Sigarenplatform

Het is momenteel 28 Mrt 2024, 14:49

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 182 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 ELLIPSIS 9 10 11 12 13 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 24 Jan 2012, 19:29 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007, 10:28
BerichtenCOLON 2757
WoonplaatsCOLON Rhoon
Gewoon wat gedestileerd water erop tot ze voor 80% doorzichtig zijn.
En ik zou mij verder over mengsels niet druk maken want in 95% van de tijd staan de beads alleen maar vocht af te geven en niet op te nemen. ( mijn persoonlijke mening natuurlijk)

_________________
Robert


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 24 Jan 2012, 19:39 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 10 Sep 2011, 23:01
BerichtenCOLON 1256
WoonplaatsCOLON antwerpen
Bedankt voor uw hulp!Zal ik zeker doen...


RobertRhoon schreefColon
Gewoon wat gedestileerd water erop tot ze voor 80% doorzichtig zijn.
En ik zou mij verder over mengsels niet druk maken want in 95% van de tijd staan de beads alleen maar vocht af te geven en niet op te nemen. ( mijn persoonlijke mening natuurlijk)


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 24 Jan 2012, 19:50 
Offline
Corona
Corona

GeregistreerdCOLON 21 Sep 2011, 11:56
BerichtenCOLON 91
WoonplaatsCOLON Deventer
Ben ik het toch niet helemaal mee eens (mooi he zo'n forum ;-))

Op dit moment geven de luchtbevochtigers idd alleen maar af. De LV in huis is in de meeste huizen erg laag en de humidor lekt altijd iets. (en hij gaat uiteraard regelmatig open)

Op dit moment lijkt mij de combo prima. Wanneer je komende zomer echter nog steeds de combo gebruikt zullen de beads langzaam verzadigen. De LV is in huis dan veel hoger waardoor de beads vaker vocht op zullen nemen, inclusief de PG die mee-verdampt is. Ik zou gaan of voor alleen Xikar of alleen voor beads. Waarom wil je ze eigenlijk combineren?

Ik heb trouwens nog nooit iemand horen melden dat zijn beads het 'niet meer doen' dus of ze daadwerkelijk zo gevoelig zijn....

Bevochtigen van mijn tubes (beads) is een beetje natte vinger werk :lol: . Ik besprenkel ze een aantal seconden met water droog ze dan aan de buitenkant iets af en leg ze weer terug. Ongeveer een maandelijkse procedure.

Heeft er niemand op het forum zin om te promoveren in scheikunde? Zie deze vraag best vaak terug komen... 8)

_________________
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking."
- General George Patton


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 24 Jan 2012, 20:17 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 10 Sep 2011, 23:01
BerichtenCOLON 1256
WoonplaatsCOLON antwerpen
Het zit dus zo ik heb eerst een xikar gekocht.
Maar by nader inzien ben ik beter met de beads.(gemakkelijker en nauwkeuriger)
Daarmee dacht ik misschien combineren..
Ik heb gisteren de xikar eruit gedaan.
Daarjuist heb ik 3 humidity beads in myn humidor gelegd dus probleem opgelost..
Ik heb ze bevochtigd hopelijk staat hy morgen op 70% :wink:

smokin ace schreefColon
Ben ik het toch niet helemaal mee eens (mooi he zo'n forum ;-))

Op dit moment geven de luchtbevochtigers idd alleen maar af. De LV in huis is in de meeste huizen erg laag en de humidor lekt altijd iets. (en hij gaat uiteraard regelmatig open)

Op dit moment lijkt mij de combo prima. Wanneer je komende zomer echter nog steeds de combo gebruikt zullen de beads langzaam verzadigen. De LV is in huis dan veel hoger waardoor de beads vaker vocht op zullen nemen, inclusief de PG die mee-verdampt is. Ik zou gaan of voor alleen Xikar of alleen voor beads. Waarom wil je ze eigenlijk combineren?

Ik heb trouwens nog nooit iemand horen melden dat zijn beads het 'niet meer doen' dus of ze daadwerkelijk zo gevoelig zijn....

Bevochtigen van mijn tubes (beads) is een beetje natte vinger werk :lol: . Ik besprenkel ze een aantal seconden met water droog ze dan aan de buitenkant iets af en leg ze weer terug. Ongeveer een maandelijkse procedure.

Heeft er niemand op het forum zin om te promoveren in scheikunde? Zie deze vraag best vaak terug komen... 8)


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 24 Jan 2012, 20:28 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Sep 2008, 10:46
BerichtenCOLON 9403
WoonplaatsCOLON Kortrijk - België
smokin ace schreefColon
B..... Ik zou gaan of voor alleen Xikar of alleen voor beads. Waarom wil je ze eigenlijk combineren? ...


ceder-vervangende buffer?

_________________
Even new stuff eventually gets vintage,
Then you should call me.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 24 Jan 2012, 20:43 
Offline
Corona
Corona

GeregistreerdCOLON 21 Sep 2011, 11:56
BerichtenCOLON 91
WoonplaatsCOLON Deventer
@Cliff Das een interessante visie.... Het nabootsen van een ceder buffer lijkt mij ingewikkeld. Maar zeker een nobel streven.

Blijft een ingewikkeld verhaal die LV.... Zeker omdat er nergens bewezen waarheden staan. Sommigen beweren dat PG schimmelwerend is (en dus interessant) anderen vinden het chemicaliën en dus ongeschikt voor sigaren. Beads zorgen voor een mooie constante 70% maar hebben geen bewezen schimmelwering.

Wellicht is dit ook juist wel het leuke van de hobby die ik begin te ontdekken.... Je filosofeert wat, je klooit wat en ondertussen drink je wat en rook je een lekkere bundle selection robusto (as we speak)...... 8) het leven van een sigarenroker gaat niet over rozen....

Hoop dat de LV-goden wauwels goed gezegend hebben en dat er morgen netjes 70/70 op de teller staat [-o<

_________________
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking."
- General George Patton


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 25 Jan 2012, 19:47 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 10 Sep 2011, 23:01
BerichtenCOLON 1256
WoonplaatsCOLON antwerpen
Nu staat er 69% op te teller kan zijn dat de hygrometers niet 100%zijn of hij kan nog stijgen natuurlijk.Schimmelvorming kan ind voorkomen maar niet veel denk ik als ik kon lezen op dit forum.


smokin ace schreefColon
@Cliff Das een interessante visie.... Het nabootsen van een ceder buffer lijkt mij ingewikkeld. Maar zeker een nobel streven.

Blijft een ingewikkeld verhaal die LV.... Zeker omdat er nergens bewezen waarheden staan. Sommigen beweren dat PG schimmelwerend is (en dus interessant) anderen vinden het chemicaliën en dus ongeschikt voor sigaren. Beads zorgen voor een mooie constante 70% maar hebben geen bewezen schimmelwering.

Wellicht is dit ook juist wel het leuke van de hobby die ik begin te ontdekken.... Je filosofeert wat, je klooit wat en ondertussen drink je wat en rook je een lekkere bundle selection robusto (as we speak)...... 8) het leven van een sigarenroker gaat niet over rozen....

Hoop dat de LV-goden wauwels goed gezegend hebben en dat er morgen netjes 70/70 op de teller staat [-o<


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 25 Jan 2012, 21:10 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Sep 2008, 10:46
BerichtenCOLON 9403
WoonplaatsCOLON Kortrijk - België
jauwels schreefColon
Nu staat er 69% op te teller kan zijn dat de hygrometers niet 100%zijn of hij kan nog stijgen natuurlijk.Schimmelvorming kan ind voorkomen maar niet veel denk ik als ik kon lezen op dit forum.


once and for all, kalibreer die dan :?

al uw inspanningen ten spijt als je geen 100% zekerheid hebt dat uw hygrometers uberhaupt de juiste LV aangeven.
misschien zit je nu al aan 79% en geeft uw hygrometer 69% aan... plots ga je uw sigaren mogen kammen.

meten doe je op de juiste manier, of controleer je thuis met je vingers of er spanning in het stopcontact zit?
:wink:

_________________
Even new stuff eventually gets vintage,
Then you should call me.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 25 Jan 2012, 23:29 
Offline
Corona
Corona
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 20 Jun 2011, 09:54
BerichtenCOLON 53
WoonplaatsCOLON Antwerpen
cliff schreefColon
meten doe je op de juiste manier, of controleer je thuis met je vingers of er spanning in het stopcontact zit?[/b] :wink:


Eeuh, wat is daar mis mee...? quick and efficient, de manier waarop echte mannen werken! :D :D

_________________
Michael


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 20 Mrt 2012, 20:26 
Offline
Grootmeester
Grootmeester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 20 Apr 2009, 14:52
BerichtenCOLON 374
WoonplaatsCOLON Delft
Michael De Clercq schreefColon
cliff schreefColon
meten doe je op de juiste manier, of controleer je thuis met je vingers of er spanning in het stopcontact zit?[/b] :wink:


Eeuh, wat is daar mis mee...? quick and efficient, de manier waarop echte mannen werken! :D :D

Ik prefereer toch gewoon flinke spijker. Mijn vingers passen er namelijk niet in, of ik moet weer eerst de beschermkap eraf halen maar dat is teveel werk.

Het kalibreren van je meter is inderdaad heel belangrijk, je weet anders nooit precies wat dat de meter aangeeft. Ik mag het binnenkort weer gaan proberen, aangezien mijn meter nu op ~60% staat, volgeladen met beads en 2 potjes kristallen 8)
(in het kader van "if it's worth doing, it's worth overdoing")

Vooral een simpel metertje van 10 euro kun je niet vertrouwen dat het jarenlang stabiel blijft, van een Fluke meter van 200 euro mag/kan je dat wel verwachten en daar betaal je dan ook voor (maar ik denk niet dat die RV kan meten, stroom en spanning daarentegen wel weer).

_________________
Siglo VI:
De ware definitie van je geld in rook zien opgaan!


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 23 Mrt 2012, 08:57 
Offline
Aanstormend talent in de sigarologie
Aanstormend talent in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2012, 08:17
BerichtenCOLON 349
WoonplaatsCOLON Gelderland
BijlageColon
BestandsbeschrijvingCOLON Gel beads droog en gehydrateerd.
Gel beads.jpg
Gel beads.jpg [ 32.73 KiB | 5656 keer bekeken ]
In mijn humidor (ca. 0,2 m3) gebruik ik een passieve combinatie van Heartfelt beads en gel beads.

De Heartfelt beads liggen gewoon te liggen. Ze werken als buffer en worden nooit direct bevochtigd.

De gel beads komen uit een dump-achtig winkeltje en kosten nog geen euro voor een klein zakje. Zo'n zakje bindt ongeveer anderhalve liter vloeistof en wordt o.a. gebruikt voor het schikken van bloemen. De bolletjes komen in verschillende kleuren en maten.
De vloeistof bestaat bij mij uit gedestilleerd water met 10% tot 50% propyleenglocol, al naar gelang het seizoen. 's Winters gebruik ik de 10%, 's zomers de 50% variant. De 50% bevochtigd minder snel en kan (door de hygroscopisiteit) ook vocht onttrekken aan de lucht. In feite zijn dit niet meer dan anders vormgegeven gel-kristallen die Cliff in de eerst post noemt.
Door de vormgeving kan er lucht circuleren tussen de gehydrateerd bolletjes waardoor deze variant iets sneller bevochtigd dan de gel-kristallen die dicht op elkaar gepakt zitten.

Voor de callibratie gebruik ik de simpele techniek dat krakende sigaren te droog zijn en dat schimmelende sigaren te vochtig zijn. Deze twee situaties corresponderen met twee waardes op de hygrometers waar ik steeds tussen blijf zitten. Momenteel staan de hygrometers met de 10% balletjes op 72%.

Dit systeem gebruik ik nu zo'n vijf jaar.

De reden voor een passief systeem is dat er geen plek meer is voor een actief systeem :wink:

_________________
Be happy!


Laatst gewijzigd door 1 op Bertje, in totaal 4 keer gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 04 Feb 2014, 13:28 
Offline
Amante del tabacco & comité du cigarre
Amante del tabacco & comité du cigarre
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 12 Apr 2007, 14:03
BerichtenCOLON 6603
Ik heb eens een energiemeter bij mijn boneco geplaatst.
Als het klopt wat de meter aangeeft dan verbruikt hij zo`n beetje voor €200 aan energie per jaar. :shock:
Dat is wel heel veel vinden jullie ook niet?


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 04 Feb 2014, 14:07 
Offline
MAYOR
MAYOR
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 24 Jun 2008, 20:32
BerichtenCOLON 7333
Kan me dat werkelijk niet voorstellen.
Is je meter geijkt?
Geen rekenfoutje gemaakt?

Edit: even nagekeken: zou zo maar kunnen maar vreet wel enrom veel energie zeg: vier a vijf van die dingen in huis komt overeen mat jaarlijks energiegebruk van een gezin in NL.

Ter vergelijking: een elektrische boiler kost plm €450 aan energie per jaar... :shock:

even hier kijken:

http://www.milieucentraal.nl/themas/ene ... erbruikers

_________________
"Je n'ai pas besoin de cette hypothèse."
"In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister"
"Was sich liebt das neckt sich"


Laatst gewijzigd door 1 op drP, in totaal 4 keer gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 04 Feb 2014, 14:13 
Offline
Amante del tabacco & comité du cigarre
Amante del tabacco & comité du cigarre
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 12 Apr 2007, 14:03
BerichtenCOLON 6603
Het is zo`n digitale energiemeter uit de bouwmarkt.
Een rekenfoutje gemaakt............................dat zou heel goed kunnen. :D
Het is trouwens niet alleen de boneco maar ook de ventilatoren.
Maar dan nog.

Meting opnieuw gestart. :D

Edit; net gekeken op de link die je meestuurde.
Ik moet verkeerd gerekend of ingesteld hebben.
De boneco staat niet eens op verwarmen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 04 Feb 2014, 14:28 
Offline
Aanstormend talent in de sigarologie
Aanstormend talent in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2012, 08:17
BerichtenCOLON 349
WoonplaatsCOLON Gelderland
Voor 200 euro koop ik liever een kistje sigaren... :mrgreen:

Voor 200 euro krijg je pakweg (afhankelijk van je leverancier) 900 KWh stroom.
Dat komt neer op ca. 100 Watt continu (24 uur per dag, 365 dagen per jaar) of 2,4 KWh per dag gemiddeld.
Kun je daar iets bij voelen als je naar je Boneco kijkt?
M.a.w. klinkt dit een beetje plausibel voor dat apparaat?

Edit: De modellen die ik op marktplaats zie staan zijn zo tussen de 25 en 40 Watt en die zijn voor hele woonkamers te bevochtigen. Klinkt dus niet heel waarschijnlijk dat je 200 euro per jaar kwijt bent. Ik zou verwachten dat zo'n humidor bevochtiger alleen stroom gebruikt als er echt iets gedaan moet worden en eventueel eens in de zoveel tijd om de lucht een beetje te circuleren.

Met een ventilator van honderd Watt kun je je sigaren naar Cuba terug blazen...

_________________
Be happy!


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 182 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 ELLIPSIS 9 10 11 12 13 Volgende

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 4 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.