Sigarenplatform

Het is momenteel 19 Apr 2024, 22:23

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 17 Feb 2009, 15:01 
Offline
Churchill
Churchill

GeregistreerdCOLON 21 Aug 2008, 14:36
BerichtenCOLON 276
Na vanochtend mijn vensterbank te hebben schoon gemaakt (1e keer in misschien 4 jaar ofzo..) vond ik wel dat ik een ' ontspan momentje' verdient had. Dus lekker weggezakt in de fauteuil beneden om de nieuwe aflevering van Heroes te bekijken, onder het genot van een goede kop Espresso en bovengenoemde sigaar.

De sigaar, een Punch Royal Selección No. 12 gekocht begin februari in Rotterdam. Voor €6.40 krijg je een 13 cm lange sigaar met een ring van 42. Knippen ging prima, bij het aansteken rook je gelijk een zware, 'donkere' lucht. En dat is ook hoe ik de smaak zou beschrijven, aarde-achtig donker... Weinig verandering in smaak behalve dat hij naar het einde toe wat romiger werd. Een kleine 3 kwartier later was Heroes afgelopen en vond ik het ook tijd om deze prima trekkende sigaar, na 4 keer aftikken, weg te leggen.

Smaakte me prima, maar het gevoel bekroop me toch dat deze waarschijnlijk nog wel redelijk jong was. Hij leek een beetje ruw en denk dat als je deze nog langer laat liggen dat hij toch wat zachter wordt. Maar dit kan ik natuurlijk niet uit ervaring zeggen, maar van wat ik op het forum heb gelezen. :mrgreen:

Ben benieuwd of mensen deze ook gerookt hebben en wat hun ervaring is.

Matthijs.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 17 Feb 2009, 15:37 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008, 20:01
BerichtenCOLON 7169
Zag hem gisteren ook liggen (met bandje :?:)

Niet meegenomen. Jammer dat ze de 11 niet hadden.

Nog nooit een slechte Punch sigaar gehad.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 17 Feb 2009, 15:52 
Offline
Amante del tabacco & comité du cigarre
Amante del tabacco & comité du cigarre
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006, 19:57
BerichtenCOLON 5156
Ik heb hem eergisteren ook gerookt en kan mij deels in jou smaakbeleving vinden. Wat ik niet vond is de zware, 'donkere' lucht maar eerder een zoetige zachte smaak, in het begin dan. Later kwam er inderdaad aarde, leer en ook een heel licht pepertje voorbij met een finale van room, heerlijk.

Mattor schreefColon
Smaakte me prima, maar het gevoel bekroop me toch dat deze waarschijnlijk nog wel redelijk jong was. Hij leek een beetje ruw en denk dat als je deze nog langer laat liggen dat hij toch wat zachter wordt. Maar dit kan ik natuurlijk niet uit ervaring zeggen, maar van wat ik op het forum heb gelezen. :mrgreen:


Wat je zegt klopt inderdaad want de mijne kwam uit 2000 8)

_________________
What Time Is It In The World.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 17 Feb 2009, 16:05 
Offline
Churchill
Churchill

GeregistreerdCOLON 21 Aug 2008, 14:36
BerichtenCOLON 276
Cohiba schreefColon
Zag hem gisteren ook liggen (met bandje :?:)

Niet meegenomen. Jammer dat ze de 11 niet hadden.

Nog nooit een slechte Punch sigaar gehad.

Ja zat gewoon een bandje omheen. En slecht was hij niet hoor, beetje ruw zegmaar.

@ Ray
Zoete zachte smaak was bij mij best ver te zoeken. :mrgreen:


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Feb 2009, 00:24 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 25 Apr 2007, 10:57
BerichtenCOLON 1272
WoonplaatsCOLON Maastricht e.o.
Weet niet hoe oud de mijne zijn, maar ik heb er eens vijf gekocht en die waren alle vijf niet te versmaden. Ik vind dit een heerlijke sigaar voor tussendoor, als je niet al teveel tijd hebt.

_________________
"Cigar smoking is a hobby; cigarette smoking is an addiction"
- David Sabot -


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 19 Feb 2009, 00:45 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 05 Feb 2009, 01:20
BerichtenCOLON 754
Nog Nooit gerookt, maar klinkt goed!

_________________
' Death Smile's At Us All, The Best Thing You Can Do Is; Give Him A Montecristo Especiales No 2 '


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 29 Dec 2009, 23:08 
Offline
Cigarillo
Cigarillo
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 03 Dec 2009, 00:31
BerichtenCOLON 6
WoonplaatsCOLON Heerhugowaard
Heren,

Deze sigaar wordt vanaf 2010 niet meer gemaakt.
(net als de No. 11 overigens)

R.I.P. [-o<

Rietsigaar

_________________
...mijn dromen zweven als de beige pluizen van een rietsigaar,
ze nemen me mee naar de volgende plek verder weg onvermoeibaar...


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 14 Jul 2011, 22:43 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 25 Dec 2009, 11:05
BerichtenCOLON 923
WoonplaatsCOLON Gent
Nu de wedstrijd gedaan is gaat dendezen nog eens 'een reviewke placeren.' :mrgreen:

De Punch Royal Selection n°12, en wel één uit de oude doos...
Afbeelding

CSU-VC-2, oftewel juli 1998 en gerold in een fabriek in de provincie Villa Clara. Wat was de tijd dat je van de factorycodes nog iets kon verwachten toch heerlijk!
Afbeelding

Punch:
Het merk werd omstreeks 1840 geregistreerd en is zo samen met Cabañas, Por Larrañaga en Ramon Allones bij de oudste merken die Cuba te bieden heeft (of had in het geval van Cabañas, deze was trouwens de eerste die die zich in 1810 heeft gevestigd)
Punch werd in het leven geroepen door een Duitser genaamd Stockmann, werd doorverkocht aan Luis Corujo in 1874 en vervolgens aan Manuel Lopez in 1884. (Al vind je hierover enorm uiteenlopende stellingen op internet)Deze laatste naam wordt nog steeds gedrukt op dress boxes van het merk en op de bandjes.
De naam Punch komt van het popje "Mr. Punch" dat ergens in de 16de eeuw is ontstaan uit de Italiaanse commedia dell'arte.

Genoeg daarover, de fik erin!!! :)

Vitola: Petit corona (Vitola de galera: Mareva)
Afmetingen: 42 x 129mm
Dekblad/omblad/binnengoed: Cuba
Prijs: €6,9 BE / €6,6 NL (ik heb blijkbaar nog de oude prijs betaald... 6€ :) )

De Punch Royal Selection n°12 werd gediscontinueerd in 2010


Afbeelding

Het exemplaar heeft een licht generfd dekblad met een uitstraling die ergens zweeft tussen net niet dof en licht geolied. Het kleur leunt wat aan bij het roodbruine. Een klassieke colorado. Toen de sigaar even tussen de vingers kneep, kwam er een slecht gevoel over me. De voet was vrij hard en in het midden voelde ik een klein zacht plekje. Ik dacht bij mezelf "lap, deze trekt voor geen meter!" en het is het enige exemplaar dat ik toen bij had (de nadelen van op verplaatsing roken)

Ik boorde onze vriend met de kleinste diameter van m'n Passatore punch (7mm) in de hoop dat de trek goed zou zijn en rekening houdend met de leeftijd en RG van deze sigaar. Hoe Cubanen je toch kunnen verbazen; de trek was perfect, niet te hard en met de welgekende Cubaanse 'resistentie'

Afbeelding

A crudo geeft deze sigaar weinig vrij, een redelijk bescheiden kaneelgeurtje en aroma's van hooi en tabak. Ik stak ze dan ook vrij snel aan met een klassieke vlam.


Eerste deel:
Ik nam er een glaasje water bij omdat het de eerste keer is dat ik deze sigaar op leeftijd rook, het enige exemplaar dat ik ooit had was van 2009, en ik wou de smaken volledig tot hun recht laten komen.
Het verbaasde me vrij snel dat zo'n kleine oude rakker nog zoveel pit in zich kon hebben, wat heerlijk! Dit is absoluut geen beginnersrokertje!
De eerste aroma's die ik kon waarnemen waren zaagsel (zowat de geur van een schrijnwerker z'n atelier als die net aan een vol eikenhouten kast of zo aan het frezen is)
Redelijk wat vochtige aarde, maar vooral witte peper! Een aangenaam gevoel op de lippen en een licht prikkelende sensatie op de tong...

Afbeelding


Tweede deel:
Door de punch van deze Punch (no pun intended :) ) dacht ik dat het absoluut geen kwaad kon om er een stevige koffie bij te zetten. Ik was deze sigaar bij mijn ouders op het terras aan het roken, en zij hebben nog wat boontjes uit Cuba liggen, heb ik me een stevige Café el Escorial gezet in een franse cafetière. Deze bonen hebben we gehaald in het gelijknamige koffiehuis op de Plaza Vieja in Havana. Hiervoor hebben we 's ochtends vroeg moeten opstaan en meer dan een uur moeten aanschuiven. De bonen werden voor ons ogen gebrand, de geur die daar van afkomt .............. gewoonweg HEMELS!!!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enfin, genoeg koffie, back to cigars.
Ik moet toegeven dat de sigaar redelijk wat scheef begint te gaan en ik moet af en toe wat bijbranden. Er was ook wel wat wind en het stond op het punt van te beginnen regenen, maw veel vocht in de lucht. Misschien heeft dit er wat mee te maken gehad !? Een volgend exemplaar zal uitsluitsel geven... De rook is aangenaam vol en romig, met een soort boterachtige vettigheid. Het aroma van het zaagsel is in het tweede deel volledig verdwenen en maakt plaats voor een lichte hint van iets geroosterd, maar ik kan er de vinger niet op leggen. Ook komt wat leer de kop opsteken en blijft de witte peper enorm aanwezig.

Afbeelding


Derde deel:
In dit deel begint het leer te primeren, de witte peper verdwijnt... De roomachtige vettige rook blijft de hele rookduur van ongeveer een klein uurtje (ja ik ben een trage roker) aanwezig, fantastisch! Naar het einde toe komt er een subtiel amandeltje naar boven, en ik besluit dan ook om hem weg te leggen. Een stevige medium tot full body stok met een hele waaier aan aroma's. Al bij al was dit toch een prettige ervaring. Enig minpuntje was de scheefbrand en de donkergrijze as die toch wel wat los was en voor een vuile trui gezorgd heeft :)

Afbeelding

Uiterlijk: 8 / 10
Constructie: 7.5 / 10
Trek: 8.5 / 10
Brand: 6 / 10
Rook: 8.5 / 10

1ste deel: 8 / 10
2de deel: 8.5 / 10
3de deel: 8 / 10

_________________
http://karmann.myphotoalbum.com


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 14 Jul 2011, 23:00 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 21 Apr 2009, 13:14
BerichtenCOLON 2873
WoonplaatsCOLON Hendrik Ido Ambacht
Mooie review, maar 8/10 voor uiterlijk met zo'n dekblad?

Frank

_________________
Ik weet zeker dat er vele dingen zijn die een goede sigaar overtreffen,
maar tot op dit moment kan ik niet bedenken wat dat zou kunnen zijn


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 14 Jul 2011, 23:05 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 25 Dec 2009, 11:05
BerichtenCOLON 923
WoonplaatsCOLON Gent
Goh ja, eigenlijk heb je wel gelijk, een 7 of zo is hier meer gepast... Z'n andere broertjes in de kist zien er wat beter uit, en de lelijke eendjes moeten er eerst vantussen :)

_________________
http://karmann.myphotoalbum.com


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 15 Jul 2011, 07:23 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 10 Mei 2010, 14:27
BerichtenCOLON 1183
Leuke review met mooie foto's! =D>


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 15 Jul 2011, 07:24 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 21 Apr 2009, 13:14
BerichtenCOLON 2873
WoonplaatsCOLON Hendrik Ido Ambacht
Ipanema schreefColon
Goh ja, eigenlijk heb je wel gelijk, een 7 of zo is hier meer gepast... Z'n andere broertjes in de kist zien er wat beter uit, en de lelijke eendjes moeten er eerst vantussen :)


Just breakin' your balls here! Kan mij het schelen of je er een 8 of een 7 voor geeft, als ie maar lekker was!

Frank

_________________
Ik weet zeker dat er vele dingen zijn die een goede sigaar overtreffen,
maar tot op dit moment kan ik niet bedenken wat dat zou kunnen zijn


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 15 Jul 2011, 07:33 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 14 Dec 2009, 21:33
BerichtenCOLON 934
Mooie review! Ik heb te weinig Punch gerookt maar dit is zeker een mooie!

_________________
Life is good


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 15 Jul 2011, 08:44 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 12 Nov 2007, 20:06
BerichtenCOLON 3012
WoonplaatsCOLON Beringen
Heel mooi om lezen Ip. =D>

Ik heb nog een onaangebroken kistje Black Prince uit '98 staan. Heb er toen nog wat "losse" uit een ander kistje gerookt, en ze zijn meer dan behoorlijk van smaak. Alleen weet ik niet of ik nu het kistje wil aanbreken of hem opzij houden om er in de toekomst "iets anders" mee te doen. Ze zijn tenslotte uit omloop sinds '03 en er wordt nu al serieus achter gezocht.

_________________
"I believe that forgiving them is God's function. OUR job is to arrange the meeting."

Norman Schwartzkopf


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 15 Jul 2011, 08:47 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Sep 2009, 18:59
BerichtenCOLON 1536
WoonplaatsCOLON Haarlem
amateurke schreefColon
Heel mooi om lezen Ip. =D>

Ik heb nog een onaangebroken kistje Black Prince uit '98 staan. Heb er toen nog wat "losse" uit een ander kistje gerookt, en ze zijn meer dan behoorlijk van smaak. Alleen weet ik niet of ik nu het kistje wil aanbreken of hem opzij houden om er in de toekomst "iets anders" mee te doen.



Je bedoelt... een boxsplit??? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Michel

'This is one of those cases in which the imagination is baffled by the facts'
Adam Smith

Mort á la Lasioderma Serricorne!!!


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 2 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.