Sigarenplatform

Het is momenteel 19 Apr 2024, 11:43

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 18 Jul 2011, 12:14 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 25 Dec 2009, 11:05
BerichtenCOLON 923
WoonplaatsCOLON Gent
Punch Palmas Reales Air France

Stukje over Punch effe gekopieerd uit m'n vorige review van de Royal Selection n° 12

Het merk werd omstreeks 1840 geregistreerd en is zo samen met Cabañas, Por Larrañaga en Ramon Allones bij de oudste merken die Cuba te bieden heeft (of had in het geval van Cabañas, deze was trouwens de eerste die die zich in 1810 heeft gevestigd)
Punch werd in het leven geroepen door een Duitser genaamd Stockmann, werd doorverkocht aan Luis Corujo in 1874 en vervolgens aan Manuel Lopez in 1884. (Al vind je hierover enorm uiteenlopende stellingen op internet)
Deze laatste naam wordt nog steeds gedrukt op dress boxes van het merk en op de bandjes. De naam Punch komt van het popje "Mr. Punch" dat ergens in de 16de eeuw is ontstaan uit de Italiaanse commedia dell'arte.

De Air France editie komt vermoedelijk uit eind de jaren '60, begin jaren '70. Hoewel er hier geen precieze datering over bestaat. Over de Air France doosjes is ook enorm weinig bekend.

De sigaren worden standaard verpakt in een dress box van 25 waar ze in een cello apart verpakt zitten. In de Air France editie worden ze per 5 stuks geleverd in een donkerbruin plastic doosje met het logo van Air France op het doosje en een kleine Cubaanse zegel aan de opening.


Afbeelding

Afbeelding


Vitola: Palmas Reales (Vitola de galera: Cremas)
Afmetingen: 40 x 140mm
Dekblad/omblad/binnengoed: Cuba
Prijs: Op veilingen gaan kisten van 25 uit de jaren '80 voor gemiddeld 110€. De Air France editie is te koop bij C.Gars ltd voor £69.

De Punch Palmas Reales is een machine-made longfiller en werd gediscontinueerd in 2002

Ik nam er het meest beschadigd exemplaar uit, die had enkel een klein defectje aan de voet en na het knippen ook een klein scheurtje aan de kop. Zoals ik al eerder aanhaalde, de lelijke eendjes moeten er eerst uit :)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het dekblad was vrij grof generfd maar toch licht geolied, en een kleur die naar het donkerbruin neigde (maar absoluut geen maduro.) De sigaar voelde stevig aan, goed gevuld, maar gaf me niet de indruk dat er problemen zouden optreden. De trek was dan ook zeer goed, bijna perfect...

A crudo gaf de sigaar enorm weinig vrij, ik heb mijn best gedaan om enige smaken waar te nemen, ook bij het roken. Ik hou er niet echt van om met veel inspanning een review te moeten doen, maar bij een sigaar van deze leeftijd kan je niet echt anders :roll:
Enfin, koud gaf ze naar mijn indruk een beetje chocolade vrij en wat beter herkenbaar was: kruiden. Ik nam er dan ook een glaasje water bij om de geringe smaken toch nog enigzins te kunnen waarnemen.
De Palmas Reales werd heel traag aangestoken met een klassieke vlam, even gepurged na het roosteren alvorens volledig aan te steken.


Afbeelding

Afbeelding


Het eerste deel:

Hier moest ik echt mijn best doen om smaken te onderscheiden. Niet dat de sigaar enorm complex was of dat er veel verscheidenheid aan aroma's was, maar enkel omdat dit exemplaar al enorm uitgevlakt was. Deze sigaar was duidelijk al ver voorbij zijn tijd :(
Geroosterd brood was het enige wat in de hele sigaar vrij prominent aanwezig was. In de eerste centimeter nam ik een hint van paddestoelen en vochtig mos waar. Die verdwenen snel en vervolgens nam ik af en toe de geur van melkchocolade waar in de rook die van de sigaar afkwam.
Wat ik vrijwel vanaf het begin ook had, en niet echt aangenaam was, was een metaalachtig gevoel op de tong..


Afbeelding


Tweede deel:

Ook hier enorm moeilijk om smaken naar boven te halen. Ik moet wel zeggen dat het gevoel in de mond (buiten de metaalachtige smaak die ook in het tweede deel aanwezig was) wel aangenaam en zacht was. Wat ook niet verwonderlijk is voor een puro die reeds wat jaren achter de rug heeft.
De aroma's hier waren nog steeds het geroosterd brood en de melkchocolade, al was die geur veel minder aanwezig dan in het eerste deel, en herleid tot af en toe een vleugje...


Afbeelding

Afbeelding


Derde deel:

Het laatste deel was eigenlijk nog het best van al. De sigaar nam wat toe in sterkte en smaken waren iets gemakkelijker te onderscheiden. De metaalachtige smaak ging weg en gaf plaats aan een eerder stoffig aroma, zoiets als droge grond... Het geroosterd brood was nog steeds te bespeuren en naar het einde toe kwam er zelfs een vleugje nootmuskaat de kop opsteken. Aangezien ik heel traag rookte (anderhalf uur) bleef de sigaar vrij koel en kon ik vrij ver doorroken zonder een omslagpunt. Ik heb nooit moeten bijbranden en de sigaar heeft vrijwel continu kaarsrecht gebrand. De as was heel licht grijs en vrij stevig, al kwamen er af en toe wat vlokjes los.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Besluit:

De Punch Air France is een collectors item, niet meer om te roken! Als je een geagede Palmas Reales wenst te proeven, denk ik dat het beter is om een exemplaar te nemen vanaf midden jaren '90 of zo. De sigaar was niet echt complex en er zat ook weinig evolutie in, wat ook logisch is. Veertig jaar is veel te lang voor deze stokjes...


Uiterlijk: 6 / 10
Constructie: 6.5 / 10
Trek: 8.5 / 10
Brand: 8.5 / 10
Rook: 8 / 10

1ste deel: 5 / 10
2de deel: 5.5 / 10
3de deel: 6 / 10

_________________
http://karmann.myphotoalbum.com


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Jul 2011, 12:23 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 25 Apr 2007, 10:57
BerichtenCOLON 1272
WoonplaatsCOLON Maastricht e.o.
Leuk om te lezen! Het is inderdaad een curiositeit en herinnering aan lang vervlogen tijden waarin veelvuldig werd gerookt aan boord van het vliegtuig. Het feit dat ik me nog kan herinneren dat er in vliegtuigen werd gerookt, zegt vooral iets over mijn leeftijd. Zeker in deze tijd is het verhaal achter de sigaren al mooi genoeg. Leuk in ieder geval dat je er een hebt geprobeerd en gerecenseerd.

_________________
"Cigar smoking is a hobby; cigarette smoking is an addiction"
- David Sabot -


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Jul 2011, 13:11 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 14 Mei 2010, 13:19
BerichtenCOLON 4006
leuk om lezen
goed gedaan tobias
in de fik ermee!!

_________________
Fumando las penas van pasando y . . . si fumas habanos nunca las tendras.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Jul 2011, 13:31 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 21 Apr 2009, 13:14
BerichtenCOLON 2873
WoonplaatsCOLON Hendrik Ido Ambacht
Mooie review, jammer dat ie over z'n hoogtepunt heen is...

Frank

_________________
Ik weet zeker dat er vele dingen zijn die een goede sigaar overtreffen,
maar tot op dit moment kan ik niet bedenken wat dat zou kunnen zijn


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Jul 2011, 14:54 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 10 Mei 2010, 14:27
BerichtenCOLON 1183
Mooie review! =D> Ik heb soortgelijke ervaringen met mijn 11 jaar oude petit corona's van San Luis Rey. Dat stoffige en metaalachtige vind ik erg herkenbaar. Overigens zitten er soms zeer smaakvolle exemplaren tussen dus wie weet is één van de 5 een pareltje :)


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Jul 2011, 15:37 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 17 Sep 2009, 18:59
BerichtenCOLON 1536
WoonplaatsCOLON Haarlem
Leuke review! Jammer dat'tie wat tegenviel maar ja... 'gottoknow' is een prima karaktertrek!!! =D> =D> =D>

_________________
Michel

'This is one of those cases in which the imagination is baffled by the facts'
Adam Smith

Mort á la Lasioderma Serricorne!!!


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Jul 2011, 17:40 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 06 Apr 2010, 07:44
BerichtenCOLON 745
WoonplaatsCOLON Opwijk
mooie review en foto's
Ondanks de naam op het doosje dan toch geen hoogvlieger :)

_________________
Greetz - Wouter


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Jul 2011, 18:50 
Offline
Corona
Corona

GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011, 17:55
BerichtenCOLON 67
WoonplaatsCOLON Haarlem
Mooie review. =D>

Jammer dat de sigaar al ver over zijn hoogtepunt heen was. Heb het zelfde een gehad bij een 12 jaar oude Zino. Erg jammer.


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 18 Jul 2011, 20:12 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 25 Dec 2009, 11:05
BerichtenCOLON 923
WoonplaatsCOLON Gent
Groucho schreefColon
'gottoknow' is een prima karaktertrek!!!


bij mij is dit eerder al uitgegroeid tot een karakterdefect :mrgreen:

@mikey: maak je geen zorgen over je leeftijd, ik ben vorige maand 25 geworden en kan me ook nog perfect herinneren dat er gerookt werd op het vliegtuig :wink:

@Wouter: lol!!

_________________
http://karmann.myphotoalbum.com


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 19 Jul 2011, 07:59 
Offline
Professor in de sigarologie
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 01 Feb 2008, 16:18
BerichtenCOLON 3042
WoonplaatsCOLON Gentbrugge
=D> =D> =D> ,

Over een exclusief sigaarke gesproken, nice catch, nice review!

Fiele

_________________
'SAVE THE WORLD' IT'S THE ONLY PLANET WITH CIGARS!


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 1 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.