Sigarenplatform

Het is momenteel 18 Apr 2024, 02:56

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 01 Mrt 2016, 21:17 
Offline
Panatella
Panatella
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Feb 2016, 21:22
BerichtenCOLON 19
WoonplaatsCOLON Amersfoort
Ik wist niet zeker of ik dit onder het kopje "Humidors" kon plaatsen, dus voor de zekerheid maar even voor De Zijstraat gekozen. Het heeft natuurlijk wel raakvlakken...

Ik heb vandaag mijn hygrometer uit mijn humidor gelaten, zodat ik de relatieve luchtvochtigheid in de ruimte waar mijn humidor staat kon meten. Ik heb dit al eens eerder gedaan en twijfelde toen of ik mijn hygrometer wel lang genoeg buiten de humidor had gelaten, dus hij heeft er nu een aantal uur uitgestaan en wees 39% aan...

Nu begrijp ik uit verschillende bronnen dat een te lage RLV in huis tot gezondheidsklachten kan leiden (het optimum zou tussen de 40 en 60% RLV moeten liggen, dus 50% leek mij een mooi doel), maar bedacht ik me ook dat een te lage RLV in de ruimte waar de humidor staat theoretisch zou moeten leiden tot meer verlies van vocht uit de humidor (en dus vaker bijvullen van de bevochtigers).

Ik wil nu een hygrometer / thermometer voor in de kamer gaan kopen en de luchtvochtigheid daar ook wat beter gaan controleren. Zo hoop ik:

1. Een gezondere woonomgeving te realisereren door de luchtkwaliteit te verbeteren (een nobel streven voor een ruimte waarin sigaren worden gerookt... ;))
2. de RLV in de humidor stabieler te maken en dus minder vaak de elementen te hoeven bijvullen.

Hebben jullie ervaring met het controleren van de luchtvochtigheid in grote ruimtes, bij voorkeur zonder de aanschaf van ontzettend dure apparaten?

Is de meting met de hygrometer uit de humidor wel betrouwbaar, aangezien deze zijn gemaakt/gekalibreerd voor metingen bij een hoge luchtvochtigheid?

_________________
Enjoy life as a Dutch Gentleman
dutchgentlemen.wordpress.com
www.facebook.com/dutchgentlemen


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 01 Mrt 2016, 23:15 
Offline
Churchill
Churchill
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 28 Jan 2015, 14:03
BerichtenCOLON 213
WoonplaatsCOLON Rotterdam
Wij hebben thuis een bevochtiger voor de lucht van de woonkamer. In de woonkamer hebben we 3 meters en allemaal geven ze wat anders aan, 1 in de luchtbevochtiger, 1 in de thermostaat en 1 in ons weerstation. Onze metingen verschillen ongeveer 5%rh maar je merkt ook wanneer de vochtigheid beter is vind ik, je ogen minder prikkelig en je huid voelt ook niet zo droog aan.na 3 weken vakantie stond hij bij ons afgelopen week op 32% dus gelijk de bevochtiger aangezet.

Ook merk ik inderdaad ook dat je minder verlies uit je humi heb.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 02 Mrt 2016, 07:23 
Offline
Panatella
Panatella
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Feb 2016, 21:22
BerichtenCOLON 19
WoonplaatsCOLON Amersfoort
Bedankt voor je reactie,

Ik begon inderdaad met zoeken omdat in februari mijn humidor iets schommelde (niet extreem, tussen de 69 en 71), maar toen ik erop begon te googlen merkte ik dat veel van de "gezondheidsfactoren" bekend voorkwamen.. Hoofdpijn, vermoeidheid, droge ogen..

Helaas krijg je op veel sites allemaal huis tuin en keuken tips, maar een nat handdoekje op de verwarming leggen doet niet zoveel in onze woonkamer... :oops:

Bevochtigen jullie alleen de woonkamer of ook andere ruimten?
Wat is +- jullie optimale RLV?

_________________
Enjoy life as a Dutch Gentleman
dutchgentlemen.wordpress.com
www.facebook.com/dutchgentlemen


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 02 Mrt 2016, 12:12 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 28 Aug 2008, 20:44
BerichtenCOLON 2920
WoonplaatsCOLON Amersfoort
Als je humidor goed afsluit maakt de rlv in de ruimte erbuiten niet zoveel uit lijkt me.

Wat betreft punt 1, koop een luchtreiniger. Ik rook zelf ook in huis en sinds ik een luchtreiniger gekocht heb ruikt het een stuk frisser in huis :mrgreen:

Ik zelf heb de ProAirTech ZX 8000, bevalt echt super!


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 02 Mrt 2016, 12:49 
Offline
Panatella
Panatella
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Feb 2016, 21:22
BerichtenCOLON 19
WoonplaatsCOLON Amersfoort
kale peter schreefColon
Als je humidor goed afsluit maakt de rlv in de ruimte erbuiten niet zoveel uit lijkt me.

Wat betreft punt 1, koop een luchtreiniger. Ik rook zelf ook in huis en sinds ik een luchtreiniger gekocht heb ruikt het een stuk frisser in huis :mrgreen:

Ik zelf heb de ProAirTech ZX 8000, bevalt echt super!


Hoe vaak moet je de filters vervangen? De geur van sigarenrook vind ik zelf niet vervelend, maar wij hebben ook een hond, het is dus het overwegen waard.

Met gezonde lucht bedoelde ik niet per definitie "schoon", maar met een luchtvochtigheidsniveau dat optimaal is. Het schijnt niet zo goed voor je luchtwegen / zuurstofopname te zijn als je RLV in huis te laag is.

_________________
Enjoy life as a Dutch Gentleman
dutchgentlemen.wordpress.com
www.facebook.com/dutchgentlemen


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 02 Mrt 2016, 13:17 
Offline
Churchill
Churchill
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 28 Jan 2015, 14:03
BerichtenCOLON 213
WoonplaatsCOLON Rotterdam
Petter schreefColon
Bedankt voor je reactie,

Ik begon inderdaad met zoeken omdat in februari mijn humidor iets schommelde (niet extreem, tussen de 69 en 71), maar toen ik erop begon te googlen merkte ik dat veel van de "gezondheidsfactoren" bekend voorkwamen.. Hoofdpijn, vermoeidheid, droge ogen..

Helaas krijg je op veel sites allemaal huis tuin en keuken tips, maar een nat handdoekje op de verwarming leggen doet niet zoveel in onze woonkamer... :oops:

Bevochtigen jullie alleen de woonkamer of ook andere ruimten?
Wat is +- jullie optimale RLV?


Wij gebruiken de Boneco 490W, deze filtert de aangezogen lucht door het water en bevochtigd op die manier ook. Het is dus geen verdamper omdat dat water alleen maar weer neerslaat op je meubels :)
Het is volgens mij officieel geen luchtreiniger maar doet dit weldegelijk alleen is de primaire taak bevochtigen.

Wij bevochtigen alleen de woonkamer omdat de slaapkamer bv het raam s'avonds toch open gaat en de overige kamers zijn we minder vaak.

Let wel op bij aanschaf op het aantal dB, de Dyson bv, ziet er mooi uit, maar is gewoon een ventilator met bevochtigingsmogelijkheid, deze wil je dus niet aanzetten als je bv film kijkt of muziek luistert.

kale peter schreefColon
Als je humidor goed afsluit maakt de rlv in de ruimte erbuiten niet zoveel uit lijkt me.

Wat betreft punt 1, koop een luchtreiniger. Ik rook zelf ook in huis en sinds ik een luchtreiniger gekocht heb ruikt het een stuk frisser in huis :mrgreen:

Ik zelf heb de ProAirTech ZX 8000, bevalt echt super!


Dat klopt zeker, als hij 100% dicht is gaat er niets in en uit dus hoef je ook minder/niet te bevochtigen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 02 Mrt 2016, 13:45 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 28 Aug 2008, 20:44
BerichtenCOLON 2920
WoonplaatsCOLON Amersfoort
Petter schreefColon

Hoe vaak moet je de filters vervangen? De geur van sigarenrook vind ik zelf niet vervelend, maar wij hebben ook een hond, het is dus het overwegen waard.

Met gezonde lucht bedoelde ik niet per definitie "schoon", maar met een luchtvochtigheidsniveau dat optimaal is. Het schijnt niet zo goed voor je luchtwegen / zuurstofopname te zijn als je RLV in huis te laag is.



Filters moet je geloof ik 1 keer per jaar vervangen, nieuw setje kost 25 euro


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 03 Mrt 2016, 20:35 
Offline
Panatella
Panatella
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Feb 2016, 21:22
BerichtenCOLON 19
WoonplaatsCOLON Amersfoort
Bedankt voor alle tips.

Ik heb voor nu via marktplaats een Fresh Air Globe gekocht voor €10,00... :oops: Daar zal ik eerst eens mee beginnen. Bevalt het niet dan ga ik alsnog kijken voor een wat duurdere, betere luchtbevochtiger en reiniger. Baby steps :D

_________________
Enjoy life as a Dutch Gentleman
dutchgentlemen.wordpress.com
www.facebook.com/dutchgentlemen


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 04 Mrt 2016, 12:47 
Offline
Churchill
Churchill
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 28 Jan 2015, 14:03
BerichtenCOLON 213
WoonplaatsCOLON Rotterdam
Bedankt Kale Peter, ik heb de ZX8000 gelijk besteld en vandaag binnen gekregen, "schrok" toch van de afmetingen waar ik niet zo op had gelet, maar gelukkig past hij in ons interieur. Vanavond gelijk maar uitproberen en kijken of m'n vriendin bij thuiskomst iets ruikt :lol:


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 04 Mrt 2016, 16:57 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 28 Aug 2008, 20:44
BerichtenCOLON 2920
WoonplaatsCOLON Amersfoort
Willy83 schreefColon
Bedankt Kale Peter, ik heb de ZX8000 gelijk besteld en vandaag binnen gekregen, "schrok" toch van de afmetingen waar ik niet zo op had gelet, maar gelukkig past hij in ons interieur. Vanavond gelijk maar uitproberen en kijken of m'n vriendin bij thuiskomst iets ruikt :lol:


=D> Goede aankoop! Ikzelf ben er erg tevreden over. Na een nachtje draaien is de sigarenlucht praktisch weg. 100% is natuurlijk nooit mogelijk omdat de lucht ook in andere dingen kan trekken zoals gordijnen.
Let even op dat als je hem snachts wil laten draaien je zelf even een fanspeed moet kiezen, in automatische stand gaat hij namelijk na een paar minuten uit als het donker is.
Veel plezier ermee, ik ben benieuwd hoe hij je bevalt!


Petter schreefColon
Ik heb voor nu via marktplaats een Fresh Air Globe gekocht voor €10,00... :oops: Daar zal ik eerst eens mee beginnen. Bevalt het niet dan ga ik alsnog kijken voor een wat duurdere, betere luchtbevochtiger en reiniger. Baby steps :D


Die heb ik ook gehad maar werkte totaal niet, het water bleef gewoon helder en de sigarenlucht was na een nacht draaien nog aanwezig.
Ach, je kunt er altijd nog een paar goudvissen in doen :mrgreen:


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 04 Mrt 2016, 22:49 
Offline
Churchill
Churchill
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 28 Jan 2015, 14:03
BerichtenCOLON 213
WoonplaatsCOLON Rotterdam
kale peter schreefColon
Willy83 schreefColon
Bedankt Kale Peter, ik heb de ZX8000 gelijk besteld en vandaag binnen gekregen, "schrok" toch van de afmetingen waar ik niet zo op had gelet, maar gelukkig past hij in ons interieur. Vanavond gelijk maar uitproberen en kijken of m'n vriendin bij thuiskomst iets ruikt :lol:


=D> Goede aankoop! Ikzelf ben er erg tevreden over. Na een nachtje draaien is de sigarenlucht praktisch weg. 100% is natuurlijk nooit mogelijk omdat de lucht ook in andere dingen kan trekken zoals gordijnen.
Let even op dat als je hem snachts wil laten draaien je zelf even een fanspeed moet kiezen, in automatische stand gaat hij namelijk na een paar minuten uit als het donker is.
Veel plezier ermee, ik ben benieuwd hoe hij je bevalt!


Bedankt, uiteraard verwacht ik geen 100% maar als je de geur een stuk minder is ben ik (lees m'n vriendin) een stuk blijer.

Ja dat had ik ondervonden toen ik net thuis kwam stond hij in de nachtmodus.
Tijdens roken zet jij hem dan in de auto modus of maximaal?
En s'nachts zet je hem dan op stand 3 of max?


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 05 Mrt 2016, 08:17 
Offline
Panatella
Panatella
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Feb 2016, 21:22
BerichtenCOLON 19
WoonplaatsCOLON Amersfoort
kale peter schreefColon
Die heb ik ook gehad maar werkte totaal niet, het water bleef gewoon helder en de sigarenlucht was na een nacht draaien nog aanwezig.
Ach, je kunt er altijd nog een paar goudvissen in doen :mrgreen:


Daar komen we zondag vanzelf achter, voor €10 euro kan ik me er geen buil aan vallen.. maar een goudvis komt er sowieso niet in, beesten genoeg hier :lol:

_________________
Enjoy life as a Dutch Gentleman
dutchgentlemen.wordpress.com
www.facebook.com/dutchgentlemen


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 05 Mrt 2016, 10:09 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 28 Aug 2008, 20:44
BerichtenCOLON 2920
WoonplaatsCOLON Amersfoort
Willy83 schreefColon
Tijdens roken zet jij hem dan in de auto modus of maximaal?
En s'nachts zet je hem dan op stand 3 of max?


Als ik rook staat hij op automatisch. Snachts op standje 1, puur voor het geluid aangezien ik geen deur tussen slaap en woonkamer heb.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 05 Mrt 2016, 19:51 
Offline
Churchill
Churchill
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 28 Jan 2015, 14:03
BerichtenCOLON 213
WoonplaatsCOLON Rotterdam
kale peter schreefColon
Willy83 schreefColon
Tijdens roken zet jij hem dan in de auto modus of maximaal?
En s'nachts zet je hem dan op stand 3 of max?


Als ik rook staat hij op automatisch. Snachts op standje 1, puur voor het geluid aangezien ik geen deur tussen slaap en woonkamer heb.


Bedankt, ik heb hem inderdaad op auto gezet en savonds op 3. Ik vond het goed werken maar de viel het tegen, al zeg ze nu niets meer, normaal hoor ik het dan nog 2-3 dagen, dus ik zeg missie geslaagd.

Maak jij de sensor vaak schoon? Er staat op elke 2 maanden maar ik heb al 2x gehad dat ik hem even met lucht uitblies en dan ging hij van auto 3 (rood) naar auto 1 (licht paars). Mogelijk is het stof want ik heb een stoffig werkje gedaan, wel gestofzuigd maar ik weet niet hoe gevoelig hij is.


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 3 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.