Sigarenplatform

Het is momenteel 28 Mrt 2024, 11:22

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 09 Nov 2011, 14:55 
Offline
Double-Corona
Double-Corona
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011, 10:46
BerichtenCOLON 172
WoonplaatsCOLON Weert
Beste Leden,

Vanochtend heb ik een gesprek gehad met een sigarenboer.Deze vertelde mij dat je sigaren die je wil laten agen,laten we zeggen tussen de 7 en 10 jaar je deze het best droog kunt opslaan dus buiten de humidor en uiteraard in de kist
Ik heb de mogelijkheid om dit te doen,in mijn huis zit een kelder die het gehele jaar een luchtvochtigheid heeft 54/56% en het word er nooit warmer als 18c of kouder als 16c.

Volgens de sigarenboer zou dit niets uitmaken voor de kwaliteit en smaak.Wil je de sigaar gaan roken leg je hem een aantal maanden van tevoren terug in de humidor en klaar is kees. Als je dit op een goede manier doet zou het zelfs beter zijn en met minder kans op schimmel.

Uiteraard praten we natuurlijk niet over extreme dus veel te warm,te koud,vochtig maar gewoon huiskamer of kelder in mijn geval

Wat is jullie mening hier in en heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten,
Marco

_________________
un sigaro è solo un sigaro quando la fumano con gli amici.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 09 Nov 2011, 15:14 
Offline
Amante del tabacco & comité du cigarre
Amante del tabacco & comité du cigarre
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 12 Apr 2007, 14:03
BerichtenCOLON 6603
Het verhaal ook wel eens gelezen op een Amerikaans forum.
Het zou dan gaan om very slow aging maar daarbij werden de kistjes wel in zipplockzakken gedaan en werd de lucht eruit gezogen en de temp terug gebracht naar een constante 12 graden.

Het zomaar terugleggen in je humi gaat geheid fout want van ongeveer 50% naar 70% is een recept voor scheuren. Dit moet dan dus ook in etappes gebeuren

Ik persoonlijk (gespeend van elke wetenschappelijke onderbouwing) kies er niet voor.
Gewoon tussen de 65 en 75 % bewaren en dan weet ik zeker dat ze goed en smakelijk blijven.

Het verhaal gaat ook dat als een rookkanaal eenmaal dicht is gegaan deze nooit meer de oude wordt.
En of het aan de rookkanalen of iets anders ligt een sigaar die eenmaal is uitgedroogd wordt in mijn opinie nooit meer de oude.
En dit is proefondervindelijk.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 09 Nov 2011, 16:29 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Jan 2009, 21:02
BerichtenCOLON 1454
Erg gevaarlijk advies. Misschien werkt het wel, maar persoonlijk vind ik het te link.

Ik zou zeggen dat 62-63 echt de ondergrens is voor het slow agen. Maar dan nog.

Ik houd ze het liefst tegen de 70 aan. Dan kan ikner altijd van genieten als
Ik een sigaartje wil :mrgreen:

_________________
Gentlemen, you may smoke.” (ending the long ban on smoking held by Queen Victoria in the early 20th Century) – King Edward VII


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 09 Nov 2011, 17:46 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 31 Jul 2008, 21:05
BerichtenCOLON 14776
WoonplaatsCOLON Hoevelaken
In zipplockzakken is het idd luchtdicht dus er zou geen vocht ontsnappen. Maar vindt het wel tricky. Zou zelf sowieso sigaren nooit 7 a 10 jaar kunnen laten liggen, lekker oproken. 8)

_________________
In nomine asbak, aansteker et spiriti puro

Tabakskevers bestellen? Stuur een mailtje!

[i]"Gaat heen en rook Diplomaticos Nr. 2"




http://www.cigarphotogallery.com


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 09 Nov 2011, 17:59 
Offline
Double-Corona
Double-Corona
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011, 10:46
BerichtenCOLON 172
WoonplaatsCOLON Weert
Marcootje schreefColon
Beste Leden,

Vanochtend heb ik een gesprek gehad met een sigarenboer.Deze vertelde mij dat je sigaren die je wil laten agen,laten we zeggen tussen de 7 en 10 jaar je deze het best droog kunt opslaan dus buiten de humidor en uiteraard in de kist
Ik heb de mogelijkheid om dit te doen,in mijn huis zit een kelder die het gehele jaar een luchtvochtigheid heeft 54/56% en het word er nooit warmer als 18c of kouder als 16c.

Volgens de sigarenboer zou dit niets uitmaken voor de kwaliteit en smaak.Wil je de sigaar gaan roken leg je hem een aantal maanden van tevoren terug in de humidor en klaar is kees. Als je dit op een goede manier doet zou het zelfs beter zijn en met minder kans op schimmel.

Uiteraard praten we natuurlijk niet over extreme dus veel te warm,te koud,vochtig maar gewoon huiskamer of kelder in mijn geval

Wat is jullie mening hier in en heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten,
Marco



Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet geloof in sigaren buiten de humidor te bewaren.Ik was zelfs zeer verbaast toen ik dit hoorde.

Ik had helaas te weinig tijd om hier dieper met hem op in te gaan wellicht een volgende keer.

_________________
un sigaro è solo un sigaro quando la fumano con gli amici.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 09 Nov 2011, 18:43 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 14 Mei 2010, 13:19
BerichtenCOLON 4006
eigenlijk is het omgekeerd:
* wil je je sigaren sneller laten agen dien je die op een lagere luchtvochtigheid te houden
* wil je vermijden dat je je sigaren al te snel agen, lv iets hoger houden dus

sigaren bewaren op 55 lv zou ik nooit doen
ik volg olav, al is voor mij de ondergrens 65 lv

wat wél een optie is, is sigaren voor een onbepaalde periode volledig luchtdicht (airtight) bewaren

_________________
Fumando las penas van pasando y . . . si fumas habanos nunca las tendras.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 09 Nov 2011, 20:18 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 10 Mei 2010, 14:27
BerichtenCOLON 1183
Het klinkt mij raar in de oren. Het is een nieuwe invalshoek waarbij een test meer antwoord zal geven. Ik denk aan het bewaren van enkele sigaren buiten de humidor en enkele op de reguliere wijze in een humidor. De sigaren dienen oorspronkelijk wel uit hetzelfde kistje te komen. Een RASCC zou hiervoor wel in aanmerking komen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 10 Nov 2011, 11:25 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010, 10:27
BerichtenCOLON 2748
WoonplaatsCOLON Tielt-Winge
Je sigaren zonder meer buiten een humidor laten liggen is zeker niet aan te raden.

In een Ziplock zak is een andere zaak maar dan nog zeer goed oppassen voor de temp.

Zelf verkies is ondergrens van 65° LV en in een humidor.

_________________
Happy smoking, Afficionado


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 5 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.