Sigarenplatform

Het is momenteel 19 Apr 2024, 00:31

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 29 Mei 2010, 08:20 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 10 Mei 2010, 14:27
BerichtenCOLON 1183
Ik heb zo'n vier jaar geleden deze sigaar ook gerookt toen deze nog verkocht werd in aluminium kleurige tubos. Destijds vond ik de sigaar een 8 waard en was het de eerste Cubaan die ik het geld waard vond. Ik had toen nog niet zo heel veel ervaring met Cubaanse sigaren. Mijn referenties waren toen de Romeo y Julieta Sport Largos (25 van de slechtste premium sigaren die ik ooit gerookt heb), Guantanamera Cristales (ook serieus matig) en de Cuaba Exclusivos (prachtige sigaar, goede smaak maar ik moest er aan trekken alsof ik een golfbal door een tuinslang wilde zuigen).

Inmiddels is mijn smaakpalet verder ontwikkeld en heb ik een redelijk duidelijk beeld met betrekking tot de sigaren die mijn smaakpalet weten te strelen. Van de Cubanen was dat tot op heden eigenlijk alleen de Siglo II en het gemakssigaartje de Quintero Nacionales.

Door het enthousiasme van dit forum heb ik laatst twaalf Cubaanse sigaren ingeslagen bij Cuesta Rey (zie post viewtopic.php?f=171&t=5682). Ik heb een vooroordeel ten aanzien van Cubaanse sigaren met betrekking tot de prijs/kwaliteit verhouding. Deze twaalf sigaren moeten er voor zorgen dat dit vooroordeel weggehaald wordt.

Om af te trappen begon ik gisteren met de sigaar waar ik goede herinneringen aan had, de H. Upmann Corona Major. Als gezelschap voor de sigaar had ik de Aberlour 10 y/o genomen. Deze whisky vind ik de allerbeste singele malt die je onder de 35 euro kan kopen en gebruik ik bijna altijd om een nieuwe sigaar mee te begeleiden.

De corona major ziet er redelijk uit. De nerven hadden wat minder duidelijk aanwezig mogen zijn maar voor een sigaar net onder de 10 euro kan het nog net. De geur is geweldig en doet mijn hart sneller kloppen. De sigaar is wat hardheid betreft precies goed en ik voel nergens "holle" plekken.

Ik steek de sigaar in mijn mond om de cap te bevochtigen alvorens ik de punch gebruik om een gat te maken. Het gat zit er zo in. Geen enkele moeite. Wel valt mij op dat ik eigenlijk niets proef bij het bevochtigen van de cap, iets wat normaal toch wel het geval is. Ik trek wat lucht door de sigaar en dit gaat vrij moeilijk. Het golfbal/tuinslang idee zoeft door mijn hoofd.

De sigaar aansteken gaat prima. Ik moet inderdaad wat zwaarder trekken aan de sigaar dan ik prettig vind maar het is te doen. Hij brand mooi en evenwijdig. De eerste smaken die over mijn palet strelen zijn ......, zijn....., zijn er niet. De sigaar smaakt gewoon als een sigaret! Dit is niet wat ik had verwacht. Pas als de sigaar zo'n halve centimeter verder is, proef ik een vaag aarde achtig iets en peper. De twee smaken die bij mij onderaan de favoriete smaken staan. Qua geur ruik ik een beetje cedar maar dit had wat mij betreft veel meer aanwezig mogen zijn.

Na ongeveer 1/3e van de sigaar is er niets veranderd. Ik moet harder trekken dan gewenst en er is geen enkele ontwikkeling in de smaak. Ik ruik wat meer cedar maar de geur blijft ook tamelijk vlak. Ik wordt wat ongeduldig en de eerste gedachten aan opgeven komen in mijn hoofd op. De as is redelijk wit en blijft fantastisch hangen.

De sigaar is zo vlak, en heeft zo weinig smaak dat ik op circa de helft besluit een einde te maken aan dit drama. Ik beleef geen plezier aan deze sigaar. Ik ervaar de sigaar als ruw en uitermate flauw van smaak met geen enkele uitdaging. De sigaar trekt te zwaar en brand inmiddels ook niet evenwijdig meer. De as blijft wel uitstekend zitten.

Ik heb nog twee corona's major in mijn humidor liggen. De volgende zal over circa drie maanden worden opgestoken. Ik ga er van uit dat dit een buitenbeentje was in het assortiment want over het algemeen hoor en zie ik alleen meer positieve berichten over H. Upmann.
De volgende keer zal ik ook een andere whisky kiezen. De Aberlour vind ik zoet, zeer fruitig en rijk aan lichte aroma's. Achteraf gezien past dit helemaal niet bij deze sigaar. Een Glenrothes Select Reserve of een Cardhu 12 y/o zou beter gezelschap zijn.

Samengevat:
Uiterlijk 6/10
Bouw 8/10
Smaak 2/10
Prijs 1/10
Overall 3/10


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Mei 2010, 09:42 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 12 Nov 2007, 20:06
BerichtenCOLON 3012
WoonplaatsCOLON Beringen
Goe gedaan!! =D>

Nog wat foto's en het review zou helemaal "af" zijn!!

_________________
"I believe that forgiving them is God's function. OUR job is to arrange the meeting."

Norman Schwartzkopf


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Mei 2010, 15:43 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008, 20:01
BerichtenCOLON 7169
Je andere aankopen zullen je ongetwijfeld beter bevallen. 8)

Ikzelf heb een beetje een haat-liefde-verhouding met H. Upmann. Zo'n Sir Winston is subliem, zo'n Magnum 50 is een prachtige sigaar, de connaisseur no. 1 bevalt mij ook zeer goed. Maar met een H. Upmann Magnum 46, lonsdale of zelfs een no. 2 vermaak ik mij echt een stuk minder goed!

Een beetje een merk met twee gezichten. Ook totaal verschillende blends.

Wel een interessante sigaar om te agen, want die connaisseur no. 1 beviel met pas echt goed een klein jaar nadat ik er een vijftal had gekocht, waarvan er toen al 3 op in rook waren gegaan die minder bevielen. Die laatste twee waren spectaculair.

Dit formaatje overigens nooit op. Evenals al die andere goedkoopgeprijsde sigaartjes (majestic, regalias, coronas minor/junior, petit-corona's ed.) Waarom je deze qua prijs/kwaliteit een 1/10 geeft is me dan ook een beetje een raadsel. Veel goedkoper zul je ze toch niet tegenkomen uit Cuba?


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Mei 2010, 16:10 
Offline
Sigarenplatform's journalistieke team
Sigarenplatform's journalistieke team
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 23 Apr 2008, 21:40
BerichtenCOLON 3367
WoonplaatsCOLON Aan de goede kant van de Maas
Cohiba schreefColon
Je andere aankopen zullen je ongetwijfeld beter bevallen. 8)

Ikzelf heb een beetje een haat-liefde-verhouding met H. Upmann. Zo'n Sir Winston is subliem, zo'n Magnum 50 is een prachtige sigaar, de connaisseur no. 1 bevalt mij ook zeer goed. Maar met een H. Upmann Magnum 46, lonsdale of zelfs een no. 2 vermaak ik mij echt een stuk minder goed!

Een beetje een merk met twee gezichten. Ook totaal verschillende blends.

Wel een interessante sigaar om te agen, want die connaisseur no. 1 beviel met pas echt goed een klein jaar nadat ik er een vijftal had gekocht, waarvan er toen al 3 op in rook waren gegaan die minder bevielen. Die laatste twee waren spectaculair.

Dit formaatje overigens nooit op. Evenals al die andere goedkoopgeprijsde sigaartjes (majestic, regalias, coronas minor/junior, petit-corona's ed.) Waarom je deze qua prijs/kwaliteit een 1/10 geeft is me dan ook een beetje een raadsel. Veel goedkoper zul je ze toch niet tegenkomen uit Cuba?


De mag46 moet ook humi tijd krijgen als ze wat ouder zijn is het een van Cuba's betere sigaren, naar mijn beschijden mening.

_________________
Ook een Cubaan verdwijnt uiteindelijk in de asbak!


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Mei 2010, 16:19 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008, 20:01
BerichtenCOLON 7169
Ik heb er tot nu toe twee op en die zijn uitermate slecht bevallen. Gewoon opgepikt bij de sigarenboer. Maar echt een mond vol zout :(.

Ik hoor er altijd goede verhalen over. Maar ik ben er voorlopig even klaar mee.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Mei 2010, 16:24 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 10 Mei 2010, 14:27
BerichtenCOLON 1183
Cohiba schreefColon
Waarom je deze qua prijs/kwaliteit een 1/10 geeft is me dan ook een beetje een raadsel. Veel goedkoper zul je ze toch niet tegenkomen uit Cuba?


Bij een prijs heb ik een verwachtingspatroon. Het land van herkomst vind ik niet van belang voor de prijs. Ik verwacht van een sigaar van bijna € 10,- meer plezier te beleven dan een sigaar van pak hem beet € 4,-. Als de andere twee prima bevallen pas ik de rating natuurlijk weer aan.

Jouw opmerking over de Magnum 46 beloofd weinig goeds :D Ik heb er net drie gekocht. Ik ben benieuwd.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Mei 2010, 16:25 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008, 20:01
BerichtenCOLON 7169
Ach, op een goede dag maak ik Belicoso Finos ook met de grond gelijk ;-).


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Mei 2010, 17:12 
Offline
Meester
Meester

GeregistreerdCOLON 21 Aug 2009, 10:35
BerichtenCOLON 1312
WoonplaatsCOLON Emmeloord
Yellowgrip schreefColon
Cohiba schreefColon
Waarom je deze qua prijs/kwaliteit een 1/10 geeft is me dan ook een beetje een raadsel. Veel goedkoper zul je ze toch niet tegenkomen uit Cuba?


Bij een prijs heb ik een verwachtingspatroon. Het land van herkomst vind ik niet van belang voor de prijs. Ik verwacht van een sigaar van bijna € 10,- meer plezier te beleven dan een sigaar van pak hem beet € 4,-. Als de andere twee prima bevallen pas ik de rating natuurlijk weer aan.

Jouw opmerking over de Magnum 46 beloofd weinig goeds :D Ik heb er net drie gekocht. Ik ben benieuwd.


Maak je geen zorgen de Magnum 46 is een heerlijke sigaar en heeft naar mijn inzicht niet eens zo heel veel tijd nodig in de humidor, na een jaartje is hij al prima.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Mei 2010, 20:43 
Offline
Aanstormend talent in de sigarologie
Aanstormend talent in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 25 Okt 2009, 21:19
BerichtenCOLON 342
WoonplaatsCOLON Amsterdam
Mooie review =D>

Deze sigaar heb ik een maand of twee geleden ook gerookt. Ik kan me helaas niet zo goed herinneren hoe hij smaakte (ik was licht aangeschoten). Wel weet ik nog dat brand en trek bij mij prima in orde waren, maar dat ik verder niet onder de indruk was. Het is zeker geen vieze sigaar, maar nogal vlakjes qua smaak. Ik zou hem nog wel eens willen proberen, want echt duur is hij natuurlijk niet (voor een Cubaan :mrgreen: ).


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Mei 2010, 21:21 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 31 Jul 2008, 21:05
BerichtenCOLON 14776
WoonplaatsCOLON Hoevelaken
Ik kan van een Oliva Special G van 3,50 ook ontzettend goed genieten......dus ik vind de beargumentatie:"Ik verwacht van een sigaar van bijna € 10,- meer plezier te beleven dan een sigaar van pak hem beet € 4,-" gigantische bullshit!

Net of dat je van een Partagas MilleF niet zou kunnen genieten omdat hij goedkoop is. [-(

Of ben jij zo 1 die al shij eenmaal een BHK heeft gerookt, de rest van de sigaren totaal kansloos acht omdat ze minder duur zijn?

Ik zou duie verwachtingspatroon maar heel erg snel bijstellen want als je de Cuaba EL 2008 van 14/15 euro rookt dan zul je nog eens verbijsterd zijn over de mindere kwaliteit ten opzichte van de meer smaakvollere GOEDKOPERE sigaren.

Just mij toe sents...

_________________
In nomine asbak, aansteker et spiriti puro

Tabakskevers bestellen? Stuur een mailtje!

[i]"Gaat heen en rook Diplomaticos Nr. 2"




http://www.cigarphotogallery.com


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 30 Mei 2010, 05:51 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 10 Mei 2010, 14:27
BerichtenCOLON 1183
Bolletje schreefColon
Ik kan van een Oliva Special G van 3,50 ook ontzettend goed genieten......dus ik vind de beargumentatie:"Ik verwacht van een sigaar van bijna € 10,- meer plezier te beleven dan een sigaar van pak hem beet € 4,-" gigantische bullshit!

Net of dat je van een Partagas MilleF niet zou kunnen genieten omdat hij goedkoop is. [-(

Of ben jij zo 1 die al shij eenmaal een BHK heeft gerookt, de rest van de sigaren totaal kansloos acht omdat ze minder duur zijn?

Ik zou duie verwachtingspatroon maar heel erg snel bijstellen want als je de Cuaba EL 2008 van 14/15 euro rookt dan zul je nog eens verbijsterd zijn over de mindere kwaliteit ten opzichte van de meer smaakvollere GOEDKOPERE sigaren.

Just mij toe sents...


Rustig maar :) Ik heb het misschien niet zo handig neergezet want ik probeer niet te suggereren dat een sigaar uit een lagere prijsklasse niet goed zou zijn. Een aantal van mijn favoriete sigaren kosten minder dan € 5,-. Stel dat twee sigaren in mijn optiek even goed zijn en de ene kost € 10,- en de andere kost € 3,50 dan krijgt de duurdere een lagere score op prijs/kwaliteit dan de goedkopere. Dat was alles wat ik probeerde duidelijk te maken.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 21 Jun 2010, 17:41 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Jun 2010, 15:44
BerichtenCOLON 2519
WoonplaatsCOLON Leusden
Het moment is aangebroken.. Mijn eerste review:

Gister avond heb ik met veel liefde een H.Upman Coronas Major aangestoken. Eerst had ik me twijfels over deze sigaar omdat hij bedekt was met witte stippen en poeder. Toen ik erachter kwam dat dit de wel bekende Bloom is. Kon ik niet wachten om deze sigaar te ervaren.

De sigaar voelde vrij zacht aan en hoopte stiekem dat dit in de smaak terug kwam. Doen ik hem aangestoken had en de eerste trekjes nam proefde ik veel aroma en was hij erg mild. De hijsjes gingen soepel en de sigaar was erg licht. Af en toe proefde ik wat pittigs als ik mijn lippen aflikte. Nu was het hopen dat dit verder in de sigaar terug kwam. Halverwege de sigaar proefde ik zo nu en dan wat pittigs waarmee me zintuigen aangenaam geprikkeld werden. Het was genieten de as was mooi wit van kleur gevormd in mooie cirkels met enkele witte puntjes. Toen 2/3 van de sigaar op was merkte je dat hij wat sterker van smaak werd. Hij werd wat pitteger maar bij het nemen van een hijsje proefde je nog steeds de zachte aroma. Dit was voor mij een erg aangenaam gevoel. Toen ik de sigaar langzaam aan mijn vingers voelde branden wist ik dat het moment van genot aan het aflopen was. Met veel treuren heb ik de sigaar in de asbak gelegt en nam ik nog een slokje van me wiskey. Terug denkend aan een heerlijke sigaar.

Zelf heb ik gekozen voor een Dalwhinnie single malt 15Y. Deze heb ik gekozen vanwege de zachte smaak zodat de sigaar helemaal naar voren kwam.

Ben benieuwd wat jullie van me eerste review vinden. En natuurlijk?hebben jullie de sigaar ook zo ervaren?

_________________
Je hebt maar 2 soorten importeurs 1 van cubaanse sigaren en 1 van opgerolde bladeren


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 21 Aug 2010, 19:05 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 10 Mei 2010, 14:27
BerichtenCOLON 1183
Yellowgrip schreefColon
Samengevat:
Uiterlijk 6/10
Bouw 8/10
Smaak 2/10
Prijs 1/10
Overall 3/10


We zijn nu ruim drie maanden verder en ik heb sigaar nummer twee gerookt. Deze was al een stuk beter. Hij zag er prima uit (9/10), de bouw was goed (9/10) en er was duidelijk sprake van een peper en kruidige smaak (7/10). De prijs/kwaliteit verhouding beoordeel ik voor deze sigaar op 7/10.
Overall een 8.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 09 Jan 2013, 13:16 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 12 Jul 2012, 19:16
BerichtenCOLON 523
WoonplaatsCOLON Brugge
gisteren deze sigaar gerookt, zoooo lekkere typische H. Upmann smaak. Heerlijk! Dit zal meer gerookt worden! :)


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 1 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.