Sigarenplatform

Het is momenteel 28 Mrt 2024, 15:39

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 795 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 5 ELLIPSIS 53 Volgende
Auteur Bericht
 TitelCOLON Klassiek natscheren
BerichtGeplaatstCOLON 07 Jul 2008, 21:48 
Offline
MAYOR
MAYOR
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 24 Jun 2008, 20:32
BerichtenCOLON 7333
Op verzoek van een onzer deze off topic thread over de kunst van het "klassieke" natscheren hetgeen gebruik van een open mes/kappersmes/klapmes/straight razor/straight/str8 of krabber/double edged razor/double edge/DE in combinatie met een scheerkwast/scheerborstel (in analogie van het Engelse "shaving brush") impliceert tezamen met het gebruik van een kwalitatief hoogwaardige scheerzeep of scheercreme.
Echter, wees niet bevreesd: ook het gebruik van een moderne Gillette cartridge razor zoals de Fusion is "toegestaan".... :mrgreen: Maar het gebruik van scheerschuim of scheergel uit een bus wordt absoluut ontraden: een scheerborstel is een absolute must have voor een klassieke natscheerder..!!!!

Het is niet mijn bedoeling om een uitgebreide verhandeling te schrijven over deze traditionele/klassieke wijze van natscheren. Voor meer informatie kun je mijn boek erop naslaan.
Hierna in het kort de highlights of essentialia.

*De straight razor.

Voor velen is het gebruik van het open mes het ultieme symbool van mannelijkheid. Het is inderdaad wel ongelooflijk stoer om dit mes op een vaardige wijze te hanteren. Maar pas op, het vergt erg veel oefening om je met dit mes perfect glad te kunnen scheren. En dat niet alleen, het verkrijgen en behouden van een vlijmscherpe snede is een kunst op zich.
Het gebruik van de str8 is echt iets voor de diehards onder de scheerfanaten onder ons. De echte hardcore str8 users zitten op http://www.straightrazorplace.com" target="_blank" target="_blank". Daar kun je alle informatie vinden.
Voor diegenen op dit forum die zich eraan willen wagen: bereid je voor op een langdurige "learning curve". Eenmaal het goede niveau van vaardigheid bereikt geeft een scheerbeurt met een str8 wel een zodanig glad resultaat dat je er twee dagen aan een baby butt smooth (BBS) door zou blijven.
Er zijn talloze merken gemaakt in het verleden. De prijzen varieren van een paar euro op de rommelmarkt tot wel €1000-€1500,- voor een volledig handgemaakt (custom made) exemplaar in het mythische Damascus staal. Goede merken voor een betaabare prijs zijn het Duitse Dovo en het Franse Thiers-Issard.

*De double edge razor oftewel DE oftewel krabber.

Het scheermes van onze opa's en vaders. Ookwel safety razor genoemd. Uitgevonden door King Camp Gillette en in 1903 in de VS op de markt gebracht. Door vele klassieke natscheerders gebruikt en nog steeds volop verkrijgbaar op met name Ebay. Hier worden voor sommige zeldzame exemplaren zo'n $500,- betaald. Maar er zijn uitstekende Gillettes van 40-50 jaar oud te koop in perfecte conditie voor zo'n $20-30,-
De moderne DE's worden gemaakt door onder meer Merkur in Duitsland.
De DE vergt veel minder technische vaardigheid dan een str8. Je hebt het met enige oefening zo onder de knie. Voordeel is dat de mesjes stukken goedkoper zijn dan de moderne Gillette cardtridges die al gauw zo'n 2 a 3 euro per stuk kosten.

* De dassenharen scheerkwast of scheerborstel.
Hier kom ik op mijn passie terecht ..... :wink: Maar ik zal er desondanks kort over zijn. De aanschaf van een kwalitatief hoogwaardige scheerborstel uit dassenhaar is een investering maar hij gaat bij normaal dagelijks gebruik zo'n 10-15 jaar of langer mee. Prijzen voor een topmerk beginnen bij ongeveer €70,- en lopen op tot ongeveer €500,- voor een topmerk met hoornen handvat van de firma Plisson uit Frankrijk. Om maar niet te spreken over vintage ivoren borstels van het Engelse merk Simpson want die beginnen bij ongeveer €650,- om op te lopen tot ongeveer €1300,-

Een scheerborstel dient ervoor om de baardharen nat en week te maken en om de huid rondom elke stoppel optimaal te voorzien van een dun filmlaagje scheerzeep of scheercreme; in het Nederlands schuim genoemd, in het Engels veel fraaier: "lather"....hier kan de menselijke hand niet aan tippen met zijn vier vingers en een duim: een gemiddelde scheerborstel heeft zo'n 15000 haren oftewel microvingertjes om het schuim op de baardharen en de huid te masseren opdat het mes er gladjes en probleemloos over heen kan glijden terwijl het al passerend de baardharen elimineert.
De beste merken komen uit Engeland, Frankrijk en Duitsland. Top brands zin onder meer: Simpsons, Rooney en Vulfix uit Engeland, Plisson uit Frankrijk en Shavemac uit Duitsland.
Er gaat absoluut niets boven het gebruik van een scheerborstel als het op natscheren aankomt. Schuim of gel uit een spuitbus is verre inferieur. Bovendien is een scheerborstel "het ultieme symbool van mannelijke aanwezigheid in elke badkamer" (aldus de firma Vulfix...).

*De beste scheerzepen en scheercremes komen traditioneel uit Londen. Een scheerzeep of -creme dient bij voorkeur vet te zijn. Door het mengen met water (met de scheerborstel!) onstaat een romige emulsie die met behulp van, wederom de scheerkwast op de huid en de baardharen wordt aangebracht. InNederland en Belgie zijn er maar weinig winkels waar je goede scheerzepen en scheercremes kunt kopen. Maar gelukkig biedt het www uitkomst... :mrgreen:
Verder zijn onder meer de Vergulde Hand en Palmolive verkrijgbaar bij de drogist uitstekend van kwaliteit.

Tenslotte een aantal suggesties van websites/leveranciers die algemeen bekend staan als top en waar ik zelf goede ervaringen mee heb opgedaan de afgelopen jaren.

In de Benelux:

http://www.winkelplein.nu/barbershopsuply/"van Paul Kox in Breukelen voor str8's, DE's, mesjes, engelse scheerzepen en scheercremes en nog veel, veel meer...
http://www.scheerwinkel.nl" van Eric Flanderhijn te Leiden idem
www.koordenwinkel.eu in Antwerpen voor str8's van Thiers-Issard en Dovo

In Engeland:

http://www.gentlemans-shop.com" voor scheerborstels van mijn meest favoriete merk Simpsons en verder voor zowat alle topmerken scheerzepen. Perfect ontworpen website, perfecte service van Robert&Charlotte Johnston, de eigenaren.

In Frankrijk

http://www.rasageplisson.com" voor scheerborstels van het prestigieuze, exclusieve en zeer dure merk Plisson.

In Duitsland

http://www.shavemac.com" voor uitstekende scheerborstels met de beste kwaliteit-prijs verhouding op de markt.

In de USA.

http://www.classicshaving.com" voor alles, maar san ook alles op het gebied van str8's en nog veel, veel meer.

De belanrijkste scheerforums op het internet zijn:

http://www.shavemyface.com" , de oudste: ben zelf lid van het eerste uur sinds november 2004
http://www.badgerandblade.com"
http://www.theshaveden.com"

Tot zover. Veel lees- en scheerplezier!!!

_________________
"Je n'ai pas besoin de cette hypothèse."
"In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister"
"Was sich liebt das neckt sich"


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 07 Jul 2008, 22:59 
Offline
Churchill
Churchill
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 25 Jun 2008, 07:25
BerichtenCOLON 301
Ieder zijn hobby! #-o #-o #-o

_________________
The problem with the world is that everyone is a few drinks behind...


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 07 Jul 2008, 23:26 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew

GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006, 16:29
BerichtenCOLON 4372
WoonplaatsCOLON London
Okee,..interresant dit !!
Ikzelf scheer nat,...ik krijg op de een of andere manier altijd last van bultjes en ongeregeldheden van een scheer-apparaat,..welke ik ook gebruik. Na de laatste poging ( een philips aqua wet shave ) mezelf voorgenomen dit gewoon nooit meer te proberen,..het resultaat valt altijd tegen. Ook zijn er bij mij altijd enkele scheerloze dagen in de week- geen tijd, haast, waardoor de stoppelbaard niet te bavatten is voor het apparaat.
Bij mij op de plank staat een Mach 3 houder met bijbehorende scheermesjes. Ik gebruik nivea soft cream als schuim. Heerlijk spul. Aftershave is zeldzaam, doch voor feesten en partijen gaat er een klets paco, burberry brit of reaction van Kenneth Cole op.

_________________
You know I haven't been spending much time there lately, they've got me down in D.C. I'm shining a seat with my ass.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 08 Jul 2008, 00:15 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew

GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006, 16:29
BerichtenCOLON 4372
WoonplaatsCOLON London
Ffe heen en weer gekeken,....

zo gaat dat dan,,,....


_________________
You know I haven't been spending much time there lately, they've got me down in D.C. I'm shining a seat with my ass.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 08 Jul 2008, 05:57 
Offline
Amante del tabacco & comité du cigarre
Amante del tabacco & comité du cigarre
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006, 19:57
BerichtenCOLON 5156
Leuk om te lezen, heb er toch wel wat va opgestoken en wie weet ga ik het nog leuk vinden.

Ik vergelijk het nu een beetje met een scheerbeurt welke ik in Turkije heb gehad. Dat was best lekker met massage en al erbij, en onwijs glad geschoren, zelfs na 2 dagen was het nog glad.

_________________
What Time Is It In The World.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 08 Jul 2008, 06:49 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007, 10:28
BerichtenCOLON 2757
WoonplaatsCOLON Rhoon
Prachtig stukje =D>
Welke Preshave, scheercreme en aftershave balsem zijn aanraders? (buiten de Vergulde Hand en Palmolive)
Ik wil het wel eens uitproberen en hoop dat ik er wat meer plezier in krijg wanneer ik heerlijke producten gebruik. Ik heb er nu een *****hekel aan.
Ik gebruik in ieder geval gillette mach3 dus als het bevalt kan ik altijd nog upgraden..
Is die fusion veel beter dan mach3 of sensor excel? en dat trillen met een batterij erin werkt dat beter??

_________________
Robert


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 08 Jul 2008, 10:08 
Offline
Double-Corona
Double-Corona
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Sep 2007, 12:37
BerichtenCOLON 183
WoonplaatsCOLON Antwerpen
Hier doen ze het maar in 1 keer precies.
Ik heb al van meerdere gehoord dat je in 2 keer moet scheren.
Ik heb mezelf al zo een zeep en borstel aangeschaft maar werk nog wel met gewone mach 3 mesjes vooropig.
Mij hebben ze verteld dat je eerst de haren wak moet maken door bv een warm washandje of handdoek op je gezicht te houden (zoals in de film) dan leg je een laag niet te natte scheerzeep op je gezicht met je borstel en die werk je dan op naar schuim door er telkens een beetje meer water aan toe te voegen. Vervolgens scheer je je gezicht met de richting mee, hierna maak je je gezicht terug proper en zeep je je terug in op dezelfde manier. Als laatste scheer je je tegen de richting. Dit is mij zo verteld door enkele kappers en door een winkel in Antwerpen die zo een materiaal verkoopt en cursussen geeft.
Ik scheer mezelf zo al jaren, ook met scheergel als ik geen tijd heb om me op het gemak in te zepen.Het resultaat is dat je geweldig glad geschoren bent en de haren langer wegblijven.

ik ga me binnekort zo een double edge razor halen.
Een open mes heb ik nu niet genoeg tijd voor en kost wel wat geld.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 08 Jul 2008, 10:30 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 06 Mei 2007, 18:51
BerichtenCOLON 2316
WoonplaatsCOLON Santpoort
Ach ik doe het toch gewoon met mijn Philips :lol:
Afbeelding

En een heel enkele keer wil ik de m3 power gebruiken
Afbeelding

_________________
"A cigar ought not to be smoked solely with the mouth, but with the hand, the eyes, and with the spirit."


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 08 Jul 2008, 12:07 
Offline
Robusto
Robusto

GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007, 07:19
BerichtenCOLON 106
WoonplaatsCOLON Oss
Beste Sander,

Scheer jij al :lol:

Nee geintje,

Ik scheer mij al 35 jaar nat.
Met schuim uit een bus, dus ik tel niet mee.
(maar een a twee keer per week,dus de halve tijd loop ik er ongeschoren bij)
Ga binnenkort wel een nieuw makkelijk mesje kopen.
Welke wordt mij aangeraden :?:


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 08 Jul 2008, 12:18 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 29 Apr 2008, 18:22
BerichtenCOLON 2458
WoonplaatsCOLON België
OK... Dit begint een beetje op een Poll te lijken ! :D

Ik scheer me ook nat, 2 keer per week, Gilette Fusion met Gilette scheergel ( :oops: )

_________________
Happiness? A good cigar, a good meal, a good cigar and a good woman - or a bad woman; it depends on how much happiness you can handle.
(George Burns)


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 08 Jul 2008, 12:30 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 21 Mei 2008, 18:12
BerichtenCOLON 761
WoonplaatsCOLON Rotterdam
Epicure schreefColon
*De beste scheerzepen en scheercremes komen traditioneel uit Londen. Een scheerzeep of -creme dient bij voorkeur vet te zijn. Door het mengen met water (met de scheerborstel!) onstaat een romige emulsie die met behulp van, wederom de scheerkwast op de huid en de baardharen wordt aangebracht. InNederland en Belgie zijn er maar weinig winkels waar je goede scheerzepen en scheercremes kunt kopen. Maar gelukkig biedt het www uitkomst... :mrgreen:
Verder zijn onder meer de Vergulde Hand en Palmolive verkrijgbaar bij de drogist uitstekend van kwaliteit.


Ik scheer me al jaren nat (ik weet niet eens meer hoelang, het zal wel iets van 15 jaar zijn). Mijn absolute favoriet voor scheerzeep is Proraso (ook te koop bij Scheerwinkel.nl). Niets kan hier aan tippen. Al moet ik wel bekennen dat ik nog geen Engelse scheerzepen heb gebruikt. Ik heb nog wel één of twee potjes Vergulde Hand liggen die per ongeluk door moeder de vrouw zijn gekocht. Vielen zwaar tegen.

O ja, ik heb een dassenhare borstel en gebruik nog steeds de Gilette Excel Plus omdat ik een scheerset heb.

_________________
Groet,

GMac
_________
The end of a good smoke is a little saddening. In some regard, it's a bit like losing a best friend who had time to sit and listen. ~ ZenWarrior


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 08 Jul 2008, 12:37 
Offline
Robusto
Robusto
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 01 Apr 2008, 20:27
BerichtenCOLON 148
WoonplaatsCOLON Amsterdam
Zouden natscheerders ook nat roken... :lol:

Ikzelf ben nogal weg van de Amerikaanse producten van "The Art of Shaving", zie ook http://www.schereniseenkunst.nl en dan met name de reukloze.

Groeten van Arjen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 08 Jul 2008, 17:22 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 06 Mei 2007, 18:51
BerichtenCOLON 2316
WoonplaatsCOLON Santpoort
bennie schreefColon
Beste Sander,

Scheer jij al :lol:


Die was ook te verwachte Bennie :lol:

_________________
"A cigar ought not to be smoked solely with the mouth, but with the hand, the eyes, and with the spirit."


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 08 Jul 2008, 18:02 
Offline
Amante del tabacco & comité du cigarre
Amante del tabacco & comité du cigarre
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 01 Aug 2006, 13:31
BerichtenCOLON 2809
WoonplaatsCOLON Barendrecht
Och, dit lijkt me best de moeite waard om een keer de tijd voor te nemen... Die wil ik alleen niet 's ochtends vroeg nemen voordat ik naar m'n werk ga. ;)

Ik scheer me wel nat, Gilette sensor excell, met kwast en scheerzeep van de Vergulde hand.

_________________
When God created man, She was only joking...


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 08 Jul 2008, 18:13 
Offline
Amante del tabacco & comité du cigarre
Amante del tabacco & comité du cigarre
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 12 Apr 2007, 14:03
BerichtenCOLON 6603
bennie schreefColon
Beste Sander,

Scheer jij al :lol:



Sander heeft ze al aangeschaft als voorbereiding op de eerste keer dat het echt zo ver is. :D :D

Ik scheer mezelf ook nat.
Heb ooit lang geleden een kwastje gehad maar op een of andere duistere manier ook kwijt geraakt (ze zei dat ik hem niet bij haar had laten liggen, mag hopen dat ze haar benen flink heeft open gesneden). :D
Heb een gillete sensor excel en scheerschuim van het kruidvat.
Maar voor de wat luxere vrijetijds dagen misschien toch eens opnieuw een kwastje en een ander mesje aanschaffen.


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 795 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 5 ELLIPSIS 53 Volgende

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 10 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.