Sigarenplatform

Het is momenteel 28 Mrt 2024, 20:37

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 07 Aug 2009, 12:41 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009, 09:13
BerichtenCOLON 1811
WoonplaatsCOLON Liedekerke
La Gloria Cubana Medaille d’Or N° 2 vintage

Afbeelding

Technisch

Afbeelding
Afbeelding

Afmetingen: 170 mm x 17.07 mm (cepo 43)
Formaat: Dalias
Vuller, omslagblad en dekblad: Cubaans, Vuelta Abajo
Factory: Partagas

De N°2 wordt aanzie als één van de betere in de reeks. Medium in smaak en sterkte.

Afbeelding

… wat voorafging

Er zijn van die dagen die vol verassingen zitten. Gisteren was er zo eentje. Toen ik bij mijn baas zijn bureau binnenstapte, kwam er plots een berichtje binnen. Er stond in te lezen dat er vanaf gisteren het zomeruur van start zou gaan. Dit betekent dat we het werk mogen beëindigen om 13.00 uur. Het uitgelezen moment om een lekker sigaartje uit te kiezen. Voor deze gelegenheid heb ik een Cubaans raspaard van stel gehaald. La Gloria Cubana Medaille d’Or N°2 vintage (94 - 95).


De verleiding

Een eerste aanblik zegt ons dat dit een hoogkwalitatieve puro is. Weinig nerfjes, prachtig bruin dekblad, glimmend als satijn. Laten we even naar het mondeinde kijken. Wat een vakmanschap straalt deze uit! Een perfecte ‘triple cap’, zoals enkel de Cubaanse grootmeester ze kunnen maken. De constructie verraadt het werk van de meest ervaren torcedors. Of misschien wel van een knappe torcedora? De diagonaal lopende lijnen zijn haast niet te herkennen. Ze straalt elegantie en vrouwelijkheid uit. . Ware klasse. Ze is zo naturel, gebruikt geen parfum. Ze zal pas haar ware karakter tonen, eens ze in vuur en vlam staat.

Het testosteron slaat tilt. Mijn biogramatisch instinct zegt me dat dit vrouwelijk schoon zo snel mogelijk dient gedegusteerd te worden. Een volledig natuurlijke reactie. Deze beauty dient met geen geweld geknipt te worden, maar langzaam geboord. Eerst even likken, en daarna met kleine draaiende bewegingen - doorheen het dekblad en omblad heen - krijgen we een prachtig geboord 'trekgat'. Nu kunnen we proeven van de eerste – a seco - trekken. Trek is super, perfect. Deze exotische schoonheid biedt noch te weinig, noch te veel weerstand. Echter geeft ze nog weinig aroma prijs, lichte zoete peper.

Afbeelding

Ik hou haar ietwat schuin en leg haar het vuur aan de schenen met een aangestoken stuk cederhout. Langzaam laat ik ze het vuur gewaar worden. Breng ze naar de mond, laat het stukje hout nog verder branden … en zie daar … de eerst vlammen schieten naar boven. Oogverblindend geel vlammenspektakel. Het eerste nipje blaas ik uit op het vuureinde. Met een gevoel van blijdschap zie ik een oranje- roodglimend cirkeltje opschijnen uit een duister en mysterieuze achtergrond .


De ontknoping

En nu, lekker in het tuinzetel, lang uitgestrekt, met een goddelijke drank (Duvel) genieten van het zonnetje. Met niets anders dan Cubaanse terroir en Belgische edel nat. Life as it should be!

De aroma’s strelen de smaakreceptoren. Wat een welness voor de neus, tong, gehemelte, … is dit! Na elke trek zoekt een sierlijke restrook zich een weg doorheen het geboorde mondstuk. Een streling voor het oog. De eerste trekken hebben niet de intentie om je van de stoel te blazen, maar om langzamerhand je te leiden naar ongekende hoogtepunten. Als cubanofiel herken ik het typerende, Cubaanse 3D – smakenpallet.
De indrukken die ik krijg zijn die van fruitige en aardse tonen. Ietwat droog gras/hooi. Af en toe wat geroosterd brood, wat cederhout.
Op de helft toont deze puro zijn ware ‘glorie’. De aroma’s draaien op volle toeren en het volledig genot kan beginnen.
Een complex, wel uitgebalanceerd en mild smakenpallet. Wat me opvalt is de afwezigheid van bitterheid en peper. Of toch niet? Er zit wel een pepersmaakje aan, maar zoet. Ietwat enkel gekenmerkt is door de unieke samenstelling van de terroir van Cuba. Dit is duidelijk een ander soort peper dan bijvoorbeeld deze die zo vertegenwoordigd is in de meeste Nicaraguaanse sigaren. De ‘peper’ is zo mild en zo zoet, dat hij haast niet te herkennen valt, maar toch voor het nodige karakter zorgt. Zij het dan op een milde manier. De as oogt mooi; lichtgrijs met een weinig kraters. De finale kenmerkt zich door unieke cacao smaken, wat espresso en leder. Ze verveelt op geen enkel moment. Eentje die je gerust kan roken op een nuchtere maag. Met eerbied leg ik de sigaar ten ruste, waar ze langzaam uitdooft. Ze zal blijven leven in herinnering.


Besluit

Deze vintage beauty heeft enige tijd nodig om haar aroma volledig te ontwikkelen. Maar eens ze dit hoogtepunt heeft bereikt, is ze niet meer te stoppen. Ze kenmerkt zich door een prachtige, wel uitgebalanceerd, complex en compleet smakenpallet (droog gras, cacao, espresso, zachte peper, vanille leder, …..). Niettegenstaande mijn persoonlijke voorkeur voor sigaren met meer ‘body’ heeft deze puro me op geen enkel moment losgelaten! De naam ‘La gloria Cubana’ is niet misplaatst. Een absolute topsigaar. Geen sigaar voor de beginnende liefhebber. Men dient de nodige ervaring te hebben om deze aroma’s te laten doordringen en ze te kunnen appreciëren. Iets voor de connaisseurs. Het is geen sigaar die de roker wil overbluffen, maar eentje die, met enorm talent, haar liefde en tederheid als een gebed uitschreeuwt in een ongekend pallet van overheerlijke, desolate aroma’s. Eentje die ik zeker in de toekomst nog zal roken. LGC, I love you.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_________________
"If I had taken my doctor's advice and quit smoking when he advised me to, I wouldn' have lived to go to his funeral" (98 year old) George Burns


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 07 Aug 2009, 12:44 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 21 Feb 2007, 11:23
BerichtenCOLON 2922
WoonplaatsCOLON Sweikhuizen (Sjweikese)
Erg leuke review!


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 07 Aug 2009, 12:47 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 26 Aug 2008, 07:29
BerichtenCOLON 3409
WoonplaatsCOLON Zutphen
=P~
FAN TAS TISCHE Review! =D>

1 klein puntje van aandacht: je 'tower of burn' wel natuurlijk elke keer van dezelfde afstand fotograferen! ;-)

_________________
- Ruud


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 07 Aug 2009, 12:53 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 21 Apr 2009, 13:14
BerichtenCOLON 2873
WoonplaatsCOLON Hendrik Ido Ambacht
Grappige review, als we jou een complete lijn sigaren laten reviewen schrijf je waarschijnlijk een boek vol!

Frank

_________________
Ik weet zeker dat er vele dingen zijn die een goede sigaar overtreffen,
maar tot op dit moment kan ik niet bedenken wat dat zou kunnen zijn


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 07 Aug 2009, 12:54 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 28 Aug 2008, 20:44
BerichtenCOLON 2920
WoonplaatsCOLON Amersfoort
Erg mooi geschreven, hulde!


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 07 Aug 2009, 14:31 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 23 Nov 2008, 03:15
BerichtenCOLON 1336
WoonplaatsCOLON Voorburg
Leuk geschreven man
super =D>

_________________
Beware of what you wish for.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 07 Aug 2009, 15:35 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Nov 2008, 11:40
BerichtenCOLON 878
WoonplaatsCOLON Megen Noord Brabant
Mega mooie review pracht omschreven en mooie foto's =D> =D> =D>

_________________
- In een dwarsstraat kom je vaak de mooiste dingen tegen -


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 07 Aug 2009, 15:39 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 29 Apr 2008, 18:22
BerichtenCOLON 2458
WoonplaatsCOLON België
Wow, wat een review...

_________________
Happiness? A good cigar, a good meal, a good cigar and a good woman - or a bad woman; it depends on how much happiness you can handle.
(George Burns)


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 07 Aug 2009, 16:02 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 26 Jan 2009, 17:08
BerichtenCOLON 658
WoonplaatsCOLON The Underworld
Erg mooi hoor

_________________
CitaatColon
When I was a kid I used to pray every night for a new bicycle.
Then I realised God doesn’t work that way, so I stole
one and prayed for forgiveness

- Emo Philips


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 07 Aug 2009, 16:29 
Offline
Grootmeester
Grootmeester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 20 Apr 2009, 14:52
BerichtenCOLON 374
WoonplaatsCOLON Delft
=P~ =P~ =P~ =P~ =P~ =P~ =P~
Errug mooi geschreven. In dezelfde plagende stijl als een dame die zich heel langzaam uit kleed en je mag alleen maar toekijken....

_________________
Siglo VI:
De ware definitie van je geld in rook zien opgaan!


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 07 Aug 2009, 17:47 
Offline
Churchill
Churchill

GeregistreerdCOLON 15 Jun 2007, 20:45
BerichtenCOLON 253
WoonplaatsCOLON Oss
Mooie review!


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 07 Aug 2009, 18:55 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 06 Nov 2008, 20:43
BerichtenCOLON 2851
WoonplaatsCOLON Brugge
't wordt tijd dat je solliciteert bij EL GUSTO

en ik meen het! =D> =D> =D> =D> =D> =D>

_________________
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg...


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 07 Aug 2009, 18:58 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009, 09:13
BerichtenCOLON 1811
WoonplaatsCOLON Liedekerke
Beste Bart,

Vanaf het moment dat ik sigaren rook, geloof ik in leven voor de dood! :smt033

_________________
"If I had taken my doctor's advice and quit smoking when he advised me to, I wouldn' have lived to go to his funeral" (98 year old) George Burns


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 07 Aug 2009, 19:21 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 12 Nov 2007, 20:06
BerichtenCOLON 3012
WoonplaatsCOLON Beringen
Weer heel mooi geschreven!! =D>

_________________
"I believe that forgiving them is God's function. OUR job is to arrange the meeting."

Norman Schwartzkopf


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 07 Aug 2009, 22:09 
Offline
MAYOR
MAYOR
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 24 Jun 2008, 20:32
BerichtenCOLON 7333
Jorg, dit is geen review meer maar een poetische loftuiting van bovengemiddelde klasse...je steekt Toni naar de kroon...fenomenaal omschreven, hier schieten de gebruikelijke applaus-emoticons simpelweg te kort.

En inderdaad, soms is het raison d'etre gestold in een lang moment van genieten van een heerlijk glas Belgisch bier en een voortreffelijke puro. Das savoir vivre pur sang....

_________________
"Je n'ai pas besoin de cette hypothèse."
"In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister"
"Was sich liebt das neckt sich"


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 2 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.