Sigarenplatform

Het is momenteel 28 Mrt 2024, 11:43

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 18 Nov 2009, 13:39 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Sep 2008, 10:46
BerichtenCOLON 9403
WoonplaatsCOLON Kortrijk - België
na het nuttige toppic over luchtbevochtigers, nu het topic over hoe je de luchtvochtigheid kan meten.
want op gelijke belangrijke hoogte als de bevochtiger zit de hygrometer.

tenslotte moet je gaan meten wat de luchtvochtigheid in uw humidor is.
te vochtig betekend in extremis; sigaren gaan gaan rotten
te droog betekend in extremis; sigaren verliezen smaak die ze nooit meer terugkrijgen.


in wikipedia vinden we hetvolgende:
Een Hygrometer is een instrument om vochtigheid van de lucht te meten. In zijn eenvoudigste vorm bestaat een hygrometer uit twee gewone thermometers, waarvan er van één continu het bolletje wordt natgehouden. Door verdamping van vocht vanaf het bolletje wordt die thermometer afgekoeld tot het dauwpunt, deze temperatuur wordt ook wel de natte-boltemperatuur genoemd. Door aflezing van beide thermometers kan uit een tabel de luchtvochtigheid worden bepaald. Dit type wordt ook wel psychrometer genoemd.
Er zijn verschillende andere typen van hygrometers. Een veel gebruikt huis-tuin-en-keuken type gebruikt een menselijke of dierlijke haar onder spanning om de vochtigheid te meten. (zie afbeeldingen) Een nadeel bij dit soort hygrometers is dat de lengteverandering van haar niet lineair toeneemt bij de toenemende vochtigheidsgraad waardoor er een extra tabel nodig was om de lengte om te rekenen naar de bijbehorende relatieve vochtigheid.
Ook modernere, elektronische varianten worden gebruikt. Deze gebruiken vaak halfgeleider kristallen waarvan de geleiding afhangt van de luchtvochtigheid.
Hygrometers zijn belangrijke meetinstrumenten in musea, broeikassen, sauna's, maar ook in huis wanneer een planken vloer of een piano in goede conditie moeten worden gehouden is het belangrijk de luchtvochtigheid goed in de gaten te houden.
Sommige hygrometers geven niet alleen een momentane waarde van de luchtvochtigheid, maar kunnen ook op papier een historische waarde bijhouden. Zulke instrumenten worden ook hygrograaf genoemd.


vermoedelijk waren velen hiervan al op de hoogte...

Voor we van start gaan met de uiteenzetting, wil ik even tussendoor vermelden (en dit is een uitermate belangrijk punt) dat bij de aankoop van een hygrometer deze gekalibreerd moet worden.
stel, uw hygrometer toont mooi 70% maar in werkelijkheid is het 60% is uw humidor, wel dan is dat pech, dan liggen uw sigaren niet in de juiste omstandigheden en da's nefast voor de smaak.
een potentieel mooie rook ervaring kan uitdraaien op een slechte ervaring!
hoe je best een hygrometer kan kalibreren zie je volledig onderaan.

enfin,

er bestaan dus 2 soorten hygrometers, de analoge en de digitale.


Hygrometers.

1. De analoge Hygrometer:

1.1. De analoge hygrometer -Bimetaal-

indien u ooit een humidor gekocht hebt is de kans groot dat er een analoge hygrometer bijzat, de kans is zelfs nog groter dat het een analoge hygrometer was met bimetaal.

1.1.1) werking:

de werking van dit type hygrometer gebeurd door een metalen veertje dat verlijmd is met een strook papier, (dus OP de veer ligt een strookje papier verlijmd) wanneer nu de luchtvochtigheid (LV) toeneemt of afneemt zal het papier gaan uiteenzetten of krimpen.
hierdoor spant of ontspant het spiraaltje zich, aan de spiraal is een wijzer gekoppeld die op een schaalverdeling de LV afgeeft.
dit noemt de papier-metaal of bimetaal hygrometer

1.1.2) enkele voorbeelden.

de gewone huis-tuin en keuken hygrometers,

Afbeelding

Afbeelding

de specifieke humidor-hygrometers.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en tenslotte de credo, die dubbel zoveel kost als een no name hygrometer.
deze is wel van merkelijk betere kwaliteit, het omhulsel is om te beginnen al van messing.

Afbeelding

Afbeelding

in deze verschillende soorten hygrometers heb je ook nog eens de kalibreerbare en de niet kalibreebare hygrometers.

1.1.3) voor en nadelen:

voordelen:
- basismodelletjes zijn goedkoop.
- ze ogen heel mooi en verzorgd.
(bij de bouw van een humidor bouw ik graag een analoge hygrometer in, het straalt klasse uit.)

nadelen:
- ze zijn onnauwkeurig, sommige modellen kunnen tot 10% foutief meten.
(indien je dat wéét dan kan je dat verrekenen, indien je dat niet weet dan ben je fout bezig)
- het duurt ook een tijdje vooraleer de analoge hygrometer een verandering in LV aantoont.


1.2. de Analoge Haar Hygrometer.

deze is duidelijk beter dan de bimetalen hygrometer.
hier word gebruik gemaakt van varkenshaar (of paardenhaar) om de LV te gaan meten.
(je hebt ze ook met synthetische haren)

1.2.1) werking.

iedereen kent ongetwijfeld de uitdrukking "bad hairday", haar gaat namelijk bij een hogere luchtvochtigheid langer gaan worden.
dat gaat op zijn beurt dan weer een naald verder of minder ver gaan laten uitslaan waardoor we de LV gaan verkrijgen.

1.2.2) enkele voorbeelden:

Afbeelding

in 1783 maakte Saussure volgende haarhygrometer;

Afbeelding

1.2.3) voor en nadelen.

voordelen:

- behoorlijk nauwkeurig.
- snelle werking, een verandering zal je ogenblikkelijk zien.
- aantrekkelijke toestellen, al zijn ze niet te verkrijgen in kleinere uitvoeringen.

nadelen:

- duurder,
- bij de broed van eieren word je verwacht ze voor iedere broed te kalibreren, bij gebruik in een humidor kalibreer je ze ook best iedere 6 maand.
- geen kleine uitvoeringen te verkrijgen.

2. De Digitale Hygrometers.

deze zijn ongetwijfeld de beste, al ziten er natuurlijk ook uitzonderingen tussen.

2.1) werking:

de elektronische schakeling gaat via een halfgeleider de LV gaan meten, hoe vochtiger het is hoe meer de halfgeleider gaat 'geleiden'.

de halfgeleider ziet er (bijvoorbeeld) uit als onderstaande figuur.

Afbeelding

de halfgeleider die in de boneco 7056 hygrostaat zit ziet er uit als op onderstaande figuur.

Afbeelding

2.2) enkele voorbeelden.

het rechthoekig model.

Afbeelding

het ronde model.

Afbeelding

nog enkele varianten.

Afbeelding

met externe sensor

Afbeelding

2.2) voor en nadelen:

voordelen:

- zeer nauwkeurig.
- kalibreren hoef je slechts 1x te doen.
- je hebt ze in verschillende formaten, zelfs met temperatuursaanduiding.

nadelen:

- duurder.
- niet zo aantrekkelijk als bepaalde analoge modellen.

hygrostaten:

daar ikzelf hygrostaten belangrijk vind heb ik besloten om in dit topic er even wat aandacht aan te besteden.

hygrostaten gaan in de eerste plaats de LV gaan meten, en gaan ze dan gaan vergelijken met de door u ingestelde waarde.
indien de huidige luchtvochtigheidswaarde lager is dan de ingestelde waarde dan zal er een relais (schakelaar) gesloten worden intern.
indien u aan de hygrostaat een luchtbevochtiger hebt gekoppeld zal deze in werking worden gesteld waardoor de LV zal stijgen.
(andersom is ook mogelijk maar dat is dan voor luchtontvochtigers aan te sturen, dit is bij ons niet van toepassing)

je hebt ze digitaal en analoog.

analoog:

Afbeelding

de link.

en in combinatie met een bevochtiger:

Afbeelding

digitaal:

Afbeelding

en in combinatie met een bevochtiger:

Afbeelding


zelf aan de slag?
klikkie doen.


hygrometers kalibreren:

velen onder jullie gaan we de truc met de vaatdoek kennen, of de zouttest...
da's allemaal goed en wel, maar wil je echte zekerheid, kalibreer dan uw hygrometer met een bodeva kalibratie test.

Afbeelding

deze test kan je meerdere malen hergebruiken.

kostprijs: 3.34 euro.


NOTA;

het is dus onontbeerlijk dat u een goeie acurate hygrometer gebruikt bij het stockeren van sigaren!
vertrouw niet te veel op de meegeleverde hygrometer bij uw humidor, meestal is dit een vrij goekoop toestelletje.
voor u het weet hebt u een mooie verzameling sigaren die u (onbewust) in verkeerde omstandigheden bewaard.

ik weet ook maar al te goed dat u met 20 euro al een mooie sigaar kan kopen, of zelfs 2 heerlijke sigaren van 10 euro... maar tegen de tijd dat de sigaren al lang opgerookt zullen zijn, zal de hygrometer nog steeds u de juiste LV aantonen.

koop dus liever te snel dan te laat een goeie hygrometer!

_________________
Even new stuff eventually gets vintage,
Then you should call me.


Laatst gewijzigd door 1 op cliff, in totaal 18 keer gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Nov 2009, 13:45 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008, 20:01
BerichtenCOLON 7169
Mooi mooi,

Mis alleen nog Maartens verhaal over de verhouding van RV en temperatuur. Daar heeft hij altijd een mooie tabel voor.

Voor alle vragen over waarom mijn RV zo naar beneden schiet als het herfst wordt, of omhoog schiet als het zomer wordt.

Ik moet dit soort topics bookmarken :-D.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Nov 2009, 13:48 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Sep 2008, 10:46
BerichtenCOLON 9403
WoonplaatsCOLON Kortrijk - België
Cohiba schreefColon
Mooi mooi,

Mis alleen nog Maartens verhaal over de verhouding van RV en temperatuur. Daar heeft hij altijd een mooie tabel voor.

Voor alle vragen over waarom mijn RV zo naar beneden schiet als het herfst wordt, of omhoog schiet als het zomer wordt.

Ik moet dit soort topics bookmarken :-D.


dit topicje is er enkel maar om aan te tonen HOE je de LV kan meten, externe invloeden kan ik er misschien nog wel eens bijplaatsen... maar in feite hoort dit thuis in een ander topic.
(bedankt voor de tip welliswaar!)

_________________
Even new stuff eventually gets vintage,
Then you should call me.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Nov 2009, 13:49 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 23 Nov 2008, 03:15
BerichtenCOLON 1336
WoonplaatsCOLON Voorburg
I said it once I will say it twice
Nice Cliff
Super dat je deze info boekjes in elkaar draait, handig voor nieuwelingen en voor de wat ervaren rokers die wat willen nalezen of controleren.
Ik heb zo'n vermoeden dat dit niet je laatste info boekje is.

_________________
Beware of what you wish for.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Nov 2009, 13:50 
Offline
MAYOR
MAYOR
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 24 Jun 2008, 20:32
BerichtenCOLON 7333
Wederom een sticky waard Cliff...je bent je titel als Mayor en crewmember/mod meer dan waard...chapeau!!!!

_________________
"Je n'ai pas besoin de cette hypothèse."
"In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister"
"Was sich liebt das neckt sich"


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Nov 2009, 14:12 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 29 Apr 2008, 18:22
BerichtenCOLON 2458
WoonplaatsCOLON België
Naaais !

_________________
Happiness? A good cigar, a good meal, a good cigar and a good woman - or a bad woman; it depends on how much happiness you can handle.
(George Burns)


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Nov 2009, 14:19 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 21 Feb 2007, 11:23
BerichtenCOLON 2922
WoonplaatsCOLON Sweikhuizen (Sjweikese)
Sticky gemaakt :mrgreen:


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Nov 2009, 14:21 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie

GeregistreerdCOLON 10 Jun 2009, 09:49
BerichtenCOLON 3123
=D>

en wanneer komt uw boek uit?
:)

inderdaad; sticky van maken (kun je nu zelf :mrgreen: )

_________________
afgehaakt


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Nov 2009, 16:06 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Nov 2008, 11:40
BerichtenCOLON 878
WoonplaatsCOLON Megen Noord Brabant
Wederom een heldere en duidelijke uitleg waar je wat aan hebt, helemaal top =D> =D>

_________________
- In een dwarsstraat kom je vaak de mooiste dingen tegen -


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Nov 2009, 16:19 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 05 Aug 2009, 21:01
BerichtenCOLON 2189
WoonplaatsCOLON Rotterdam
Mijn beste,

Dank voor dit interessante artikel Cliff.
De juiste informatie op overzichtelijke, heldere wijze bijeengebracht vraagt inderdaad om een uitgave in boekformaat.
Voorlopig kopieer ik dit artikel en plak het in mijn verzamelde werken genaamd: “een sigaar uit eigen doos”.:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
“Sanis Sigaro Vita Lacune” (zonder Sigaar is het leven ledig).


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Nov 2009, 16:54 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 12 Nov 2007, 20:06
BerichtenCOLON 3012
WoonplaatsCOLON Beringen
Wederom nuttige info voor de beginnende "verzamelaar"!! =D>

_________________
"I believe that forgiving them is God's function. OUR job is to arrange the meeting."

Norman Schwartzkopf


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Nov 2009, 19:02 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 02 Mei 2008, 15:38
BerichtenCOLON 1649
WoonplaatsCOLON Maastricht
Geweldige info Cliff.
Maar even een kanttekening je schrijft dat je het kalibreerzakje van Bodeva slechts 1x kan gebruiken.Volgens mij kan je het meerdere keren gebruiken.Na opening nog 3 maanden te gebruiken staat op de verpakking.Zelfs op de site van Heartfelt staat The test kit can be used more than once.Ik gebruik mijn kalibreer setjes ongeveer 6 maanden en zelfs dan werken ze nog goed.

_________________
“My fellow chiefs and I would like the white man to know that the red man has great heroes, also.” Henry Standing Bear, 1939


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Nov 2009, 19:10 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Sep 2008, 10:46
BerichtenCOLON 9403
WoonplaatsCOLON Kortrijk - België
zipponeeke schreefColon
Geweldige info Cliff.
Maar even een kanttekening je schrijft dat je het kalibreerzakje van Bodeva slechts 1x kan gebruiken.Volgens mij kan je het meerdere keren gebruiken.Na opening nog 3 maanden te gebruiken staat op de verpakking.Zelfs op de site van Heartfelt staat The test kit can be used more than once.Ik gebruik mijn kalibreer setjes ongeveer 6 maanden en zelfs dan werken ze nog goed.


ik heb m'n post bijgewerkt, je hebt volledig gelijk...

:oops: #-o

_________________
Even new stuff eventually gets vintage,
Then you should call me.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Nov 2009, 19:16 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 02 Mei 2008, 15:38
BerichtenCOLON 1649
WoonplaatsCOLON Maastricht
cliff schreefColon
zipponeeke schreefColon
Geweldige info Cliff.
Maar even een kanttekening je schrijft dat je het kalibreerzakje van Bodeva slechts 1x kan gebruiken.Volgens mij kan je het meerdere keren gebruiken.Na opening nog 3 maanden te gebruiken staat op de verpakking.Zelfs op de site van Heartfelt staat The test kit can be used more than once.Ik gebruik mijn kalibreer setjes ongeveer 6 maanden en zelfs dan werken ze nog goed.


ik heb m'n post bijgewerkt, je hebt volledig gelijk...

:oops: #-o


Dank u

_________________
“My fellow chiefs and I would like the white man to know that the red man has great heroes, also.” Henry Standing Bear, 1939


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Nov 2009, 19:48 
Offline
Sigarenplatform's journalistieke team
Sigarenplatform's journalistieke team
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 23 Apr 2008, 21:40
BerichtenCOLON 3367
WoonplaatsCOLON Aan de goede kant van de Maas
Goe bezig! mooie post! :smt023

Rene

_________________
Ook een Cubaan verdwijnt uiteindelijk in de asbak!


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 5 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.