Sigarenplatform

Het is momenteel 29 Mrt 2024, 14:21

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 1 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 16 Jan 2012, 19:19 
Offline
Corona
Corona

GeregistreerdCOLON 21 Sep 2011, 11:56
BerichtenCOLON 91
WoonplaatsCOLON Deventer
Beste lezer,

Het feit dat je dit onderwerp open hebt geklikt zegt op zijn minst dat jij dit onderwerp zelf ervaren hebt, of een vrees hebt de wollige vriend ooit tegen te komen.

De reden dat ik dit onderwerp aangemaakt heb is dat ik zelf een behoorlijke zoektocht heb doorgaan om bij antwoorden te komen. Een korte 'insight' in mijn ervaring. Na een paar jaar voorzichtig gesnuffeld te hebben aan het sigaren roken en na een aantal sigaren uitgedroogd weggegooid te hebben besloot ik een humidor aan te schaffen. Uiteindelijk bij humidor-import.de een mooie zwarte besteld waar een bevochtiger en een hygrometer bij zaten. Aan de slag, dacht ik.

Bij de gamma vond ik Demi water en heb daarmee de binnekant van de humidor behandeld, de hygrometer geijkt (natte doek methode) en de bevochtiger gevuld. Na een tijdje bleef de vochtigheid mooi steken op zo'n 71%. Tijd voor de vulling. Bij hans van werven een stapel mooie sigaren gekocht en deze in de humidor geplaatst. Een paar sigaren hadden wat witte aanslag, waarvan ik vond dat het bloom zou zijn. Veel sigaren bij Hans van Werven liggen er al een tijdje.

Na een kleine twee weken besloot ik de sigaren eens te roteren..... Angst sloeg zich om mijn hart.... De sigaren hadden een mooi donsvachtje en de humidor idem.

Inmiddels een paar maanden verder en volledig schimmelvrij, maar het heeft wel uren en uren zoeken op het net gekost om zo ver te komen, Hier een paar tips om schimmel te voorkomen en wanneer het zo ver is weer schimmelvrij te worden.

Tips:
- Koop een digitale hygrometer en ijk deze goed (er zijn ijksetjes te koop voor weinig). Bij mij bleek de LV in de humidor 80% te zijn achteraf.
- Zorg voor goede bevochtiging. Ik gebruik nu Heartfelt, dit is het enige middel waar ik nagenoeg geen negatieve reacties over gelezen heb.
- Geen water aan de binnenkant van jouw humidor smeren.... Gewoon de humidifiers erin en wachten.
- Als je dan toch iets op de humidor wil smeren ga dan voor een oplossing van 50% Propyleenglycol. Er zijn een aantal wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat geen schimmel meer ontstaat na behandeling met PG.
- Gebruik Gedestilleerd water ipv Gedemineraliseerd. Gewoon te krijgen bij de apotheek (net als propyleenglycol trouwens)
- Geen verdachte sigaren in de heilige omgeving (Bij twijfel uitgaan van schimmel en terugbrengen (of snel oproken;-)))

Mocht er toch schimmel in de humidor zitten:
- Ga grondig te werk. Schimmel laat micro sporen na die niet met het blote oog te zien zijn.
- Schimmel groeit alleen in een vochtige omgeving. Het vocht moet dus uit de humidor.
- Wanneer de humidor droog is, licht opschuren met heel fijn schuurpapier. Daarna grondig uitzuigen.
- Deze stap is een beetje omstreden, maar ik heb de hele binnenkant voorzichtig met de 50% PG afgenomen.
- Weer goed laten drogen
- Laatste keer uitvegen
- Voorzichtig weer op vocht brengen. Ik heb gewoon de Heartfelt kokers erin gelegd en gewacht totdat de LV stabiel werd.

Hoop dat ik de zoekers een beetje heb kunnen assisteren. De info staat al wel online maar erg versnipperd.... Mocht het ten overvloede zijn wordt ik vanzelf gecorrigeerd door de moderators ;-) (of één van de 'professoren in de sigareologie' lol)

Mochten er nog vragen zijn (heb zo'n beetje alle threads over schimmel en bloom gelezen) hoor ik het graag!

_________________
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking."
- General George Patton


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 1 berichten ] 

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 3 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.