Sigarenplatform

Het is momenteel 28 Mrt 2024, 16:44

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 25 Dec 2015, 13:32 
Offline
Panatella
Panatella

GeregistreerdCOLON 30 Mrt 2008, 14:43
BerichtenCOLON 31
goedemiddag,

zoals ik ook al in het voorstel topic aangaf wil ik me na een lange pauze weer wat meer bezig houden met sigaren. Ik heb een klein kabinet met 4 lades die nu nog behoorlijk leeg is. Ik heb er een bevochtigingselement inliggen waar volgens mij Oase inzit (waar je ook kerststukjes mee maakt). Ik heb alleen de ingebouwde hygrometer van de humidor.

Ik heb de artikelen over bevochtigingselementen en hygrometers gelezen en heb besloten dat ik van beide een nieuwe wil. Mijn concrete vragen:

- Welk element? Ik geloof dat ik een voorkeur heb voor kristalen omdat die een stabiele lv afgeven. Moet ik daarbij ook een fles vloeistof kopen of is gedemineraliseerd water voldoende?
- Welke meter? Ik wil graag een betrouwbare (logisch) die ik ook kan ijken.

Ik hoop dat jullie wat mooie tips hebben.

Gr. Zef


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 25 Dec 2015, 14:06 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 14 Nov 2009, 23:48
BerichtenCOLON 2331
WoonplaatsCOLON Playa del Almeros
zef schreefColon
goedemiddag,

zoals ik ook al in het voorstel topic aangaf wil ik me na een lange pauze weer wat meer bezig houden met sigaren. Ik heb een klein kabinet met 4 lades die nu nog behoorlijk leeg is. Ik heb er een bevochtigingselement inliggen waar volgens mij Oase inzit (waar je ook kerststukjes mee maakt). Ik heb alleen de ingebouwde hygrometer van de humidor.

Ik heb de artikelen over bevochtigingselementen en hygrometers gelezen en heb besloten dat ik van beide een nieuwe wil. Mijn concrete vragen:

- Welk element? Ik geloof dat ik een voorkeur heb voor kristalen omdat die een stabiele lv afgeven. Moet ik daarbij ook een fles vloeistof kopen of is gedemineraliseerd water voldoende?
- Welke meter? Ik wil graag een betrouwbare (logisch) die ik ook kan ijken.

Ik hoop dat jullie wat mooie tips hebben.

Gr. Zef

Zef zelf gebruik ik gewoon gedemineraliseerd water bij deAH vandaan. 49 cent of zo voor een liter. Werkt prima. V.w.b de ;uchtvochtigheid zou ik gewoon wat kopen. Maakt niet zoveel uit als het maar digitaal is. Een paar % afwijking maakt echt geen flikker uit kan ik je vertellen. Had een sigaar een jaar in een koker buiten de humidor (zat in mijn winterjas) en was nog prima op smaak en vocht blijkbaar. Een niet calibreerbare is dus prima en als hij 2 % afwijkt ook prima
succes
Marcel

_________________
De echte sigarenliefhebber zit op: www.sigarenplatform.nl
Volg mij op www.twitter.com/marcelbakker
Volg mij op www.facebook.com/bakkermarcel
Volg mij op instagram: marchello1959


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 25 Dec 2015, 15:09 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 26 Aug 2008, 07:29
BerichtenCOLON 3409
WoonplaatsCOLON Zutphen
Ik heb via internet bevochtigers gekocht. Bijvoorbeeld deze: http://www.heartfeltindustries.com/prod ... dity+Beads
Maar je kunt ook voor die gel korrels gaan. Volgens mij heeft Xikar wel van die dingen. Ook hygrometers kan je in diverse soorten en maten krijgen. Wat Marcel zegt, kan ik niet meer dan beamen. Een afwijking van een paar procent maakt echt niks uit. Als je zorgt voor een gevulde humidor, hou je je vochtigheid ook constanter.

Ik heb bij de bouwmarkt van dat gedistilleerde water gekocht in een 5l jerrycan. Kost bijna geen drol :mrgreen:

Succes!

_________________
- Ruud


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 27 Dec 2015, 12:36 
Offline
Panatella
Panatella

GeregistreerdCOLON 30 Mrt 2008, 14:43
BerichtenCOLON 31
top! Dan is het duurste dus niet nodig, hou ik nog eens wat over voor een sigaar ;)

Zal vanmiddag eens op zoek gaan en wat bestellen


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 27 Dec 2015, 12:51 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 30 Aug 2012, 19:50
BerichtenCOLON 1047
WoonplaatsCOLON Almere-Buiten
Geheel met Marcel een Zaagmans eens!

Een kristallen bevochtiger heb je al van tussen de 10 en 15 euro voor jouw kastje.
Ik zou voor 2 a 3 dunne smalle gaan daar je die mooi over de lades kan verdelen.
Je hebt echt niet voor elke lade 1 nodig.

Ik gebruik zelf maar 4 smalle in mijn 7laden cabinet, daarnaast ligt deze ook wel behoorlijk vol.

Immers hoe voller je cabinetje ligt met sigaren des te stabieler is je RLV.

Je digitale RLV metertje kost tussen de 25 en 35 euro.

Ik zelf heb ze zowel van XiKar (Rechthoekig) als die Rechthoekige van Angelo.

Grtz Thomas.

_________________
"Ask Not What Your Country Can Do For You. Ask What You Can Do For Your Country" JFK


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 27 Dec 2015, 14:04 
Offline
Churchill
Churchill
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 28 Jan 2015, 14:03
BerichtenCOLON 213
WoonplaatsCOLON Rotterdam
Ook hier heartfelt bevochtigers in m'n kleine humidor gehad en dan blijft het goed stabiel.
Voordeel van de smalle dunne is dat deze de grote van een sigaar zijn en dus niet veel plaats wegnemen. Wel is het zo dat hoe meer beads hoe minder vaak je moet herbevochtigen maar 2-3 moet ruim voldoende zijn als de humidor goed op vocht is.

Voor je hygrometer: vergeet geen kalibreerzakje mee te bestellen zodat je ook weet welke afwijking de hygrometer heeft.


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 1 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.