Alle tijden zijn UTC [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
  Afdrukweergave

Favoriete Robusto en waarom
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2010, 10:30 
Professor in de sigarologie
Gebruikers-avatar

Geacht gezelschap,

We kunnen elkaar maar onderhouden op vlak van sigaren hier. Iedereen heeft of zal wel eens een Robusto hebben gerookt en aangezien dit een vrij gangbaar model is was ik wel eens benieuwd naar jullie favoriet. En ook waarom je deze zo lekker vind wou ik wel eens weten. Je kan natuurlijk alles gaan googelen, opzoeken in je sigarenlectuur of andere bronnen aanwenden. Maar niks is zo puur als een eigen (rook)ervaring vind ik zelf. Op die manier kan je ook wat meer te weten komen van wat er zo bvb. allemaal op de markt is, hoe de smaakbeleving is van je medeplatformers enz... En natuurlijk weet iedereen dat er over smaken en.........., maar dat is persoonlijk en daar kan je enkel maar respekt voor hebben.

Dus, snuister eens in de Humi's, Cabinetten, Walk-ins, ga eens langs bij je plaatselijke sigarenboer en laat ons meegenieten van je favoriete Robusto. Ik ben alvast benieuwd en ga van start met mijn favoriet op dit moment. Bekijk Robusto maar in de ruime zin, Short, Petit, Extra, Double mogen natuurlijk ook aan hun trekken komen hier. We zijn toch ruimdenkend, niewaar?

TRINIDAD ROBUSTO EXTRA

Waarom?

Wel Trinidad was één van mijn eerste ervaringen op longfillergebied en dat blijft ergens plakken, denk maar eens aan je eerste liefje. Verder hou ik van de smaken die deze vrijgeeft na een aantal jaartjes te hebben gerijpt. Room, vanille, tikkeltje honing enerzijds en dan licht geroosterde nootjes en wat cedertoetsen anderzijds zijn zowat mijn ervaringen met deze Robusto Extra.

Het is ook niet echt een 'powerhorse' en is licht tot medium te noemen, afhankelijk van je eigen rookgewoontes (gewenning) en voorkeur natuurlijk. Een sigaar om in alle rust te roken en neem er dus maar voldoende tijd voor. Finesse en "terroir" alom en juist daarom ook kan ik deze enorm waarderen. En het kleine broertje: de Robusto T die ik onlangs een paar keer mocht roken beloofd veel goeds. Andere Robusto's die ik zalig vind zijn ondermeer; Juan Lopez n°2, HdM Epicure n°2, P D n°4 en My Father van DPG, zeker het kleine bommetje "le Bijou" en de beste onder de snacks nl. de Robusto van A.Menedez. Zo, nu aan jullie als je er zin in hebt, shoot!!!

Fiele

Profiel E-mail  

Re: Favoriete Robusto en waarom
BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2010, 10:45 
Gebruikers-avatar

De Partagas D No. 4, de reden is dat ik er daar 1 van degusteerde na mijn "1e x". Een langzame en heerlijke herbeleving van de meest glorieuze 3 1/2 seconden (tjaaaa...) van mijn leven tot dan toe! Dat blijft dan toch hangen he.

Frank

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2010, 10:46 
Gebruikers-avatar

Partagas de Partagas No 1: zeer uitgebalanceerde smaak, perfecte draw, dito rookduur. Daar kun je op vertrouwen...

Een minpuntje maar...geen Robusto...maar ach...da's een klein detail niewaar... :mrgreen:

Sorry Fiele, ik kon het niet laten.... :wink:

Peter

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2010, 11:07 
Gebruikers-avatar

Wellicht beter als we ons tot robustos en hermoso no. 4's beperken? Het klassieke robusto model. Anders is het hek echt van de dam.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2010, 11:13 
Gebruikers-avatar

Trinidad Robusto Extra is eigenlijk mijn favorite sigaar. Buiten de door Fiele genoemde punten vind ik de ontwikkeling tijdens het roken briljant. Over de hele lengte complex, langzaam aan kracht en brute intensiteit winnend maar uiteindelijk zeer, zeer beschaafd van stijl. Het laatste deel is voor mij 'epic'.

Verder soft spots voor Bolivar Royal Corona en RASS, Trinidad Rob. T heb ik ook goede hoop op, MC Petit Edmundo en Upmann Magnum 50 kunnen mij zeer bekoren.

Voor de 'dark horse' zet ik in op de Siglo VI GR. Time will tell...

Well, Art is Art, isn't it? Still, on the other hand, water is water. And east is east and west is west and if you take cranberries and stew them like applesauce they taste much more like prunes than rhubarb does. Now you tell me what you know.

Mort á la Lasioderma Serricorne!!!

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2010, 11:18 

Ben het eens met de vorige spreker. Trinidad Robusto Extra spreekt mij erg aan alsmede de Siglo VI.
Heb de dure variant (nog ?) niet geproefd.
Ik heb nog wat Oliva's liggen die ik nog niet uitgeprobeerd heb.

Rob

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2010, 11:22 
Gebruikers-avatar

Nou ja, dan zeg ik de Siglo VI. Mijn voorkeur gaat uit naar de tuubos. Prachtige sigaar. Een van de beste sigaren die uit Havana komt als je het mij vraagt. Tevens mijn favoriete sigaar.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2010, 12:03 
Gebruikers-avatar

ho ho das een moeilijke... net dat waar de cubanen zo goed in zijn...
Bolivar royal corona
Rass
Partagas D4
trinidad robusto T & extra
upmann connaisseur n°1
Cohiba robusto
enz...

van deze 3 heb ik om - volgens mezelf - evidente redenen 2 kisten van, 1 om nu te roken en 1 om te agen
Bolivar royal corona
Rass
Partagas D4
Dit zijn alledrie volle robusto's, vol van smaak en ook vol in de mond. Heel goeie prijs kwaliteit verhouding (wat je met een cohiba robusto of een robusto extra of T al wat moeilijker hebt wegens mucho dinero). Perfecte constructie ook, mooie rookontwikkeling en passen alledrie bij een lekker belgisch biertje zoals de triple karmeliet of een blauwe chimay... hebben in tegenstelling tot ander cubaans lekkers geen jaren aging nodig. Zijn onmiddellijk perfect te roken, en of ze beter worden met de leeftijd dat zien we dan wel nog door mijn agingproject (al rookten mijn 5 jaar oude Rassen heerlijk weg, en zie onder...). Ik hou ook wel van de box pressed Royal of rass, staat ze goed.

uit deze 3 kies ik dan de bolivar royal corona. Heb daar eens 4 exemplaren van medio de jaren 90 mogen van wegroken, en zal deze ervaring nooit meer vergeten, zeker die eerste niet. Ze zijn voorzien van de meest heerlijke smaken aarde, hout, zwarte chocolade, koffie, honing, leer in de meest cubaanse traditie mogelijk dus!
Mijn 2 kisten zijn voorzien van een maduro dekblad, de olie druipt er af.
Het wordt tijd dat ik er weer 1 opsteek na 2 weken bolivar royal corona onthouding!!!!!!

gr Yapi

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2010, 12:21 
Panatella
Panatella
Gebruikers-avatar

Favoriete Robusto. Dan kom ik toch uit bij de Partagas D 04.
De reden is dat ik de eerste keer dat ik deze robusto rookte er ook gelijk 'verliefd' op geworden ben. Een geweldige smaak explosie van heerlijke zware aarde tonen en de typische Partagas smaken maken deze robusto tot mijn favoriet.

Waar de meeste van jullie misschien ook wel eens last van hebben is, dat je je humi opend om eens heerlijk te genieten van je collectie maar, je twijfeld, welke word het? Als ik een twijfel moment heb dan ga ik altijd voor de Partagas D 04 die heeft me nog nooit in de steek gelaten en bezorgd me altijd minimaal een vol uur genot.

Maar nu we het toch over robusto's hebben. Van een heerlijke Bolivar Royal Corona ben ik ook niet vies :mrgreen:. En zo kan ik er nog wel een paar opnoemen....

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2010, 12:23 
Gebruikers-avatar

De mijne de robusto van flor de oliva, maar ik heb er nog niet veel gerookt.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2010, 14:25 
Gebruikers-avatar

Absoluut de allerbeste tot nu toe (eigenlijk speel ik nu een beetje vals, want het is geen normale robusto) vind ik de Oliva Master Blend III Double Robusto.
Van begin tot eind is dit een sigaar die mij die specifieke smaak kan bieden die ik zoek in een sigaar.

Confucius zegt: Een wijs man zoekt het in zichzelf, de dwaas zoekt het in anderen.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2010, 14:36 
Gebruikers-avatar

WildBill schreef:
Absoluut de allerbeste tot nu toe (eigenlijk speel ik nu een beetje vals, want het is geen normale robusto) vind ik de Oliva Master Blend III Double Robusto.
Van begin tot eind is dit een sigaar die mij die specifieke smaak kan bieden die ik zoek in een sigaar.

Das dus naar.... en ze staan al zo hoog op mn wensenlijstje :mrgreen: :mrgreen: =P~

van de Echte robusto's kan de RASS mijn goedkeuring altijd wel wegdragen maar het is voor mij het maatje eronder wat het voor mij doet op dit moment
de dpg le bijou en de upmann 48 LE2009 wat een feestjes zijn dat =P~ =P~
op het wensenlijstje van de petit robusto'tjes staat de hoyo de monterrey petit robusto met stip op 1 [-o<

-Mark-

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2010, 16:20 
Sigarenplatform's journalistieke team
Gebruikers-avatar

Partagas Serie D Nr 4.
Lekker smaakvol sigaartje!

In nomine asbak, aansteker et spiriti puro

Waar een weg is, is een flitspaal.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2010, 17:04 
Gebruikers-avatar

Wisselt, Illusione "88" is de eerste die bij me opkomt.
lekker vol van smaak veel cacao en koffie kortom lekkere nicaraguaanse tabak.

Rene

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2010, 18:24 

Ten eerste zeg ik: F... de prijs en de prijs/kwaliteitverhouding (van dat woord alleen al krijg ik een zure smaak in de mond), deze begrippen boeien me niet, ze dragen een zuinige, teruggesnoeide, Oud-Hollandse (hoezo zijn spruitjes niet lekker?) kruideniersmentaliteit in zich en ze voegen totaal niets toe aan mijn smaakbeleving. Genoeg gezeurd nu!

Voor mij is de Bolivar Royal Corona de nummer 1 samen met de Partagas Serie D No. 4. Ik rook deze twee liever dan de Cohiba Robustos.

Misschien wordt een van de twee binnenkort vervangen door de Juan Lopez Sellecione No. 2 als ik weet waar ik deze vandaan moet halen!

Profiel E-mail  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn UTC [ Zomertijd ]