Sigarenplatform

Het is momenteel 20 Apr 2024, 06:06

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 08 Sep 2010, 16:28 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 01 Feb 2010, 12:04
BerichtenCOLON 632
WoonplaatsCOLON Harelbeke
De winnaar van de prijsvraag moet volgens de regels zijn prijs reviewen.
Dus bij deze:

Cuaba Generosos

Cepo: 42
Lengte: 132 mm
Dekblad: Cuba
Binnengoed: Cuba

Afbeelding

Afbeelding

“Een gegeven paard kijk je niet in de bek” luidt het spreekwoord, maar toch had ik mijn bedenkingen bij deze sigaar. Ik had de Generosos nog nooit gerookt en ging dus vóór de degustatie wat opzoekingswerk doen. Niet echt veelbelovend wat je op deze en andere sites vindt. Bijna overal zeer gemiddelde scores en quasi altijd werden draw-problemen gemeld…velen meldden zelfs dat het onmogelijk is ook maar iets van rook uit deze sigaar te sleuren….(sic)

Afbeelding

Lekkere dingen gaan samen dus voor de gelegenheid had ik de frigo maar eens open getrokken en een Ename Blond eruit gehaald. Een abdijbier van 6,5 % Vol uit Oudenaarde, niet te zwaar en dit zou achteraf gezien een perfecte symbiose vormen met de Generosos.

Figurados…tja, niet echt my cup of tea. Ik snap er het nut gewoon niet echt van?! Tuurlijk, ze zijn mooi om naar te kijken en in de humi te hebben liggen. Ze wekken respect op voor de toptorcedors die deze moeilijke vormen toch telkens tot een mooie sigaar rollen. Maar als ik moet kiezen tussen een figurado en een mooie robusto, dan weet ik het wel. Dus, cut the crap. En dat laatste was letterlijk een probleem. Dat je het mondeinde knipt dat weet iedereen…maar wat is de “etiquette” met een figurado-vuureinde? Uit voorgaande reviews bleek dat er aanhangers van beide methodes zijn, knippen en gewoon aansteken.
Ik koos ervoor gewoon het uiteinde proberen aan te steken!

A crudo smaken benoemen zat er dus niet in want met het vuureinde nog dicht kreeg ik er uiteraard niets door.
Nadat het vuureindepuntje was aangestoken probeerde ik zo de sigaar in gang te trekken. Onbegonnen werk!!! Dit is blijkbaar sowieso al een moeilijke sigaar qua trek en dan nog eens op dergelijke wijze schwung in de sigaar proberen te krijgen….don’t try this at home…;-)
Dus dan maar de knipper erbij gehaald, groter stukje eraf geknipt en opnieuw aangestoken.

Nog een ander probleempje. Om de sigaar comfortabel tussen de lippen te houden moest ik ze door het figurado-mondeinde wat dieper in m’n mond steken. Daardoor kwamen de uiteinden van mijn lippen wat over het bandje. Misschien een detail maar comfortabel was dit niet en we zoeken nu ook niet naar intense sigarenbandjes-smaakbelevingen, niet?

Een aha-erlebnis, dit was al stukken beter. Ik had me verwacht aan het equivalent van zuigen aan een stuk hout, maar de draw bleek heel goed mee te vallen. Qua trek zal deze sigaar wel nooit een 5/5 halen, maar met +/- een 3/5 haalt deze Cuaba toch een behoorlijke draw-score.

Eveneens meteen heel erg dikke romige rook. En mits een lange, stevige trek was de rook er ook in een grote hoeveelheid. Het romige was een match made in heaven met de Ename, de trekken en slokken verstevigden de room-ervaring van beide produkten.

Qua smaken vond ik de Generosos niet meteen een hoogvlieger. Zeker niet slecht, maar ook geen aromabom. Ik vond tinten van (nat) gras en hooi terug, wat leder en vooral veel peper en de geur van gebrande eik. Evolutie zit er niet in: van begin tot einde smaakt deze figurado hetzelfde. Lekker, romig maar toch aan de lichte kant. Zoals een danseresje in een pop-bandje hé…lekker, romig lichaam, maar wat licht in de bovenkamer.

Wat dan wel weer heel positief was was de askegel. Slechts zelden slaag ik er in een Cubaan van begin tot einde op te roken zonder bij te branden. Bijna altijd heb ik een beetje scheefbrand ook al let ik heel erg op het aansteken en probeer ik dit te doen volgens de regels van de kunst. Deze keer echter geen enkele maal moeten bijbranden en bleef er als bewijs van de strakke rol een lange, mooie, lichtgrijze askegel staan alvorens de eerste keer te moeten aftikken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Conclusie:
Ik geef deze sigaar een 3/5. Zal nooit een grote tegenvaller zijn maar evenmin een verademing.
Leuk als tussendoortje. Dus een single’tje of 2 in de humi mag wel maar een kist zal er wellicht nooit komen.

Afbeelding

_________________
In victory, you deserve a cigar
In defeat, you need one

Napoleon Bonaparte (revisited)


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 08 Sep 2010, 16:51 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Sep 2008, 10:46
BerichtenCOLON 9403
WoonplaatsCOLON Kortrijk - België
wow, dit is toch uw eerste review?

direct al een voltreffer hoor =D>
(op die manier mag je alle prijsvragen winnen :mrgreen: )

_________________
Even new stuff eventually gets vintage,
Then you should call me.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 08 Sep 2010, 16:58 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 28 Aug 2008, 20:44
BerichtenCOLON 2920
WoonplaatsCOLON Amersfoort
Erg mooi geschreven inderdaad, hulde!


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 08 Sep 2010, 16:59 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 01 Feb 2008, 16:18
BerichtenCOLON 3042
WoonplaatsCOLON Gentbrugge
=D> =D> =D> ,

Ik kan me op veel vlakken terugvinden in je review!
'Een gegeven paard kijk je niet in de bek' en je moet 'de mieren bij de hoorns vatten',
maar opzoekingswerk vooraf is 'een mes dat aan twee kanten snijdt'. Ja toch?
'Oost West thuis best', nen Ename blond, 'de nagel op de kop'!
Nen frigo (voor de Hollanders) is een ijskast, 'alle gekheid op een stokje'...

'De stok achter de deur' of liever: 'de kers op de taart' is bij deze kunstige sigaar de room,
CREAM BABY zoals je zelf zei, héérlijk als je genoeg geduld kan opbrengen om te komen tot een bijna perfecte match met bvb. een abdijbier. Maar nog aangenamer met een zoete rum, maar da's mening.
'Geduld is een schone zaak' en het danseresje kan en wil zich zeker wel verder ontpoppen tot een stoeipartij in hooi en houtkanten, sommigen onder ons worden dan zéér licht in het hoofd en vergeten de askegel af te tikken.
Wil ik maar zeggen: elk zijn goesting, geniet ervan!

'Te laat de put gevuld als de moeder van de porceleinkast het kalf heeft verdronken'

Heb me even laten gaan :oops: , nogmaals =D> =D> =D> Fré

Fiele

_________________
'SAVE THE WORLD' IT'S THE ONLY PLANET WITH CIGARS!


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 08 Sep 2010, 17:07 
Offline
MAYOR
MAYOR
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 24 Jun 2008, 20:32
BerichtenCOLON 7333
Filip schreefColon
=D> =D> =D> ,

Ik kan me op veel vlakken terugvinden in je review!
'Een gegeven paard kijk je niet in de bek' en je moet 'de mieren bij de hoorns vatten',
maar opzoekingswerk vooraf is 'een mes dat aan twee kanten snijdt'. Ja toch?
'Oost West thuis best', nen Ename blond, 'de nagel op de kop'!
Nen frigo (voor de Hollanders) is een ijskast, 'alle gekheid op een stokje'...

'De stok achter de deur' of liever: 'de kers op de taart' is bij deze kunstige sigaar de room,
CREAM BABY zoals je zelf zei, héérlijk als je genoeg geduld kan opbrengen om te komen tot een bijna perfecte match met bvb. een abdijbier. Maar nog aangenamer met een zoete rum, maar da's mening.
'Geduld is een schone zaak' en het danseresje kan en wil zich zeker wel verder ontpoppen tot een stoeipartij in hooi en houtkanten, sommigen onder ons worden dan zéér licht in het hoofd en vergeten de askegel af te tikken.
Wil ik maar zeggen: elk zijn goesting, geniet ervan!

'Te laat de put gevuld als de moeder van de porceleinkast het kalf heeft verdronken'

Heb me even laten gaan :oops: , nogmaals =D> =D> =D> Fré

Fiele


Fiele,

Hoeveel slokskes rum heb je achterovergeslagen... :mrgreen:

_________________
"Je n'ai pas besoin de cette hypothèse."
"In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister"
"Was sich liebt das neckt sich"


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 08 Sep 2010, 17:18 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 10 Mei 2010, 14:27
BerichtenCOLON 1183
Mooie review hoor. =D> Mag je absoluut vaker doen!


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 08 Sep 2010, 17:50 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 01 Feb 2010, 12:04
BerichtenCOLON 632
WoonplaatsCOLON Harelbeke
cliff schreefColon
wow, dit is toch uw eerste review?

direct al een voltreffer hoor =D>
(op die manier mag je alle prijsvragen winnen :mrgreen: )


Yep, 't is de eerste. Maar 't zal de laatste niet zijn ze... :D

Wel, de eerste 5 prijsvragen ga ik alleszins niet winnen, want 'k mag niet meedoen.

Hoe het platform trouwens in de gaten, want heel binnenkort post ik de volgende prijsvraag...'t wordt een leuke :mrgreen:

_________________
In victory, you deserve a cigar
In defeat, you need one

Napoleon Bonaparte (revisited)


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 08 Sep 2010, 19:54 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 25 Apr 2007, 10:57
BerichtenCOLON 1272
WoonplaatsCOLON Maastricht e.o.
Mooie review. Ik heb er nog een liggen, die ga ik er nu ook maar eens aan laten geloven. Ooit had ik er twee gekocht, maar een uit mijn handen laten kletteren wat resulteerde in een volledig beschadigde, niet meer rookbare sigaar. Zonde!

Leuk om te zien hoe je aantekeningen maakt. Zo onthoud je pas echt je smaakbeleving. Ik zie uit naar je volgende review.

_________________
"Cigar smoking is a hobby; cigarette smoking is an addiction"
- David Sabot -


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 08 Sep 2010, 20:14 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 26 Aug 2008, 07:29
BerichtenCOLON 3409
WoonplaatsCOLON Zutphen
Mooie review en respect voor je manier van opschrijven etc. =D>
Ik kan hoogstens nog een glas met alcoholische versnaperingen vasthouden als ik rook, maar daarnaast ook nog een boekje en een pen...ho maar! [-(

:mrgreen:

_________________
- Ruud


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 08 Sep 2010, 20:28 
Offline
MAYOR
MAYOR
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 03 Nov 2007, 22:06
BerichtenCOLON 5014
WoonplaatsCOLON Deventer
.
Kijk aan ...Frederik deed het voor de eerste keer .

Reviewen .........En hoe ! =D>

Levendig verslag van een Figurado Adolescent die worsteld met die onhandige maatvoering
van zijn Cuaba Generosos. :wink:

Toch zijn die forse sigaren een genot om te roken, met name Cuaba heeft een aantal
geweldige figurado's in zijn assortiment die naarmate de ervaring toeneemt voor vele
prettige rookmomenten kunnen zorgen.

Ik weet zeker dat binnen afzienbare tijd deze modellen door jou zullen worden gehanteerd
als waren het simpele corna's.....met elke sigaar die wordt aangevuurd groeit
de expertise van de roker in kwestie. Maar er zal altijd wat te ontdekken overblijven.

Dus op naar het expanderende Genieten.Afbeelding

MC


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 08 Sep 2010, 23:23 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 01 Feb 2010, 12:04
BerichtenCOLON 632
WoonplaatsCOLON Harelbeke
MONTECRISTO schreefColon
.
Kijk aan ...Frederik deed het voor de eerste keer .

Reviewen .........En hoe ! =D>

Levendig verslag van een Figurado Adolescent die worsteld met die onhandige maatvoering
van zijn Cuaba Generosos. :wink:

Toch zijn die forse sigaren een genot om te roken, met name Cuaba heeft een aantal
geweldige figurado's in zijn assortiment die naarmate de ervaring toeneemt voor vele
prettige rookmomenten kunnen zorgen.

Ik weet zeker dat binnen afzienbare tijd deze modellen door jou zullen worden gehanteerd
als waren het simpele corna's.....met elke sigaar die wordt aangevuurd groeit
de expertise van de roker in kwestie. Maar er zal altijd wat te ontdekken overblijven.

Dus op naar het expanderende Genieten.Afbeelding

MC


't is nu niet zo dat ik d'office tegen figurado's ben hé...

Maar in vergelijking met een "normaal" model heb je gewoon minder sigaar voor dezelfde lengte. Het puntige mondeinde kan ik nog begrijpen, dat komt een beetje op hetzelfde neer als pinchen met een bullet, het concentreert de aroma's nog iets meer en geeft misschien een meerwaarde aan de smaakbeleving.
Maar wat is de meerwaarde van een puntig vuureinde, behalve het puur esthetische aspect???

_________________
In victory, you deserve a cigar
In defeat, you need one

Napoleon Bonaparte (revisited)


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 09 Sep 2010, 07:24 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Sep 2008, 10:46
BerichtenCOLON 9403
WoonplaatsCOLON Kortrijk - België
dat model dateert al enkele decennia's, nu zijn die modellen wel héél gemakkelijk aan te maken ivm een robusto bijvoorbeeld, ik denk dat dat een belangrijke eigenschap was indertijd.

enkele seconden een vlammetje eronder en hup, je kan roken.

_________________
Even new stuff eventually gets vintage,
Then you should call me.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 09 Sep 2010, 07:46 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009, 09:13
BerichtenCOLON 1811
WoonplaatsCOLON Liedekerke
Ja copain, dat is nogal eens ne review! Mijn gedacht! Mooi omschreven, mooie foto's ... super! =D>

De Cuaba Generosos is bij mij al een tijdje geleden dat ik deze nog aan de lippen heb geschoven.
Ik herinner me dat ik er vooral hevige houten aroma's in herkende. Nu en dan eens een sooort van 'kruidige' zoetigheid. Hetzelde als bij de tradicionales en de exclusivos.

Een geluk dat je er een deftig bier hebt bij ingeschonken! Kwestie van wat te compenseren. :P

tot subiet!

_________________
"If I had taken my doctor's advice and quit smoking when he advised me to, I wouldn' have lived to go to his funeral" (98 year old) George Burns


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 09 Sep 2010, 08:10 
Offline
Amante del tabacco & comité du cigarre
Amante del tabacco & comité du cigarre
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 12 Apr 2007, 14:03
BerichtenCOLON 6603
Mooie eerste review. =D>
Laat de andere pareltjes dus maar komen.
Cuaba is nooit zo mijn ding geweest.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 09 Sep 2010, 09:49 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008, 20:01
BerichtenCOLON 7169
Cuaba vind ik wel een leuk merk, omdat het louter uit figurado's bestaat. Daarnaast vind ik die opening altijd wel spannend. Vaak erg stroef en daarna opent de sigaar zich langzaam en komen er allemaal smaken vrij.

Maar de meeste modellen spreken me niet zo aan. Ik vind de divinos erg leuk, de salomones en die diademas schijnen ook erg fraai te zijn.


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 1 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.