Sigarenplatform

Het is momenteel 28 Mrt 2024, 14:28

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 TitelCOLON Beginnersvragen
BerichtGeplaatstCOLON 20 Apr 2015, 10:24 
Offline
Churchill
Churchill
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 28 Jan 2015, 14:03
BerichtenCOLON 213
WoonplaatsCOLON Rotterdam
Ik zit met de volgende "problemen"

Ik heb heel vaak last dat de sigaar na de helft moeilijker blijft branden en als de sigaar niet heel erg goede trek heeft gaat hij vaak ook uit op de laatste ~4cm

De laatste tijd lijkt het of bijna alle sigaren een slechte trek hebben, verschillende merken en verschillende landen. Dus ik ga haast mijn humidor vermoeden van iets.

Gister had ik weer zo'n slechte trek in de sigaar dat ik hem maar met een sateprikker doorprikte in de lengte en de trek was gelijk een stuk opener, maar na +/- 5 trekken moest ik dit herhalen, is dit normaal lijkt me dat 1x prikken voldoende moet zijn toch?

Bij aankoop mn digitale hygrometer gecontroleerd met zo'n speciaal zakje en geeft 73% aan, dus ik doe mijn afgelezen waardes +2% RH. Er zitten nu 2 meters is, een haarhygrometer van Adorini en een digitale van Xikar.

de rh in de humidor is 68% (66%+2%), kan dit daar aan liggen dat ik de humidifier iets hoger moet instellen? de digitale hygrometer ligt in de bovenste lade en de humidifier staat op op de grond.
De humidor is trouwens een adorini Bari en ik heb een electronische bevochtiger (waar ik de RH waarde niet van gebruik die hij vermeld).

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en vooral de adviezen. Bedankt alvast.


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: Beginnersvragen
BerichtGeplaatstCOLON 20 Apr 2015, 15:25 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 23 Jun 2013, 09:06
BerichtenCOLON 1162
Beste Willy,

Het kan aan een hoop dingen liggen. Hieronder enige tips en dan nog kan het aan iets anders liggen.

1. Regelmatig 'purgen' (het doorblazen van je sigaar) zou kunnen helpen om opgehoopte deeltjes te verwijderen.

2. Langzamer roken. Hoe sneller je rookt hoe meer de kans aanwezig is dat de sigaar bitter begint te smaken en langzaam verstopt met asdeeltjes.

3. De sigaren worden te vochtig bewaard. Je kunt proberen om de sigaar een halve dag buiten de humidor te leggen alvorens deze te roken.


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: Beginnersvragen
BerichtGeplaatstCOLON 20 Apr 2015, 15:36 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie

GeregistreerdCOLON 10 Jun 2009, 09:49
BerichtenCOLON 3123
te vochtig geeft vaker problemen dan 'te' droog. wat goed is is iets wat je zelf zal uitvinden na verloop van tijd; ik zit zelf op 65 oid

ik denk ook dat je je sigaren te 'nat' hebt liggen

voor de rest; langzaam is het devies idd

geniet :D

_________________
afgehaakt


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: Beginnersvragen
BerichtGeplaatstCOLON 20 Apr 2015, 16:24 
Offline
Churchill
Churchill
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 28 Jan 2015, 14:03
BerichtenCOLON 213
WoonplaatsCOLON Rotterdam
Rijk de Gooier schreefColon
Beste Willy,

Het kan aan een hoop dingen liggen. Hieronder enige tips en dan nog kan het aan iets anders liggen.

1. Regelmatig 'purgen' (het doorblazen van je sigaar) zou kunnen helpen om opgehoopte deeltjes te verwijderen.

2. Langzamer roken. Hoe sneller je rookt hoe meer de kans aanwezig is dat de sigaar bitter begint te smaken en langzaam verstopt met asdeeltjes.

3. De sigaren worden te vochtig bewaard. Je kunt proberen om de sigaar een halve dag buiten de humidor te leggen alvorens deze te roken.


Ik purge soms, maar ging toen twijfelen of de vochtige adem niet het probleem zou kunnen veroorzaken, zal het eens wat vaker doen.

Ik lees vaak een review voor ik de sigaar rook voor wat specifieke info en vaak staat daar een rooktijd in, daar wijk ik eigenlijk nooit veel van af + of -

Heb er net 1 buiten gelegd, maar dit wil ik wel zo al roken, maar zal er eens 12h van te voren een uithalen.

Markus schreefColon
te vochtig geeft vaker problemen dan 'te' droog. wat goed is is iets wat je zelf zal uitvinden na verloop van tijd; ik zit zelf op 65 oid

ik denk ook dat je je sigaren te 'nat' hebt liggen

voor de rest; langzaam is het devies idd

geniet :D


Ik had het idee gekregen dat sigaren rond de 70% moeten zitten, dus ik vond de 68 een redelijk getal dacht ik :roll:

De sigaren voelen redelijk hard aan heb ik het idee en dan voornamelijk meer richting het mond stuk.

Zelf zou ik denken te droog, doordat ze wat harder lijken, maar dat kan ook zijn omdat ze zo zijn uitgezet omdat ze zo vochtig zijn.
maarja als ze droog zouden zijn zouden ze fikken als een sigaret en uitzetten doet tabak als het vochtig is, dus ik heb hem nu ietsje lager gezet.

Bedankt voor de adviezen en mocht er nog meer opborrelen lees ik het graag.


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: Beginnersvragen
BerichtGeplaatstCOLON 20 Apr 2015, 16:54 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 30 Aug 2012, 19:50
BerichtenCOLON 1047
WoonplaatsCOLON Almere-Buiten
Sigaren bewaren voor langere tijd doe je op 68/70% en sigaren die ik wil roken zitten meestal op de 65%.

Op lagere vochtigheid roken, kun je bereiken door een sigaar uit je humidor te leggen paar uur voordat je hem roken wilt, wat ikzelf doe is de methode van het "dryboxen" oftewel een aantal sigaren heb ik in een travelhumidor zitten zonder gevulde bevochtiger.

Voor de rest ben ik het ook met boven vermelde tips eens ;)

Suc6.

_________________
"Ask Not What Your Country Can Do For You. Ask What You Can Do For Your Country" JFK


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: Beginnersvragen
BerichtGeplaatstCOLON 20 Apr 2015, 21:39 
Offline
Churchill
Churchill
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 28 Jan 2015, 14:03
BerichtenCOLON 213
WoonplaatsCOLON Rotterdam
Ole dat wist ik dus niet. Ik doe altijd even window shoppen, trek er 1 uit de humidor en dan de vlam er in, dan toch maar van te voren al iets er uit halen, maakt het wel wat lastig als je ineens trek heb in nog een sigaar. Aangezien ik niet veel rook zal ik namelijk niet veel in een aparte humidor plaatsen.

Er is nog een hoop te leren :roll:


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: Beginnersvragen
BerichtGeplaatstCOLON 20 Apr 2015, 23:33 
Offline
Amante del tabacco & comité du cigarre
Amante del tabacco & comité du cigarre
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 12 Apr 2007, 14:03
BerichtenCOLON 6603
Willy, test je meters!
Ik rook mijn sigaren graag boven de 70% en dat geeft geen problemen.
Indien je sigaren veel te vochtig zijn dus boven de 80% geeft het wel problemen.

Indien je Cubaanse sigaren rookt uit de apenjaren heeft 70% trek problemen.
Rook niet Cubaans is dan het advies.

Oh ja fuck, van harte welkom als ik dat nog niet gezegd had.


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: Beginnersvragen
BerichtGeplaatstCOLON 21 Apr 2015, 08:29 
Offline
Churchill
Churchill
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 28 Jan 2015, 14:03
BerichtenCOLON 213
WoonplaatsCOLON Rotterdam
Raleigh schreefColon
Willy, test je meters!
Ik rook mijn sigaren graag boven de 70% en dat geeft geen problemen.
Indien je sigaren veel te vochtig zijn dus boven de 80% geeft het wel problemen.

Indien je Cubaanse sigaren rookt uit de apenjaren heeft 70% trek problemen.
Rook niet Cubaans is dan het advies.

Oh ja fuck, van harte welkom als ik dat nog niet gezegd had.


Ja de meters heb ik bij aanschaf getest en nu ligt er 1 in het zakje voor ~36h en die gaf 73% aan wat dus nog steeds mijn +2% rh geeft.

Ik rook niet veel dus heb niet heel veel kunnen testen of ik nu een verschil merk tussen cubanen en non cubanen. Gister had ik een Don Tomas clasico en die had een zeer goede trek (al was deze ook vrij hard aan het mondstuk).

Bedankt voor het meedenken!

Edit: Nog even zitten denken over de Don tomas, hier had ik altijd een te gemakkelijke draw mee ondanks dat ik oplette met knippen, dat was ook de reden dat ik deze gister getest had.
Nu had deze sigaar een goede draw, niet te los en niet te strak, mogelijk zijn deze wat minder vol(althans die ik heb) en dat die door de hogere vochtigheid een betere trek hebben gekregen.


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: Beginnersvragen
BerichtGeplaatstCOLON 22 Apr 2015, 16:08 
Offline
Churchill
Churchill
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 28 Jan 2015, 14:03
BerichtenCOLON 213
WoonplaatsCOLON Rotterdam
Ik heb zojuist een 3 tal sigaren in mijn desk humidor geplaatst die ik niet meer gebruik, RH was 62% dus hij houd behoorlijk de RH vast moet ik zeggen aangezien ik deze al 8 weken niet meer heb bijgevuld. Van het weekend eens kijken of het dan beter is.


Omhoog
   
 TitelCOLON Re: Beginnersvragen
BerichtGeplaatstCOLON 27 Apr 2015, 15:25 
Offline
Churchill
Churchill
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 28 Jan 2015, 14:03
BerichtenCOLON 213
WoonplaatsCOLON Rotterdam
Willy83 schreefColon
Ik heb zojuist een 3 tal sigaren in mijn desk humidor geplaatst die ik niet meer gebruik, RH was 62% dus hij houd behoorlijk de RH vast moet ik zeggen aangezien ik deze al 8 weken niet meer heb bijgevuld. Van het weekend eens kijken of het dan beter is.


gister een H Upmann en die rookte goed maar ging nog wel 1x uit al denk ik dat dat door mij kwam, te lang gewacht.
Nu een PDR Small Batch Reserve en deze heeft een zeer goede draw, maar ik denk dat voor deze het iets te droog is, blijft zeer makkelijk aan maar brand best vlot weg lijkt het, maar ik heb hem pas net opgestoken.

uiteindelijke vochtigheid was nu 60% dus misschien iets te laag voor de PDR, maar de Upmann deed het er goed bij.

Edit 70 min voor een 52x5" lijkt me redelijk normaal, de PDR is wel een "droge" sigaar kwa mondgevoel.


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 6 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.