Sigarenplatform

Het is momenteel 29 Mrt 2024, 13:50

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 16 Nov 2010, 17:18 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 28 Jan 2010, 15:32
BerichtenCOLON 659
WoonplaatsCOLON Gent, België
Deze review schreef ik voor het verkiezingsdiner van sigarenclub Aroma de Cuba. De partagas was de degustiefsigaar van de avond.

Op dit heuglijke event werden ook Frederik (aficionadoflamenco), Jorg (cubalibre) Cliff (the one and only) en ikzelf als nieuwe leden gekroond.

Proficiat gasten !

Algemene feiten:

Ringmaat 50, lengte 141mm
Formaat: Gordito
Cepo 50 zoals een robusto, met een lengte mooi in het midden tussen een robusto (124mm) en een double robusto (160mm).

Hetzelfde formaat als:

• San Cristobal de la Habana – La Fuerza
• Hoyo de Monterey Epicure Especial
• RyJ Escudos EL 2007
• Punch Punch Royal ER Benelux 2009

Habanos omschrijving:

Zoals iedere Edición Limitada is de Serie D Especial vanzelfsprekend volledig met de hand vervaardigd van geselecteerde tabak uit de befaamde Pinar del Rio regio en alle bladeren (binnengoed, omblad en dekblad) hebben tenminste 2 jaar gerijpt.

Deze Partagas verrast met een zeer rijke en een toets zoetere smaak. Een sigaar met enorm potentieel.
Het is een ideaal voorbeeld van de volle smaakbeleving gelinkt aan elke Partagas vitola van de iconische Serie D reeks.

Dit is trouwens de vijfde keer dat Habanos kiest voor een serie D benaming voor een Partagas edicion limitada. Dit naast de bekende Serie D No 4 robusto.

Wie noemt ze allemaal?

In het jaar 2003 hadden we de “Serie D No 2”, in 2004 de “Serie D No1”, in 2006 de “Serie D No 3” en in 2008 tenslotte de “Serie D No 5”. Zoals je ziet, perfect logische en chronologische rangschikking ☺
Toch consequente jongens he die cubanen…

Prijs:

De Serie D especial is enkel verkrijgbaar in een niet-geverniste Semi Boite Nature van 10 stuks. Deze verpakking heeft een scharnierend deksel met gekende Habanos sluiting en is naast de Habanos hoeksticker ook voorzien van de zwart-gouden Edicion Limitada 2010 kistband
Prijs per sigaar: 13,20 euro.

Mijn smaak-ervaring:

Het dekblad bevat wat grotere nerven, is mooi donker van kleur (denk chocoladebruin) zonder echt maduro over te komen. De sigaar is vast gerold wat later voor een egale, langzame brand zorgt.

Eerste derde:

In tegenstelling tot mijn verwachting wordt ik niet van mijn sokken geblazen door een te stevige body, deze dame speelt niet dadelijk al haar troeven uit. De eerste minuten zijn zelfs mild te noemen. Onkarakteristiek Serie D en verrassend. Het is echt een teasertje dit model. De brand is haarscherp, de trek iets vaster dan ik wens, maar nooit storend.
Qua smaken merk ik duidelijk een zoetje vooraan op de tong, speelse kruidigheid doorheen het volledige eerste derde. Niet full-on, niet continu maar subtiel aanwezig. Ik herken de karakteristieke Partagas Serie D No 4 houttonen, maar in een veel romigere textuur met zacht mondgevoel.

Romige kruidigheid karakteriseert dan ook het eerste deel.

Tweede derde:

De ingang van het tweede derde wordt ingeluid met prominentere houttonen, hier en daar een trekje leer en gebrande koffie. De textuur blijft zeer romig met het zoetje als kers op de tong euhh taart. De kruidigheid trekt bijna volledig weg en de body stijgt bijna onmerkbaar een trapje hoger.
Af en toe moet ik minieme scheefbrand bijwerken. Het wordt deze opmerkelijk jonge sigaar uiteraard snel vergeven.

Derde deel:

Bij het verwijderen van het limitada bandje wordt de especial duidelijk complexer. Gedaan met het speelse karakter, nu is het zoals ze in het basketbal zeggen: “money-time”! Hout, room en zoet-bittere chocolade dribbelen zowel voor- als achteraan op de tong naar de finale.
Geen omslagpunt, af en toe purgeren volstaat om trek na trek deze schitterende finale op de voorste rij mee te maken.
Ik geniet tot ik er mijn vingers bijna aan verbrand.

Jawadde!, en dat voor een sigaar die nog maar enkele maanden geleden gerold is ! Met dat gelukzalige gevoel leg ik deze limitada te rusten.
Blij dat ik nog een volle kist in de humidor heb staan.

It’s only uphill from here…

_________________
“Any cigar smoker is a friend, because I know how he feels.”
- Alfred de Musset


Laatst gewijzigd door 2 op Custom56, in totaal 16 keer gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 16 Nov 2010, 17:20 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 31 Jul 2008, 21:05
BerichtenCOLON 14776
WoonplaatsCOLON Hoevelaken
THIS THREAT IS WORTHLESS WITHOUT PICS! 8)

_________________
In nomine asbak, aansteker et spiriti puro

Tabakskevers bestellen? Stuur een mailtje!

[i]"Gaat heen en rook Diplomaticos Nr. 2"




http://www.cigarphotogallery.com


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 16 Nov 2010, 17:22 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 28 Aug 2008, 20:44
BerichtenCOLON 2920
WoonplaatsCOLON Amersfoort
Mooie review van een Geweldige sigaar. Ik vind dit echt een topper, ben blij dat ik nog een volle kist in de humi heb liggen!! 1 van de beste sigaren die ik ooit gerookt heb =D>


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 16 Nov 2010, 17:22 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 28 Jan 2010, 15:32
BerichtenCOLON 659
WoonplaatsCOLON Gent, België
I AGREE WITH ABOVE POSTER !

Jammer genoeg heb ik geen foto's gemaakt :(

_________________
“Any cigar smoker is a friend, because I know how he feels.”
- Alfred de Musset


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 16 Nov 2010, 17:27 
Offline
Sigarenplatform.nl Crew
Sigarenplatform.nl Crew
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 31 Jul 2008, 21:05
BerichtenCOLON 14776
WoonplaatsCOLON Hoevelaken
Custom56 schreefColon
I AGREE WITH ABOVE POSTER !

Jammer genoeg heb ik geen foto's gemaakt :(


Ik zal je matsen, morgen zal ik effe wat foto's maken.

_________________
In nomine asbak, aansteker et spiriti puro



Tabakskevers bestellen? Stuur een mailtje!



[i]"Gaat heen en rook Diplomaticos Nr. 2"








http://www.cigarphotogallery.com


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 16 Nov 2010, 17:29 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 28 Jan 2010, 15:32
BerichtenCOLON 659
WoonplaatsCOLON Gent, België
Je bent toch ook een toppertje he :)

_________________
“Any cigar smoker is a friend, because I know how he feels.”
- Alfred de Musset


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 27 Mei 2011, 10:04 
Offline
Churchill
Churchill

GeregistreerdCOLON 25 Jul 2010, 17:04
BerichtenCOLON 246
Zag dat er hier nog geen foto’s staan en deze mogen niet ontbreken, heb er ook maar mijn eigen bevindingen bijgezet. Ben aangenaam verrast, na het opstellen van deze nota’s even deze draad doorgelezen en veel gelijkenissen tegengekomen…
Afkomst: Cuba
Afmetingen: 141 x 19,84
Ring: 50
Prijs: 13,5 euro (België)

Vorige week was het weer tijd voor een degustatie samen met Dominique (lees:broer). Donderdagmiddag twee uur, een lekkere sigaar gekozen en geïnstalleerd op de zolder voor het genieten...

Afbeelding

Uitzicht:

Mooie body met een strak donker maduro dekblad, licht generfd. Een extra Limitada bandje geeft toch wat meerwaarde, zeer attractief...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Preparen:

Goed gerolde sigaar met een typische stalgeur. Sigaar lijkt ons net niet te vochtig, de hygrometer staat op 72% dus theoretisch gezien wel prima. Knippen ging goed en aansteken verliep vlotjes …

Afbeelding

Smaak:

In de eerste kennismaking kwam er wat zoetigheid en zwarte peper op de tong, een beetje romig met wat houterige toetsen. Niet te zwaar en vrij genuanceerd, we lezen in El Gusto ook een "wild" aanvulling. Inderdaad eerste vergelijking gaat samen met een lekker stuk everzwijn, tegen het einde van het eerste deel komt er ver op de achtergrond een fris muntje tevoorschijn...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het tweede deel wordt iets krachtiger met wat leder en peper, dit wel subtiel en niet te bitter. De romige, vanille toets blijft op de achtergrond aanwezig. De trek gaat achteruit en we moeten serieus corrigeren, samen met een kleine massage is dit probleem opgelost. Wel is het even eentonig zonder veel karakter...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het derde deel is puur Cubaans met een enorme volle rook. Veel peper en leder met toch wat zoete toetsen, wel niet te zwaar en lekker tot het einde zonder echt een omslagpunt...

Afbeelding

Afbeelding


Conclusie:

Deze beviel me minder als de vorige de laatste zomer, misschien was deze een tikje te vochtig. Maar toch ben ik blij dat ik hiervan een kistje liggen heb, ongeveer een klein anderhalf uur hebben we toch genoten van deze snoeper. Deze sigaar vergelijk ik graag met een vrouw; " Doet niet vervelen, vraagt veel aandacht (bijbranden en masseren) en het eerste deel vond ik het spannendst...


Laatst gewijzigd door 1 op Jarre, in totaal 25 keer gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 27 Jun 2011, 19:04 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Sep 2008, 10:46
BerichtenCOLON 9403
WoonplaatsCOLON Kortrijk - België
even een kleine bump, wellicht is deze review weinig bekeken omdat deze bij een bestaande review gepost werd... zonde...

_________________
Even new stuff eventually gets vintage,
Then you should call me.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 27 Jun 2011, 19:18 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 28 Aug 2008, 20:44
BerichtenCOLON 2920
WoonplaatsCOLON Amersfoort
Deze review is inderdaad bumpwaardig! Fantastische review van een geweldige sigaar! De volle kist waar ik eerder in dit topic melding van maakte ligt nog steeds onaangebroken in de humi, er is zelfs een 2e kistje bijgekomen afgelopen weekend :D Ik wil ze minimaal op 2 jaar hebben dus voorlopig nog even van afblijven.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 27 Jun 2011, 20:52 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008, 20:01
BerichtenCOLON 7169
Mijn kistje is ook nog dicht. Genoeg singles te vinden hier en daar 8).


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 16 Aug 2011, 16:38 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 25 Apr 2007, 10:57
BerichtenCOLON 1272
WoonplaatsCOLON Maastricht e.o.
Gisteravond eentje gerookt, was smakelijk en best een stevige sigaar om te roken. De brand was vrij redelijk, zeker voor een jonge havanna, prachtige rook en een prima trek. Gekocht als single; het kistje blijft nog even dicht want ik heb het idee dat er nog meer ontwikkeling in de sigaar zit.

_________________
"Cigar smoking is a hobby; cigarette smoking is an addiction"
- David Sabot -


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 16 Aug 2011, 17:31 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 21 Apr 2009, 13:14
BerichtenCOLON 2873
WoonplaatsCOLON Hendrik Ido Ambacht
Mooie reviews heren! =D>

Frank

_________________
Ik weet zeker dat er vele dingen zijn die een goede sigaar overtreffen,
maar tot op dit moment kan ik niet bedenken wat dat zou kunnen zijn


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 22 Jun 2012, 18:39 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 10 Mei 2010, 14:27
BerichtenCOLON 1183
Deze zojuist gerookt. Man, man, man wat een kanjer! Heerlijke geroosterde aroma's met een romig en kruidig ondertoontje. Dit is een absolute topper. Op zo'n jonge leeftijd al zo goed in balans! =P~


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Mei 2013, 21:12 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Jun 2010, 15:44
BerichtenCOLON 2519
WoonplaatsCOLON Leusden
Zojuist begonnen met deze sigaar. Ben nu nog 1/3 maar wil er toch al even wat over kwijt! Met onder tussen 3 jaar op de teller verbaast mij de scherpte in neus van het pepertje. Had verwacht dat dit al wat vervijnder zal zijn. Dit is echt een topper voor het agen mijn inziens. Nu nog zo`n body! zal mijn best doen de volgende pas weer over een klein jaartje te roken. Verder mooie volle zoete romige rook. Houttonen en in de verte wat koffie =P~

_________________
Je hebt maar 2 soorten importeurs 1 van cubaanse sigaren en 1 van opgerolde bladeren


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 1 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.