Sigarenplatform

Het is momenteel 28 Mrt 2024, 19:10

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 02 Mrt 2015, 13:40 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Jul 2013, 21:32
BerichtenCOLON 537
WoonplaatsCOLON Ermelo
Montecarlos
De Por Larranaga Montecarlo is een van de slankere modellen van het merk, waarbij de Deliciosos vitola gelijk staat aan 33 x 159 mm. De sigaar heeft op het platform enkele keren zijdelings de revue gepasseerd, waarbij de review van Cliff uit maart 2009 denk ik de meest uitgebreide was (lees die hier nog eens door ter vergelijking http://www.sigarenplatform.nl/forum/viewtopic.php?f=89&t=3188)

Afbeelding

Waarom deze vergelijking
De Montecarlo heb ik vrijwel altijd op voorraad liggen, omdat ik het een extreem lekkere sigaar vind. Sinds mijn laatste aankoop - een nog kwart vol kistje Montecarlos uit 2012 - viel mij echter iets op; nog bij geen enkele Cubaan heb ik het verschil in rijping zo sterk ervaren als bij de Montecarlos. Zojuist rookte ik tijdens wat leeswerk weer een Montecarlos uit 2012 (de 4e uit het kistje zo ongeveer) en weer is de smaak in vergelijking tot mijn oudere batch Montecarlos van 2009 - die helaas al op is - in de verste verte niet terug te vinden. Ik pakte er eens een aantekening van me bij, waarin ik de Montecarlo uit 2009 heb omschreven. Dit vergeleek ik met wat ik zojuist heb ervaren. Ik dacht dat dit wel interessant was om bondig uiteen te zetten.

2009
Hoewel het jaar 2009 nog steeds verre van echt ge-aged of vintage aangemerkt kan worden, is de sigaar met een leeftijd van zo'n jaar of 5 a 6 al super. Ik herkende mij tevens goed in de review van Cliff, en ook mijn oude aantekeningen laten een sterk vergelijkbaar smaakspel zien.
De sigaar wordt overheerst door hout, room, noot en chocolade, die enkel bij een beheerste en zeer relaxte rookstijl volledig tot hun recht komen. Voor de Montecarlo moet je echt tijd nemen, en er rustig voor gaan zitten in een windvrije omgeving. De rook die er vanaf komt is geweldig: lekker dik, vol, romig en haast zwaar! De smaken van de sigaar staan prettig met elkaar in contrast, en kan naar mijn mening het beste worden getypeerd als mild - medium.
De evolutie in de sigaar is met name prettig. Het start zoet; romig en notig, en wordt beetje bij beetje wat sterker van karakter. De smaak van koffie en chocolade komt hierbij steeds verder naar voren. Dit is de reden waarom ik sinds mijn eerste Montecarlo fan ben geworden van deze Por Larranaga! Een heel prettige en milde sigaar.

2012
Het is duidelijk merkbaar dat een leeftijd van iets meer dan 2 jaar voor deze Montecarlo nog veel te jong is. Best vreemd, dat 3 jaar zoveel verschil kan maken! Hoewel de sigaar er nog steeds uit ziet om door een ringetje te halen, en lekker fris en zoetig ruikt, is vanaf het moment dat de sigaar in vlammen op gaat het verschil met een gerijpte Montecarlo meteen duidelijk.
De zoetigheid waarmee de gerijpte variant aftrapt mis ik behoorlijk. Vooral hout en noten overheersen nu - waarbij gezegd moet worden dat dit op zichzelf helemaal niet verkeerd smaakt. De evolutie naar een wat sterker karakter pakt ook niet helemaal lekker uit, omdat er nu een peper opkomt, veel te snel ook! Dit maakt de Montecarlo onaangenaam sterk in een vroeg stadium, iets wat überhaupt niet past bij het karakter van deze Deliciosos. Een laatste onderdeel dat ik erg mis, is dat de karakteristieke smaak van chocolade in deze jonge variant. Op de achtergrond proef je in de verste verte misschien iets wat op chocolade lijkt, maar ik ben bang dat dit meer een psychisch verschijnsel is dan het daadwerkelijk proeven ervan - je weet immers wat je kan verwachten van een 2009 modelletje! Waarschijnlijk is dit te verwijten aan de overheersende peper in de sigaar. Het omslagpunt van de sigaar, nadat deze een keer tussentijds uit is gegaan, vangt ook iets te vroeg aan, met zo'n 4 cm stok over. Op zich is dit niet heel erg, aangezien de sigaar na de helft eigenlijk al niet meer lekker is, en je net zo goed een shortfillertje kan roken.

Besluit
Wellicht een beetje open deuren intrappen, maar ik heb het verschil in de rijping van een sigaar zoals reeds gezegd nog niet eerder zo sterk ervaren als bij de Montecarlos. Het rustig en gecontroleerd laten agen van een sigaar haalt in dit geval echt de ontwikkeling naar boven die je graag verwacht in zo'n stok: een milde en zeer goed gebalanceerde smaak. Scherpe en te overheersende smaken verpesten de Montecarlo.
Mocht je deze Por Larranaga nou eens tegenkomen bij een Casa of een andere zaak, neem er een stel mee, verstop ze diep binnen de krochten van de humidor en vergeet hem. Als je die dan na een jaar of wat weer tegenkomt, zul je verrast zijn door dit geweldenaartje! Maar zoals ik hierboven heb toegelicht, rook ze echt niet te jong want het is zonde.

_________________
Een rokerige groet,
Vincent


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 02 Mrt 2015, 13:53 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie

GeregistreerdCOLON 10 Jun 2009, 09:49
BerichtenCOLON 3123
hulde hulde hulde =D> =D> =D>

_________________
afgehaakt


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 02 Mrt 2015, 14:08 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 12 Aug 2011, 12:16
BerichtenCOLON 929
WoonplaatsCOLON Den haag
Vincent , wat leuk om te lezen zeg!! =D> =D> =D> =D>

ik heb heb ook gelijk Cliff z'n review gelezen,leuk die ouwe koeien uit de slot trekken.!! =D>
ik krijg er gewoon zin an :mrgreen:

ik ken hem helemaal niet en heb hem ook dus nog nooit gerookt!!
maar daar gaat verandering in komen!! ik ga er ff een paar halen,

laat jij voordat je hem rookt ook eerst buiten je hummie liggen ?? zo als ik ik lees in het andere topic??

thx voor het delen van deze mooie ervaring over het agen van de sigaar .

Onno,

_________________
“Life has no limitations, except the ones you make.”


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 02 Mrt 2015, 16:18 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 28 Aug 2008, 20:44
BerichtenCOLON 2920
WoonplaatsCOLON Amersfoort
Mooie dubbelreview!!


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 02 Mrt 2015, 16:24 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 28 Jan 2014, 21:46
BerichtenCOLON 537
WoonplaatsCOLON Kollum
Mooi review, leest lekker weg!


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 02 Mrt 2015, 17:14 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 05 Aug 2009, 21:01
BerichtenCOLON 2189
WoonplaatsCOLON Rotterdam
Mijn beste,

Ik heb met veel plezier deze passionele review gelezen!!
Erg goed!! Chapeau!!
Dank voor het delen. :wink:

_________________
“Sanis Sigaro Vita Lacune” (zonder Sigaar is het leven ledig).


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 02 Mrt 2015, 21:14 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 30 Aug 2012, 19:50
BerichtenCOLON 1047
WoonplaatsCOLON Almere-Buiten
gave dubbelreview =D> =D> =D>

Grtz Thomas.

_________________
"Ask Not What Your Country Can Do For You. Ask What You Can Do For Your Country" JFK


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 02 Mrt 2015, 22:09 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 04 Jan 2009, 21:02
BerichtenCOLON 1454
idd montecarlos met een paar jaar op de teller is eemn toppertje en niet te vergelijken met een versen

is ook eigenlijk niet voor niets een classic!

_________________
Gentlemen, you may smoke.” (ending the long ban on smoking held by Queen Victoria in the early 20th Century) – King Edward VII


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 02 Mrt 2015, 22:11 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 22 Feb 2013, 10:47
BerichtenCOLON 671
WoonplaatsCOLON Sliedrecht
Echt een top review. Staat gelijk op mijn to buy list :)
Thanks voor het delen!

_________________
Why drink whisky? Because a good story never began with a guy drinking a soda


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 02 Mrt 2015, 23:26 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 16 Okt 2011, 12:44
BerichtenCOLON 1756
WoonplaatsCOLON Den Haag
Mooie review, Vincent =D> =D> =D>

Ik heb dit sigaartje, door destijds een aanbeveling op dit platform van CigarJunkie, diverse malen gerookt. Het model spreekt me erg aan en het is een leuk sigaartje voor als je niet al teveel tijd hebt. Het is een heerlijk sigaartje heb ik al enkele malen ervaren. M'n laatste 2 Montecarlosjes waren helaas ietsje te strak gerold, waardoor de trek ietsje te zwaar was. Geaged heb ik 'm echter helaas nog nooit gerookt.

Wim.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 03 Mrt 2015, 13:54 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Jul 2013, 21:32
BerichtenCOLON 537
WoonplaatsCOLON Ermelo
Thanks allemaal :mrgreen:

Onno:
Leuk! Ik ben benieuwd wat je ervan gaat vinden. En bedoel je dat voordat ik een sigaar rook deze eerst een uurtje uit de humidor haal of iets dergelijks? Nou, niet bewust. Soms pak ik een sigaar rechtstreeks uit de la en zit er binnen 5 minuten aan maar soms leg ik het ding al klaar, ga ik koffie zetten, bedenk ik dat ik nog iemand moet bellen etc. Haha, voordat ik het dan in de gaten heb, ben ik zo een halfuurtje verder.

Wim:
Ja, dat ze te strak zijn gerold heb ik ook wel eens ervaren (ook met de oudere). Ook toen ik deze eens samen met Jens had gerookt was er nauwelijks doorheen te komen. 't Blijven Cubaantjes he :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Een rokerige groet,
Vincent


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 03 Mrt 2015, 14:07 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 27 Aug 2009, 15:04
BerichtenCOLON 2998
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
Mooi verhaal, zal me er zeker enkele kado doen als ik ze tegen kom.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 03 Mrt 2015, 18:21 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010, 10:27
BerichtenCOLON 2748
WoonplaatsCOLON Tielt-Winge
Ik heb nog ergens zo'n kistje liggen in een of andere donkere uithoek van mij walk-in.

Helaas heb ik bij de kist die ik vers heb gerookt veel verstopte sigaren gehad en dat heeft me weerhouden om er meer van weg te leggen.

Als ze trekken zijn ze goed en voor de prijs moet je ze niet laten liggen.

_________________
Happy smoking, Afficionado


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 03 Mrt 2015, 18:30 
Offline
MAYOR
MAYOR
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 03 Nov 2007, 22:06
BerichtenCOLON 5014
WoonplaatsCOLON Deventer
Inderdaad geweldig zo'n Monte Carlo !

Afbeelding

MC


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 03 Mrt 2015, 18:58 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 12 Aug 2011, 12:16
BerichtenCOLON 929
WoonplaatsCOLON Den haag
MONTECRISTO schreefColon
Inderdaad geweldig zo'n Monte Carlo !

Afbeelding

MC



:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

deze trekt echt super!!

Onno,

_________________
“Life has no limitations, except the ones you make.”


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 3 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.