Sigarenplatform

Het is momenteel 28 Mrt 2024, 16:59

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1




Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatstCOLON 06 Apr 2019, 21:47 
Offline
Panatella
Panatella

GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007, 23:14
BerichtenCOLON 21
WoonplaatsCOLON Culemborg
Na een tijd getwijfeld te hebben wat ik ermee zal doen, plaats ik hier dan toch na jaren weer eens een post op dit forum. Ik heb jarenlang genoten van mijn sigarenhobby, en (ondanks beperkt budget) zo nu en dan een prachtige sigaar gerookt en een mooie kleine collectie aangelegd (vooral Cubaanse longfillers, ik was fan van met name Montecristo en Cohiba). Destijds allemaal keurig in een kleine tafelhumidor met bevochtigers erin. Dat heb ik jarenlang keurig onderhouden en mijn sigaren bleven daar heerlijk in.
Na een ziektegeval in de familie heb ik een tijd lang geen sigaren meer gerookt, maar wist nog niet of ik dat definitief wilde maken, vooral gezien het feit dat ik een paar (voor mij) heel bijzondere sigaren in de humidor had liggen. Daarom heb ik ook daarna nog jaren mijn humidor netjes bijgehouden en keurig op de juiste vochtigheid gehouden. Toen ik een paar jaar geleden een burn-out kreeg, is dat er zelfs bij in geschoten. In de nasleep daarvan heb ik het roer omgegooid en heb mij niet alleen op een wat sportievere levensstijl gestort, maar heb ook besloten definitief te stoppen met roken en drinken.

Lang verhaal kort: mijn humidor is inmiddels al enkele jaren niet goed op vochtigheid gehouden. Dat betekent dat de sigaren waarschijnlijk niet meer de kwaliteit hebben die ze ooit hadden. Als ik op internet zoek naar de consequenties daarvan, zie ik uiteenlopende berichten. Ik kom aardig wat berichten tegen van mensen die zeggen dat een sigaar heus nog wel weer in de juiste staat te brengen is, mits deze rustig aan de tijd krijgt om weer in een goede vochtigheid bij te komen. Anderzijds zie ik berichten alsof een sigaar dan niets meer waard zou zijn.
Wat is nu waar?

Kort en goed: ik ga mijn sigarenhobby niet meer op pakken. Maar, naast het feit dat ik het zonde van de geïnvesteerde euro's vind, heb ik toch ook een emotionele band met mijn collectie. Het zou me ontzettend aan het hart gaan als het echt zo is dat deze sigaren nog slechts goed zijn om de kachel mee aan te maken. Als het niet anders is, dan kan ik er ook niets aan doen... maar als de soep niet zo heet gegeten wordt, dan wil ik dat ook weten.
Het zou namelijk te makkelijk zijn als ik de sigaren probeer te verkopen tegen een redelijke prijs en de potentiële koper zou mij bezweren dat ze echt totaal waardeloos zijn, alleen om de prijs te drukken.
Ik wil mijn collectie graag van de hand doen, als het kan daar toch nog wat van mijn geld voor terug zien... en ervoor zorgen dat deze sigaren - als het kan - een of meer anderen nog heel erg blij maken door hen de fijne rookuurtjes te bezorgen die ik er ooit zelf mee gepland had.

Wat is het eerlijke verhaal? Kan het met die uitgedroogde Cubanen nog een beetje goed komen en zo ja in hoeverre en wat zou dan de consequentie voor de tweedehands verkoopprijs zijn? Ik merk hierbij op dat er zeker nog geen sprake is van gescheurde dekbladen of wat dan ook, optisch is er eigenlijk niets mis mee. Of kan ik het echt vergeten met die dingen?
Wie kan hier uit eigen ervaring iets van zeggen?


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 07 Apr 2019, 13:34 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 02 Jan 2009, 19:29
BerichtenCOLON 2161
WoonplaatsCOLON Veenendaal
De hamvraag is of het dekblad nog enige hoeveelheid olie bevat. Zo ja, kan je ze langzaam op vocht brengen. De smaak zal dan niet meer top zijn, maar ook niet slecht. Zonder olie = compleet uitgedroogd = total loss.

_________________
Wordt ook een Cigar Profiler! Kijk snel op http://www.cigarprofiler.org


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 07 Apr 2019, 15:24 
Offline
Panatella
Panatella

GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007, 23:14
BerichtenCOLON 21
WoonplaatsCOLON Culemborg
Bedankt voor je reactie. De vervolgvraag is dan hoe je erachter komt of er nog olie in het dekblad zit. Is dat zichtbaar, voelbaar, of ruikbaar? :)


Omhoog
   
BerichtGeplaatstCOLON 07 Apr 2019, 17:05 
Offline
Meester
Meester
Gebruikers-avatar

GeregistreerdCOLON 02 Jan 2009, 19:29
BerichtenCOLON 2161
WoonplaatsCOLON Veenendaal
Ja, dat kan je zien/voelen. Als de sigaar helemaal uitgedroogd is, voelt het dekblad als schuurpapier. Als er nog wat olie in zit, voelt het wat zachter aan. Als ze weer op vocht zijn, zullen ze dan ook gaan glanzen; uitgedroogde blijven altijd dof.

Ik heb zelf ooit eens een kistje Vegas Robaina Familar tot leven gewekt dat 10 jaar in een badkamer had gestaan. Was nog best wel aardig, maar duidelijk niet meer wat het ooit geweest was. Iemand heeft er toen, met kennis van de herkomst & geschiedenis, nog 100 euro voor gegeven.

Maar ook als ze wel helemaal uitgedroogd zijn, sluit ik niet uit dat een verzamelaar interesse zou kunnen hebben. Zolang je maar eerlijk aangeeft in welke staat ze verkeren, is daar niks mis mee. Gekke Amerikanen en Chinezen genoeg...

Succes!

_________________
Wordt ook een Cigar Profiler! Kijk snel op http://www.cigarprofiler.org


Omhoog
   
Berichten weergeven van de afgelopenCOLON  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp  Reageren op dit onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn Array Etc/GMT-1


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 4 en 0 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naarCOLON
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Vertaald door phpBBservice.nl.