten.

Na een zeer exhaustieve toelichting van de maître (ik hou wel van wat uitleg) gingen we voor het
Menu De Savoye (€58,00).

Als aperitief hadden de connaisseurs (ttz ikzelf en den anderen zijn vrouw) een gin-tonic: Gin Mare Mediterrane – Fever Tree.

De mannelijke compagnon was nogal zeker van zijn geaardheid en ging voor een coupe… Tsss..

* Als voorgerecht hadden we de toast gerookte paling

* En als hoofdgerecht gingen we allen voor de halve kreeft met citroenkruid.

* Het koppel koos als dessert voor vanille-ijs met seizoenfruit, terwijl ikzelf ging voor de Ile flottante. Ik ben immers van gedacht dat je op restaurant iets moet eten wat je zelf niet kan klaar maken en een coupe ijs met fruit ligt nog wel in de lijn van mijn vaardigheden.

Als wijn kozen we op aanraden van de sommelier (eerst hadden we de Chileense Santa Carolina Sauvignon in gedachte) voor de Nieuw-Zeelandse Marlborough Estate Reserve Sauvignon (€ 33,00).

Bij het dessert hadden we nog een espresso.

Al bij al betaalden we (incl. water) iets minder dan € 300,00 of iets minder dan € 100,00 / persoon. Ik vertrok met het voldane gevoel dat we value for money hadden gekregen.

Wat ik me van het uitstapje nog herinner is de absoluut fantastische saus die bij de kreeft ging. Ik had nog krielaardappeltjes bij de kreeft, maar heb die niet aangeraakt. Het bord werd tot bijna likkens toe uitgedopt. Mhh!

Leuk weetje

Ignace houdt op zijn beurt van het goede leven en is dan ook sigarenliefhebber.

Zo is hij al een paar keer naar een avond van onze sigarenclub Aroma de Cuba geweest.

Hij is de club zeer genegen nu hij veelal partners in crime meebrengt.

Na het eten slaat hij ook graag een praatje met zijn gasten.

Praktisch

De Savoye
Dumortierlaan 18
8300 Knokke-Heist
http://www.desavoye.be

_________________
Fumando las penas van pasando y . . . si fumas habanos nunca las tendras.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 14 Aug 2013, 21:45 
Offline
MAYOR
MAYOR
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 03 Nov 2007, 22:06
BerichtenCOLON 5014
WoonplaatsCOLON Deventer
Dat ziet er allemaal erg aantrekkelijk uit Koen !

En een avondje genieten van een zeebanket wordt hier ook wel op prijs gesteld.

De wijn die jullie dronken zou mij ook wel kunnen bekoren, vaak drinken we hier

de Chileense sauvignon varianten , zowel rood als wit.

Als afsluiter een Hoyo de Dieux ? Men zegt dat dit model enigszins 'zoutig' smaakt.

Afbeelding

MC


Laatst gewijzigd door 1 op MONTECRISTO, in totaal 14 keer gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 14 Aug 2013, 21:49 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 16 Okt 2011, 12:44
BerichtenCOLON 1756
WoonplaatsCOLON Den Haag
Leuke review, Koen =D> =D> =D>

Nog foto's gemaakt van alle mooie creaties?

Wim.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 14 Aug 2013, 22:23 
Offline
Double-Corona
Double-Corona
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 11 Apr 2013, 21:48
BerichtenCOLON 194
WoonplaatsCOLON Herk-de-stad, Belgie
Mooie review!
Toegevoegd aan m'n lijstje 'nog uit te proberen restaurants'
Binnen 2 weken ben ik weer aan de kust, dus......grote kanshebber [-o<


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 14 Aug 2013, 22:28 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 02 Jan 2009, 19:29
BerichtenCOLON 2161
WoonplaatsCOLON Veenendaal
Klinkt als een restaurant naar mijn hart. Die kleine porties zijn ook niks voor mij. Zeker niet gecombineerd met die irritante Nederlandse gewoonte om ook nog eens 2 uur tussen de verschillende gangen te laten verstrijken. Blijkbaar vindt men dat chique hier maar ik kom om te eten, niet om naar het tafelkleed te kijken.

Ik zeg er tegenwoordig altijd maar bij dat ze een beetje tempo moeten maken. Vaak vragen ze dan: "Hoe lang wilt u dan wachten tussen de gangen?" MAAR IK WIL NIET WACHTEN, IK WIL ETEN VERDOMME.

_________________
Wordt ook een Cigar Profiler! Kijk snel op http://www.cigarprofiler.org


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 3 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.